Raju erimielusyys vauvan nimestä!
Mies ei suostu joustamaan ollenkaan omista suosikeistaan, jotka tuntuvat omaan korvaan ihan kivikautisilta pappanimiltä. Tiedän että moni pitää vanhoista nimistä, itse en erityisesti. Miehelle olisi tärkeää saada pappojensa nimet pojalle joka tuo lisää erimielisyyksiä! Miehen ehdotus etunimeksi on Lauri. Kuulemma voi harkita myös Niiloa, Ilmaria tai Olavia. Kaikki ihan ehdottoman nounou. Jos mies saisi päättää pojan nimi olisi Lauri Onni Oskari tai Lauri Urho Oskari. Onni vielä menisi mutta ei nuo muut...
Itse olin suunnitellut jotain seuraavista: Veeti Domi Daniel, Veeti Miklas Kaspian tai Veeti Domi Kaspian. Periaatteessa joku yhdistelmänimi olisi kiva koska suvussa on niitä paljon. Esim. Domi-miklas olisi kiva ja erikoisempi. Olen kuitenkin ajatellut että etunimeksi tulisi tuo Veeti kun olen siitä aina tykännyt.
Noh mies sitten ilmoitti että vihaa nimeä. Myös toisia nimiä. Ei halua neuvotella niistä. Tuntuu ettei ole mitään yhteistä näkemystä josta voisi alkaa keskustella :( miten saisin miehen "ylipuhuttua" tai luopumaan omista ehdotuksistaan ilman riitaa?
Kommentit (90)
Anna miehes päättää. Sillä on parempi nimimaku selvästi. Miehen ehdotukset on nykyaikaan sopivia, ajattomia, ryhdikkäitä miehen nimiä!
Vihaako ap lastaan vai miksi noin kamalat nimet?
Mites olis joku välivaihtoehto? Just joku ehdotti vaikka tuota Mikaelia. Se olisi samalla konservatiivinen (miehesi makuun) ja vähän hörsömpi kuin perinteinen Lauri.
Täytyy sanoa, että tuo Domi oli kyllä rimanalitus. Oikeastiko haluat laittaa lapsellesi Domin nimeksi? Ja tytöstä tulisi Delia? Auts.
Älkää ny hemmetissä ainakaan mitään Miklasta pistäkö, laps saa joka välissä olla selittämässä että ei Niklas ku Miklas, ämmällä... Itsellä harvinainen nimi ja kyl tökkii olla aina tavaamassa sitä.
Suhtaudun tähän nyt siten, että ei ole provo.
Miehesi ehdottamat nimet ovat aika tylsiä ja mitäänsanomattomia, joten ymmärrän, ettet halua niitä. Mutta omat nimisuosikkisi eivät myöskään ole hyviä, ne ovat juuri sellaisia kolmetoista tusinassa -erikoisuudentavoittelijoita, jotka ovat käyneet yhtä lailla hajuttomiksi ja mauttomiksi.
Ehdotan, että tutkitte hiukan minkälaisia nimiä isoisovanhempienne sukupolvella on ollut. Omien isovanhempien nimet tuntuvat yleensä ummehtuneilta (en itse missään nimessä nimeäisi lapsiani isovanhempieni tai vanhempieni mukaan), mutta siitä sukupolvi tai pari kauemmaksi, niin nimistö alkaa tuntua jo persoonallisemmalta.
Jännä että ihmiset kuvittelee heti provoksi. Itse työskentelin muutama vuosi sitten pääkaupunkiseudulla "ei niin hyvällä alueella" päiväkodissa ja voi sitä nimien kirjoa! Voin sanoa että ap:n ehdotukset eivät ole edes pahoja siihen verrattuna. Että en nyt näkisi tätä mitenkään mahdottomana asiana ottamatta kantaa itse nimiin. Sen sanon että joskus se perinteisyys ja tavallisuuskin voi olla ihan hyvä juttu. Lapsi harvoin haluaa erottua nimellään muista. Tosin sitähän olit miettinytkin kun jätit nuo erikoisemmat toisiksi nimiksi. Kuitenkin jonkinlainen kompromissi lienee paikallaan?
Tie-domi lötjönen.ei varmaan kiusata koulussa😃
Vierailija kirjoitti:
No tiedän ettei kaikki pidä minunkaan ehdotuksista mutta halusin välttää ihan massanimeä mutta silti semmoisen nykyaikaisen kuuloisen. Domi nyt ei minusta ole sen kummempi kun yleiset pojan nimet Niko tai luca jotka on liian yleisiä. En osaa perustella miksi pidän juuri näistä ja kun on vuosikaudet ajatellut tulevan lapsensa tietyn nimisekdi niin vaikea yhtäkkiä ajatella jotain Lauria tai Oskaria! -ap
Ei pidä kuitenkaan unohtaa hyvää makua ja suhteellisuudentajua nimeä antaessaan. Jos lapsi on suomalainen ja hänellä on suomalainen sukunimi (pahimmassa tapauksessa nen-loppuinen), niin Domi ja Luca -tyyppiset nimet kuulostaa hajuvedeltä lihapullan päällä. Miehesi kunnioittaa perinteitä nimiehdotuksessaan, mikä on ihan hyvä piirre, mutta kyllä uudemmanaikaisissa nimissäkin löytyy kauniita miehennimiä niin, ettei tarte rueta keksimään pöljiä ehdotuksia tyyliin Antony.
Tosiaan N- ja M-kirjain kuulostavat niin samalta, että Miklas-nimen kanssa lapsi joutuisi aina huomauttamaan M-kirjaimesta. Ja ei vain lapsena vaan koko ikänsä! Ette varmaan halua että hänelle on nimestä haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa vähän mikä tytön nimeksi olisi tullut...?
Noh tytölle oli vaikka mitä mielessä. Suosikki oli ehkä Delia :) muita kivoja Karola, Ada-Delia, Delina, Minea, Minette. Näistä ehkä Delia Ada Minette olisi ollut koko nimi suosikki. Miehen mieltymyksistä en tiedä mutta mummonsa nimi oli Sylvia joten toivottavasti ei sitä! Ja mitä tähän domi vastustukseen tulee niin ei minua haittaa vaikkei muut siitä innostuisi kun itse pidän kivana. Veeti on yleinen joo mutta ollut mielessä niin kauan etten osaa muuta enää ajatella etunimeksi. -ap
Uh, olishan se pitänyt arvata! Ihanko Ada-Delia Möttönen?
Mun mielestä toi Domi kuulostaa ihan kivalta ja Miklas myös.
Aijai sanotaan 2/5. Sinänsä hyvä yritys , mutta kaatui vähän tuossa tytönnimi-kohdassa.
Domi on Tomi, jolla on flunssa ja dedä dukossa.
Nuo sun ehdotukset ne vasta kauheita onkin :D Mikä tahansa noista miehen ehdotuksista menee kyllä täysin noiden sun ehdottamien edelle.
Mikäköhän olisi sitten sopiva nimi jos nuo ovat liikaa ja Veeti on kulunut ja miehen ehdotukset tylsiä? Musta itseasiassa noi tytön nimet oli ihan kivoja:) ei kaikkien ole pakko olla ainoja ja emmoja. Mikä siinäkin on että vain "hienon" sukunimen omaavat saavat antaa tuon tyylisiä nimiä mutta perus möttösen annettava joku ruma Matleena Irmeli nimeksi.
Kelpaisko Kasper? Hiukan samaa kuin Kaspianissa, mutta kuitenkin perinteinen?
Juu ja jos joskus saa siskon niin nimeksi ehdottomasti Venla!!!
Vierailija kirjoitti:
Aijai sanotaan 2/5. Sinänsä hyvä yritys , mutta kaatui vähän tuossa tytönnimi-kohdassa.
Ai, musta noi tytön nimet taas ei olleet niin pahoja kun veeti-domi joka on äkkiseltään ehkä hirvein nimiyhdidtelmä jonka kuvitella saattaa. Sen sijaan Ada nimi on tosi yleinen ja ihan kivakin. Itse olen törmännyt myös useampaan mineaan ja yhden minetenkin tiedän. Karola nimisiä työkavereita mulla on ollut kaksikin kappaletta, on ehkä vähän vanhemmilla naisilla ollut aikanaan muodikas eli sinänsä vähän eri sarjaa kun ap:n muut. Delia on varmaankin aloittajan nimimaun mukainen erikoisempi nimi mutta ihan nättihän sekin lopulta on tai ei ainakaan tarkoita mitään typerää tai ole liian vaikea suomen kieleen kuitenkaan. Terveisin tuo joka kysyi tytön nimeä
Onni Veeti Oskari