Ahvenanmaalainen mamma linjoilla. Kysyttävää?
Kysy pois kun voit! Itsehallntoasioita enkä historiaa en ala sinulle selvittämään koska ne tiedot löytyvät suomeksi Wikipediasta.
Kommentit (86)
Mikä luokitellaan kovaksi pakkaseksi Ahvenanmaalla? Kuinka monena päivänä vuodessa siellä on yleensä yli -10 astetta pakkasta tai yli -15 astetta pakkasta? Entä kuinka paljon siellä on yleensä talvella lunta ja kauanko lumipeitekausi kestää?
Miten turvaatte lastenne suomen kielen kehityksen?
Vierailija kirjoitti:
Missä yleensä suoritatte yliopisto-opinnot?
Kuka missäkin eli osa opiskelee Suomessa, osa Ruotsissa ja osa muissa maissa.
Vierailija kirjoitti:
Jännittääkö sipsitehtaan puolesta? miten vaikuttaa sinun elämään?
Jännittää tietenkin koska se vaikuttaa monen asiakkaani elämään anakin välillisesti. Toivon, että työttömäksi jäävät perustavat oman uuden tehtaan koska ammattitaito ja raaka-aineet ovat jo täällä. En voi tietenkään mainostaa syöväni sipsejä julkisesti mutta päätin ettei meidän kynnyksemme yli tuoda ulkomaalaisia sipsejä jos Orkla lopettaa tehtaan.
Puutiaisista vielä: tiedätkö, että se punainen rengas tulee vain puolelle borrelioositartunnan saaneista? Ja lääkärit kuitenkin suosittelevat antibioottia vain rengastapauksille. Mitä tästä ajattelet?
Montako puutiaista perheessänne on keskimäärin vuosittain (ihmisillä).
Vierailija kirjoitti:
Mitä tykkäätte lintubongareista?
Lintubongaus on hieno harrastus!
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö pyöräretkeily on suosittua Ahvenanmaalla? Kävin siellä pyöräretkellä 80-luvulla. Yövyimme pienessä pihamökissä kylässä nimeltä Gotby, aika lähellä Maarianhaminaa.
Kyllähän se on suosittua. Pyöriä vuokraava firma ostaa joka kevät uudet pyörät ja myy syksyllä ne paikallisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kiva asua alueella, jossa vihataan suomen kieltä?
En ole vielä näidenkahdenkymmenen vuoden aikana kohdannut minkäänlaista kielivihaa.
Samanlainen kokemus myös minulla. En ole asunut Ahvenanmaalla vakituisesti, mutta olen jo 23 vuonna viettänyt siellä kesälomani.
Vierailija kirjoitti:
Saako suomenkielinen lapsi äidinkielenopetusta ja minkä verran? Olen miettinyt muuttoa Ahvenanmaalle, mutta lasten täytyisi saada suomenkielenopetusta edes se pari tuntia viikossa, mikä Tukholmassakin.
Suomi aloitetaan alkeista viidennellä luokalla. Monet kaksikieliset perheet suorittavat tavallisen peruskoulun lisäksi suomenkielisen kotiperuskoulun etänä. Käytännössä se menee siis niin että ensimmäisellä luokalla opetellaan koulunkäymistä ruotsinkielisessä peruskoulussa ja sen jälkeen toisen luokan aikana aloitetaan se suomenkielinen kotiperuskoulu.
Jos on reissua mantereelle tai Ruotsiin, niin Viking vai Silja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä näidenkahdenkymmenen vuoden aikana kohdannut minkäänlaista kielivihaa.
Samanlainen kokemus myös minulla. En ole asunut Ahvenanmaalla vakituisesti, mutta olen jo 23 vuonna viettänyt siellä kesälomani.
Se viha onkin sisäänrakennettu järjestelmään. Suomen kielellä ei ole mitään oikeuksia eikä tule. Jos suomenkielinen suostuu elämään niin, että suomea puhutaan vain hiljaa oman kodin sisällä, niin ei sitä vihaa silloin huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako suomenkielinen lapsi äidinkielenopetusta ja minkä verran? Olen miettinyt muuttoa Ahvenanmaalle, mutta lasten täytyisi saada suomenkielenopetusta edes se pari tuntia viikossa, mikä Tukholmassakin.
Suomi aloitetaan alkeista viidennellä luokalla. Monet kaksikieliset perheet suorittavat tavallisen peruskoulun lisäksi suomenkielisen kotiperuskoulun etänä. Käytännössä se menee siis niin että ensimmäisellä luokalla opetellaan koulunkäymistä ruotsinkielisessä peruskoulussa ja sen jälkeen toisen luokan aikana aloitetaan se suomenkielinen kotiperuskoulu.
Eikö ole outoa, että Ahvenanmaa ei järjestä lapsille kunnollista suomenkielistä peruskoulua?
Vierailija kirjoitti:
Venäläiset simuloivat Ahvenanmaan valloitusta. Miten paljon siellä sitä yleisesti pelätään ja pakenisitko jonnekin sitten? Minne?
Täällä ei pelätä. Jos venäläiset valloittaisivat Ahvenanmaan niin aivan kivuttomasti se ei kävisi koska tämähän on melkein yhtä asetiheää aluetta kuin Lappikin. Ampuminen on täällä todella suosittu harrastus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea uskoa. Exän kaksikielinen äiti oli todennut kättelyssä että vituttaa puhua suomea ja että pitäisi hankkia ruotsinkielinen tyttöystävä ja exääni selitti että nakkikiskajonossa saa turpiin yöllä jos puhuu suomea.
Täh, miksi ei voi julkisesti kertoa syövänsä sipsejä :D pistättekö te niihin jotain huumetta siellä vai miksi se olisi jotenkin kamalaa.
*laittoi juuri sipsikuvan faceen*
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Venäläiset simuloivat Ahvenanmaan valloitusta. Miten paljon siellä sitä yleisesti pelätään ja pakenisitko jonnekin sitten? Minne?
Täällä ei pelätä. Jos venäläiset valloittaisivat Ahvenanmaan niin aivan kivuttomasti se ei kävisi koska tämähän on melkein yhtä asetiheää aluetta kuin Lappikin. Ampuminen on täällä todella suosittu harrastus.
Ampumisesta tykätään, mutta silti eivät halua puolustaa maataan käymällä armeijan. Outoa.
En ymmärrä, miksi oman asuinalueensa demilitarisoimisen perusteella on annettu vapautus armeijasta. Hehän voisivat käydä mantereella ruotsinkielisessä varuskunnassa armeijansa. Ahvenanmaa kuitenkin otetaan suomalaisten sotilaiden haltuun kriisitilanteessa, joten alueen tuntevia toki tarvittaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä on varmaan suomenkielinen päiväkoti, ala-aste, yläaste ja lukio? Ai ei vai... Suomenkielisessä Lahdessa järjestettiin aikanaan kahdelle ruotsinkielisille oma luokka...
Mainitsemasi jutut ovat täällä ruotsiksi koska ei taida edes kysyntää suomenkielisille vastineille. Jos olisimme halunneet lapsemme suomenkielisiin palveluihin niin olisimme muuttaneet täältä mantereelle.
Kas kummaa, kun suomenruotsaliset puolestaan nimenomaan vaativat, että heille pitää Suomessa olla täysin suomenkielisistä eristetty koulupolku päiväkodista yliopistoon asti, jotta ruotsin kieli ei vaarantuisi! Jos saman päiväkodin yhteydessä on suomenkielinen ryhmä, niin ulkoiluissa lapset erotetaan aidalla toisistaan!
Miten te nyt aiotte pitää lasten suomen taidon yllä siellä Ahvenanmaalla, kun ei ole tällaisia erotteluja??? Eihän sen pitäisi olla mitenkään mahdollista!
Sanon tämän nyt suoraan: täällä tavallisia ihmisiä ei kiinnosta mitä joku RKP tekee manner-Suomessa. Täällä lähdetään liikkeelle siitä, että jokainen on oman onnensa seppä. Lapset osaavat suomea yhtä hyvin kuin ikätoverinsa mantereella vaikka käyvät ruotsinkielisessä koulussa. Täällä kun arvostetaan ilmeisesti enemmän perhe-elämää ja ollaan mielellään päivällisaikaan samassa ruokapöydässä mieluiten koko perheen voimin ja keskustellaan. Minun ja sukulaisten kanssa kommunikoimisen lisäksi on some ja kirjastossa suomenkielisiä kirjoja, äänikirjoja jne. Täällä on myös suomenkielisten oma yhdistys Ahveniset, jolla on omaa yhteistä toimintaa suomenkielisille. Vastuuta kielen ylläpidosta tai hoidosta ei saa vyöryttää muille.
Ymmärrän kuitenkin senkin, että mantereen ruotsinkieliset haluavat säilyttää oman äidinkielensä myös jatkossakin. Nykyäänhän erityisesti englanti rapauttaa lasten ja nuorison äidinkieltä.
Vierailija kirjoitti:
Jos on reissua mantereelle tai Ruotsiin, niin Viking vai Silja?
Se, jolla on tilaa. Pääasia on ettei joudu alakannelle kuuntelemaan kännisten mekastusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se viha onkin sisäänrakennettu järjestelmään. Suomen kielellä ei ole mitään oikeuksia eikä tule. Jos suomenkielinen suostuu elämään niin, että suomea puhutaan vain hiljaa oman kodin sisällä, niin ei sitä vihaa silloin huomaa.
Höpö höpö! Yritätkö leimata minut kotona nyrkin ja hellan välissä olevaksi reppanaksi? Todellisuudessa käyn töissä ja mieheni on merimies, joka on töissä kuusi viikkoa kerrallaan. Eli pakkohan minun on suuni avata ja puhun suomea perheeni kanssa aivan kuten muutkin puhuvat äidinkieltään. Kukaan ei hätkähdä vaikka kaupassa saman banaanilaarin ääressä yksi neuvottelisi perheensä kanssa suomeksi, toinen tagalloksi ja kolmas venäjäksi,
Työttömyyttä on onneksi alle viisi prosenttia. Suurin osa työttömistä on vastavalmistuneita sekä työkyvyttömyyseläkkeelle pääsyä odottelevia. Itse olen sairaanhoitaja.