Sain kuulla, että lapseni on kiusaaja!
Eilen vein lapsen harkkoihin ja palasin kotiin laittamaan ruokaa, kun puhelin soi. Soittaja oli lapsen luokkakaverin äiti, joka esitteli itsensä X:n äidiksi ja alkoi kertoa, kuinka hänen tyttärensä itkee joka ilta kotona ja on kertonut, että koulussa kiusataan. Minun tyttäreni ja hänen kaverinsa ovat kuulemma haukkuneet ja syrjineet tätä luokkakaveria, piilottaneet kengät ja nauravat tälle. Syrjimisessä on kuulemma mukana lähes kaikki luokan oppilaat, mutta "aktiivisimpia" kiusaajia ovat minun lapseni ja hänen ystävänsä.
Oon järkyttynyt. En hyväksy kiusaamista, ja on hirveää kuulla, että oma lapsi on tällaiseen toimintaan osallistunut. En ole vielä tänään puhunut tytön kanssa asiasta, on tässä sulattelemista ollut. Lapsi on aina ollut hyväkäytöksinen ja pärjäävä, menestyy koulussa ja muutenkin menee hyvin. Kuitenkaan en voi olla miettimättä, että mitä jos lapseni ei oikeasti kiusaa? Itse jouduin ala-asteella syytetyksi kiusaamisesta, vaikka en sitä todellakaan tehnyt tai haukkunut ketään.
En millään tavalla puolustele kiusaamista, mutta kai tämmöisiä "syyttämisiä" tapahtuu? Itse olen aina sanonut lapselle, että kaikkien kanssa pitää tulla toimeen mutta kenenkään paras kaveri ei tarvitse olla.
Selvää on nyt, että mun täytyy keskustella tytön kanssa tästä. Vinkkiä, miten puhun ja otanko uudelleen yhteyttä tämän luokkakaverin vanhempiin?
Kommentit (32)
Kokoa ajatuksiasi rauhassa ja ota sitten asia puheeksi tyttäresi kanssa. Kerro hänelle vähän mitä olet kuullut ja koita saada hänet kertomaan mitä koulussa tapahtuu. Tytön reaktio kertoo varmasti jotakin, kieltääkö hän kaiken, vaikuttaako syylliseltä, jne.
Ole tiukka, mutta älä lähde huutolinjalle. Tyttäresi on jo sen verran iso, että kiusaamisen vakavuus pitää ymmärtää. Toisaalta tyttäresi on vielä pieni, eikä välttämättä koe tekojaan kiusaamiseksi. Ryhmässä tulee tehtyä välillä tyhmyyksiä ja kiusattu saattaa olla herkempi. Toinen kokee pienen vitsikkäästi huutelun hauskana, toinen saa siitä painajaisia.
Tärkeää on, että otat asian puheeksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse kaipaisin vähän konkreettisempia esimerkkejä, "haukkumiset/syrjimiset" ovat niin tulkinnanvaraisia juttuja. Jotkut lapset ovat saaneet kotoa käytösmallin uhriutumiseen, ei kaikkea kannata purematta niellä. Ja lisäksi haluaisin myös kuulla opettajaa.
Otan osaa lapsiesi puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaajat on tulevaisuuden menestyjiä, kiusatuista tulee ihmispelkoisia luusereita. Ole onnellinen että lapsesi on menestyjien tiimissä.
Kaikki entiset kiusaajat, jotka minä tiedän vetävät huumeita. Kai sekin on menestystä tietyissä piireissä..
Järkyttävän aggressiivisia kommentteja! Pilkkaavia, ivaavia ja halventavia aloittajaa kohtaan.
Ihan silkkaa kiusaamista tällaiset "lälläs lää, onko indigolapsi kyseessä ja teidän Martta-Jorma on enkeli.". siis samat ihmiset, jotka tuomitsevat kiusaamisen ovat ensimmäisenä rankoimman kautta tölvimässä toisia nimettömänä läppärin suojista.
Todella yököttävää!
-ei ap
Tuollaisia suurin osa vanhemmista on, jos omaa lasta syytetään jostain. Olen ollut parikin kertaa lapsena tilanteessa jossa minä ja joskus myös muut valitettiin kiusaamisesta ja yhdenkin pahimman koulukiusaajan äiti sai käännettyä asian niin, että hänen tyttärensä oli se kiusattu tai ainakin väärin ymmärretty ja minä olin sekä hänen, että hänen toisen uhrinsa kiusaaja ja sain sitten opettajan huudot ja häpäisyt koko luokan edessä. No, tämä "kiusatun" äiti tarjosi sitten jäätelöt "sovinnon eleeksi" (juu mikähän oli todellinen motiivi) koko luokalle ja niin kaikki päättyi onnellisesti.. Hahaa...
Mutta mun vanhemmat taas oli aina sellaisia (paitsi tuossa yhdessä tapauksessa, tiesivät kyllä minkälainen tytär ja perhe kyseessä), että syytettiin mistä tahansa niin selitellä ei auttanut, selkään sai. Sitten ehkä jälkeenpäin kuuntelivat ja uskoivat, etten ollut edes tehnyt mitään. Tuo oli toisaalta erittäin hyvä, tai ainakin parempi suhtautuminen kuin "mun lapsi on väärin ymmärretty enkeli, joka ei tee pahaa kärpäsellekään" mutta paras suhtautuminen on koittaa pysyä mahdollisimman puolueettomana, mutta jämäkkänä, ennenkuin on täyttä selvyyttä tilanteesta. Niin ainakin itse aion tehdä sitten joskus kun olen äiti.
Kouluissa on kamerat. Ei muuta kuin kuvaa kehiin. Muuten ei päästä puusta pitkälle, kun kaikki syyttävät toisiaan.
Minun poikaani on kiusattu. Käy sen vuoksi psykoterapiassa. Kiusaaminen loppui, kun kiusaamisen laajuus alkoi valjeta ja poikani sai tätä varten kootulle aikuisryhmälle näyttää koulukuvista, ketkä ovat kiusanneet ja kaikkien vanhemmille soitettiin. Oli vastuuntuntoisia aikuisia, jotka pitivät "menestyneille kullannupuille" kunnon keskustelutuokion. Nyt kiusaaminen on siis loppunut, mutta arvet se kyllä jätti. Olen ikuisesti kiitollinen vanhemmille, jotka ottivat asian tosissaan!
Kannattaa pitää mielessä se, että kiusaamisen julkitulo on vain se kuuluisa jäävuoren huippu. Siinä on kiusattu lasta jo niin pitkään, paljon ja ilkeästi että on enää kykenemätön peittämään kurjaa oloaan kotona. Lapsihan piilottaa sen mahdollisimman pitkään, koska syyttää siitä itseään ja kokee valtavaa häpeää.
Lapseni on joutunut kiusatuksi, ja hänen omaisuuttaan on tärvelty. Opettaja, otettuani yhteyttä häneen asiassa, tapahtuneissa, on suhtautunut tod. asiallisesti, mutta kuraattori, ja reksi... (kun opettaja piti aiheellisena, asian vakavuuden vuoksi vanhempien, kuraattorin ja rehtorin yhteistapaamista koululla)..:"Ei kukaan koululla olis edes huomannu mitään (kiusaamista tapahtuvan), jos et olis (vanhempana) ite ottanu yhteyttä (kouluun) ja tehny asiasta (aikaa vievää ja turhaa) numeroa"; "Ei kuulu meille, kun on tapahtunu kouluajan ulkopuolella pahin kiusaaminen pääosin"; "Mitä tällasiin puuttumaan, ei synny muuta kuin turhaa 'juupas-/eipäs'-jänkkäämistä"; "Koulu ei voi puuttua, kukaan meistä ei ole ollu näkemässä tilanteita" ..Jne. Uskomatonta! o.O Pääasiahan tietysti on säästää itsensä - kasvatusalan ammattilaisena - kaikelta "turhalta ylimääräiseltä", ja säilyttää koulun maine asioihin hanakasti puuttuvana "KiVa"-kouluna.. Niinkö? ...
Ap aloitus paljasti asenteet. Olet kasvattanut yökkärin joka ei tee ikinä mitään pahaa.
Well, karma is a bitch!