Oman kodin kuvaaminen - onko lasten videovalvonta myös laitonta?
Nyt kun Axl Smithin juttu on pinnalla, heräsi itselleni ajatus, liikunko vähän harmaalla alueella.
Minulla on kotonani valvontajärjestelmä, jolla pystyn paitsi esim. matkoilla valvomaan kotiani myös seuraamaan iltapäivällä lapsiani töistä käsin. Näin usein teenkin, sillä lapset kävelevät koulusta itsekseen kotiin, ja haluan katsoa, että ovat päässeet turvallisesti kotiin. Kamerat ovat vain olohuoneessa. Onko tämä kiellettyä?
Kommentit (29)
Olen kyllä kertonut, mutta ei asia koskaan tule puheeksi. Lapset kuitenkin niin pieniä, että en tiedä muistavatko. Kamerat eivät tallenna kuvaa mihinkään, joten niihin ei voi palata jälkeenpäin. Entä sitten jos lapseni itkisi ja näkisin sen, sehän olisi vain hyvä asia? Tällöin voisin soittaa ja lohduttaa. ap
Vauvalta pitää pyytää kirjallinen lupa itkuhälyttimen käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä kertonut, mutta ei asia koskaan tule puheeksi. Lapset kuitenkin niin pieniä, että en tiedä muistavatko. Kamerat eivät tallenna kuvaa mihinkään, joten niihin ei voi palata jälkeenpäin. Entä sitten jos lapseni itkisi ja näkisin sen, sehän olisi vain hyvä asia? Tällöin voisin soittaa ja lohduttaa. ap
Aikeesi olisi toki hyvä, mutta loukkaisit lapsesi yksityisyyttä. Lapsella täytyy olla mahdollisuus käsitellä tunteitaan rauhassa. Kenenkään psyykkeelle ei tee hyvä olla jatkuvasti valvottuna tuolla tapaa, sillä se menee jo ylisuojelevaisuuden piikkiin ja kostautuu lapselle tavalla tai toisella myöhemmin. Etkö voisi mielummin soittaa tai laittaa viestin ja kysyä, että lapset ovat päässeet turvallisesti kotiin? Tällöin myös osoittaisit paremmin luottamusta lapseesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikeesi olisi toki hyvä, mutta loukkaisit lapsesi yksityisyyttä. Lapsella täytyy olla mahdollisuus käsitellä tunteitaan rauhassa. Kenenkään psyykkeelle ei tee hyvä olla jatkuvasti valvottuna tuolla tapaa, sillä se menee jo ylisuojelevaisuuden piikkiin ja kostautuu lapselle tavalla tai toisella myöhemmin. Etkö voisi mielummin soittaa tai laittaa viestin ja kysyä, että lapset ovat päässeet turvallisesti kotiin? Tällöin myös osoittaisit paremmin luottamusta lapseesi.
Tuntuisi hölmöltä olla käyttämättä niin kallista systeemiä, kun se on hankittu. Alkuperäinen tarkoitus oli tosin vain lomamatkojen jne. aikainen valvonta.
Toisaalta jos lapset eivät nyt edes tiedä kameroista (suoraan sanottuna uskon heidän unohtaneen, koska asia ei koskaan tule puheeksi), mitä haittaa niistä on? En minä lapsiani vakoile, muutaman kerran iltapäivässä kurkkaan, mitä kotona tapahtuu. Töissähän olen itskein. ap
Vierailija kirjoitti:
No niinpä - tällä olen itsellenikin kamerat perustellut. Kai nyt lapsiensa menoista saa tietää kun eivät ole teini-iässäkään? Vai enkö vain ymmärrä? ap
Kerro lapsillesi, että kuvaat kotona, niin ei ole mitään laitonta. Jos tulee teini-iässä ilmi, voi lapsi reagoida teini angstissaan miten sattuu. Kukaan pienempi lapsi ei edes ihmettele, kun vain toteat ja vaikka näytät, miten saat kuvattua olohuonetta töistäsi.
ap, jos et kykene olemaan käyttämättä kallista ja hienoa kamerajärjestelmääsi, niin sitten teet lapsillesi selväksi, että katsot heitä sieltä. Sovitte esimerkiksi kellonajan jolloin käyvät vilkuttamassa sinulle ja lähettämässä lentosuukot. Soitat vaikka heille, että tulkaapa näyttäytymään.
Et voi millään oikeuttaa lastesi vakoilemista. Heilläkin on oikeus itkeä salaiset huolensa yksin, irvistellä peilin edessä tai ihmetellä näppylää pyllyssään. Kaikki EI kuulu äidille! Ei myöskään ne mahdolliset päiväkirjat, joita tulevat kirjoittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuisi hölmöltä olla käyttämättä niin kallista systeemiä, kun se on hankittu. Alkuperäinen tarkoitus oli tosin vain lomamatkojen jne. aikainen valvonta.
Toisaalta jos lapset eivät nyt edes tiedä kameroista (suoraan sanottuna uskon heidän unohtaneen, koska asia ei koskaan tule puheeksi), mitä haittaa niistä on? En minä lapsiani vakoile, muutaman kerran iltapäivässä kurkkaan, mitä kotona tapahtuu. Töissähän olen itskein. ap
Kouluikäisten lasten kohdalla tuntuisi kyllä hölmöltä jättää kertomatta missä kamera kotona sijaitsee ja tarvittaessa muistuttaa siitä että näen kyllä koska he esim tulevat kotiin.
Jos lapsi nyt sitten vaikka sattuisi itkemään kameran edessä ja soitat hänelle. Miten kerrot hänelle että tiedät kyllä että hän on itkenyt?
Kaikenlaisia mutseja sitä onkin. Kohta on kamerat teinin makuuhuoneessakin, ettei vain ala harjoittaa seksiä liian aikaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niinpä - tällä olen itsellenikin kamerat perustellut. Kai nyt lapsiensa menoista saa tietää kun eivät ole teini-iässäkään? Vai enkö vain ymmärrä? ap
Olen järkyttynyt.
Menoista tietäminen on eri asia kuin on-line kyttääminen. Kun on yksin, niin oletusarvo on, että yksin. Tämä oikeus on lapsellakin.
Vierailija kirjoitti:
Kerro lapsillesi, että kuvaat kotona, niin ei ole mitään laitonta. Jos tulee teini-iässä ilmi, voi lapsi reagoida teini angstissaan miten sattuu. Kukaan pienempi lapsi ei edes ihmettele, kun vain toteat ja vaikka näytät, miten saat kuvattua olohuonetta töistäsi.
Ei mitään teiniangstia tarvita suuttumiseen.
Ihan normaali oikeudentunto. Ketään ei saa kytätä kameravalvonnalla omassa kodissaan. Ei sitä lastakaan. Ja varsinikaan ei lasta, joka ei ymmärrä oikeuksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Paljon mahdollista, olihan hetki sitten uutisissa, että Postissakin piti pyytää 11 kuukauden ikäiseltä kuittaus.
Muistakaa, että halvat kiinalaista elektroniikkaa sisältävät videovalvontajärjestelmät ovat turvattomia. Ne välittävät kuvaa paitsi sinulle niin myös kiinalaiseen palvelimeen. Niissä on usein takaportti eli ylimääräinen käyttäjätunnus salasanoineen, jolla valmistaja tai tiedon netistä kaivanut häkkeri pääsee sisälle.
https://www.reddit.com/r/netsec/comments/3mlvvp/how_i_hacked_my_ip_came…
Netissä on näiden valvontakameroiden etsimiseen erityisesti soveltuva hakukone nimeltään shodan.
Kohta on varmaan laitonta kuvata murtovarkaita ja ilkivallan tekijöitäkin. Siinä pääsee murtovaras sitten käräjillä syyttämään talon omistajaa salakatselusta kun on naama tallentunut keikan aikana valvontakameraan.
Olisin aika helvetin vihainen, jos olisin kuullut vanhempieni kuvaavan minua salaa.
Vierailija kirjoitti:
Lapset kuitenkin niin pieniä, että en tiedä muistavatko. ap
Mitä noin nuoret tekee yksin kotona?
Lapsesi ei varmaankaan harrasta yhdyntää siellä...eli ihan laillista
Kyllä lapsi kekkaa viimeistään 6-vuotiaana kameran, ja osaa rikkoa sen vaikka pikkuautolla
Uskoisin että on, ellet ole kertonut heille tuosta. Tirkistelet tavallaan jo kouluikäisiä lapsiasi. Heilläkin on yksityisyytensä. Oli sitten kyse pyllyn rapsuttelusta tai ihan vaan luulosta, että on omassa olossaan katseilta piilossa. Itkemässä, onanoimassa, ahmimassa, mitä tahansa.