Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oman kodin kuvaaminen - onko lasten videovalvonta myös laitonta?

Vierailija
11.03.2016 |

Nyt kun Axl Smithin juttu on pinnalla, heräsi itselleni ajatus, liikunko vähän harmaalla alueella.

Minulla on kotonani valvontajärjestelmä, jolla pystyn paitsi esim. matkoilla valvomaan kotiani myös seuraamaan iltapäivällä lapsiani töistä käsin. Näin usein teenkin, sillä lapset kävelevät koulusta itsekseen kotiin, ja haluan katsoa, että ovat päässeet turvallisesti kotiin. Kamerat ovat vain olohuoneessa. Onko tämä kiellettyä?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ööh mitä?

Ensinnäkin: lapsille tulee kertoa kameroista. Varsinkin kun ovat jo tosiaan kouluikäisiä. No, olet siis kertonut = hyvä. Toki voit vielä muistuttaa asiasta, jos luulet heidän sen unohtaneen.

Toiseksi: jos/kun kamera on päällä esimerkiksi vieraiden kyläillessä, myös heille pitää asiasta kertoa. Helpointa on laittaa kyltti näkyvälle paikalle, että talossa on videovalvonta.

Vierailija
22/29 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta on varmaan laitonta kuvata murtovarkaita ja ilkivallan tekijöitäkin. Siinä pääsee murtovaras sitten käräjillä syyttämään talon omistajaa salakatselusta kun on naama tallentunut keikan aikana valvontakameraan.

Niinpä. Mä laitoin kamerat kuvaamaan pihaa kun portaillemme käytiin kuseskelemassa ja muutakin outoa. Kohta varmaan olen syytteessä jostain salakatselusta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta on varmaan laitonta kuvata murtovarkaita ja ilkivallan tekijöitäkin. Siinä pääsee murtovaras sitten käräjillä syyttämään talon omistajaa salakatselusta kun on naama tallentunut keikan aikana valvontakameraan.

Niinpä. Mä laitoin kamerat kuvaamaan pihaa kun portaillemme käytiin kuseskelemassa ja muutakin outoa. Kohta varmaan olen syytteessä jostain salakatselusta. 

No tuohan on laitonta.

Tallentavasta videovalvonnasta pitää ilmoittaa. Laitapa siis kyltti talosi seinään.

Vierailija
24/29 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tätä tietämättömyyden määrää. Muka ollaan loukkaantuneita, kun ei saa salaa kuvat edes portaille kusijoita. Voi pyhä sylvi... Ei saa salaa kuvata, ei.

Vierailija
25/29 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi tätä tietämättömyyden määrää. Muka ollaan loukkaantuneita, kun ei saa salaa kuvat edes portaille kusijoita. Voi pyhä sylvi... Ei saa salaa kuvata, ei.

Ei saa salaa kuvata, mutta saa "sattua" paikalle kuvaamaan kun jotakin tapahtuu. Ei se kuva kerro millä se on otettu... Ja kun kuva sitten on olemassa niin portin pieleen kuva esille ja viereen teksti että NÄMÄ HYYPIÖT KUSEVAT PORTAILLE, TUNNETKO HENKILÖITÄ? 

Vierailija
26/29 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se kuva kerro millä se on otettu... Ja kun kuva sitten on olemassa niin portin pieleen kuva esille ja viereen teksti että NÄMÄ HYYPIÖT KUSEVAT PORTAILLE, TUNNETKO HENKILÖITÄ? 

Kuviin tallentuu aika tarkat tiedot kamerasta jos niitä ei erikseen osaa poistaa. Tulostettuna tietysti sitä ongelmaa ei ole. Tuollaisten kuvien ja syytösten levittäminen sitten onkin jo ihan eri rikos.

Vierailija
27/29 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiseksi: jos/kun kamera on päällä esimerkiksi vieraiden kyläillessä, myös heille pitää asiasta kertoa. Helpointa on laittaa kyltti näkyvälle paikalle, että talossa on videovalvonta.

Pelkkä kyltti ei kyllä välttämättä riitä. Mikäli kyseessä on tallentava videovalvonta eikä pelkkä salakatselu, on kyseessä henkilötietorekisteri, josta tulee ennen tiedon keräämistä tehdä rekisteriselvitys. Niiden käyttöä, säilyttämistä ja keräämistä säätelee hyvin tarkat lait.

Vierailija
28/29 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkkä kyltti ei kyllä välttämättä riitä. Mikäli kyseessä on tallentava videovalvonta eikä pelkkä salakatselu, on kyseessä henkilötietorekisteri, josta tulee ennen tiedon keräämistä tehdä rekisteriselvitys. Niiden käyttöä, säilyttämistä ja keräämistä säätelee hyvin tarkat lait.

Siis oikeasti? Jos kuvaan OMAA pihaa eikä kuvassa näy naapurin pihaa eikä yhtään mitään muutakaan ylimääräistä, olenkin SALAKATSELIJA? Nurkkiinkuseskelija voisikin nostaa syytteen meitä vastaan kun pippeli vilahtaa kuvissa? Kaikki oikealla asialla olevat tietää kameroista kyllä (ja tutummat nurkkiinkuseskelijasta myös). 

Vierailija
29/29 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä kertonut, mutta ei asia koskaan tule puheeksi. Lapset kuitenkin niin pieniä, että en tiedä muistavatko. Kamerat eivät tallenna kuvaa mihinkään, joten niihin ei voi palata jälkeenpäin. Entä sitten jos lapseni itkisi ja näkisin sen, sehän olisi vain hyvä asia? Tällöin voisin soittaa ja lohduttaa. ap

Lapsi soittaa minulle kun on hätä ja itkettää.

Missä vaiheessa aiot hankkiutua kameroista eroon, oletko kertonut lasten kavereiden vanhemmille että teillä on kamerat käytössä?