Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taipumus lapsettomuuteen saattaa olla perinnöllistä

Vierailija
18.02.2006 |

Olen tehnyt sukututkimusta, ja olen huomioinut, että suvussani naispuolisilla ihmisillä ei ole kuin yleensä yksi jälkeläinen, mutta miespuolisilla useampia. Kyseessä on ajat, jolloin ei ollut ehkäisyvälineitä. Minä ja siskoni olemme molemmat kärsineet lapsettomuudesta. Nyt olenkin alkanut ajattelemaan, että se voisi olla osittain perinnöllisä. Olemme siis perineet nämä geenit isän puolelta.

Miten on muuten selitettävissä, ettei ihmisillä on kuin yksi lapsi silloin, kun ei ollut ehkäisyvälineitä keksitty?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 08:02"]Erittäin mahdollista, olen samaa mieltä.

Äidilläni oli 8 keskenmenoa ennen minua ainokaistaan, minulla 4 km ja 4 ennenaikaisena syntynyttä tervettä lasta. Kauhulla odotan omien tytärteni mahdollisia vaikeuksia raskautua.
[/quote]

Teit kumminkin päätöksen lisääntyä?

Vierailija
22/40 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 08:50"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 08:02"]Erittäin mahdollista, olen samaa mieltä. Äidilläni oli 8 keskenmenoa ennen minua ainokaistaan, minulla 4 km ja 4 ennenaikaisena syntynyttä tervettä lasta. Kauhulla odotan omien tytärteni mahdollisia vaikeuksia raskautua. [/quote] Teit kumminkin päätöksen lisääntyä?

[/quote]

Tietenkin, miksi en? Ainoana lapsena kaipasin aina sisarusparven hälinää ympärilleni ja olen äärettömän onnellinen perheestäni. Onneksi lääketiede edistyy tässäkin asiassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
24/40 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, yksi lääkäri totesi minulle kerran, ettei lääketieteessä ole kuin kaksi ehdotonta totuutta: lapsettomuus ei periydy ja kuolleisuus on 100 %.

Ehkä tässä voi puhua vähäisestä/huonosta hedelmällisyydestä.

Vierailija
25/40 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman minuakin hymyilytti lapsettomuuden periytyminen... ;)

Vierailija
26/40 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ennen vanhaankin ehkäistä osattiin. Se näet onnistuu ilman välineitä ja hormoneita jos on säännöllinen kierto. Ja keskeytetty yhdyntä, käsipeli yms. kierron keskivaiheilla. Ei niitä lapsia tule jos ei spermaa sinne mene ovulaation aikaan. Vai Luuletko ihan tosiaan että esim. 3 lapsinen perhe oli ennen tahattomasti 3 lapsinen?

Vierailija
27/40 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 22:55"]

Noh, yksi lääkäri totesi minulle kerran, ettei lääketieteessä ole kuin kaksi ehdotonta totuutta: lapsettomuus ei periydy ja kuolleisuus on 100 %. Ehkä tässä voi puhua vähäisestä/huonosta hedelmällisyydestä.

[/quote]

No kai kaikki ymmärtävät, että tässä ei oikeastaan puhuta lapsettomuudesta vaan siitä, että on vaikeuksia tulla raskaaksi/ saattaa nainen raskaaksi.

Vierailija
28/40 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Minä olen koko sukuhistoriani ainoa joka on kärsinyt lapsettomuudesta. Että eipä minun kohdalla ole periytynyt, suku täynnä isoja perheitä. Tosin minun lapsettomuus johtuikin kasvaimesta.

Vierailija
29/40 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:03"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 22:55"]

Noh, yksi lääkäri totesi minulle kerran, ettei lääketieteessä ole kuin kaksi ehdotonta totuutta: lapsettomuus ei periydy ja kuolleisuus on 100 %. Ehkä tässä voi puhua vähäisestä/huonosta hedelmällisyydestä.

[/quote]

No kai kaikki ymmärtävät, että tässä ei oikeastaan puhuta lapsettomuudesta vaan siitä, että on vaikeuksia tulla raskaaksi/ saattaa nainen raskaaksi.
[/quote]

Eikös juuri endometrioosi ole periytyvä?

Vierailija
30/40 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapseton jo kolmannessa polvessa, joten tämän täytyy olla periytyvää.

Vierailija
31/40 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se tutkittiin miksi olette mahoja siskosi kanssa? Voisi selittää loputkin suvusta. Onko teillä esim. paha kilpirauhanen vajaatoiminta?

Vierailija
32/40 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jess.

Tätä olen aina uumoillukkin. Darvin ja koko Darvinilaisuus on sittenkin väärässä.

Terv. Poikamies jo kolmannessa polvessa.

Vierailija
33/40 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No toisaalta varmaan helppo olla suvussa jossa niitä lapsia ei juuri tule. Ei ainakaan kukaan töki, että "koska teille tulee tällainen" kun on omat traumat taustalla siitä miten tyyliin esikoista odotettiin 5 vuotta ja seuraavaa 2 vuotta. Voisi olla aika kauheaa olla ainoa lapsettomuudesta kärsivä/kärsinyt jatkuvasti lisääntyvässä suvussa.

Vierailija
34/40 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan naiset voineet ehkäistä muutenkin kuin ehkäisyvälineillä. Tehokkain keino on selibaatti, isompaa joukkoa tarkasteltaessa varmat päivätkin on ihan ok ehkäisymenetelmä, vaikka yksilölle saattaa olla huono. Lisäksi painoindeksi ja stressi, kuten kova fyysinen työ vaikuttaa olellisesti, kuukautiset voivat jäädä pois sen takia kokonaan. Tämähän ei ole mikään perinnöllinen vika, vaan johtuu ympäristöolosuhteista ja useimmiten korjautuu itsestään olosuhteiden korjautuessa.

Meidän ja meidän esiäitien hedelmällisyyttä ei pystytä vertailemaan keskenään, koska elämme nykyään täysin eri maailmassa.

Vierailija
35/40 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mutta lapsellisuus periytyy ihan takuuvarmasti.

Vierailija
36/40 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:04"]Jaa. Minä olen koko sukuhistoriani ainoa joka on kärsinyt lapsettomuudesta. Että eipä minun kohdalla ole periytynyt, suku täynnä isoja perheitä. Tosin minun lapsettomuus johtuikin kasvaimesta.
[/quote]

Niimpä niin, sain miinuspeukun taas av-mammoilta. Sanonpa vaan että teillä ei ole vittuakaan käsitystä siitä mille tuntuu kun 18-vuotiaana löydetään päästä kasvain ja sanotaan että tämä sitten vaikuttaa hedelmällisyyteen. Ettekä tietenkään voi uskoa, että olen ollut sen takia sukuni ainoa joka on joutunut yrittämään lasta pitkään. Se on kiva, kun tiedätte mun puolesta.

Vierailija
37/40 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:06"]Olen lapseton jo kolmannessa polvessa, joten tämän täytyy olla periytyvää.
[/quote]

*reps*kops* Löytyi nauru tähänkin päivään. Kiitos sinulle tuntematon.

Vierailija
38/40 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun suvussa on kaikilla naisilla enemmän tai vähemmän ollut ongelmia lastensaannin kanssa. Tästä tietoisena päätin itse tehdä lapset nuorena, etten jäisi lapsettomaksi, kuten lähes kaikki sukulaisnaiset.

Vierailija
39/40 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:15"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:04"]Jaa. Minä olen koko sukuhistoriani ainoa joka on kärsinyt lapsettomuudesta. Että eipä minun kohdalla ole periytynyt, suku täynnä isoja perheitä. Tosin minun lapsettomuus johtuikin kasvaimesta.
[/quote]

Niimpä niin, sain miinuspeukun taas av-mammoilta. Sanonpa vaan että teillä ei ole vittuakaan käsitystä siitä mille tuntuu kun 18-vuotiaana löydetään päästä kasvain ja sanotaan että tämä sitten vaikuttaa hedelmällisyyteen. Ettekä tietenkään voi uskoa, että olen ollut sen takia sukuni ainoa joka on joutunut yrittämään lasta pitkään. Se on kiva, kun tiedätte mun puolesta.
[/quote[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:15"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:04"]Jaa. Minä olen koko sukuhistoriani ainoa joka on kärsinyt lapsettomuudesta. Että eipä minun kohdalla ole periytynyt, suku täynnä isoja perheitä. Tosin minun lapsettomuus johtuikin kasvaimesta.
[/quote]

[/quote]
Mikä kasvain sulla on? Mullakin löydettiin kasvain päästä kun olin 18.

Vierailija
40/40 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:19"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:15"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:04"]Jaa. Minä olen koko sukuhistoriani ainoa joka on kärsinyt lapsettomuudesta. Että eipä minun kohdalla ole periytynyt, suku täynnä isoja perheitä. Tosin minun lapsettomuus johtuikin kasvaimesta.
[/quote]

[/quote[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:15"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:04"]Jaa. Minä olen koko sukuhistoriani ainoa joka on kärsinyt lapsettomuudesta. Että eipä minun kohdalla ole periytynyt, suku täynnä isoja perheitä. Tosin minun lapsettomuus johtuikin kasvaimesta.
[/quote]

[/quote]
Mikä kasvain sulla on? Mullakin löydettiin kasvain päästä kun olin 18.
[/quote]

Prolaktinooma

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi