Taipumus lapsettomuuteen saattaa olla perinnöllistä
Olen tehnyt sukututkimusta, ja olen huomioinut, että suvussani naispuolisilla ihmisillä ei ole kuin yleensä yksi jälkeläinen, mutta miespuolisilla useampia. Kyseessä on ajat, jolloin ei ollut ehkäisyvälineitä. Minä ja siskoni olemme molemmat kärsineet lapsettomuudesta. Nyt olenkin alkanut ajattelemaan, että se voisi olla osittain perinnöllisä. Olemme siis perineet nämä geenit isän puolelta.
Miten on muuten selitettävissä, ettei ihmisillä on kuin yksi lapsi silloin, kun ei ollut ehkäisyvälineitä keksitty?
Kommentit (40)
Koska äitinikään ei saanut lapsia, en minäkään voi saada lapsia :)
Mummoni sai äitini 36-vuotiaana, äitini minut 32-vuotiaana (molemmat pitkän yrityksen jälkeen) ja minä adoptoin tyttäreni 31-vuotiaana.
Suvussa on äidinäidinisän puolelta epämuodostumia munuais-selkäranka-suolistoalueella, joten ei ihme... mutta eipä kukaan ole tullut asiaa sen kummemmin tutkineeksi :-O
Itse menetin äitini muutama kuukausi enne syntymääni. Äitini kuoli lapsettomana. En voi saada itse lapsia. Mitenhän käy minun lasteni, jäävätkö hekin lapsettomiksi.
Vierailija:
Itse menetin äitini muutama kuukausi enne syntymääni. Äitini kuoli lapsettomana. En voi saada itse lapsia. Mitenhän käy minun lasteni, jäävätkö hekin lapsettomiksi.
olla, mutta ei kait se ihan itsestään selvä juttu ole. Ap:n aloitus kyllä panee miettimään, että asialla saattaa olla joitain yhteyttä.
Me hoidamme lapsettomuuttamme luovutetuilla sukusoluilla joten emme ainakaan siirrä vaivaa eteenpäin.
Suvun naiset naiset saa vain yhden lapsen, mutta miehet saa useampia lapsia.
Olen itse ollut mukana tutkimuksesssa PCO:n vuoksi ja siellä ehdotettiin, että voisin pyytää sukulaisiani mukaan toiseen tutkimukseen, jossa tutkitiin mm. PCO-tyyppisten oireiden suvussa esiintyvyyttä. PCO:llahan tiedetään jo nyt olevan sukutaipumusta ja lisäksi nyt tutkittiin miespuolisten sukulaisten tilannetta. Miehillähän ei ole niin helppo tehdä ko. diagnoosia, kun ei ole monirakkulaisia munasarjoja, mutta muuten haluttais selvittää mitä " miesten PCO:oon" kuuluu. Minulta ainakin kyseltiin, onko suvussa lapsettomuutta, varhaista kaljuuntumista miehillä, keskimahalihavuutta miehillä, kolesterolia, aikuisiän diabetesta ym... Olisi pitänyt saada näitä sukulaisia antamaan verikokeita tai sitten minun kautta toimittaa heidän yhteystietojaan, mutta en halunnut alkaa kertomaan kaikille omasta tilanteestani lapsettomuustutkimuksineen ym. hoitoineen.
Lisäksi työni vuoksi tiedän, että suvuittain voi esiintyä mm. erilaisia geneettisiä poikkeavuuksia (kromosomipoikkeavuuksia, tautien kantajuutta), joiden vuoksi lasten saanti on mahdotonta tai onnistuneita raskauksia on vähän. Näistä ei aina tiedä mitään, eikä ainakaan ennen aikaan ole ollut edes mahdollisuuksia tutkia tarkemmin.
Olivatko esivanhempasi tilattomia? He eivät usein saaneet paljon lapsia, koska saattoivat lisääntyä vasta myöhemmällä iällä.
Paradoksaaliselta kuulostaa, mutta voi olla totta! Muutama vuosi sitten luin suomalaisesta väitöstutkimuksesta, jossa kuvattiin geenimutaatioita, jotka liittyvät toistuviin, muuten selittämättömiin keskenmenoihin. Muistaakseni mutaation kantajien suvut olivat osittain kotoisin samoilta seuduilta (Savosta). Varmaan vaikka googlaamalla tuokin tutkimus löytyy, itse en nyt muista tarkemmin.
Kyllä minä uskon, että naisen kyky raskautua huonosti tai helposti on samalla tavalla periytyvä ominaisuus kuin vaikkapa taipumus saada helpommin rintasyöpä. Syy/ periytyvä piirre, joka tämän aiheuttaa, voi olla sitten olla hyvinkin moninainen, ja tietenkään jokainen tyttölapsi ei välttämättä ominaisuutta äidiltään (tai välillisesti isältään) peri.
Minun äitini puolen suvussa on esim. tultu helposti raskaaksi jo monessa polvessa ja hyvin iäkkääksi asti. Itselläni ja siskoillani ei ole ollut ongelmia raskautua nykyajan tyyliin vasta neljänkympin kieppeillä, ja melkein ekasta kierrosta kaikki. Samaa ei voi sanoa tutuista, joilla on suvussa muutenkin ollut ongelmia lasten saannissa tai sitten lapsia on ollut perinteisesti paljon, mutta ne on hankittu entisaikoina parikymppisinä (eli ei ole lähisuvussa yli 30-vuotiaana raskaaksi tullutta).
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:04"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:03"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 22:55"]
Noh, yksi lääkäri totesi minulle kerran, ettei lääketieteessä ole kuin kaksi ehdotonta totuutta: lapsettomuus ei periydy ja kuolleisuus on 100 %. Ehkä tässä voi puhua vähäisestä/huonosta hedelmällisyydestä.
[/quote]
No kai kaikki ymmärtävät, että tässä ei oikeastaan puhuta lapsettomuudesta vaan siitä, että on vaikeuksia tulla raskaaksi/ saattaa nainen raskaaksi.
[/quote]
Eikös juuri endometrioosi ole periytyvä?
[/quote]
Joo, mutta jos jäät lapsettomaksi, et periytä sitä eteenpäin.. Jos taas saat lapsen , et ole lapseton.
minulla on neljä sisarta, yhdellä neljä lasta, muut eivät lapsia ole vielä tehneet. Minä ainoa joka kärsii lapsettomuudesta.
tapauksessa se saattaa olla, koska kysymyksessä on kuitenkin ajat, jolloin ei ollut ehkäisyvälineitä käytössä. Tietenkään tätä ei voi yleistää kaikkia koskeviksi.
Onko heillä todettu joku syy, miksi eivät ole enemää saaneet?
Minä en pysty selvittämään asiaa, koska kysymys on isäni suvusta, ja hänen isänsä sisaruksista, jotka ovat kuolleet, ja sitten on tietoa vielä taaksepäinkin ja sama toistuu.
Erittäin mahdollista, olen samaa mieltä.
Äidilläni oli 8 keskenmenoa ennen minua ainokaistaan, minulla 4 km ja 4 ennenaikaisena syntynyttä tervettä lasta. Kauhulla odotan omien tytärteni mahdollisia vaikeuksia raskautua.
mitenkäs ne kaks muuta,voitko olla varma,etteivät he ole edes yrittäneet lasta? tai etteivät he tule kärsimään lapsettomuudesta sitten kun alkavat yrittää...?