Kävin Helsingin keskustassa - järkyttävä läävä!
Kävin hiljattain pitkästä aikaa maamme pääkaupungissa, ja mitä todistinkaan? Narkkeja, alkkiksia, epämääräisiä mamujengejä, suunnattomasti roskia, kerjäläisiä joka kadunkulmassa ja töykeitä ihmisiä. Myyjät eivät tervehdi kaupoissa, Kampin keskuksessa vessat törkyisiä unisex-kopperoita, rakennukset rapistuneita eikä nähtävyyksiä ole juuri nimeksikään. Stokkan ympärillä on luksusliikkeitä, joissa ei näkynyt ristinsieluakaan. Laskin siinä kulmilla kolme Marimekon myymälää - ei ketään! Ilmeisesti turistejakaan ei kiinnosta? Kyllä ihmettelen, jos joku moisessa persereiässä haluaa asua. Itse en muuttaisi, vaikka maksettaisiin.
Kommentit (293)
korjaan äskeistä koska puhelin hävitti tekstiä; ja nuo muut maat ovat niitä jotka ovat pistäneet stopin tuollaiselle systemaattiselle huijausliigakerjäämiselle
Romanikerjäläisistä? kirjoitti:
Itse olen käynyt viime ja tänä vuonna työmatkoilla Barcelonassa, Madridissa, Milanossa, Roomassa, Firenzessä, Berliinissä, Düsseldorfissa, Münchenissä, Kööpenhaminassa, Tallinnassa ja Tukholmassa joissa kiersin paljon keskusta-alueita, enkä nähnyt yhtään romanikerjäläistä! Kaverit ja kollegat kertoneet samaa paikoista joissa he ovat käyneet mm. Ranskassa, Belgiassa, Norjassa ja Sveitsissä!
Pitääkö se siis oikeasti paikkansa että Suomi on enää ainoa EU-maa joka ei ole kieltänyt tuommoista kerjäämistä ja jotka ovat pistäneet stopin tuollaiselle systemaattiselle huijausliigakerjäämiselle? Siksikö ne tajuaa tulla taas joukoittain tänne Suomeen vaikka meidän sääolosuhteet ovat sieltä karseimmasta päästä??
Olen asunut Barcelonassa 10 vuotta ja kyllä täällä edelleen näkyy romanikerjäläisiä ja siihen päälle vielä muita kerjäläisiä.
Kun täällä nyt niin paljon haukutaan Helsingin rautatieasemaa pelottavaksi niin mä kerron, että ei mua ole koskaan siellä niin paljoa pelottanut kun Frankfurtin päärautatieaseman luona. Ja mä olin siellä Frankfurtissa päivällä. En edes uskaltanut kameraa esiin ottaa, että olisin kuvan ottanut. Samaa ei ole tapahtunut Suomessa.
Hyvä kun pysyt vaan siellä kotipaikallasi.
Hauska aina lukea ku landet väittää, että helsinkiläiset luulee Helsinkiä suurkaupungiksi. Joo ei me luulla, me vaan tiedetään, että se on Suomen suurin kaupunki.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut Barcelonassa 10 vuotta ja kyllä täällä edelleen näkyy romanikerjäläisiä ja siihen päälle vielä muita kerjäläisiä.
Barcelonassa on paljon vähemmän kerjäläisiä väkilukuun nähden kuin Helsingissä. Minun mielestäni niitä oli enemmän siellä Barcelonan ydinkeskustassa vielä noin 5 vuotta sitten. Viime kesänä en nähnyt yhtään kun olimme siellä 2 vkoa. Olivatkohan lomalla?
Toki Suomessa ne saa todennäköisemmin paljon paremmat sossutuet kuin muissa EU-maissa, siksi ne tulee tänne.
Itse olen käynyt viime ja tänä vuonna työmatkoilla Barcelonassa, Madridissa, Milanossa, Roomassa, Firenzessä, Berliinissä, Düsseldorfissa, Münchenissä, Kööpenhaminassa, Tallinnassa ja Tukholmassa joissa kiersin paljon keskusta-alueita, enkä nähnyt yhtään romanikerjäläistä! Kaverit ja kollegat kertoneet samaa paikoista joissa he ovat käyneet mm. Ranskassa, Belgiassa, Norjassa ja Sveitsissä!
Pitääkö se siis oikeasti paikkansa että Suomi on enää ainoa EU-maa joka ei ole kieltänyt tuommoista kerjäämistä ja jotka ovat pistäneet stopin tuollaiselle systemaattiselle huijausliigakerjäämiselle? Siksikö ne tajuaa tulla taas joukoittain tänne Suomeen vaikka meidän sääolosuhteet ovat sieltä karseimmasta päästä??
Kävin Helsingissä pitkästä aikaa, joka kadun kulmalla istumassa noita ammattilaiskerjäläisiä, ja niinen lisäksi ulkomaalaisia kielokimppujen myyjiä joista yksi tunki minun nenän alle kimpun ja meinasin saada astmakohtauksen koska olen allerginen!!! Onneksi oli lääkkeet mukana.
Viime aikoina olen viettänyt paljon aikaa monissa Keski- ja Etelä-Euroopan maissa työni takia, ja niissä ilmeisesti kielletty kerjääminen rangaistusten uhalla, joten ne kerjäläismafiat ovat poissa, mutta ovatko ne kaikki nyt tulleet tänne Suomeen juuri sen takia? Onko Suomen lainsäädäntö noin 5 vuotta muita maita jäljessä?
No kyllähän juuri Kampin keskus, Rautatieasema ja Asematunneli ovat juuri niitä pahimpia paikkoja. Ei kai kukaan siitä jengistä siellä pidä. Tuonne kun kokoontuu juuri tietynlainen porukka lähiseudulta noiden kulkuyhteyksien takia. Mutta eihän sitä saa yleensä edes sanoa.
Monet muut alueet Helsingissä ovat oikeasti kauniita, siistimpiä ja rauhallisempia. Pitää välttää vain keskeisiä julkisen liikenteen solmukohtia ja kieltämättä, raha myös paljon vaikuttaa asuinalueiden kuvaan. Paitsi että vihreät yrittävät sitä muuttaa hajasijoittelemalla ongelmapesäkkeitä. Ja autoilua onneksi jatkossa vähennetään ja estetään Helsingin keskustassa jatkossa.
Kaikki ulkomaalaiset jotka ovat turisteina täällä käyneet ovat kyllä kehuneet valtavasti.
Itse olen asunut pitkään Manhattanilla, ja kyllä se vielä likaisempi ja monesti porukaltaan epämääräisesti on.
Vaikka kyllä itse tykkäisin valtavasti, jos Helsingin siisteyteen ja turvallisuuteen panostettaisiin huomattavasti enemmän ja tietystä hengailuporukasta päästäisiin eroon. Autoilua pitäisi tosiaan huomattavasti vähentää, mutta se onkin suunnitelmissa. Paljon pitäisi olla myös enemmän partiopoliiseja ja niiden aktiivisempia. Joten itse helsinkiläisenä kyllä kannattaisin monia lisäpanostuksia pääkaupunkiimme monella tavalla, myös siisteyden, turvallisuuden ja järjestyksen osalta. Vähempi hajasijoitteluutiset myös pitäisi tiettyä porukkaa pois ydinkeskustasta, mutta sitten ongelmat voisivat kasautua entistä enemmän ongelmalähiöihin. Mutta olisi hienoa, jos isompi osa paikallisista veroista pysyisi Helsingissä, sen sijaan että niillä rahoitetaan muuta Suomea!
Vierailija kirjoitti:
Kävin Helsingissä pitkästä aikaa, joka kadun kulmalla istumassa noita ammattilaiskerjäläisiä, ja niinen lisäksi ulkomaalaisia kielokimppujen myyjiä joista yksi tunki minun nenän alle kimpun ja meinasin saada astmakohtauksen koska olen allerginen!!! Onneksi oli lääkkeet mukana.
Viime aikoina olen viettänyt paljon aikaa monissa Keski- ja Etelä-Euroopan maissa työni takia, ja niissä ilmeisesti kielletty kerjääminen rangaistusten uhalla, joten ne kerjäläismafiat ovat poissa, mutta ovatko ne kaikki nyt tulleet tänne Suomeen juuri sen takia? Onko Suomen lainsäädäntö noin 5 vuotta muita maita jäljessä?
Vihreät vastustavat kerjäämisen kriminalisoimista, vaikka siitä on väitelty monta kertaa. Itse olen samaa mieltä kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Barcelonassa on paljon vähemmän kerjäläisiä väkilukuun nähden kuin Helsingissä. Minun mielestäni niitä oli enemmän siellä Barcelonan ydinkeskustassa vielä noin 5 vuotta sitten. Viime kesänä en nähnyt yhtään kun olimme siellä 2 vkoa. Olivatkohan lomalla?
Toki Suomessa ne saa todennäköisemmin paljon paremmat sossutuet kuin muissa EU-maissa, siksi ne tulee tänne.
Vihreäthän ovat estäneet yritykset kieltää kerjääminen ja ajavat heille parempia sosiaalietuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin katukuva on ollut ankea niin pitkään kuin muistan. Jotenkin uskomatonta tällaisessa "sivistysvaltiossa". Euroopassa paljon suuria upeita miljoonakaupunkeja, jotka ovat siistejä eikä yhteiskunnan epäkohdat lyö joka kulmassa silmille!
Tämä on niin totta. Eihän sitä tarvitse mennä kuin Tukholmaan. Miten Helsinki voikin olla näin kämänen ja ruma kaupunki?
Ap kävi Helsingissä = ap kävi Kampin kauppakeskuksessa ja Stokkan ympäristössä.
Hoh hoi jaa. Helsinki on muutakin kuin Kampin vessat ja Aleksanterinkadun liikeet.
Vierailija kirjoitti:
Helsinki alkaa enemmän ja enemmän muistuttaa jotain Vladivostokia lieveilmiöineen. Kaupungin kehitys laahaa pahasti jäljessä; mitään uusia vetonauloja ei ole tullut vuosikausiin (paitsi ehkä Musiikkitalo, mutta onko se ns. "nähtävyys?). Painitaan kyllä kehitysmaakaupunkien sarjassa näillä spekseillä kohta... Verrattuna esim. muihin Pohjoismaiden pääkaupunkeihin!
Sehän hyvä, Vladivostok on nimittäin siisti, kaunis ja moderni kaupunki. Tulin sieltä juuri.
Sinun käynnistäsi lienee jo aikaa?
Ois pakko muuttaa kai Helsinkiin joskus tulevaisuudessa töiden perässä, eikä yhtään tekis mieli. Inhoan ihmisruhkaa, humaltuneita, mamuja, roskaa. Rakastan luontoa ja rauhaa. En tiedä, ehkä pitää opiskella vielä toinen ammatti jos ei nykyisellä harvinaisella saa muulta töitä kuin Helsingistä.
Välillä on pakko liikkua Helsingin keskustassa. On todella vastenmielinen paikka, juurikin kerjäläisten, sekakäyttäjien, alkoholistien ja mamujen vuoksi. Helpotus päästä aina pois sieltä.
Vai marimekko luksusmyymälä. Salli mun nauraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauska aina lukea ku landet väittää, että helsinkiläiset luulee Helsinkiä suurkaupungiksi. Joo ei me luulla, me vaan tiedetään, että se on Suomen suurin kaupunki.
Helesinki on suomineidon peräaukko jonne kaikki paska valuu, semmonen maailmanluokan peräaukkometeropoli.
Niinpä, paska valitettavasti valuu sieltä pohjoisemmasta kohti Helsinkiä.. ;)
Vierailija kirjoitti:
Ois pakko muuttaa kai Helsinkiin joskus tulevaisuudessa töiden perässä, eikä yhtään tekis mieli. Inhoan ihmisruhkaa, humaltuneita, mamuja, roskaa. Rakastan luontoa ja rauhaa. En tiedä, ehkä pitää opiskella vielä toinen ammatti jos ei nykyisellä harvinaisella saa muulta töitä kuin Helsingistä.
No itse muutin töiden perässä ja ihan hyvä on ollut asua. Ei sinne keskustaan ole pakko muuttaa.