Kävin Helsingin keskustassa - järkyttävä läävä!
Kävin hiljattain pitkästä aikaa maamme pääkaupungissa, ja mitä todistinkaan? Narkkeja, alkkiksia, epämääräisiä mamujengejä, suunnattomasti roskia, kerjäläisiä joka kadunkulmassa ja töykeitä ihmisiä. Myyjät eivät tervehdi kaupoissa, Kampin keskuksessa vessat törkyisiä unisex-kopperoita, rakennukset rapistuneita eikä nähtävyyksiä ole juuri nimeksikään. Stokkan ympärillä on luksusliikkeitä, joissa ei näkynyt ristinsieluakaan. Laskin siinä kulmilla kolme Marimekon myymälää - ei ketään! Ilmeisesti turistejakaan ei kiinnosta? Kyllä ihmettelen, jos joku moisessa persereiässä haluaa asua. Itse en muuttaisi, vaikka maksettaisiin.
Kommentit (293)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähdin itse asiassa alunperin valloittamaan Lontoota ja ihan sellaisessa perusduunissa kuin respana :D Tarkoitus oli vain nähdä maailmaa. New Yorkiin muutin miehen perässä. Mitään kuvitelmia valloittamisesta minulla ei ole. Tuskin pärjäisin laulajana/näyttelijänä tms. päivääkään. Olen kahden pienen lapsen kotiäiti. Siksi olen myös AV:lla. Usko tai ole uskomatta, minusta elämäni ei ole niin kummallista. En ole todellakaan ainoa joka on ulkomaalaisen miehen kanssa naimisissa. Jos se on sinusta niin erikoista, niin siitä sitten vaan.
Korsossa olen kerran käynyt Ankkarokissa viime vuosituhannen puolella ja ihan kivaa oli.
Sä oot nyt niin monta tuntia täällä kertonut tästä sun kosmo-elämästäsi, että viimeinenkin uskottavuus alkaa olla menossa. Siis sä oot kotiäiti ja tehnyt lontoossa respahommia. Nyt asutaan kahdella mantereella sataneliöisissä asunnoissa ja varaa ois ollu vaikka kivitaloon omalla pihalla suurkaupungin keskustasta. Oot varmaan jonkun kohtuu rikkaan miehen löytänyt. Nää on näitä päiväunia...
Brownstonet on tosin suurimmaksi osaksi Brooklynissä, ei keskustassa. Ja ihan normaalit perheet niissä asuvat.
Vierailija kirjoitti:
Asun itse Helsingin keskustassa ja rakastan tätä paikkaa. Aina välillä, kun tulee käytyä jossain Helsingin lähiöissä tai Vantaalla tai Espoossa, niin osaa arvostaa enemmän tätä aluetta. Ihanan kaunista vanhaa arkkitehtuuria, meren ja palveluiden läheisyyttä. Nautin myös siitä että ihmisiä on ympärillä, ahdistaisi asua jossain talossa pellon keskellä, jossain huitsin nevadassa, jossa ei ihmisiä eikä sivistystä lähimaillakaan.
SIIS HÄH??? MISSÄPÄIN ESPOOTA SITÄ ON OIKEIN PYÖRITTY, RADANVARRESSA? KÄYPÄ JOSKUS ETELÄ-ESPOOSSA. SIELLÄKIN ON MUUTEN MERI. VANTAA ON TOKI LÄÄVÄ, SITÄ EN KIISTÄ.
Vierailija kirjoitti:
Asun itse Helsingin keskustassa ja rakastan tätä paikkaa. Aina välillä, kun tulee käytyä jossain Helsingin lähiöissä tai Vantaalla tai Espoossa, niin osaa arvostaa enemmän tätä aluetta. Ihanan kaunista vanhaa arkkitehtuuria, meren ja palveluiden läheisyyttä. Nautin myös siitä että ihmisiä on ympärillä, ahdistaisi asua jossain talossa pellon keskellä, jossain huitsin nevadassa, jossa ei ihmisiä eikä sivistystä lähimaillakaan.
Tämän täytyy olla yksi oudoimmista viesteistä koskaan. Mutta makunsa kullakin.
Nimittäin sen takiahan espoolaiset puolestaan asuvat Espoossa eivätkä Helsingissä että Espoossa on sentään vähän omaa tilaa, vähemmän pakokaasun hajua ja enemmän luontoa. Kyllä siellä silti asuntoja ja palveluita on. Vähän outo käsitys sinulla Espoosta. Ja siellä riittää merimaisemia.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän nämä Helsingistä valittajat ole vaan sama provoilija. Helsinki on yksi kauneimpia pääkaupunkeja maailmassa. Tämän sanon ja kolme mannerta olen kiertänyt.
Nauratti nämä Rautatieaseman haukkaujat, koska eräällä kansainvälisellä saitilla sanotaan jopa että Stadin assa olisi "one of the most impressive railway stations in Europe"! "Extraordinary" jne..
http://www.odysseytravels.net/blog/index.php/europes-legendary-railway-…
Tuommoinen älyvapaa Helsingin haukkuminen osoittaa vaan junttiuden asteen. Onpa hirveää, meillä on maailmankuulun arkkitehdin suunnittelema erikoinen asema, ja hemmetti kun se ei ole tyhjä vaan ihmisiä käy siellä ja kulkee siellä päivittäin. Joku voi olla kännissä, joku mamu ja voi ei, joku romanialaisnainen myy Iso Numero -lehteäkin siellä. Apua, huuu, onpa hirveää.
Lontoossa tuskin tulee vastaan yhtäkään ihmistä millään asemalla, saati että tulisi mamu, tai känniläinen. Just joo. Yhtään roskaa ei näy kadulla ja Sunday Expressin pääkirjoitus "London has become a filthy city" jäi Helsinkiä haukkuneelta lontoolaiselta lukematta (se oli 27.12.2015 eli ihan pari kuukautta sitten, check it out).
Oletko käynyt Lontoossa?! Itse olen asunut neljässä eri suurkaupungissa. Ja sen lisäksi Helsingissä. Ja kyllä voin sanoa että Lontoo on todella siisti suurkaupungiksi. Siellä on paljon alueita missä ei näe roskan roskaa kaduilla. Kyllä sanoisin että on yleisesti ottaen siistimpi kaupunki kuin Helsinki.
Kävin eilen Helsingin keskustassa, enkä pysty allekirjoittamaan aapeen väitettä. Kävelin Kampista Eteläesplanadille ja näin matkan varrella vain yhden romanikerjäläisen. Ei roskaisuutta, spurguja tai narkkeja missään.
Aika provokatiivinen aloitus, jossa liioitellaan tosissaan. Esim. Lontoo on oikeasti paskainen ja niitä huumehörhöjäkään ei välty näkemästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Met siinä kuitenki ajattelimma, että käyvväänpä tuolla tokmannilla kun sitä kehutaan. No met menimmä sitten hissiin, mitä ihimettä, semmosia pystyynkuivuneita kelohonkia oli hissi pullollaan , kysyin että missä toiletti niin tämmönen kelohonka vaan mulukasi ja katteli kattoon. Ei sanaa suustaan saanut.
Tokmannejahan teillä on itsellännekin. Ei kun teillä se olikin Halpa-Halli. Jos taas siitä Tockmannista puhut, niin ei siellä kukaan tiedä missä toiletteja on. Niitä vain tupsahtaa eteen ja useammin ei. Toki jos he miettivät, että oletkohan eksynyt kaupasta. Lähin Tokmanni kun kuitenkin on Kaisaniemessä...
Älykkyyteen kuuluvat huumori, satiiri, ironia ja parodia muun perussetin lisäksi. Mistähän luulet Tokmanni -ketjun nimen tulleen.
Et taida tietää itse.
Vierailija kirjoitti:
Kävin eilen Helsingin keskustassa, enkä pysty allekirjoittamaan aapeen väitettä. Kävelin Kampista Eteläesplanadille ja näin matkan varrella vain yhden romanikerjäläisen. Ei roskaisuutta, spurguja tai narkkeja missään.
Aika provokatiivinen aloitus, jossa liioitellaan tosissaan. Esim. Lontoo on oikeasti paskainen ja niitä huumehörhöjäkään ei välty näkemästä.
Millaisilla alueilla liikut Lontoossa jos näet siellä huumehörhöjä ja olet sitä mieltä että siellä on paskaista? Kun en ole lainkaan samaa mieltä. Ehkä kuljemme/asumme eri alueilla. Olisi vain mielenkiintoista tietää missä sitä paskaisuutta on kun en ole itse nähnyt. :D
Et oo vissiin esim camdenis käynyt:D
Sehän tässä just on, kun pitää aamuisin aina kaivautua paskan, roskan ja oksennuksen läpi aamuisin keskustan läpi töihin. Siis oikeesti hä? Puhutaanko me samasta kaupungista, missä tää kaikki saasta olis nähtävillä? Mä en nimittäin tähän oo törmääny vaikka päivittäin tosiaan täällä pyörin.
Kaikenlaista sakkia pyörii kyllä, mutta se on vähän niinkuin ison kaupungin juttu, että erilaista porukkaa on jo paljon. Jos populaa ei kestä kannattaa välttää kaupunkeja. Helsinki taitaa kuitenkin olla hiljaisin ja rauhallisin pääkaupunki kaikista.
Vierailija kirjoitti:
Et oo vissiin esim camdenis käynyt:D
Monesti olen siellä käynyt koska siellä asuu kavereita ja olen myös markkinoilla käynyt. Sehän on hirmu hauska paikka! Itse asun Blackheathissa ja käyn töissä Canary Wharf. Molemmat alueet kyllä mielestäni siistejä. Jos joku inhokki alue Lontoosta täytyy nimetä niin kyllä Plumstead voiton vie. Tykkään käydä mm näillä alueilla: Greenwich, Hampstead, Chelsea ja Muswell Hill. Ja kyllä niissä kaikissa on siistiä enkä ole ikinä kokenut keskustan aluettakaan muuksi kuin siistiksi.
Itse tykkään Helsingistä kovasti. Tykkään Turusta, Tampereesta, Oulusta ja tosi monesta paikasta. Itseasiassa en muista, että olisin koskaan käynyt missään persreiässä. Kaikkissa paikkakunnissa on ollut jotain hienoa nähtävää ja mukavaa koettavaa. En tiedä onko meidän helsinkiläisten asenne erilainen vai mikä meidät saa näkemään Helsingin ja muunkin maailman niin hienona.
Nyt kuulema paistaa Helsingissä aurinko. Meillä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SIIS HÄH??? MISSÄPÄIN ESPOOTA SITÄ ON OIKEIN PYÖRITTY, RADANVARRESSA? KÄYPÄ JOSKUS ETELÄ-ESPOOSSA. SIELLÄKIN ON MUUTEN MERI. VANTAA ON TOKI LÄÄVÄ, SITÄ EN KIISTÄ.
Kyllä, olen käynyt Etelä-Espoossa, mutta siitä huolimatta, pidän enemmän Etelä-Helsingistä. Erona Etelä-Espooseen on se, että palvelut tosiaan ovat lähempänä. Ruokakauppa on muutaman askeleen päässä, samaten laadukkaan ravintolat ja meri. Jos asut esim. Westendissä, niin kyllä ruokaostoksillekin lähdetään autolla, valitettavasti. Espoosta puuttuu myös laadukkaat ravintolat, joten Helsingissä asti on käytävä ravintolaillallisella. Ja jos Espoossa meinaa asua, niin se yksi auto ei useinkaan riitä, vaan pitää olla vähintään kaksi autoa, joilla sitten suhataan Espoon ja Helsingin väliä. Ja ruuhkissa kuluu tolkuttomasti aikaa. Ja kyllä myös useimmat Espoon lähiöt ovat aika ankeita, 70-luvun betonielementtitorneja ja vanhoja homeisia rivarinpätkiä. Meren rannalta saattaa jokin hieno talo löytyäkin, mutta niidekin tunnelman pilaa länsiväylän jylinä.
Helsinki on hieno kaupunki. Helsinkiläisetkin ovat pääsääntöisesti mukavia ja fiksuja. Eiköhän se päde aika useaan paikkakuntaan. Toisaalta spurgujakin on helpompi sietää, kun ne tuntee nimeltä, siis pikkupaikkakunnilla.
Käytiin tänään Helsingin keskustassa lounaalla klo 12 maissa. En ollut käynyt siellä vähään aikaan. Karmea roskaghetto!
Roskia joka puolella maata, seiniä sotkittu, kävelytiessä kamalia kuoppia joihin voisi kompastua korkokengillä.
Huomioni kiinnittyi lyhyellä kävelymatkalla autolta ravintolaan myös pariin pultsariin, kuuteen maassa istuvaan ja help:iä huutavaan romanikerjäläiseen, meitä häiriköimään tulleeseen vihaisen näköiseen naiseen (joka ei ymmärtänyt suomea eikä englantia) joka yritti tyrkyttää jotain lehteä, ja yksi työkaveri meinasi astua johonkin josta ei tiennyt onko oksennusta vai pirtelöä, mutta sillä meni kuitenkin ruokahalut siinä kohtaa ja käveli Stokkalle ostoksille ruokailun sijasta. Palatessamme autolle törmäsimme vielä siihen kuuluisaan jo täällä keskusteltuun räkäröökirinkiin jossa nuoret seisoo ringissä polttamassa tupakkaa ja räkivät limaa siihen keskelle maahan! Hyi olkoon!
Sen huomasin myös ettei tuohon aikaan kuullut pahemmin kenenkään puhuvan suomea, kaikkia mahdollisia ulkomaan kieliä huudettiin sekaisin ja järkyttävä meteli kaduilla, päätä särkee vieläkin.
Ei kannata tulla tänne - me stadilaiset ollaan muutenki niin leuhkoja. Pysy vaan rauhassa siellä landella.
Laskin kerran kauppareissulla 14 romanikerjäläistä. Matkaa n. 300m suuntaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse asua samaan aikaan molemmissa. Meillekin kotikaupunkeja ovat sekä Helsinki että New York koska mies on jälkimmäisestä kotoisin ja sukuloimme siellä säännöllisesti.
Niin. Helsinki on sun kotikaupunki. New York on miehesi kotikaupunki, ei sinun kotikaupunkisi. Ei tartu maailmankansalaisuus pelkästään sillä, että mene amerikkalaisen kanssa naimisiin. Oot kuitenkin Pielavedeltä alunperin. Pikkukaupungista ponnistaneet leijuu aina niin korkealla.
Kuulostat kateelliselta. Jos hän tunteen, että New York on kotikaupunki niin sitten se on. Et sinä määrittele minkä toinen tuntee kotikaupungikseen. Taidat olla kovin ahdasmielinen kun et ymmärrä, että kansainvälisessä nykymaailmassa ihminen voi tuntea kotikaupungikseen jonkun toisen kuin synnyinkaupunkinsa.
Asun Helsingin keskustassa. Olen "vanha" stadilainen. En mikään kroisos tai hienohipiäinen. Tämä nykyinen keskusta, varsinkin aseman seutu ja Kampin aukio on ihan järkyttävää. Roskaa, paskaa, ördäystä ja kerjuuta. Lasken ne moninaiset feissarit ja "lehdenmyyjät" samaan kerjäyksen kastiin.
Ei kai tälle enää mitään voi. Kai täältä pitää lähteä muualle. Harmittaa.
Cosmo-elämästä. Kyllä, mieheni on hyvin varakas. Miksi luulet, että minulla on aikaa ihmetellä netissä? Ei suinkaan siksi, että rakas aviomieheni olisi töissä... Päiväunessani hän ei olisi töissä.