Kävin Helsingin keskustassa - järkyttävä läävä!
Kävin hiljattain pitkästä aikaa maamme pääkaupungissa, ja mitä todistinkaan? Narkkeja, alkkiksia, epämääräisiä mamujengejä, suunnattomasti roskia, kerjäläisiä joka kadunkulmassa ja töykeitä ihmisiä. Myyjät eivät tervehdi kaupoissa, Kampin keskuksessa vessat törkyisiä unisex-kopperoita, rakennukset rapistuneita eikä nähtävyyksiä ole juuri nimeksikään. Stokkan ympärillä on luksusliikkeitä, joissa ei näkynyt ristinsieluakaan. Laskin siinä kulmilla kolme Marimekon myymälää - ei ketään! Ilmeisesti turistejakaan ei kiinnosta? Kyllä ihmettelen, jos joku moisessa persereiässä haluaa asua. Itse en muuttaisi, vaikka maksettaisiin.
Kommentit (293)
Mä oon ihan samaa mieltä. Varsinkin nyt kun olen asunut täällä muutaman vuoden ja joutunut töitten takia kulkemaan päivittäin rautatieaseman eli tuon maanpäällisen helvetin kautta. Muuttaisin heti pois mut valitettavasti työt ja sosiaalinen elämä täällä. Löytyy toki kivojakin paikkoja, mut yleisesti liikaa ihmisiä, roskaa ja paskaa ja melusaastetta joka paikassa. Paljon mamuja, narkkareita, alkoholisteja, yleisesti kainenlaisia hörhöjä ja teiniporukoita maleksii joka paikassa. Euroopassa olen matkustanut paljon ja mielestäni suurin osa Euroopan kaupungeista on paljon kauniimpia, vanhoja rakennuksia, idyllisiä kaupunginosia, persoonallisuutta, kauneutta ja siisteyttä (esimerkiksi Budapest).
Eli maalaisille Helsingin keskusta = Rautatieaseman kusinen porttikongi. No hyvä, että tuli selväksi. :D
Taysin samaa mielta ap:n kanssa! Asun myos Lontoossa (kuten ainakin yksi aiempi kommentoija) ja sanoisin, etta keskustan alueet pidetaan paljon paremmassa kunnossa kuin Helsingin keskusta. Kadunlakaisijoita (ihmisia ja isompia koneita) nakyy joka paiva moneen otteeseen yms. Pultsari-tyyppisia ihmisia ei juurikaan nay, paitsi kerjalaisia kylla nakyy joillakin alueilla (siis istuvat maassa kyltin kanssa). Noin yleisesti ottaen yleisilme on siistimpi taalla.
Helsingissa kayn 1-2 kertaa vuodessa, yleensa vain muutaman paivan ajan. Se rautatieaseman alue ja Kamppi ovat kylla ihan kammottavia. Asematunnelissa kavin todella pikaisesti viimeksi, eika ole kylla kiiretta takaisin... Sekakayttajilta vaikuttavia, kerjaavia ihmisia, pultsareita ja mamumiehia ryhmissa vain aikaa viettamassa ja hengaamassa.... Ei kiitos.
Harmillista kylla sikali, etta sijainniltaan Helsinki on mielenkiintoinen (meren aarelle paasee monessa paikkaa keskustassa, Punavuoren ja Katajanokan (mm.) alueet ovat arkitehtuuriltaan kauniita... Vahan enemman panostusta tekemiseen ja nakemiseen toisi varmasti enemman turistejakin seka Suomesta etta ulkomailta.
Merkillistä, miten kaikki narkit ja muut hörhöt sattuivatkin kokoontumaan keskustassa samaan aikaan kuin ap oli käymässä. Ap:n kuvaus Helsingin keskustasta sopisi pikemminkin Kurviin tai Itä-Helsinkiin.
Haistan aikamoista liioittelua aloituksessa.
Tukholman keskusta (Slussen, T-Centralenin ympäristö..) on myös kiva ja kultturelli hörhölandia. Käy ap siellä, niin ei Helsingin keskusta tunnu enää niin pahalta paikalta.
Ajatelkaa, teidän ei tarvitse asua Helsingissä. Miksi siis ette ole onnellisia elämässänne vaan katkeria ja kiukkuisia? Ainakin kommenteista päätellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ihan ydinkeskusta (ostoskeskukset, asema) onkin ihan karsea. Harvemmin tulee käytyä kun miellyttävämpiäkin alueita löytyy. Mutta kun muualta tuleville usein Helsinki = Kamppi ja rautatieasema ja niiden ympäristö. Harva Helsingissä asuvakaan noista erityisemmin välittää.
Tulipa käytyä, pitkän tauon jälkeen, ei mitään nähtävää, kerjäläisiä joka puolella, Kampin seudulla ahdisti iltasella (bussi lähti myöhään), epämääräisiä pummivia mamuja, jne. kesällä varmaan enemmän nähtävää. Ja vielä: Asemalla "rantarosvon" näköistä porukkaa ja tupakan pummijoita (tuolla ei kannata polttaa normitupakkaakaan julkisesti). Lyhyt reissu, kulttuuritarjonta varmaan olisi ollut jees.
Helsinki on ainoa pääkaupunki maailmassa, missä näitä ilmiöitä löytyy keskustasta. Taas me suomalaiset ollaan huonoja. :(
Kuule, kyllä nämä ilmiöt ovat hyvinkin tuttuja Euroopan jokaisessa pääkaupungissa. Tänne ne ovat viimeisten joukossa vasta rantautuneet.
Vierailija kirjoitti:
Ei keskustassa kukaan asu.
Pusu pusi.
Asuu. Enimmäkseen siellä asuu rikkaita. Muilla ei ole rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ihan ydinkeskusta (ostoskeskukset, asema) onkin ihan karsea. Harvemmin tulee käytyä kun miellyttävämpiäkin alueita löytyy. Mutta kun muualta tuleville usein Helsinki = Kamppi ja rautatieasema ja niiden ympäristö. Harva Helsingissä asuvakaan noista erityisemmin välittää.
Tulipa käytyä, pitkän tauon jälkeen, ei mitään nähtävää, kerjäläisiä joka puolella, Kampin seudulla ahdisti iltasella (bussi lähti myöhään), epämääräisiä pummivia mamuja, jne. kesällä varmaan enemmän nähtävää. Ja vielä: Asemalla "rantarosvon" näköistä porukkaa ja tupakan pummijoita (tuolla ei kannata polttaa normitupakkaakaan julkisesti). Lyhyt reissu, kulttuuritarjonta varmaan olisi ollut jees.
Helsinki on ainoa pääkaupunki maailmassa, missä näitä ilmiöitä löytyy keskustasta. Taas me suomalaiset ollaan huonoja. :(
Kuule, kyllä nämä ilmiöt ovat hyvinkin tuttuja Euroopan jokaisessa pääkaupungissa. Tänne ne ovat viimeisten joukossa vasta rantautuneet.
Oletteko koskaan käyneet esim. Jenkeissä? Esim. Hollywood LA:ssa tai San Franciscon keskusta on täynnä narkkareita ja hörhöjä. Helsingin keskusta on siisti moniin suurkaupungin ydinkeskustoihin verrattuna.
Yksi hauska juttu Helsingissä on myös nämä hipsterit! : D Tiedättehän nämä nuoret citykiitäjät, jotka pörräävät pintaliitopaikoissa ja ravintoloissa. Paskat ne oikeasti siitä Michelin-ruuastakaan välitä, kunhan vaan pitää näyttäytyä ja olla esillä. Sitten kun tulee seuraava trendipaikka, vaihdetaan sinne ja ollaan kuin sillit suolassa... : D
Vierailija kirjoitti:
Yksi hauska juttu Helsingissä on myös nämä hipsterit! : D Tiedättehän nämä nuoret citykiitäjät, jotka pörräävät pintaliitopaikoissa ja ravintoloissa. Paskat ne oikeasti siitä Michelin-ruuastakaan välitä, kunhan vaan pitää näyttäytyä ja olla esillä. Sitten kun tulee seuraava trendipaikka, vaihdetaan sinne ja ollaan kuin sillit suolassa... : D
Olet kovin tiukasti toisia luokittelemassa ja feikeiksi väittämässä, oletko yhtä tarkkanäköinen itsesi ja ystäväpiirisi suhteen?
Vierailija kirjoitti:
Juu ei Turusta pääkaupunkia, samat ilmiöt on sielläkin jo... : (
Joku muu kaupunki sitten, mikäs kaipaa elävöittämistä?
Tässäpä ilmainen vinkki kunnossapidosta vastaavalle taholle Helsingissä: Pistäkää nyt herranjestas enemmän paukkuja niihin siivouspartioihin! On noloa, kun turistit saavat joka askeleella väistellä oksennuksia ja paskaa YDINKESKUSTASSA. Varsinkin japanilaiset ovat tottuneet siisteyteen. Antaa nolon kuvan koko maasta!
Vierailija kirjoitti:
Turusta uusi pääkaupunki? Saadaan muuttoliikettä sinne.
Turkuhan vasta ruma kaupunki on, Suomen perseeksikin kutsuttu. Täynnä rumaa 70-luvun elementtiarkkitehtuuria, todellinen neukkula.
Voi. Ihan sydäntä särkee kun rakasta kotikaupunkia haukutaan. Itse yritän aina etsiä asioista niitä hyviä puolia. En ihan kehtaisi haukkua kennellekään hänen kotipaikkaansa. Ehkä olen jotenkin erilailla kasvatettu. Tai sitten vaan kasvanut toimimaan erilaisten ihmisten ja olosuhteiden kanssa sietämään erilaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Voi. Ihan sydäntä särkee kun rakasta kotikaupunkia haukutaan. Itse yritän aina etsiä asioista niitä hyviä puolia. En ihan kehtaisi haukkua kennellekään hänen kotipaikkaansa. Ehkä olen jotenkin erilailla kasvatettu. Tai sitten vaan kasvanut toimimaan erilaisten ihmisten ja olosuhteiden kanssa sietämään erilaisuutta.
Se sinunkin suvaitsevaisuus loppuu siihen, kun metsien mies saapuu Helsinkiin. Ei suostu maksamaan surkeista rehuista 15 euroa tai kahvista, jotta oma termari ja eväät mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin just samaa! Mutta mulle ihan sama nämä Helsinkiä vihaavat ihmiset, en välitä yhtään, naureskelempa vaan!
Kauneus on katsojan silmässä.