Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulu-uinti pitäisi kieltää laissa!

Vierailija
10.03.2016 |

Mielestäni on väärin, että koululaiset joutuvat vasten tahtoaan esiintymään alasti luokkakaveriensa seurassa, etenkin pahimmassa murrosiässä. Jokainen menköön omalla ajallaan ja omasta tahdostaan nakuilemaan suihkutiloihin ja esiintymään vähissä vaatteissa allaspuolelle. On vanhempien vastuu ja velvollisuus opettaa lapset uimaan, siihen ei tarvita koulua tai luokkakavereita.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uimataiton Suomessa erittäin tärkeä. Mulle tuli ekaluokalle kantasuomalainen lapsi, joka ei ollut kertaakaan ollut muussa vedessä kuin kylpyammeessa 😕

Miksi uimataito on tärkeä? Uimahalleissa, kypylöissä, uimarannoilla ei ole pakko tai edes välttämätöntä käydä. Veneily tai sukeltaminen ei ole pakollinen harrastus. Kylpytynnyrissäkin pärjää ilman uimataitoa.

Olen aina ajatellut, että se on tärkeää. Mutta en ole varma, onko sen opettaminen koulun tehtävä. Ei koulussa opeteta esim. pyörällä ajamistakaan tai oman talouden hyvää hoitamista.

Vierailija
42/55 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä se uinti pitää jopa itse maksaa, kun koulun kanssa mennään. Eihän se lastenlippu kallis ole mutta eikö liikuntatuntien pitäisi olla ilmaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on hyvä kun on uimahalleja ja Suoni on tuhansien järvien maa ja merta riittää.

Lapsen kanssa kandee käydä pienestä pitäen veden äärellä ja myös viedä uimahalliin.

Uimakoulut on olemassa.

Hienoa että peruskoulussa käydään uimahallilla. Noloa jos armeijassa joutuu uimakouluun.

Uimataito on Tärkeä.

Vierailija
44/55 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi laittaa uikkarit jo kotona vaatteiden alle niin ei tarvitse riissuuntua muiden edessä, näin minä tein aikoinaan

Vierailija
45/55 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei koulu-uinnilla ja uimaan oppimisella ole mitään tekemistä.

Mielummin ilmainen uimakoulu kaikille, jos se olisi rahallisesti mahdollista. Tai jotenkin muuten tuettaisi. Olen tosi huono käymään uimahallissa muuta kuin silloin tällöin ja lapsi aristaa kylmää vettä niin paljon ettei suostu kesällä menemään mereen uimaan. On muutenkin arka. Meni uimakouluun (9krt) ja oppi uimataidon tosta vain. Uimakoulussa, kun leikitään ja tehdään, niin lapsi oppi jo ekoilla kerroilla sen uimataidon kuin huomaamatta!

Ja itseä ainakin ahdisti koulun uimatunnin todella paljon. Suomalaisena pitäisi olla niin sinut alastomuuden kanssa, mutta en tykännyt lapsena, teininä, enkä nyt aikuisenakaan.

Vierailija
46/55 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on yläasteelle mennessä oppinu uimaan, nii se on vaan pelkkää kidutusta pakottaa omaa kehoaan häpeävät nuoret alasti suihkuun töllisteltäväksi ja tiukoissa uikkareissa vastakkaisen sukupuolen eteen. On siellä suihkussa hihitelty muitten kehoille ja kyllä ne pojatkin kuuluivat kommentoivan.

Vierailija
47/55 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimaan mennään liikuntatunnilla, koska se on liikuntaa ja erittäin hyvää sellaista. Miksi tunneilla luistellaan, hiihdetään, pelataan jalkapalloa? Nekin voi ahdistaa jotain, eli pitääkö nekin jättää silloin pois?

Vierailija
48/55 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se vähän vaikeeta ku täytyy ALASTI mennä suihkuun ja sit vasta uikkarit päälle

Vierailija
49/55 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiihdon ja luistelun voisi myös koulussa lopettaa.

Vierailija
50/55 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokalaine poikani kysy että , osaan jo lukea ,miks pitää viel olla äidinkieltä ?

Hyvä kysymys. Mua ainaski aikonaa ahdisti aivan älyttömästi äikän tunnit . Ne vois kyllä lopettaa kun , oppii lukee

Vierailija
51/55 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekaluokalaine poikani kysy että , osaan jo lukea ,miks pitää viel olla äidinkieltä ?

Hyvä kysymys. Mua ainaski aikonaa ahdisti aivan älyttömästi äikän tunnit . Ne vois kyllä lopettaa kun , oppii lukee

Niin ja matikka se vasta onkin turhaa. Mä ainakin käytän puhelimen laskinta, jos pitää laskea jotain.

Vierailija
52/55 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu-uinti yläkoulussa on kaksi kertaa vuodessa. Altaassa ollaan 30-45 minuuttia/kerta. Siinä ei kukaan mitään opi. Turha stressi vaan murkuille. En tiedä muutenkaan ketään lasteni ikäisiä, jotka eivät osaisi uida.

Vierailija
53/55 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vdedf kirjoitti:

meillä oli pakko mennä suihkuun. kummallakin lapsellani on pakko suihku koulussa, vieläkin nuorimmainen kapinoi yleistä suihkua vastaan turhaan. hyvä on peseytyä liikunnan jälkeen. ja se uinti on hyvä oppia. jos ollaan noin ahdasmielisiä suihkun suhteen niin ihmettelen suuresti.  

ettek rakasta omaa vartaloanne tarpeeksi ? saatteko jonkun alemmuus komleksin siitä että olette nakuna naisten seurassa + ei pyhä sylvi sentään

Pyhä sylvi sulle. Nyt puhuttiin LAPSISTA ei aikuisista. Aikuiset osaa varmasti suhtautua erilaisuuteen normaalisti mutta lapset saattavat kiusata toisiaan milloin mistäkin syystä.

Missä ne oppii normaaliin? Ei missään. Vanhempien vastuulla on uimakoulun sijaan opettaa ne lapset normaaleihin asioihin suhtautumaan normaalisti kuten uimahallin pesutiloihin. Ei näy onnistuvan sekään.

Vierailija
54/55 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella on oikeus yksityisyyteen ja alastomasta kehosta voi myös nähdä sairauksia ja vaivoja, jotka ihminen haluaa pitää salassa. Esim leikkausarpia, ympärileikattuja sukupuolielimiä, puuttuva kives, rintojen kehityshäiriö, pahoinpitelyn tai viiltelyn jälkiä, syömishäiriö, viivästynyt tai aikainen murrosikä...

Onko meistä aikusista jokainen valmis riisuutumaan ilkosilleen oman työyhteisönsä edessä? Jos ei, niin miksi lasten tai nuortenkaan pitäisi?

Vierailija
55/55 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uimataiton Suomessa erittäin tärkeä. Mulle tuli ekaluokalle kantasuomalainen lapsi, joka ei ollut kertaakaan ollut muussa vedessä kuin kylpyammeessa 😕

Surkeaa. Vietiin oma vauva jo 7kk iässä uimaan järveen ja käytiin koko heinäkuu päivittäin niin kauan kuin hellettä riitti. Samoja aikoja alkoi saunoa ylälauteella meidän kanssa.

Tuo ap:n kuvaama ujostelu on ihan täysin vieras käsite suomalaisessa kulttuurissa, jossa alastomuuden pitäisi olla sauna- ja uimakulttuurin takia luonnollista ja normaalia, myös vieraiden ihmisten seurassa näissä kahdessa kontekstissa. Ei voi kehittyä normaali kehonkuva, jos pelkää niin kuollakseen alastomuutta, että pesee kainalotkin lavuaarissa niin kuin ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi