Koulu-uinti pitäisi kieltää laissa!
Mielestäni on väärin, että koululaiset joutuvat vasten tahtoaan esiintymään alasti luokkakaveriensa seurassa, etenkin pahimmassa murrosiässä. Jokainen menköön omalla ajallaan ja omasta tahdostaan nakuilemaan suihkutiloihin ja esiintymään vähissä vaatteissa allaspuolelle. On vanhempien vastuu ja velvollisuus opettaa lapset uimaan, siihen ei tarvita koulua tai luokkakavereita.
Kommentit (55)
Minusta on hyvä että uinti kuuluu opetukseen mutta siihen liittyvää saunapakkoa en ymmärrä. Olisi myös hyvä jos annettaisiin ujommille mahdollisuus lähteä suihkuun vaikkapa muita aiemmin.
Kun mä olin koulussa niin opettaja ei roikkunut suihkuilla ja pukkareilla kyttäämässä ja me käytiin vaan uikkarit päällä suihkussa ja vaihdettiin ne pois vessassa. Tämä siis esiteininä kun karvat ja tissit oli ihan uus juttu :)
Se riittää kun uimaan kerran oppii niin sitä ei tarvitse joka vuosi harjoitella. Itse kävin uimassa lapsena viimeisen kerran 11v ja nyt viime kesänä seuraavan kerran omien lasteni kanssa 29 vuotiaana. Uiminen sujui aivan hyvin. Että mitään hukkunisuhkaa ei ole vaikka murrosikäisenä ei uisikaan!
Omassa nuoruudessani kaikki olivat innoissaan kun päästiin uimahalliin uimaan. Erilaisia kisailuja oli jotka antoivat virtaa sitten keskittyä itse uintiopetukseen ja mm. Tajuttoman uimarin siirtämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, niin pitäis, saadaan vähän vipinää hukkumistilastoihin. Uimataito alas!
No sillä ei kyllä uimataitoa opi että koulu vie uimaan joka toinen vuosi 2 kertaa.
Kyllä meidän muksulla on ollut useampia kertoja uintia, luulin että näin olisi kaikkialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vdedf kirjoitti:
meillä oli pakko mennä suihkuun. kummallakin lapsellani on pakko suihku koulussa, vieläkin nuorimmainen kapinoi yleistä suihkua vastaan turhaan. hyvä on peseytyä liikunnan jälkeen. ja se uinti on hyvä oppia. jos ollaan noin ahdasmielisiä suihkun suhteen niin ihmettelen suuresti.
ettek rakasta omaa vartaloanne tarpeeksi ? saatteko jonkun alemmuus komleksin siitä että olette nakuna naisten seurassa + ei pyhä sylvi sentään
Pyhä sylvi sulle. Nyt puhuttiin LAPSISTA ei aikuisista. Aikuiset osaa varmasti suhtautua erilaisuuteen normaalisti mutta lapset saattavat kiusata toisiaan milloin mistäkin syystä.
Rivien välistä voi lukea, että kiusaaminen ei johdu uinnista tai alastomuudesta, vaan koska lapset kiusaavat toisiaan milloin mistäkin syystä.
Oma vartalo on murrosikäiselle herkkä asia. Ketään ei pitäisi pakottaa omaa vartaloaan esittelemään muille vasten tahtoa vaikka kuinka saatettaisiin kiusata mistä tahansa muustakin syystä.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on väärin, että koululaiset joutuvat vasten tahtoaan esiintymään alasti luokkakaveriensa seurassa, etenkin pahimmassa murrosiässä. Jokainen menköön omalla ajallaan ja omasta tahdostaan nakuilemaan suihkutiloihin ja esiintymään vähissä vaatteissa allaspuolelle. On vanhempien vastuu ja velvollisuus opettaa lapset uimaan, siihen ei tarvita koulua tai luokkakavereita.
Meidän Miccojulia-Jennicaa ahdistaa matikka. Sitä ei pitäisi opettaa kouluissa ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Uimataiton Suomessa erittäin tärkeä. Mulle tuli ekaluokalle kantasuomalainen lapsi, joka ei ollut kertaakaan ollut muussa vedessä kuin kylpyammeessa 😕
Miksi uimataito on tärkeä? Uimahalleissa, kypylöissä, uimarannoilla ei ole pakko tai edes välttämätöntä käydä. Veneily tai sukeltaminen ei ole pakollinen harrastus. Kylpytynnyrissäkin pärjää ilman uimataitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uimataiton Suomessa erittäin tärkeä. Mulle tuli ekaluokalle kantasuomalainen lapsi, joka ei ollut kertaakaan ollut muussa vedessä kuin kylpyammeessa 😕
Miksi uimataito on tärkeä? Uimahalleissa, kypylöissä, uimarannoilla ei ole pakko tai edes välttämätöntä käydä. Veneily tai sukeltaminen ei ole pakollinen harrastus. Kylpytynnyrissäkin pärjää ilman uimataitoa.
Huoh
Vierailija kirjoitti:
Koulun kanssa uimisessa oppii uikaan? Salli mun nauraa, ei siellä oppinu mitään! Päinvastoin, ihan turhia oli. Parempi olis, jos pitäis vapaa-ajalla käydä vaikka uimakoulu, jos ei halua osallistua uintiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vdedf kirjoitti:
meillä oli pakko mennä suihkuun. kummallakin lapsellani on pakko suihku koulussa, vieläkin nuorimmainen kapinoi yleistä suihkua vastaan turhaan. hyvä on peseytyä liikunnan jälkeen. ja se uinti on hyvä oppia. jos ollaan noin ahdasmielisiä suihkun suhteen niin ihmettelen suuresti.
ettek rakasta omaa vartaloanne tarpeeksi ? saatteko jonkun alemmuus komleksin siitä että olette nakuna naisten seurassa + ei pyhä sylvi sentään
Pyhä sylvi sulle. Nyt puhuttiin LAPSISTA ei aikuisista. Aikuiset osaa varmasti suhtautua erilaisuuteen normaalisti mutta lapset saattavat kiusata toisiaan milloin mistäkin syystä.
Rivien välistä voi lukea, että kiusaaminen ei johdu uinnista tai alastomuudesta, vaan koska lapset kiusaavat toisiaan milloin mistäkin syystä.
En tiedä mistä rivien välistä aikaan luettiin kun minua alettiin kiusaamaan. Kiusaaminen alkoi juuri uinnista! Kehityin todella aikaisin, rinnat alkoi kasvaa jo 10v, olin ainut jolla oli jo liivit. Kivahan se oli kuunnella sitä pilkkaa! Muuten ei kukaan huomannut, sillä käytin löysiä paitoja. Oli muuten viimeinen kerta kun uin!
En kanssa usko että kukaan olis oppinut uimaan siellä, 2 kertaa max vuosi, matkat bussilla ja muut saunomiset päälle, niin 1/2 h oltiin altassa 30 lasta jonossa. Kammo jäi.
Vois lopettaa koko touhun.
Mä kävin lapsena kolmessa uimakoulussa + koulu-uinnit. Kaikki perhelomat vietettiin kylpylässä. Ei auttanut. Koululiikunta oli muutenkin aika hanurista.
Edelleenkään en ole kovin hyvä uimari, osaan uida juuri ja juuri sen, mitä ammatissani vaaditaan.
Surkea uimari, mutta onneksi kaikessa ei tarvitse loistaa.
T. Lentäjäopiskelija
Meillä ei liikunta tunnin jälkeen käydä suihkussa vie liikaa aikaa
Meillä ei liikunta tunnin jälkeen käydä suihkussa vie liikaa aikaa
Vierailija kirjoitti:
Läheskään kaikki aikuiset eivät pysty kantamaan vastuuta lapsistaan saatikka opettamaan heitä uimaan. Useat vanhemmat eivät osaa uida itsekkään. Koulu-uinti pysyköön pakollisena. Uimataito on jokaisen omaksi parhaaksi ja turvallisuudeksi.
Me on laitettu meidän kaikki lapset pienestä pitäen uimaseuran uimakouluun. Ensin vesileikkikouluun, sitten oikeaan kouluun, sitten vesiralliin ja tekniikkakursseille. Itse ei olla sekaannuttu opetukseen vaan annettu ammattilaisten hoitaa se, on lapsillekin helpompaa kun ei ole vanhempi siinä häseltämässä.
Monet vanhemmat ovat niin aikaansaamattomia, että eivät vie lapsiaan uimaseurojen hyviin uimakouluihin, joissa on kuunnon testit ja arviointi lopussa. Siispä koulun uimaopetus on tärkeää ja jopa välttämätöntä osalle luokkalaisista. Oikea ja hyvä uimataitohan tarkoittaa ihan muuta kuin altaalla lojuminen, mitä nuoriso harrastaa. Jos osaa sukeltaa, uida 500 m sekä perinteisillä tavoilla että selkäuintina, ollaan jo voiton puolella. Terve ihminen kyllä nauttii uimisesta. Jos on niin surkea itsetunto, ettei uskalla uimahalliin mennä, lisäksi tietysti koulussa psykologin vastaanotto, jossa selvitetään lisähoidon tarve henkisellä puolella.
Vierailija kirjoitti:
Läheskään kaikki aikuiset eivät pysty kantamaan vastuuta lapsistaan saatikka opettamaan heitä uimaan. Useat vanhemmat eivät osaa uida itsekkään. Koulu-uinti pysyköön pakollisena. Uimataito on jokaisen omaksi parhaaksi ja turvallisuudeksi.
Uimataidon saavuttamisesksi ei tarvitse teini-ikäisiä viedä uimahalleihin olemaan alasti toisten edessä. Koulussa pitäisi olla uintia vain 1-3 luokilla ja silloin todellakin kunnollinen uimaopetus ja varmistetaan, että kaikki oppivat uimaan.
Uimataitoa ei todellakaan opetella enää yläasteikäisinä, kyllä se uimataito on hankittu jo paljon nuorempana. Miksi siis yli 12v viedään koulun puolesta uimahalliin?
Vierailija kirjoitti:
Ap puhui murrosikäisten viemisestä uimahalliin!
Kyllä uimataito on hankittu jo ennen teini-ikää, eli tuo argumentointi ei toimi!
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin lapsena kolmessa uimakoulussa + koulu-uinnit. Kaikki perhelomat vietettiin kylpylässä. Ei auttanut. Koululiikunta oli muutenkin aika hanurista.
Edelleenkään en ole kovin hyvä uimari, osaan uida juuri ja juuri sen, mitä ammatissani vaaditaan.
Surkea uimari, mutta onneksi kaikessa ei tarvitse loistaa.
T. Lentäjäopiskelija
Lennätkö usein Atlantin yli?