Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotiapu?

Vierailija
10.03.2016 |

Täällä on varmaan joitain joilla vanhempien tai isovanhempien luona käy kotiapua. Eli hoitaja yms. käy säännöllisesti. Mitä ne tekee ja kuinka kauan ovat?
Maksatteko itse vai saatteko kaupungilta/kunnalta palvelusetelin tms.?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

asun kotona

Vierailija
2/23 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

asun kotona

Ja mitenkähän tuo vastaa aloittajan kysymyksiin??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tiedä ketään, joka olisi saanut kunnalta apua siivoukseen, kaupassa käyntiin tms. Jos on tarve kotisairaanhoitoon, niin he käy laittamassa lääkkeet, antamassa pistoksen, hoitamassa haavaa, mittaamassa verenpainetta tms. Siivous ja muut kodinhoitoon liittyvät palvelut on kaikissa mun tuntemissa tapauksissa ostettu itse yksityisiltä palveluntarjoajilta. Samoin ruokapalvelut (eli tuodaan kerran tai kaksi päivässä lämmin ruoka kotiin) on tarvittaessa ostettu itse.

Vierailija
4/23 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tiedä paljonko maksaa, mutta mun mummolla käy sellainen. Mummo valittaa aina ettei ne tee mitään. Tulee kuulemma aamulla ovenraosta kysymään ootko keittäny puuron, ootko syöny sen, ootko ottanu lääkkeet ja sitten se häipyy. Ovat paikalla pari minuuttia. Yhtenä aamuna oli ollut mieshoitaja (muut on olleet naisia), joka oli kysynyt mitä pitäis tehdä. Mummo oli pyytänyt hakemaan takkapuita. Ei kuulu mun tehtäviin, sanoi mieshoitaja ja lähti. Mummo pärjää hyvin ruokansa ja lääkkeiden kanssa eikä päässä ole vikaa mutta liikkuminen on jo vaikeaa eli tarvisi sen takkapuiden hakijan ja siivousapua (ainakin mattojen puistamisen) ja vois vaikka postin tuoda tullessaan kun laatikolle matkaa 300 metriä jäisellä pihalla. Ei kuulemma onnistu, sanoi mummo kun on pyytänyt.

Eli jos meinaat sellaista ottaa, ota selvää mitä maksaa ja mitä työhön sisältyy ja seuraat että ne myös TEKEE sen työn.

Vierailija
5/23 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä vähän arvailin, eivät saa enää tehdä kuin tietyt asiat. Ehkä yksityiseltä sais parempaa apua, mutta jääkö se palveluseteli saamatta?

Vierailija
7/23 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.suomi.fi/suomifi/suomi/palveluoppaat/ikaantyvan_palveluopas…

Tiedän, mutta haluaisin käytännönkokemusta, mitä oikeasti tekevät.

Vierailija
8/23 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok

Vierailija
9/23 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ukille ja mummolle ostettiin siivouspalvelu kerran viikossa yksityiseltä. Siitä saa kotitalousvähennyksen.  Se lämmin ruoka- toimituskin oli, mutta ruuat oli ankean näköisiä ja aika kalliita laatuunsa nähden, joten ukki hommasi maksukortin, ja äitini ja enoni kävivät tiistaisin ja torstaisin viemässä kauppakassin ja tekemässä siellä ruokaa, myös pakkaseen. (Vanhoilla ei onneksi ollut muistipulmia, vaan mummulla liikkumisessa ongelmia, ukki pystyi rollaattorilla kävelemään.) Osasihan ne vanhat mikrossa lämmittää. Kotiapukin kävi mummun kuoleman jälkeen, mutta ei ne muuta kuin jako lääkkeet ja laittoi ruokaa kaappiin, auttoi kerran viikossa suihkuun, melkein yhtä tyhjän kanssa.

Minä kävin lauantaisin kaupassa ja vein kaupan tiskiltä valmiin lämpimän annoksen. Kumpikin tykkäsi kovasti grillibroilerista ja kermaperunoista. Ukki opetteli myös vanhana käyttämään tietokonetta laskujen maksun takia, ja opetteli vielä viime vuosinaan skypettämään, kun mun murrosikäiset kakarat opetti isoukille, että kuinka se tehdään.

Vaan nyt tuli ukkia ikävä..kuoli vuosi sitten 94-veenä. Semmoinen viisas ukki kuin hän oli, kun olisi kaikilla lastenlapsilla...

Vierailija
10/23 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä vähän arvailin, eivät saa enää tehdä kuin tietyt asiat. Ehkä yksityiseltä sais parempaa apua, mutta jääkö se palveluseteli saamatta?

Palvelusetelin voi saada yksityisellekin, mutta yleensä se kattaa vain murto-osan kuluista. Meillä käy mumman luona yksityinen kotipalvelu, jonka hoitaa sovitut asiat erinomaisesti ja oikeastaan huolehtii sellaisestakin mikä ei maksusopimuksen mukaan hänelle kuulu. Mummakin on tyytyväinen. Mutta hinta onkin sitten jotain aivan jäätävää.... Ei sitä tavallinen palkansaaja omasta pussistaan maksaisi. Mumma pystyy maksamaan, kun saa siitä kotitalousvähennystä ja mummalla on jonkun verran rahaa säästössä.

Vierailija
11/23 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku asia muuttunut vuosien aikana - muu kuin se että Corinaria hoiva- rahat menee nyt Ruotsiin.

Vierailija
12/23 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.suomi.fi/suomifi/suomi/palveluoppaat/ikaantyvan_palveluopas…

Miksi sä tän linkin laitoit?

Vierailija
13/23 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on yksilölliset tarpeet. Jos tarvii avun takkapuiden apuun niin ei silloin kotihoito ole tarpeen, vaan joku yksityinen kotitalkkari. Pesuapuun, lääkehoitoon, haavahoitoon tarvii hoitajaa. Kotityöt on muiden hommaa.

Vierailija
14/23 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hgissä kunnallinen kotihoito ei tee mitään siivous tai ostos juttuja, kaikki täytyy ostaa yksityiseltä. PAITSI jos olet ollut sissupummi koko ikäsi, saat täyden palvelun ilmaiseksi.

Vierailija
15/23 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoimme yksityiselle ihmiselle vanhempien hoidosta ja siivouksesta. Kaikkine sivukuluineen.

Vierailija
16/23 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vaari saisi veteraanina ilmaisen ruuan, mutta se pitäisi noutaa 15 km päästä. Alle 3 km päässä on vanhusten palvelutalo, jossa ei-veteraanit käyvät syömässä, mutta sinne vaari ei saa mennä, koska veteraanien palvelut on muualla.

Siivouksesta maksamme 45 e/h, se pitäisi saada valtionkonttorin kautta ilmaiseksi sekin, mutta kun ne kunnan kilpailuttamat siivoojat ei suostu tänne asti tulemaan, niin pitää maksaa itse. Käytännössä meidän "kilpailuttama" siivooja tekee mitä pyydetään eli siivoaa, pesee pyykit, kantaa vaikka ne takkapuutkin jne. mitä nyt 3 tunnissa viikossa ehtii. Kotisairaanhoito kunnasta kävi 3 kk ajan, mutta kun lääkkeiden jako dosettiin ja ovenraosta esitetty kysymys, että onko syöty maksoi kuukaudessa vähän yli 400 e, niin luovuttiin tästä "palvelusta".

Kunnasta (tai oikeastaan kuntayhtymästä) ei saa palvelua, sieltä saa vain laskun, joten itse pitää maksaa, jos palvelua haluaa.

Vierailija
17/23 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse yksityinen kotipalvelvelujen tuottaja. Tuntihinta on 32 euroa ja palvelu on alviton vajaakuntoisille. Palvelusta saa kotitalousvähennyksen. Teen oikeastaan kaikkea mitä asiakas tarvitsee.

Vierailija
18/23 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse yksityinen kotipalvelvelujen tuottaja. Tuntihinta on 32 euroa ja palvelu on alviton vajaakuntoisille. Palvelusta saa kotitalousvähennyksen. Teen oikeastaan kaikkea mitä asiakas tarvitsee.

Hienoa, että sellaisiakin on:-)

https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/102391/2002_2.pdf

Vierailija
19/23 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se palveluseteli tarkoittaa just sitä, että sen palvelun voi ostaa keneltä haluaa, tai siis siitä piiristä, mihin palveluseteli käy.

Mutta palveluseteli ei tarkoita sitä, että se palvelu on täysin ilmainen asiakkaalle. Asiakas maksaa noista kotona käyvistä lähihoitajasta tietyn määrän itse.

Ja tosiaan kotihoidon työntekijöille kuuluu vain vanhuksen vointi, lääkkeet ja huolehtia siitä, että miten vanhus voi ja syökö vanhus jne.

Ja kiireisiä ovat, tosi kiireisiä, yhdellä hoitajalla on useita paikkoja joissa kiertävät, ja joka paikassa odottaa jo toinen vanhus aamulääkkeitään ja aamupalaa.

Kotihoidossa toimivien lähihoitajien vaihtuvuus on erittäin suuri, jatkuva kiire ja vastuu sekä huono palkka ei houkuta työntekijöitä hommaan.

Vierailija
20/23 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Martoilla on kotiapua tarjolla. Ei hoitotyötä, mutta kaikkea muuta, siivousta, kauppa-apua, pyykinpesua, mitä asiakas toivoo. Noin 40 € tunti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän