Saako kulkukissalle antaa ruokaa?
Meidän naapustossa kiertelee hiukan rähjäinen mutta ihan terveen oloinen kissa. Se on pikku hiljaa tottunut minuun, ja tuleekin jalkoihin kehräämään. Antaa silitellä ja odottaa ovella jos joudun käväisemään sisällä. Viettää nykyään myös paljon enemmän aikaa pihallani.
Minulla ei ole oikein aiempaa kokemusta kissoista. Voikohan tälle uudelle ystävälleni antaa jotain syötävää ja jos voi, niin mitä? Ja olisiko muita vinkkejä kisun ilahduttamiseen?
Kommentit (14)
Kissa varmaan ilahtuisi vielä enemmän, jos ottaisit sen kiinni ja tekisit ilmoituksen löytökissasta. Kissalla saattaa hyvinkin olla huolestunut perhe jossain odottamassa. Tai jos kukaan muu ei kissaa kaipaa, niin voithan antaa sille uuden kodin luotasi jos niin haluat.
Marketit on täynnä kissan ruokaa, siitä vaan valitsemaan. Kissalla voi olla omistaja. Monien mielestä kissan on sopivaa kuljeskella vapaana taajama-alueilla. Mielestäni kissan omistaja on silloin valmis ottamaan riskin, että kissa elää omaa elämäänsä, ja miksipä se ei silloin voisi tutustua myös uusiin ihmisiin. Ruoki pois, jos se sinua ilahduttaa, mutta tosiaan vain kissoille sopivalla ruoalla, jota varmimmin markwtin lemmikkiosastolta saat.
Terveen oloinen ei välttämättä ole kuitenkaan terve. Kissat tunnetusti on mestareita naamioimaan kipunsa. Ottaisin yhteyttä johonkin paikalliseen löytöeläinkotiin tai kissojen suojeluyhdistykseen tms. ja kysyisin heiltä miten kannattaisi menetellä.
Koditon kissa on aina koditon kissa. Vaikka tämän talven nyt ilmeisesti selvinnyt niin seuraavaa talvea välttämättä ei. Pakkasella ei ole kiva olla ulkona. Kissalla kävi hyvä tuuri, kun tutustui hyväsydämiseen ihmiseen :)
Olen aika varma, että se on koditon. Rähjäinen, vanhemman oloinen kissa, korva repsottaa kun on ajat sitten jossain vähän revennyt. Sääliksi käy. Se nukkuukin joskus liiterissäni, olen huomannut kun olen tullut myöhään kotiin. Ei taida meillä olla löytöeläintaloja tai muuta monen sadan kilometrin säteellä, mutta teen lisätutkimusta.
Ajattelin juu marketista katsoa jotain hyvää sille. Ei kai sitä voi tietää mistä kyseinen kisu pitää ennenkuin kokeilee.
Vierailija kirjoitti:
Olen aika varma, että se on koditon. Rähjäinen, vanhemman oloinen kissa, korva repsottaa kun on ajat sitten jossain vähän revennyt. Sääliksi käy. Se nukkuukin joskus liiterissäni, olen huomannut kun olen tullut myöhään kotiin. Ei taida meillä olla löytöeläintaloja tai muuta monen sadan kilometrin säteellä, mutta teen lisätutkimusta.
Ajattelin juu marketista katsoa jotain hyvää sille. Ei kai sitä voi tietää mistä kyseinen kisu pitää ennenkuin kokeilee.
Ota kisu sisälle nukkumaan
Voi että :/ Voisiko siitä laittaa jonkun ilmoituksen vaikka kaupan seinälle tai kadonneiden eläinten fb-sivulle. Kai sillä nyt joskus on koti ollut jossain.
Vierailija kirjoitti:
Ota kisu sisälle nukkumaan
Vierailija kirjoitti:
Voi että :/ Voisiko siitä laittaa jonkun ilmoituksen vaikka kaupan seinälle tai kadonneiden eläinten fb-sivulle. Kai sillä nyt joskus on koti ollut jossain.
Tuota en ajatellutkaan. Ilmoituksia voisin laittaa ainakin kauppoihin ja ehkä kirjastoon, jos luvan saan.
Kissan voisin ottaa varastoon kyllä näin ensi alkuun nukkumaan jos se tahtoo. Siellä on lämmitys.
Oisko teilläpäin pieneläimistä tietävää eläinlääkäriä paikkakunnalla? Jos sellaiselle soittaisi? Toki sitten tulee sulle itselle kustannuksia, mutta sais ainakin kissan terveydentilan tarkistettua.
Kokemusta on sekä kauppojen ilmoitustauluista, lehti-ilmoittelusta että Karkureista. Kukaan ei ole ottanut yhteyttä löytökissoista, paitsi yksi hörhö, joka halusi käräyttää ex-puolisonsa. Muutama kissa on saatu kiinni ja viety löytöeläintaloon, mutta valitettavasti ei kaikkia kulkureita. Näille on annettu ruokaa ihan säälistä.
Kissa on saattanut valita sinut ihmisekseen, ota ihmeessä pesti vastaan. Tarjoa tosiaan kissalle ruokaa ja mielellään lämmin nukkumapaikka. Jos päätät ottaa kissan itsellesi, niin sinun täytyy olla valmis myös huolehtimaan siitä 100%. Eli myös käyttämään eläinlääkärillä. Jos tuntuu että et ole valmis sitoutumaan lemmikkiin, niin soita lähimpään löytöeläinkotiin ja toimita kissa sinne. Saat sieltä lainaan loukkua tarvittaessa ja mahdollisesti voivat jopa hakea kissan.
Eläinlääkärin tarkastus vähintään on välttämätön, mikäli kissa näyttää siltä että on viettänyt pidemmän aikaa ulkona omillaan.
Kiitoa teille, olen saanut jo monta arvokasta neuvoa. Toimintasuunnitelma on nyt tämä: Käyn töiden jälkeen kaupassa hakemassa sille syötävää. Teen valmiiksi ilmoituksia kauppoihin vietäväksi. Otan yhteyttä löytöeläinkoteihin ja kysyn toimintaohjeita. Jos sellaisesta ei voida kissaa auttaa niin kyllä minä voin sen eläinlääkärillä käyttää. Alkoi pelottaa sen raasun terveys. Toivottavasti suostuu autoon kuljetettavaksi.
Kyllä vaikuttaa oikein mukavalta kisulta. Tykkää silittelystä ja tarkkailee vierestä, kun teen pihatöitä. Olen minä siihen hiukan kiintynyt jo.
Vierailija kirjoitti:
Kiitoa teille, olen saanut jo monta arvokasta neuvoa. Toimintasuunnitelma on nyt tämä: Käyn töiden jälkeen kaupassa hakemassa sille syötävää. Teen valmiiksi ilmoituksia kauppoihin vietäväksi. Otan yhteyttä löytöeläinkoteihin ja kysyn toimintaohjeita. Jos sellaisesta ei voida kissaa auttaa niin kyllä minä voin sen eläinlääkärillä käyttää. Alkoi pelottaa sen raasun terveys. Toivottavasti suostuu autoon kuljetettavaksi.
Kyllä vaikuttaa oikein mukavalta kisulta. Tykkää silittelystä ja tarkkailee vierestä, kun teen pihatöitä. Olen minä siihen hiukan kiintynyt jo.
Se on kuule menoa nyt. Kissa on kyllä mukava kaveri. Tästä kissasta ei varmaan helposti saa sisäkissaa, kun on tottunut vapauteen. Selvästi on saanut joskus ihmisen hoivaa.
Voikohan sellasta tehdä, että viet kisun löytökissataloon. He käyttävät eläinlääkärillä, joka tarkistaa onko terve, tekevät operaation, ettei kissa pysty lisääntymään. Kisu saa mikrosirun, josta saa selville sen omistajan. Sitten menet sinne löytötaloon ja lunastat kissan omaksesi. Halvempaa kuin teettää nuo operaatiot itse.
Kisu on nyt jo saanut lottovoiton, kun löysi kaltaisesi ihmisen, joka välittää.
Kai kissa siitä ilahtuisi.