Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko suomalaiset tavallista allergisempia?

Vierailija
09.03.2016 |

Olen asunut pitkään ulkomailla, useassa eri Euroopan maassa, ja tänään luettuani nettihesarista siitepölykauden alkamisesta palasi mieleeni taas jo pitkään pohtimani aihe: ovatko suomalaiset jotenkin tavallista allergisempia?
Suomessa on tavallista, että perheestä, ystäväporukasta tai vaikka työpaikalta useampi noudattaa erikoisruokavaliota allergian tai yliherkkyyden vuoksi. Samaten katupölystä, homeesta tai siitepölystä moni kärsii ja valittaa.
Kontrastina nykyisessä asuinmaassani Italiassa katupölystä ei ole kuultukaan, rakennukset ovat järjestäen homeessa ilman että siitä huolestutaan, kaupassa ei ole erikoismaitoja allergisille, eikä illallisseurueesta kukaan esitä erikoisruokavaliovaatimuksia.
Mistä on kyse? Olen myös huomannut, että Suomessa oireilen itsekin maidosta (myös erikois) ja viljoista.
Oletteko kiinnittäneet samaan huomiota?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman! Suomessa ilmeisesti maito tuotetaan eri lehmärodulla kuin muualla Euroopassa. Tästä johtuen vaikka moni saa kotimaisesta maidosta oireita niin ulkomaista maitoa pystyy käyttämään.

Vierailija
2/11 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä muuta viserrä. Meillä Ranskassa on sama juttu: allergioita on mutta niistä ei meluta niin paljon. Itse sain siedätyshoitoa kun sitä kysyin ja pääsinkin eroon koivu- ja heinäallergiasta. Suomessa siedätyshoitoa ei suostuttu antamaan koska en ole tarpeeksi allerginen...

Ruoka-allergiat on toinen lukunsa...en tunne ketään jolla olisi täällä ruokarajoitteita, paitsi yksi suomalainen ystävä! Ravintoloissa on turha etsiä ruokalistalta merkintöjä suolaton, gluteeniton, rasvaton, pähkinätön, hiilihydraatiton jne. Silti ihmiset käyvät enemmän ravintoloissa kuin Suomessa, ja ovat hoikempiakin (mutta se onkin toinen aihe).

Olisi mielenkiintoista tietää mikä suomalaisten vakavaan allergisuuteen on syynä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt että joudutaanko Suomessa lyhyen satokauden vuoksi laittamaan esim viljoihin suuria määriä säilöntäaineita, jotka allergisoivat? Itselläni on sama juttu kun Ap:lla, eli maitoa ja viljoja en voi Suomessa käyttää ilman pahoja vatsavaivoja, mutta ulkomailla ei mitään ongelmaa!

Todella kiinnostava juttu.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti/%5C%5Cwww.ktl.fi/…

Vierailija
4/11 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama huomattu. Ihmiset käyvät todella usein ulkona syömässä eikä missään listoilla ole merkitty L tai G etc. Itse sitä lähes hätkähtää Suomessa käydessä, kun listat ovat täynnänsä kirjainlitanioita.

Keski-Euroopassa asuva

Vierailija
5/11 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, samaa ihmettelen...

Huvittavinta on se että suomalaiset kokevat oman ruokansa ja rakennuksensa erityisen puhtaina ja hyvinä, mutta niin vaan ollaan kuitenkin allergisia ja sairaita. Hmmm..?

Vierailija
6/11 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, samaa ihmettelen...

Huvittavinta on se että suomalaiset kokevat oman ruokansa ja rakennuksensa erityisen puhtaina ja hyvinä, mutta niin vaan ollaan kuitenkin allergisia ja sairaita. Hmmm..?

Tämä! Ylihygienia ja allergeenien, lian ja bakteerien puute on merkittävä syy allergioiden yleistymiseen.

Vierailija
7/11 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun menee rajan yli Venäjän puolelle, allergioiden määrä romahtaa muutaman kilometrin matkalla. Suomessa on liian siistiä ja hygieenistä . Ei enää kestetä mitään pöpöjä. Mulla ei ole mitään allergioita tai laktoosi-intoleransseja. Isä poltti kotona tupakkaa niin että oli ilma harmaana savusta ja leikin navetassa lehmänpaskassa. Lehmän maito juotiin tissituoreena ilman mitään käsittelyjä.

Vierailija
8/11 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liika hygienia on vahva ehdokas.

Suomen ja Venäjän välillä selkeä ero tässä nimittäin.

Vierailija
9/11 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osin kyllä. Osin ei, vaan kyse on tehokkaasta terveydenhoidosta ja yleisestä allergiatietoisuudesta eli ihmiset tietävät hakea oireisiinsa apua.

Mutta kannattaa ymmärtää kulttuurien ja luonnonolojen eroja:

- Suomen kasvukausi on lyhyt ja nopea, siitepölyä on täällä enemmän ilmassa. Moni esim. heinäallergikko on Etelä-Euroopassa oireeton.

- maitoa ei esim. Etelä-Euroopassa useimmat aikuiset juo. Jos joisivat, piereskelisivät ihan sikana. Mutta kun se ei kuulu tavanomaiseen aikuisten ruokavalioon, laktoosittomia tuotteita ei tarvita. Maissa, joissa aikuisetkin juovat maitoa - esim. muut Pohjoismaat - laktoositonta maitoa onkin jo tarjolla.

- esim. Italiassa tosiaan on taloissa hometta, mutta koska ilmasto on leuto/lämmin, siellä tuuletetaan jatkuvasti. Home ei jää sisäilmaan samalla lailla kuin Suomessa, jossa talven ja energiansäästön takia rakennukset rakennetaan tiiviiksi. Tiiviys myös synnyttää itsessään hometta, kun ilman kosteus kondensoituu eristeen ja rakenteen väliin - Italiassahan eristeitä ei juurikaan edes ole.

http://yle.fi/uutiset/yle_uutiset_selvitti_home_ei_huoleta_ulkomailla/6…

Toisin sanoen kyse on tietoisuudesta ja muista selittävistä tekijöistä.

Sinänsä kaikkialla länsimaissa arvioidaan allergisuuden lisääntyneen elinympäristön hygieenisyyden takia, mutta tässä suhteessa eroja esim. Euroopan sisällä ei ole, kyllä elinympäristö on kaupunkioloissa yhtä hygienistä koko Euroopassa.

Vierailija
10/11 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon miettinyt kun Englannissa on kaikki kämpät kosteita ja homeessa ja en ole kuullut sieltä mitään sisäilmaongelmapommia. Täällä kun on koulut ja toimistot sisäilmaongelmissa niin että kaikki suunnilleen tukossa. Mistä ihmeestä tämä johtuu?

Vierailija
11/11 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon miettinyt kun Englannissa on kaikki kämpät kosteita ja homeessa ja en ole kuullut sieltä mitään sisäilmaongelmapommia. Täällä kun on koulut ja toimistot sisäilmaongelmissa niin että kaikki suunnilleen tukossa. Mistä ihmeestä tämä johtuu?

Sama syy kuin edellä Italiassa. Täällä asunnot on tiiviitä, etelämpänä ne falskaa sen verran paljon että ilma vaihtuu paremmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi