Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi isä ei käytä perhevapaata? 5 tärkeintä syytä

09.03.2016 |

Tutkimuksen mukaan työelämän muutokset voivat olla yksi syy siihen, miksi isät eivät halua jäädä perhevapaalle.
http://www.vauva.fi/artikkeli/perhe/arki/miksi_isa_ei_kayta_perhevapaat…

Kommentit (108)

Vierailija
101/108 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta eikö kotihoidon tuki ole lähempänä 300 e kuin 200 e? Kummallakaan summalla ei tietenkään elä mutta anyway...

Vierailija
102/108 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta eikö kotihoidon tuki ole lähempänä 300 e kuin 200 e? Kummallakaan summalla ei tietenkään elä mutta anyway...

Bruttona noin 340 € ja nettona noin 255 €.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/108 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma mieheni ei uskalla jäädä töistä pidemmäksi aikaa pois. Jokainen loma on hirveän säätämisen takana, ja jatkuva lomautusuhka stressaa ihan jokaista työntekijää siellä. Ärsyttävää, ettei tätä ilmiötä tunnusteta: jos jäät vanhempainvapaalle, töitä ei enää ole. Näin on käynyt korkeastikoulutettujen tuttujeni keskuudessa nyt jo neljä kertaa, kaksi kertaa naiselle ja kaksi miehelle. 

Oman miehen työpaikalla yksi oli sen kuusi kuukautta kotona lapsia hoitamassa, ja töihin palatessaan sai käteensä lomautuslapun. Kuusi kuukautta lomautettuna, jonka jälkeenkään ei tehtäviä mukamas löytynyt. Tämä mies irtisanoi itsensä sitten. Ja toinen puolestaan sai saman lapun kouraansa pitkän sairausloman jälkeen. Tuulisia ovat konsulttien paikat ... :(

Niin, ja se raha. 

Minun n. 1000€ käteen (lapsilisät, opintotuki, satunnaisia palkkatuloja) vastaan miehen 3500€ käteen kuussa. Hmm. 

Vierailija
104/108 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on kotona lapsen kanssa. Tienaan enemmän ja tykkään työstäni paljon. Mies on enemmän sellainen kotoisa tyyppi, hyvä lasten kanssa ja todella hyvä kokkaamaan. Alussa hän toki avautui että pelottaa mitä kommentteja voisi tulla mutta niistä ei tarvitse välittää. :)

Vierailija
105/108 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syynä on ihan yksinkertaisesti raha. Vaikka palstalla esiintyy jos jonkinlaista uraohjusmammaa, niin todellisuus on toista. Valtaosassa parisuhteita mies tienaa enemmän kuin nainen, jolloin miehen kotiinjääminen on isompi katastrofi kuin naisen.

Meillä minä saan kuukaudessa käteen 1200, mies saa reilut kolmetonnia. Jos molemmat menevät töihin, lasten hoitomaksut ovat noin 500. Ei tarvi kovin kummoista matematiikkaa, että ymmärtää, miksi minä olen pitkään lasten kanssa kotona, miksi emme vie lapsia hoitoon  ja miksi mies ei voi jäädä kotiin.

Vaihtoehdot ovat:

1) Perheen tulot noin 4500, mies töissä, minä lasten kanssa kotona.

2) Perheen tulot noin 4000, mies töissä, minä töissä, lapset hoidossa.

3) Perheen tulot noin 2000, minä töissä, mies lasten kanssa kotona.

Vierailija
106/108 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella puolella on tosiaan alemmat palkat (mutta varma työpaikka). Kyse ei ole siitä, että ne olisivat naisten aloja, vaan että ne ovat julkisia. Yksikään miessairaanhoitaja ei saa vastaavaa naista parempaa palkkaa, eikä yksikään naispoliisi vastaavaa miestä huonompaa. Palkat maksetaan veroista, eikä talous vain kestäisi 30% paljankorotuksia. Jokainen saa aivan itse kyllä valita työpaikkansa kaikkine seyraamuksineen.

Pitäisin itse mielelläni osani vanhempainvapaastani, mutta taloutemme ei sitä kestäisi. Jos tulomme olisivat tasan, olisimme 50/50 vanhempainvapaalla.

Vierailija
107/108 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä pidän vanhempainvapaat ja isä pitää isäkuukautensa.Mies pitää omat vapaansa myöhemmin jo ihan siksi että imetän.Siksi olen myös muutaman kuukauden hoitovapaalla koska imetän vuoden ikäänIhan näin maallisia ovat meillä syyt-ei mitään kovin lennokasta.

Vierailija
108/108 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä puhutaan jatkuvasti isäkuukaudesta, kun sellaista ei enää käsittääkseni ole? Isällä on 54 arkipäivää isyysvapaata, joista max. 18 voi pitää äidin ollessa äitiysvapaalla tai vanhempainvapaalla, loput myöhemmin. Vanhempainvapaita saa käyttää kumpi tahansa.