Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi isä ei käytä perhevapaata? 5 tärkeintä syytä

09.03.2016 |

Tutkimuksen mukaan työelämän muutokset voivat olla yksi syy siihen, miksi isät eivät halua jäädä perhevapaalle.
http://www.vauva.fi/artikkeli/perhe/arki/miksi_isa_ei_kayta_perhevapaat…

Kommentit (108)

Vierailija
21/108 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskanmarjat!Jos kotihoidontuki olisi joku INHIMILLINEN summa jäisi useampi isä kotiin edes hetkeksi hoitamaan lasta!

Miksi kummassa mies vaihtaisi oman 1600 euron kk palkkansa 200 euroon ja minun 1000 euron kk palkkaan?????

Mun miehen bruttotulot on liki 6000e/kk, silti on ollut molempien lasten kanssa vuoden kotona (no, oli kyllä pienituloisempi esikoisen aikaan). Koska on halunnut kokea tiiviin suhteen omien lastensa kanssa ja kokee sen myös velvollisuudekseen, koska on lapsia halunnut. Aivan kuten minäkin.

Vierailija
22/108 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies jäi lapsen kanssa kotiin. Minulla parempi palkka ja urani oli nousussa, piti päästä äkkiä takaisin töihin. Tiedän tälläisiä tapauksia moniakin, joten mitenniin isät eivät jää lapsen kanssa kotiin? Jos eivät jää niin syy enemmänkin se, että nainen haluaa jäädä kotiin eikä mennä töihin. 

Mut kun se on se raha, ja teillä se ei ollut siitä kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/108 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

M39 kirjoitti:

Miehen isyyttä ei tuet tarpeeksi Suomessa. Yhteiskunta katsoo kieroon, jos isä jää kotiin. Sitäkin jo katsotaan kieroon, jos isä vie lapsen neuvolaan vuositarkastukseen. Helppohan se on haukkua isää haluttomaksi, jos ei haluta sitä pohjimmaista syytä ratkaista. Ruotsissa tilanne on hyvin erityyppinen, siellä vanhemmat nähdään samanarvoisina.

Itse käytin isyysvapaat ja isäkuukauden. Lisäksi hoidin suurimman osan neuvolakäynneistä yms., koska minun on mahdollista säädellä työaikoja ja tarvittaessa olla parituntia poissa töistä kesken päivän. Ja koskaan ei katsottu kieroon. Tai no odotustilassa olleet äidit katsoivat kieroon, mutta eivät muut.

Vierailija
24/108 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies jäi lapsen kanssa kotiin. Minulla parempi palkka ja urani oli nousussa, piti päästä äkkiä takaisin töihin. Tiedän tälläisiä tapauksia moniakin, joten mitenniin isät eivät jää lapsen kanssa kotiin? Jos eivät jää niin syy enemmänkin se, että nainen haluaa jäädä kotiin eikä mennä töihin. 

Nimenomaan oli. Tuossa taupauksessa siis äidin rahoista.

Vierailija
25/108 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein äitiyslomalla osa-aikaista iltatyötä 3 krt/viikko. Työvuorot oli yleensä 4-6h päivässä. Mies sitten kävi normaalisti töissä. Oli muuten yllättävän kanattavaa, hyvin pärjättiin taloudellisesti! En olisi missään nimessä voinut olla pelkästään kotona, tuollanen osa-aikatyö oli pelastus, pääsi näkemään muutakin elämää kun vaan sen kodin. 1,5v vietin äitiyslomaa kunnes palasin minäkin normaaleihin töihin. Enempää ei lapsia hankita, mutta jos hankittaisiin niin ehdottomasti pyrkisin taas tuollaseen iltapainotteiseen osa-aikatyöhön!

Vierailija
26/108 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehiä mitätöidään ja vähätellään edelleenkin joka käänteessä. Pahat miehethän ne. Ja nainen on aina uhri, äitimyytti. Viattomat pyhimysnaiset.

Vierailija
27/108 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies tienaa paremmin.Naiset melkein aina osa-aikaisissa töissä.Hoitaminen on kallista.Vuorotyöt-hoitoon vieminen ja hakeminen on vaikeaa.Miehen työpaikalla täydet viikot ja lisäksi paremmat kannustin palkkiot ja työaika.

Aivan paskan turhaa puhua mistään tasa-arvosta.Suomi ei edelleenkään ole mitenkään tasa-arvoinen!!

Kukaan mies ei suostuisi olemaan kotona 200 eurolla kuukaudessa!!!!Naiselle se käy vallan mainiosti,voi hautautua sinne paskaansa ja tuntea olonsa yhteiskunnan pohjasakaksi koska hoitaa alle vuoden ikäistä kotona.Kas kun kotihoidontuelle jäädään lapsen ollessa 9 kuukautta vaikka se monelle tulee yllätyksenä!!

Kyllä oot katkera ihminen jostakin huhhuh. Ja ei todellakaan pidä paikkaansa, että naiset melkein aina osa-aikaisissa töissä wtf?! :DD naiset ne tekee töitä aivan kuten miehetkin, tervetuloa 2016-vuodelle.

No meillä työmaalla 8 nasita ja kaikilla osa-aikainen työsuhde.Samoin naapurin ässässä kaikilla osarit.Kas kun vaihtelee tarve kauden mukaan.En tunne ketään..eiku oota yhden naisen jolla täydet viikot ja tunnit.

Katkera?Totta vitussa minä olen katkera!!!

Yhteiskunta haluaa että minä vien minun 9 kuukauden ikäisen vauvani hoitoon tai jään 200 eurolla kuukaudessa kotiin!?!

Yhteiskunta koitaa pakottaa mieheni jolla huomattavasti paremmat tulot jäämään kotiin?Ei silloin makseta autoja eikä talolainaa eikä käydä kaupassa.

Ja puhutaan kuin kotihoito olisi jotenkin yleistä--harva mamma pystyy jäämään kotiin edes siksi aikaa että lapsi on vuoden!!!---en edes minä!

Vierailija
28/108 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskanmarjat!Jos kotihoidontuki olisi joku INHIMILLINEN summa jäisi useampi isä kotiin edes hetkeksi hoitamaan lasta!

Miksi kummassa mies vaihtaisi oman 1600 euron kk palkkansa 200 euroon ja minun 1000 euron kk palkkaan?????

No tuo on vielä niin pieni ero, että olisin jäänyt kotiin. Mutta kun vaimon palkka on pienempi, kuin se summa jolla lyhensin lainaamme, kun lapset olivat vauvaiässä, niin ei siinä paljoa vaihtoehtoja jää.

Vierailija
29/108 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei nyt sotketa saatanan hyvä tuloisten MIESTEN isä ja vanhempainjaksoja joista saavat ansiosidonnaisen niin mihinkään kotihoidontukeen joka on sen parisataa kuussa lapsesta!

Totta vitussa nyt ne isäjutut pidetään ja siitä on turha mitään mitaleja miesten ruveta kinuamaan!!!!!

Vierailija
30/108 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Raha

2. Raha

3. Raha

4. Raha

5. Raha

Jos tämä olisi oikea syy, olisi mies jättänyt lapsen hankkimatta.

Vierailija
31/108 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet isät ovat mielellään lapsen kanssa kotona, vievät lasta neuvolaan, tekevät kotitöitäkin siinä ohessa, kokkailevat jne. Ja monesti parisuhteessa MIES haluaisi lapsen ja vinkkaa asiasta naiselle. En ymmärrä tätä jatkuvaa miesten haukkumista tällä palstalla, kyllä Suomessa on monia monia kuvailemiani isiä! Nykyään on etä-äitejäkin, jolloin isä hoitaa kokoajan lapsen. Minä tiedän henkilökohtaisesti tapauksen, jossa avioerossa tyttölapsi jäi isälle kun äitiä ei kiinnostanut. Ja aivan mainiosti pärjäävät isä ja tyttö, ihania kuvia näkee heistä välillä! :) 

Kauheeta miesten/isien latistamista tälläset keskustelut. Jos mies on isä, niin kyllä se lapsi on etusijalla aivan joka hiton asiassa eikä raha. Ainakin siis suurimmassa osassa. Kyllä varmaan löytyy muutamia naisiakin, joilla raha menee lapsen edelle.

Vierailija
32/108 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin tapauksessa ratkaiseva tekijä on raha. Valtaosassa perheitä tilanne on juuri päinvastoin ja sen takia äiti jää kotiin.

Vierailija
33/108 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M39 kirjoitti:

Miehen isyyttä ei tuet tarpeeksi Suomessa. Yhteiskunta katsoo kieroon, jos isä jää kotiin. Sitäkin jo katsotaan kieroon, jos isä vie lapsen neuvolaan vuositarkastukseen. Helppohan se on haukkua isää haluttomaksi, jos ei haluta sitä pohjimmaista syytä ratkaista. Ruotsissa tilanne on hyvin erityyppinen, siellä vanhemmat nähdään samanarvoisina.

Itse käytin isyysvapaat ja isäkuukauden. Lisäksi hoidin suurimman osan neuvolakäynneistä yms., koska minun on mahdollista säädellä työaikoja ja tarvittaessa olla parituntia poissa töistä kesken päivän. Ja koskaan ei katsottu kieroon. Tai no odotustilassa olleet äidit katsoivat kieroon, mutta eivät muut.

Kivat sulle. Mulla ei ole ihan yhtä ruusuiset kokemukset. Varsinkin nää vanhemmat neuvolan tädit olleet hyvinkin tympeitä ja sit jos olen ollu äidin kanssa yhdessä mukana, ni ihan jopa ignoorausta harrastaneet. Voihan se johtua sit miustakin, kun mulla on ollu tapana olla aktiivisena noilla käynneilä. Yks sano jopa, et "äiti voi sitten soittaa, jos tilasnne sitä vaatii" ja antoi puhelinnumeron lapulla.

Vierailija
34/108 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on miehen kanssa suunnilleen sama palkka. Sairaanhoitajia ollaan molemmat.

Mies jäi omasta vapaasta tahdostaan kotiin lapsen kanssa. 

Vierailija
35/108 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki isät eivät ole eivätkä voi olla hoivaavia pehmoisiä. Lasten kanssa kotona oleminen on osasta psykologisesti todella kohtuuttoman raskasta. Nykyaika asettaa aivan kohtuuttomat odotukset joidenkin harteille.

Vierailija
36/108 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on hyvä isä ja on todella paljon ollut lasten kanssa iltaisin, viikonloppuisin ja lomilla.

Mutta kummankaan kanssa hän EI halunnut jäädä koti-isäksi ja se oli minulle ok.

Miehelle työ, ura ja työkaverit oli tärkeitä ja vähän niinkuin egon jatke. Minulle taas ei.

Miehen äiti on ollut vuosikausia kotiäitinä joten miehen mielestä oli täysin luonnollista että minä olen kotona lasten kanssa JOS SIIS ITSE HALUAN. Ja minä halusin.

Miehellä päivätyö ja minulla olisi ollut myös iltoja ja viikonlopputöitä.

Miehelle jäi kk käteen 2000e enemmän kuin minulle. Ja koska oli molemmilla vielä opintolainaa ja asuntolaina niin pyhällä hengellä ja tuilla ei voi elää.

Meidän perheelle hyvä ratkaisu oli että mies käy omasta halusta töissä ja minä olin omasta halusta kotona.

Vierailija
37/108 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei miehen kotiin jääminen ollut vaan mitenkään päin järkevää. Palkkaero oli liian suuri, minun palkallani oltaisiin päästy sossun asiakkaaksi.

Vierailija
38/108 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää holhoamista valtion sekaantuminen kuka hoitaa perheessä lapset!

Minä ja mieheni osaamme ihan itse päättää kuinka lasten hoito hoidetaan ja kumpi jää kotiin vai eikö jää kumpikaan. Eikö meidän asioista päätä myöskään naapurin Ritva tai kummin kaima. 

Toisissa perheissä on eri ratkaisut kuin meidän perheessä ja se on meille ok ja saa luvan olla meidänkin ratkaisut muille ok!

Olemme aikuisia ja täysivaltaisia ihmisiä ja haluamme ITSE päättää omat asiamme ilman että joku poliitikko tai virkamies tyrkyttää omaa ideologiaansa meille.

Vierailija
39/108 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan oli. Tuossa taupauksessa siis äidin rahoista.

No niinpä!

Vierailija
40/108 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin tapauksessa ratkaiseva tekijä on raha. Valtaosassa perheitä tilanne on juuri päinvastoin ja sen takia äiti jää kotiin.

Kyllähän se monessakin tapauksessa on juurikin se, että miehellä on paremmat tulot töistään kuin naisella, eli sillä on merkitystä, mutta tottakai silläkin on, että naisena ja äitinä se vaan on jotenkin luonnollisempaa vieläkin, että äiti jää kotiin hoitamaan lapsiaan.  Isä keskittyy sitten elannon hankintaan pääasiassa.  Ja tämähän ei tarkoita sitä, etteikö isätkin osaisi olla lastensa kanssa, ja hoitaa heitä ja kodin hommia, mutta jotenkin se vaan on naisten juttu hoitaa lapsiaan päätoimisesti tuossa vaiheessa, kun mukelot ovat vielä alle kolmevuotiaita.