Tutun mielestä "ruokahienostelen", kun kysyin juhlissa onko gluteenitonta leipää
Salaatin lisänä siis. Ensin vain nauroi, kun kysyin uudestaan, sanoi että siinä korissahan on patonkia. Sanoin, että siinä on gluteenia, minulla on keliakia enkä voi syödä sitä. Kommentti tähän oli "No älä ole aina niin vitun nirppanokkainen, ärsyttää toi sun ruokahienostelu"
Pelkällä salaatilla sitten mentiin. En oleta että joka paikassa olisi mahdollista ottaa ruokavalioni huomioon, mutta asian olisi voinut ilmaista vähän ystävällisemmin eikä hyökätä kimppuun jos kysyn.
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vie itse mukanasi gluteeniton leipä, jos on pakko jotain leipää saada.
Et varmaan nyt ehtinyt nälkään kuolla. Ei ole mikään velvollisuus kenelläkään ostaa yhtä varten jotain ylikallista leipää.
Todella epäkohteliasta ruveta tivaamaan joitan omia erikoisuuksiaan tarjoilupöydän ääressä. Näit varmaan aivan hyvin, ettei ole gluteenitonta tarjolla.
Tässä vastailee sydämellinen emäntä, oikein kaveripiirinsä valopilkku. Ai niin, minkä kavereiden...
ap kysyi, onko jotain tarjolla. Emäntä vastasi piikitellen ja rumasti. ap kysyi uudestaan, selitti, että kysyy ihan tosissaan. Emäntä vaihtoi sävyn avoimen narttumaiseksi. ap jätti asian sikseen.
ap toimi oikein ja kohteliaasti. Sekopäiset kommentoijat täällä vain purkavat pahaa oloaan, kun mielenterveyspuhelin on ruuhkautunut. Johan olikin tyhmä emäntä, ei voi muuta sanoa. Tyhmyyttä ei pelasta vastenmielinen käytös, vaan alentaa tätä henkilöä entisestään jonnekin nilviäisten ja nekrofiilien alapuolelle. Reikäisellä lusikalla annettu, joten ei kai voi mitään vaatiakaan.
Vierailija kirjoitti:
ap kysyi, onko jotain tarjolla. Emäntä vastasi piikitellen ja rumasti. ap kysyi uudestaan, selitti, että kysyy ihan tosissaan. Emäntä vaihtoi sävyn avoimen narttumaiseksi. ap jätti asian sikseen.
ap toimi oikein ja kohteliaasti. Sekopäiset kommentoijat täällä vain purkavat pahaa oloaan, kun mielenterveyspuhelin on ruuhkautunut. Johan olikin tyhmä emäntä, ei voi muuta sanoa. Tyhmyyttä ei pelasta vastenmielinen käytös, vaan alentaa tätä henkilöä entisestään jonnekin nilviäisten ja nekrofiilien alapuolelle. Reikäisellä lusikalla annettu, joten ei kai voi mitään vaatiakaan.
Ehkä emäntä ei ollut uskoa korviaan ekalla kerralla, koska tarjoilupöytä notkui erilaisista herkuista. Kuullessaan kysymyksen uudestaan emäntää jo v*****i koska oli kaksi päivää hinkannut tarjottavia ja joku tulee inisemään leivästä.
t. emäntä jolla on kavereissa laktoosivammaisia, keliaakikkoja, kaikelle allergisia, pari jotka ei syö sipulia ja miettii aina päänsä puhki mitä sellaista tarjota mikä kävisi mahdollisimman monelle
Eikö voi ottaa sitä, mitä pöydässä on. On aika ikävää ja junttia vaatia extroja, ihan oikeasti.
Tuntuu, että ihmiset on kovin kovin herkkiä nykyään loukkaantumaan ihan kaikesta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ihan tutkimusten mukaan sekä keliakia että maitoallergia ja lisäksi erittäin paha pähkinäallergia. Olen jo oppinut ottamaan omat eväät mukaan moneen paikkaan, koska kasvisruoka on yleensä synonyymi ruualle, jossa on pähkinää (sitähän minulle tarjotaan, koska en voi käyttää lainkaan maitoa).
Kun menen tilaisuuteen, jossa on valmiit annokset ja etukäteen kysytty allergiat, jään yleensä ilman syötävää. Näin siksi, että joku toinen pelkästä keliakiasta ilmoittanut vie minun "pullani" tai ruokani miettimättä lainkaan sitä, että siinä lapussa keliakian jälkeen lukeva "pähkinätön, maidoton" eivät ole mitään keliakialle alisteisia täsmennyksiä. Kun sitten kyselen sen tilaamani annoksen perään, saan hämmentyneitä katseita ja selvityksen, että sehän on jo syöty/tarjoiltu eikä tilalle ole helppoa saada mitään.
Melko huonosti hoidettu tuo annosten jakaminen, jos tuollaisista "pähkinätön, maidoton jne." lappusista pitäisi päätellä että mikä annos on kenellekin tarkoitettu. Itse kuvittelisin, ettei jokaiselle erikoisruokavaliolle ole alettu omaa annosta tekemään, vaan tehty sellainen versio jooka sopii kaikille ja sitten selvyyden vuoksi täsmennetty että siinä annoksessa on huomioitu nuo rajoitteet.
Pöydällä voi olla täytekakku ja sen vieressä 6 kuppikakkua, joihin jokaiseen on samalle lautaselle laitettu täsmennyt "gluteiiniton" tai "gluteiiniton, pähkinätön, maidoton" tai "pähkinätön" jne. Sitten se eka keliaatikko ottaakin kuppikakun, jossa ei ole maitoa ja pähkinää miettimättä sitä, että niissä kaikissa muissa on maitoa. Hiphurraa.
Voi on muuten tehty maidosta, ei sovi maitoallergiselle.
Huonosti hoidettu tuo jakaminen. Mistä sen ensimmäisen keliaakikon pitäisi kaikkien muiden ruokarajoituksista tietää? Jos jaetaan tuolla tavalla, niin itse kirjoittaisin siihen lappuun ihan henkilön nimen, jos se yksi kuppikakku on kerran tarkoitettu ihan vain yhdelle tietylle henkilölle. Paras olisi, että nuo erikoiset jaettaisiin suoraan keittiöstä ja pyydettäessä, niin ei kukaan toinen pääsisi ottamaan.
Muuten hyvä idea mutta sitten nämä allergiset alkavat vikisemään että eivät halua kaikkien tietävän että heillä on ruoka-aineallergia ja erottua joukosta kun nimi lukee jossain.
Ruoka-ainevammaiset pysyköön kotona tai tuokoon omat eväänsä. Näitä itsetodettuja keliakioita, laktoosi-intoleransseja ja muita allergioita on nykyään joka toisella. Sitten kun teet virheen ja yrität heille jotain laittaa niin fitness idiootit täysin terveine mahoineen syö ne erikoisruokavaliot kuitenkin koska "tavallisesta viljasta menee maha sekaisin ja turvottaa.".
Eivät näy vastaav jat tajuavan,mitä on keliakia.Se ei ole hienostelua eikä erikoisuuden tavoittelua.Itselläni ei ole mitään ongelmia ruoka-aineiden suhteen.Siksi alussa ajattelin vähän tyyliin,paljon melua tyhjästä.Mutta ei.Työskentelin hoitokodissa,jossa mm. asui eräs keliaakikko.Tyhmyyttäni sanoin joskus,onko se ihan yhdestä palasta kiinni,jos ei ollut gluteiinitonta leipää,yleensä sitä toki oli.Minulle kerrottii,että henkilö oli elänyt pitkään huolehtimatta asiasta.Vatsasta oli nukka hävinnyt ja suoli ärsyyntynyt.Tilanne oli absoluuttinen.Asia oli vielä sikäli kurja kun henkilö ei tajunnut tilaansa.Aina sai valvoa asiaa kun oli ruokailu.
Hävetti oma tietämättömyyteni,ei ole todellakaan hienostelua.Missä täällä on älyykkyyden taso?
Keliaakikon tunnistaa siitä että he eivät hössötä tai huutele asiaa ääneen. Osaavat ottaa pöydästä ja tietävät mitä syödä. Muotiversiot vaativat enemmän erikoiskohtelua.
Onneksi sentään herneet ovat gluteenittomia, niin ap voi niitä aivastella nenästään.
Jos kaikille muillekin on leipää tarjolla, niin hyvä emäntä on varannut myös gluteenitonta leipää, jos juhlissa on keliaakikko ja se on etukäteen tiedetty. Mielestäni juhlien järjestäjältä epäkohteliasta varata sairaalle pelkkää salaattia, jos muille vieraille on esim. leipää, pullaa, keksiä, kakkua ym. Hyvä emäntä ottaa erityisruokavaliot huomioon!
Itse en keliaakikkona todellakaan odota että minulla ostetaan erikseen mitään gluteenitonta. Olen aika turpakiinni juhlissa ja kieltäydyn kohteliaasti ja matalalla profiililla kakuista sun muista. Jos joku emäntä on varta vasten minua varten gluteenitonta hankkinut, hän kyllä kertoo siitä minulle erikseen. Ja olen aina hyvin otettu tästä huomaavaisuudesta. En todellakaan pidä itsestäänselvyytenä.
Mitä tarinaasi tulee, ylipäätänsä minkä tahansa ruoka-allergian pitäminen hienosteluna on junttia.