Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutun mielestä "ruokahienostelen", kun kysyin juhlissa onko gluteenitonta leipää

Vierailija
09.03.2016 |

Salaatin lisänä siis. Ensin vain nauroi, kun kysyin uudestaan, sanoi että siinä korissahan on patonkia. Sanoin, että siinä on gluteenia, minulla on keliakia enkä voi syödä sitä. Kommentti tähän oli "No älä ole aina niin vitun nirppanokkainen, ärsyttää toi sun ruokahienostelu"

Pelkällä salaatilla sitten mentiin. En oleta että joka paikassa olisi mahdollista ottaa ruokavalioni huomioon, mutta asian olisi voinut ilmaista vähän ystävällisemmin eikä hyökätä kimppuun jos kysyn.

Kommentit (111)

Vierailija
81/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole keliakiaa, mutta kotimaiset viljat aiheuttavat ärtyvän suolen oireet moneksi päiväksi ja sekundaarisen laktoosi-intoleranssin. En ole gluteenia syönyt 2010 jälkeen, ellei joku sitä kiusallaan ole annokseeni laittanut, kun ei kestä hajuttomuuttani, vessassa juoksemattomuuttani, närästyksettömyyttäni ja univaikeudettomuuttani.

Ai että oikein kiusallaan laittaa sun ruokaa viljaa? Huoh... mitäs jos et ramppaisi muiden pöydissä syömässä vaan tekisit ihan itse sitä ruokaa. Juhlissa tms. voinet syödä sitä, missä ei ole viljaa?

Sulla tais mennä vähän henkilöt sekaisin..? Eikä huumorintajussakaan ole erityisesti ulottuvuuksia? En oo ap, eikä mulla oo keliakiaa, mutta en myöskään ala syömään kotimaisia viljoja muita miellyttääkseni. Syön muuta ruokaa, sitä löytyy onneksi maailmasta aina. Jos ei just sinä hetkenä niin voin hyvin olla syömättä, en ole ikinä vaatimassa missään mitään tai "pilaamassa oikeiden keliakikoiden mainetta".

Vierailija
82/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoat ketjun olennaiset kysymykset:

AP, olitko etukäteen ilmoittanut ystävällesi olevasi gluteeniton? Jos et, oliko hän kuitenkin sekä a) tietoinen tulostasi ja b) varmuudella tiesi että olet keliaakikko?

Jos vastaukset edellisiin "ei", niin vaikka tuo kommentti nirppanokkaisuudesta ei nyt ihan paikallaan ollutkaan, niin kyllä itse katsoisin peiliin tässä asiassa.

a&b) Juhlien toinen järjestäjä oli keliaakikko ja gluteenitonta tarjottavaa oli jos jonkinmoista. Ap nillittää leivän puuttumisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ihan tutkimusten mukaan sekä keliakia että maitoallergia ja lisäksi erittäin paha pähkinäallergia. Olen jo oppinut ottamaan omat eväät mukaan moneen paikkaan, koska kasvisruoka on yleensä synonyymi ruualle, jossa on pähkinää (sitähän minulle tarjotaan, koska en voi käyttää lainkaan maitoa).

No tää on todellakin sitä ruokahienostelua! Keksitty liha-allergia vielä tohon päälle ja muiden pitäisi yrittää lukea ajatuksia mitä sun kaikettomaan ruokaan saisi kenties laittaa. Käykö sulle edes divetyoksidi?

Mitä tekemistä ruokahienostelulla ja pahoilla allergioilla on toistensa kanssa? Et varmaan tiennyt, että ihminen voi olla allerginen myös lihalle tai vedelle? Parhaalla ystävälläni on monien vaikeiden ruoka- ja lääkeallergioiden lisäksi myös jonkinasteinen vesiallergia. En todellakaan pidä häntä minään ruokahienostelijana.

Jos et huomannut niin kirjoittaja valitti kun hänelle ei telepaattisesti ole osattu tarjoilla _oikeanlaista erityisruokaa_. Se. Sen lisäksi hän ei mainitse tutkimuksissa tai mitenkään muutenkaan todetusta liha-allergiasta, mutta on lisännyt tämänkin tuonne ruokarajoituksiinsa ilman lääketieteellistä syytä siis karsien lähes kaikki tyypilliset proteiinilähteet ruokavaliosta. Silloin erityisruokavalioannoksen toteuttaminen voi olla aika haastavaa vaikka olisi koulutuskin asiaan, mutta silti hän valittaa että on väärin tehty.

Vierailija
84/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tämä keliakia oikein on keksitty? Olen syntynyt 60-luvun alussa ja joskus 90-luvulla ensimmäisen kerran edes kuullut?

Ettei vain olisi muotidiagnoosi erinäisiin hermostoperäisiin mielen ongelmiin?

Se että joku sairaus on osattu diagnosoida vasta viimeiset n. 50-60 vuotta ei tarkoita sitä, että sitä ei aikaisemmin ole ollut olemassa. Useimmat keliakiaa sairastavat kuolivat nuorina selittämättömiin suolistosairauksiin. Ja keliakia todennetaan ohutsuolesta otetulla koepalalla, nykyään on olemassa myös verikokeita.

Vierailija
85/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ihan tutkimusten mukaan sekä keliakia että maitoallergia ja lisäksi erittäin paha pähkinäallergia. Olen jo oppinut ottamaan omat eväät mukaan moneen paikkaan, koska kasvisruoka on yleensä synonyymi ruualle, jossa on pähkinää (sitähän minulle tarjotaan, koska en voi käyttää lainkaan maitoa).

No tää on todellakin sitä ruokahienostelua! Keksitty liha-allergia vielä tohon päälle ja muiden pitäisi yrittää lukea ajatuksia mitä sun kaikettomaan ruokaan saisi kenties laittaa. Käykö sulle edes divetyoksidi?

Mitä tekemistä ruokahienostelulla ja pahoilla allergioilla on toistensa kanssa? Et varmaan tiennyt, että ihminen voi olla allerginen myös lihalle tai vedelle? Parhaalla ystävälläni on monien vaikeiden ruoka- ja lääkeallergioiden lisäksi myös jonkinasteinen vesiallergia. En todellakaan pidä häntä minään ruokahienostelijana.

Jos et huomannut niin kirjoittaja valitti kun hänelle ei telepaattisesti ole osattu tarjoilla _oikeanlaista erityisruokaa_. Se. Sen lisäksi hän ei mainitse tutkimuksissa tai mitenkään muutenkaan todetusta liha-allergiasta, mutta on lisännyt tämänkin tuonne ruokarajoituksiinsa ilman lääketieteellistä syytä siis karsien lähes kaikki tyypilliset proteiinilähteet ruokavaliosta. Silloin erityisruokavalioannoksen toteuttaminen voi olla aika haastavaa vaikka olisi koulutuskin asiaan, mutta silti hän valittaa että on väärin tehty.

Anteeksi, minusta sinä kyllä luit alkuperäisen viestin huonosti. Sen kirjoittaja ei puhunut mitään liha-allergiasta vaan keliakiasta sekä maito- ja pähkinäallergiasta (tutkimuksilla todetuista). Kirjoittaja 43 alkoi puhua keksityst' liha-allergiasta ja telepatiasta.

Vierailija
86/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Salaatin lisänä siis. Ensin vain nauroi, kun kysyin uudestaan, sanoi että siinä korissahan on patonkia. Sanoin, että siinä on gluteenia, minulla on keliakia enkä voi syödä sitä. Kommentti tähän oli "No älä ole aina niin vitun nirppanokkainen, ärsyttää toi sun ruokahienostelu"

Pelkällä salaatilla sitten mentiin. En oleta että joka paikassa olisi mahdollista ottaa ruokavalioni huomioon, mutta asian olisi voinut ilmaista vähän ystävällisemmin eikä hyökätä kimppuun jos kysyn.

Ja tästä ihan tuli niin paha mieli, että teit nettiavauksen?

Tod. näk. ystäväsi tietävät, että sinulla on keliakia, joten he ottavat sen huomioon ilman ohjelmanumeroita. 

Kuvaamallasi emännällä ("tuttu") on huonot käytöstavat. Ehkä hän sinun kysymyksesestäsi oppi, että kun kutsuu paljon tuttuja (= ihmisiä joita ei hyvin tunne, esim. työkavereita) kylään, täytyy muistaa laktoosittomat tuotteet (joita on onneksi nykyään paljon) ja gluteenittomat leivät. Ehkä hänelle myös tulee seuraavalla kerralla mieleen laittaa pieniä kylttejä buffet-pöytään, jotta jokainen hauskanpitoon kutsuttu vieras voi huoletta ottaa mitä haluaa (ja voi) syödä. Jos oli kyseessä RSVP-tilaisuus, olisit voinut tulosta ilmoittaessasi sopia tutun kanssa, tarjoaako hän gluteenitonta leipää salaatin kanssa, vai otatko oman leivän mukaan. Sinä olet vastuussa tilastasi. 

Jos juhlien pääruoka oli salaatti se oli varmaan niin ruokaisa, että tuskin jäin nälkään, vaikkei sinulle ollut varattu omaa leipää. 

Ystäväpiiriimme kuuluu henkilö, jonka elimistö ei pilko laktoosia lainkaan (siis mikään hyla ei riitä). Nykyään ruuanlaitto koko porukalle on helppoa kaikille sopivien laktoosittomien tuotteiden takia. Tämä sama henkilö varmistaa aina etukäteen mitä on tarjolla ja kertoo laktoosiongelmastaan, jos on menossa vieraampien ihmisten järkkäämään tilaisuuteen. Näin hän ei joudu itse tilaisuudessa tekemään siitä numeroa. Sama koskee tuntemiani allergikkoja. 

Voit myös hyväksyä oman keliakiasi niin, että et enää loukkaannu kun joku ei sitä tunne tai ymmärrä.  Säästyy kummasti energiaa. Jos taas haluat itsellesi huomiota, valitse joku sellainen keino, joka ei johda muiden ajatuksia suolesi toimintaan. 

Vierailija
87/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kyllä kehtais valittaa siitä ettei leipää ole, jos kerran siellä oli muuta ruokaa ja salaattia tarjolla. Itselläni keliakia ja olen ollut juhlissa joissa ei ollut mulle mitään tarjottavaa, vaikka olin ilmottanut gluteenittomuudesta. Ei siinä mitään, mä en sitten syönyt mitään. Sinänsä vähän ärsytti kun olin jättänyt syömiset vähemmälle sinä päivänä, enkä saanut mitään syötäväksi. Salaatti oli pastasalaattia, coktailtikuissa oli lihapullia. Kaikki leivonnaiset vehnästä.

Vierailija
88/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin sitä hienosti johdetaan ihmisiä harhaan!

Vesiallergia ei ole allergia. Jokainen ihminen tarvitsee vettä ylipäätään elääkseen. Kyllä, myös vesiallerginen. Kyse on siitä, että kaikki tunnetut tavat veden nauttimiseksi ovat tuskallisia vesiallergiselle.

http://keskustelu.skepsis.fi/message/FlatMessageIndex/314329

Liha-allergia ei ole allergia kaikelle lihalle, ainoastaan nisäkkäiden lihalle. Kana ja kala esmes on ihan jees.

https://en.wikipedia.org/wiki/Alpha-gal_allergy

Tarkkuutta myös hörhöilyyn!

Vierailija
89/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vesiallergia ei ole allergia. Jokainen ihminen tarvitsee vettä ylipäätään elääkseen. Kyllä, myös vesiallerginen. Kyse on siitä, että kaikki tunnetut tavat veden nauttimiseksi ovat tuskallisia vesiallergiselle.

Liha-allergia ei ole allergia kaikelle lihalle, ainoastaan nisäkkäiden lihalle. Kana ja kala esmes on ihan jees.

Kukas täällä on hörhöillyt tai johtanut ihmisiä harhaan paitsi sinä?

Vierailija
90/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse itselleni diagnisoinut keliakian. Kun kasvoin ihmisenä, aloin epäilemään diagnoosia vahvasti, mutta voi siinä jotain silti olla... Joka tapauksessa en koskaan tuonut asiaa ilmi, ja mussutin joskus harvoin gluteenista ruokaa. Yleensä a) löytyy gluteeniton vaihtoehto ja b) en ole ollut paikoissa ihmisten kanssa yleensä syömässä, vaan ehkä paremminkin juomassa tms.. Pari kertaa olen joskus kertonut asiasta, koska jotkut ovat olleet yliherkkiä, ja kyselleet kaikilta herkkyyksistä. Ja on raivostuttavaa, kun nämä ihmiset aina muistavat, että ai niin sullahan on keliakia. Arggghhhhhh! Jos olisin voinut olla kertomatta, en olisi kertonut! Nyt olen näille ihmisille siinä hörhökastissa!

Ei se ole mikään hörhöyden merkki, jos on oikeasti keliakia. Tietäisit varmasti, jos sinulla olisi keliakia. Todennäköisesti ei ole, jos et edes ymmärrä mistä on kyse ja kuinka haitallista gluteeni on keliakiaa sairastavalle. 

Vaikka voihan sitä sanoa pähkinäallergisellekin: älä hörhöile, jos kakussa nyt on vähän pähkinää, eihän siitä nyt voi kokonaan hengitys lamautua, vähän vain. Ei tässä mitään ambulanssia tarvita.

Kuule typerys! Jos on keliakia ja on tunkemassa sitä tietoa toisille, niin kyllä se on hörhöyden merkki! Siksi en halua kertoa asiasta. Ja minulla on kyllä kyky ymmärtää, mitä keliakia on. Olen tiennyt asiasta sen, minkä tämän asian suhteen maallikko saa selville, jo 90-luvun alkupuolelta saakka. Ainoastaan kliininen puoli on epäselvä, koska en ole lääkäri. On esimerkiksi ihmisiä, jotka ovat eläneet täysin normaalin elämän ja ovat jopa läskejä, ja heillä todetaan keliakia elämän ehtoopuolella. Ei se keliakia aina mikään ekstreemitappajatauti ole!

Vierailija
91/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukas täällä on hörhöillyt tai johtanut ihmisiä harhaan paitsi sinä?

Sinä.

Vierailija
92/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tämä keliakia oikein on keksitty? Olen syntynyt 60-luvun alussa ja joskus 90-luvulla ensimmäisen kerran edes kuullut?

Ettei vain olisi muotidiagnoosi erinäisiin hermostoperäisiin mielen ongelmiin?

Se että joku sairaus on osattu diagnosoida vasta viimeiset n. 50-60 vuotta ei tarkoita sitä, että sitä ei aikaisemmin ole ollut olemassa. Useimmat keliakiaa sairastavat kuolivat nuorina selittämättömiin suolistosairauksiin. Ja keliakia todennetaan ohutsuolesta otetulla koepalalla, nykyään on olemassa myös verikokeita.

"Useimmat keliakiaa sairastavat kuolivat nuorina selittämättömiin suolistosairauksiin."

Onko sinulla antaa tälle lähdettä? Ettei vaan kyseessä olis pikemminkin harvat ekstreemitapaukset?

Vierailija
93/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottamatta kantaa muuhun, niin kyllä pähkinää käytetään usein esimerkiksi jauhettuna kastikkeessa. Vaikkapa nepalilainen ruoka esimerkiksi. En nyt ymmärrä miksi kasvissyöjille täytyy asiasta vääntää jos eivät itse käytä, mut ravintoloissa kyllä käytetään.

Etnisissä ja ravintolaruuissa kyllä, mutta harvemmin olen törmännyt esim. lounasravintoloiden kasvisruuissa tai yksityisten ihmisten kokkaamissa ruuissa pähkinöihin. Pähkinät ovat kuitenkin sen verran kalliita ja moni ei ole tottunut käyttämään niitä ruuanlaitossa.

Hmm, kuulostaa oudolta, etteikö vegaanin ruokavalioon sisältyisi pähkinöitä eri muodoissa. Pelkkää tofua ja höyrytettyjä kasviksia? En olekaan näin tylsästi syövien vegaanien kanssa onneksi juuri ruokaillut. Tämä pähkinäallergikkohan kirjoitti, ettei voi käyttää myöskään maitotuotteita.

Vierailija
94/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteeniton leipä on pahaa ja kallista, ei sitä muut voi syödä kuin keliaakikot. Itse järjestän niin että juhlissani on keliaakikolle sopivaa ruokaa, mutta en hanki erikseen gluteenitonta leipää. Kyllä pitää yhdet juhlat ilman leipää pärjätä. Jos ei mitenkään pärjää niin voi tuoda oman leipänsä tullessaan.

Gluteenittomat (pakaste)karjalanpiirakat ovat sen sijaan ihan ok makuisia, niitä olen joskus ostanut ja ylijäämät syönyt itse seuraavana aamuna.

Vierailija
95/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ala juhliin tehdä mitään erikoisuuksia, jos joku ei lääkärintodistusta esitä, muuten kaikesta pitäisi olla vähintään kolme versiota ja siltikin joku saattaa nirsoilla ihan vain ruokalajista johtuen.

Laktoosittomia tuotteita käytän jälkkäreihin, kun puolilla kavereista on tuo vamma. Se on sentään helppoa nykyään. 

Joku gluteeniton paleovegaani saa tuoda omat eväänsä. Salaattikin pitäisi tarjota osissa allergisten varalta.

Vierailija
96/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ala juhliin tehdä mitään erikoisuuksia, jos joku ei lääkärintodistusta esitä, muuten kaikesta pitäisi olla vähintään kolme versiota ja siltikin joku saattaa nirsoilla ihan vain ruokalajista johtuen.

Laktoosittomia tuotteita käytän jälkkäreihin, kun puolilla kavereista on tuo vamma. Se on sentään helppoa nykyään. 

Joku gluteeniton paleovegaani saa tuoda omat eväänsä. Salaattikin pitäisi tarjota osissa allergisten varalta.

Toivottavasti sairastut joskus ite niin näät miten kivaa on.

Vierailija
97/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse epäilin joko vilja -tai maitoallergiaa, kun muutaman kerran jouduin päivystykseeen pahojen allergiareaktioiden takia. Tästä kerroin lääkärille, joka totesi, että aikuisilta on hyvin vaikeaa saada luotettavia allergiatestejen tuloksia, joten joudut itse kokeilemaan kummasta on kyse. Lääkärintodistukseton maitoallergia löytyy täältä, mutta se ettei siitä ole todistusta ei tee asiasta yhtään lievempää.

Siskollani on keliakia ja sen myötä puhjennut vilja-allergia, muutamat kerrat kun hän on maanut sairaalan teho-osastolla ja on jännitetty kuinka käy. Mieleeni ei tulisi lähteä leikkimään kenenkään allergioilla, sillä verukkeella, että taas näitä muka allergisia ihmisiä.

Vierailija
98/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti sairastut joskus ite niin näät miten kivaa on.

Mullapa onkin kaikki maailman ruoka-allergiat, mutta a) jos joudun maksamaan itse, niin silloin hodari 2 nakilla käy ja b) jos tarjotaan hyvää jätskiä, niin se on poikkeustapaus.

Vierailija
99/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse epäilin joko vilja -tai maitoallergiaa, kun muutaman kerran jouduin päivystykseeen pahojen allergiareaktioiden takia. Tästä kerroin lääkärille, joka totesi, että aikuisilta on hyvin vaikeaa saada luotettavia allergiatestejen tuloksia, joten joudut itse kokeilemaan kummasta on kyse. Lääkärintodistukseton maitoallergia löytyy täältä, mutta se ettei siitä ole todistusta ei tee asiasta yhtään lievempää.

Siskollani on keliakia ja sen myötä puhjennut vilja-allergia, muutamat kerrat kun hän on maanut sairaalan teho-osastolla ja on jännitetty kuinka käy. Mieleeni ei tulisi lähteä leikkimään kenenkään allergioilla, sillä verukkeella, että taas näitä muka allergisia ihmisiä.

Niin. Kun päiväkodissa siirryttiin ilmaisesta ruoasta maksulliseen, niin 90 % aikaisemmista ruokayliherkkyyksistä katosi. Ihmeparanemisia?

Vierailija
100/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottamatta kantaa muuhun, niin kyllä pähkinää käytetään usein esimerkiksi jauhettuna kastikkeessa. Vaikkapa nepalilainen ruoka esimerkiksi. En nyt ymmärrä miksi kasvissyöjille täytyy asiasta vääntää jos eivät itse käytä, mut ravintoloissa kyllä käytetään.

Etnisissä ja ravintolaruuissa kyllä, mutta harvemmin olen törmännyt esim. lounasravintoloiden kasvisruuissa tai yksityisten ihmisten kokkaamissa ruuissa pähkinöihin. Pähkinät ovat kuitenkin sen verran kalliita ja moni ei ole tottunut käyttämään niitä ruuanlaitossa.

Hmm, kuulostaa oudolta, etteikö vegaanin ruokavalioon sisältyisi pähkinöitä eri muodoissa. Pelkkää tofua ja höyrytettyjä kasviksia? En olekaan näin tylsästi syövien vegaanien kanssa onneksi juuri ruokaillut. Tämä pähkinäallergikkohan kirjoitti, ettei voi käyttää myöskään maitotuotteita.

Ööö..meinaatko että ei-vegaanit kokkailee huviksee vegaanista ruokaa? Ja esim. nuo lounasravintoloiden kasvisruokavaihtoehdot ei kyllä monestikaan ole vegaanisia, käytetäänhän niissä maitotuotteitakin ja muita. Kasvisruuastahan tässä oli puhe eikä vegaaniruuasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän