Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutun mielestä "ruokahienostelen", kun kysyin juhlissa onko gluteenitonta leipää

Vierailija
09.03.2016 |

Salaatin lisänä siis. Ensin vain nauroi, kun kysyin uudestaan, sanoi että siinä korissahan on patonkia. Sanoin, että siinä on gluteenia, minulla on keliakia enkä voi syödä sitä. Kommentti tähän oli "No älä ole aina niin vitun nirppanokkainen, ärsyttää toi sun ruokahienostelu"

Pelkällä salaatilla sitten mentiin. En oleta että joka paikassa olisi mahdollista ottaa ruokavalioni huomioon, mutta asian olisi voinut ilmaista vähän ystävällisemmin eikä hyökätä kimppuun jos kysyn.

Kommentit (111)

Vierailija
61/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääh ootte ärsyttäviä , joka paikkaan nää koulukiusaajat ja trolliksi haukkuvat tyypit löytää tiensä!! Taitaa olla itse ihan vitun trolleja koko tyypit..

No ymmärrän.. Kun Oma elämä kapeutuu niin pieneksi, niin ryhdytään muita haukkumaan trolleiksi, on se sääli.

Vierailija
62/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ihan tutkimusten mukaan sekä keliakia että maitoallergia ja lisäksi erittäin paha pähkinäallergia. Olen jo oppinut ottamaan omat eväät mukaan moneen paikkaan, koska kasvisruoka on yleensä synonyymi ruualle, jossa on pähkinää (sitähän minulle tarjotaan, koska en voi käyttää lainkaan maitoa).

Kun menen tilaisuuteen, jossa on valmiit annokset ja etukäteen kysytty allergiat, jään yleensä ilman syötävää. Näin siksi, että joku toinen pelkästä keliakiasta ilmoittanut vie minun "pullani" tai ruokani miettimättä lainkaan sitä, että siinä lapussa keliakian jälkeen lukeva "pähkinätön, maidoton" eivät ole mitään keliakialle alisteisia täsmennyksiä.  Kun sitten kyselen sen tilaamani annoksen perään, saan hämmentyneitä katseita ja selvityksen, että sehän on jo syöty/tarjoiltu eikä tilalle ole helppoa saada mitään.

Melko huonosti hoidettu tuo annosten jakaminen, jos tuollaisista "pähkinätön, maidoton jne." lappusista pitäisi päätellä että mikä annos on kenellekin tarkoitettu. Itse kuvittelisin, ettei jokaiselle erikoisruokavaliolle ole alettu omaa annosta tekemään, vaan tehty sellainen versio jooka sopii kaikille ja sitten selvyyden vuoksi täsmennetty että siinä annoksessa on huomioitu nuo rajoitteet.

Pöydällä voi olla täytekakku ja sen vieressä 6 kuppikakkua, joihin jokaiseen on samalle lautaselle laitettu täsmennyt "gluteiiniton" tai "gluteiiniton, pähkinätön, maidoton" tai "pähkinätön" jne. Sitten se eka keliaatikko ottaakin kuppikakun, jossa ei ole maitoa ja pähkinää miettimättä sitä, että niissä kaikissa muissa on maitoa. Hiphurraa.

Voi on muuten tehty maidosta, ei sovi maitoallergiselle.

Huonosti hoidettu tuo jakaminen. Mistä sen ensimmäisen keliaakikon pitäisi kaikkien muiden ruokarajoituksista tietää? Jos jaetaan tuolla tavalla, niin itse kirjoittaisin siihen lappuun ihan henkilön nimen, jos se yksi kuppikakku on kerran tarkoitettu ihan vain yhdelle tietylle henkilölle. Paras olisi, että nuo erikoiset jaettaisiin suoraan keittiöstä ja pyydettäessä, niin ei kukaan toinen pääsisi ottamaan.

Ai sinä ajattelet niin, että ruokarajoitteinen voi sitten valita niistä poikkeusannoksista omasta mielestään herkullisimman, kunhan se täyttää ne omat kriteerit? Ei kokouksissa ja seminaareissa tiedetä, kenellä se ruokarajoite on, tiedetään vain annosten määrät ja keittiö saattaa olla ihan eri rakennuksessa kuin tarjoilut.

No jos ruuat on tarjolla niin, että itse haetaan niin tietenkin (!) saa valita ruokarajoitteinen sen vaihtoehdon niistä itselleen sopivista vaihtoehdoista, joka eniten itseään miellyttää! :O

Niinhän kaikki muutkin tekevät, herranjumala!

Eli sinusta on ok myös se, että minä ei-ruokarajoitteinen otan erikoisruokavaliolaiselle varatun annoksen? Eihän sillä ole väliä, että joku jää ilman tarjoilua, koska minusta se kuppikakku nyt vain on maistuvampi vaihtoehto kuin kakku.

Vai pitäisikö ruokarajoitteisen tajuta, että jos on vain keliakia, niin ottaa annoksen, koka on gluteiiniton ja jättää sen gluteiiniton-maidoton-pähkinätön sille, jolla on kolme eri rajoitetta.

Kyllä se on juhlien järjestäjän vastuulla huolehtia siitä, että annokset löytävät oikeille henkilöille. Ei ole todellakaan vieraiden tehtävä ruveta noutopöydässä arpomaan että mikähän kaikki täällä nyt on minulle tarkoitettua. Totta kai kaikkiruokainen voi ottaa myös gluteenitonta/ laktoositonta jne. versiota jos haluaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlat ovat yhdessäoloa, seurustelua ja hauskanpitoa varten. Toki juoma- ja syömätarjoilutkin kuuluvat asiaan. Ne ovat kuitenkin mielestäni sivuseikka. 

Siksi aina ihmetyttää nämä jälkikäteen (harva kehtaa kuten ap paikan päällä) kitisijät tarjoilusta. Varsinkin, kun tässä tapauksessa tarjoilut olivat varmasti aivan priimat lukuun ottamatta tätä gluteenitonta leipää.

Ap voi seuraavan kerran jäädä suosiolla pois, niin tunnelma on varmaan parempi kaikille. 

Vierailija
64/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ihan tutkimusten mukaan sekä keliakia että maitoallergia ja lisäksi erittäin paha pähkinäallergia. Olen jo oppinut ottamaan omat eväät mukaan moneen paikkaan, koska kasvisruoka on yleensä synonyymi ruualle, jossa on pähkinää (sitähän minulle tarjotaan, koska en voi käyttää lainkaan maitoa).

Kun menen tilaisuuteen, jossa on valmiit annokset ja etukäteen kysytty allergiat, jään yleensä ilman syötävää. Näin siksi, että joku toinen pelkästä keliakiasta ilmoittanut vie minun "pullani" tai ruokani miettimättä lainkaan sitä, että siinä lapussa keliakian jälkeen lukeva "pähkinätön, maidoton" eivät ole mitään keliakialle alisteisia täsmennyksiä.  Kun sitten kyselen sen tilaamani annoksen perään, saan hämmentyneitä katseita ja selvityksen, että sehän on jo syöty/tarjoiltu eikä tilalle ole helppoa saada mitään.

No ei kyllä todellakaan ole kasvisruuissa usein pähkinää. :DD

Olet tainnut sotkea pähkinät pieniksi leikatuiksi soijakuutioiksi/-paloiksi. Voivat soijaa tuntemattoman silmään varmaan näyttää pähkinöiltä.

T: kasvissyöjä

Voihan ne olla toki soijaakin, joka saa kurkkuni turpoamaan, hengityksen pihisemään, verenpaineen laskemaan ja silmät vuotamaan vettä. Apuna on ambulanssikyyti sairaalaan ja adrenaliinitippa. Adrenaliiniruisku on koko ajan mukana siltä varalta, että saan oireita tofusta tai vastaavasta sinulle pähkinänkaltaisesta tuotteesta.

Vierailija
65/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tulossa juhlat keväällä ja laitan kaiken tarjottavan gluteenittomana. Suvuissamme on useampi keliakiaa sairastava ja itse yksi niistä. Suolaiset piirakat tulee kasvis- ja lohitaytteillä, samoin voileipäkakut. Laktoosia ilman toki kaikki. Ei tarvitse erikseen monia lajeja.

Tuskin kukaan tekee varmuuden vuoksi tarjottavat gluteenittomana. Vaatii kalliita jauhoja, tuntemusta gluteenittomasta leivonnasta (ksantaanit ja psylliumit ovat monille hepreaa) tai sitten pitäisi hankkia pakasteena leivät ja pullat ym. Eri asia sun juhlissa, kun kerran keliaakikkoja on paljon.

Vierailija
66/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melko huonosti hoidettu tuo annosten jakaminen, jos tuollaisista "pähkinätön, maidoton jne." lappusista pitäisi päätellä että mikä annos on kenellekin tarkoitettu. Itse kuvittelisin, ettei jokaiselle erikoisruokavaliolle ole alettu omaa annosta tekemään, vaan tehty sellainen versio jooka sopii kaikille ja sitten selvyyden vuoksi täsmennetty että siinä annoksessa on huomioitu nuo rajoitteet.

Pöydällä voi olla täytekakku ja sen vieressä 6 kuppikakkua, joihin jokaiseen on samalle lautaselle laitettu täsmennyt "gluteiiniton" tai "gluteiiniton, pähkinätön, maidoton" tai "pähkinätön" jne. Sitten se eka keliaatikko ottaakin kuppikakun, jossa ei ole maitoa ja pähkinää miettimättä sitä, että niissä kaikissa muissa on maitoa. Hiphurraa.

Huonosti hoidettu tuo jakaminen. Mistä sen ensimmäisen keliaakikon pitäisi kaikkien muiden ruokarajoituksista tietää? Jos jaetaan tuolla tavalla, niin itse kirjoittaisin siihen lappuun ihan henkilön nimen, jos se yksi kuppikakku on kerran tarkoitettu ihan vain yhdelle tietylle henkilölle. Paras olisi, että nuo erikoiset jaettaisiin suoraan keittiöstä ja pyydettäessä, niin ei kukaan toinen pääsisi ottamaan.

Ai sinä ajattelet niin, että ruokarajoitteinen voi sitten valita niistä poikkeusannoksista omasta mielestään herkullisimman, kunhan se täyttää ne omat kriteerit? Ei kokouksissa ja seminaareissa tiedetä, kenellä se ruokarajoite on, tiedetään vain annosten määrät ja keittiö saattaa olla ihan eri rakennuksessa kuin tarjoilut.

No jos ruuat on tarjolla niin, että itse haetaan niin tietenkin (!) saa valita ruokarajoitteinen sen vaihtoehdon niistä itselleen sopivista vaihtoehdoista, joka eniten itseään miellyttää! :O

Eli sinusta on ok myös se, että minä ei-ruokarajoitteinen otan erikoisruokavaliolaiselle varatun annoksen? Eihän sillä ole väliä, että joku jää ilman tarjoilua, koska minusta se kuppikakku nyt vain on maistuvampi vaihtoehto kuin kakku.

Vai pitäisikö ruokarajoitteisen tajuta, että jos on vain keliakia, niin ottaa annoksen, koka on gluteiiniton ja jättää sen gluteiiniton-maidoton-pähkinätön sille, jolla on kolme eri rajoitetta.

Kyllä se on juhlien järjestäjän vastuulla huolehtia siitä, että annokset löytävät oikeille henkilöille. Ei ole todellakaan vieraiden tehtävä ruveta noutopöydässä arpomaan että mikähän kaikki täällä nyt on minulle tarkoitettua. Totta kai kaikkiruokainen voi ottaa myös gluteenitonta/ laktoositonta jne. versiota jos haluaa.

Seminaareissa oletetaan, että jokainen tietää omat ruokarajoitteensa ja ottaa annoksen oman ilmoituksensa mukaisesti eikä oleta, että gluteiinittoman varannut voikin napata vaihteeksi maidottoman tuotteen.

Mitä ihmeen arpomista on siinä, että ottaa gluteiinittoman eikä gluteiiniton-maidoton-pähkinätöntä? Lukutaittoa siinä vain vaaditaan.

Vierailija
67/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seminaareissa oletetaan, että jokainen tietää omat ruokarajoitteensa ja ottaa annoksen oman ilmoituksensa mukaisesti eikä oleta, että gluteiinittoman varannut voikin napata vaihteeksi maidottoman tuotteen.

Mitä ihmeen arpomista on siinä, että ottaa gluteiinittoman eikä gluteiiniton-maidoton-pähkinätöntä? Lukutaittoa siinä vain vaaditaan.

Nyt puhuttiin juhlista.

Vierailija
68/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on kivaa kun juhlissa ei ole huomioitu mun erikoisruokia, saan hyvän tekosyyn hipsiä pois juhlista :)

Vierailija
69/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä keskustelussa haukutaan allergisia ihmisiä (oikeasti allergisia) ruokahienostelijoiksi?

Vierailija
70/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kyllä todellakaan ole kasvisruuissa usein pähkinää. :DD

Olet tainnut sotkea pähkinät pieniksi leikatuiksi soijakuutioiksi/-paloiksi. Voivat soijaa tuntemattoman silmään varmaan näyttää pähkinöiltä.

T: kasvissyöjä

Voihan ne olla toki soijaakin, joka saa kurkkuni turpoamaan, hengityksen pihisemään, verenpaineen laskemaan ja silmät vuotamaan vettä. Apuna on ambulanssikyyti sairaalaan ja adrenaliinitippa. Adrenaliiniruisku on koko ajan mukana siltä varalta, että saan oireita tofusta tai vastaavasta sinulle pähkinänkaltaisesta tuotteesta.

Mikä tuossa on sitä "erittäin paha pähkinäallergia"? Ihan normaalilta pähkinäallergialta nuo oireet kuulostavat.

Vierailija
71/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä keskustelussa haukutaan allergisia ihmisiä (oikeasti allergisia) ruokahienostelijoiksi?

No vaikkapa siksi, että jos juhlissa on sen seitsemään sorttia sopivaa ruokaa niin ei mikään kelpaa vaan nimenomaan gluteenitonta leipää pitäisi saada. Ei kukaan muukaan tule vaatimaan, että kivat nää teidän notkuvat pöydät mutta minä haluaisin tänään sisäfilepihviä, löytyykö mistään.

Vierailija
72/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse itselleni diagnisoinut keliakian. Kun kasvoin ihmisenä, aloin epäilemään diagnoosia vahvasti, mutta voi siinä jotain silti olla... Joka tapauksessa en koskaan tuonut asiaa ilmi, ja mussutin joskus harvoin gluteenista ruokaa. Yleensä a) löytyy gluteeniton vaihtoehto ja b) en ole ollut paikoissa ihmisten kanssa yleensä syömässä, vaan ehkä paremminkin juomassa tms.. Pari kertaa olen joskus kertonut asiasta, koska jotkut ovat olleet yliherkkiä, ja kyselleet kaikilta herkkyyksistä. Ja on raivostuttavaa, kun nämä ihmiset aina muistavat, että ai niin sullahan on keliakia. Arggghhhhhh! Jos olisin voinut olla kertomatta, en olisi kertonut! Nyt olen näille ihmisille siinä hörhökastissa!

Ei se ole mikään hörhöyden merkki, jos on oikeasti keliakia. Tietäisit varmasti, jos sinulla olisi keliakia. Todennäköisesti ei ole, jos et edes ymmärrä mistä on kyse ja kuinka haitallista gluteeni on keliakiaa sairastavalle. 

Vaikka voihan sitä sanoa pähkinäallergisellekin: älä hörhöile, jos kakussa nyt on vähän pähkinää, eihän siitä nyt voi kokonaan hengitys lamautua, vähän vain. Ei tässä mitään ambulanssia tarvita.

Vierailija
73/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tulossa juhlat keväällä ja laitan kaiken tarjottavan gluteenittomana. Suvuissamme on useampi keliakiaa sairastava ja itse yksi niistä. Suolaiset piirakat tulee kasvis- ja lohitaytteillä, samoin voileipäkakut. Laktoosia ilman toki kaikki. Ei tarvitse erikseen monia lajeja.

Oikein vesi herahtaa kielelle :D

Kai kaikki on myös vähärasvaista (laihduttajat), vähähiilihydraattista (karppaajat) suolatonta (korkeasta verenpaineesta kärsivät) ja sokeritonta (kaikkien terveyttä ajatellen)

Nami, nami... 

Vierailija
74/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tämä keliakia oikein on keksitty? Olen syntynyt 60-luvun alussa ja joskus 90-luvulla ensimmäisen kerran edes kuullut?

Ettei vain olisi muotidiagnoosi erinäisiin hermostoperäisiin mielen ongelmiin?

Vierailija
75/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muillekin on tarjolla leipää niin varmaan sitten keliaakikollekin. Itelle ei tulis mieleenkään laittaa patonkia tarjolle jos keliaakikolle ei oo sitten vastaavaa!!! Tsiisus. Tšekki ap ja muut ruoka allergikot!

Vierailija
76/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemii* jopa

Vierailija
77/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoat ketjun olennaiset kysymykset:

AP, olitko etukäteen ilmoittanut ystävällesi olevasi gluteeniton? Jos et, oliko hän kuitenkin sekä a) tietoinen tulostasi ja b) varmuudella tiesi että olet keliaakikko?

Jos vastaukset edellisiin "ei", niin vaikka tuo kommentti nirppanokkaisuudesta ei nyt ihan paikallaan ollutkaan, niin kyllä itse katsoisin peiliin tässä asiassa.

Vierailija
78/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikein vesi herahtaa kielelle :D

Kai kaikki on myös vähärasvaista (laihduttajat), vähähiilihydraattista (karppaajat) suolatonta (korkeasta verenpaineesta kärsivät) ja sokeritonta (kaikkien terveyttä ajatellen)

Nami, nami... 

Suolan liikakäytöstä paasataan aivan liikaa. On myös ihmisiä, jotka tarvitsevat sitä enemmän.

Vierailija
79/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, tässäkin keskustelussa on niitä, jotka ei tajua, että ihminen voi olla allerginen lähes mille tahansa. Siksi he hihittelevät vesiallergialle ja lihallergialle jne luullen olevansa niin kamalan hauskoja...

Vierailija
80/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin kukaan tekee varmuuden vuoksi tarjottavat gluteenittomana. Vaatii kalliita jauhoja, tuntemusta gluteenittomasta leivonnasta (ksantaanit ja psylliumit ovat monille hepreaa) tai sitten pitäisi hankkia pakasteena leivät ja pullat ym. Eri asia sun juhlissa, kun kerran keliaakikkoja on paljon.

Johan noi gluteenittomat leipomukset maistuvatkin niin pahoille makuun tottumattoman suussa, ettei noita voikeipäkakkuja ja muitakaan ala ilman syytä tekemään, eikä varsinkaan kaikille vieraille. Joku perunajouhoista tehty kääretorttupohja vielä menee, mutta kaikki tattari-hirssi -tyyppiset ratkaisut ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi