Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutun mielestä "ruokahienostelen", kun kysyin juhlissa onko gluteenitonta leipää

Vierailija
09.03.2016 |

Salaatin lisänä siis. Ensin vain nauroi, kun kysyin uudestaan, sanoi että siinä korissahan on patonkia. Sanoin, että siinä on gluteenia, minulla on keliakia enkä voi syödä sitä. Kommentti tähän oli "No älä ole aina niin vitun nirppanokkainen, ärsyttää toi sun ruokahienostelu"

Pelkällä salaatilla sitten mentiin. En oleta että joka paikassa olisi mahdollista ottaa ruokavalioni huomioon, mutta asian olisi voinut ilmaista vähän ystävällisemmin eikä hyökätä kimppuun jos kysyn.

Kommentit (111)

Vierailija
1/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niitähän on näitä ihmisiä jotka ihan itse on "diagnosoineet" "keliakian" ja pilaa oikeiden keliaakikkojen maineen. Tarkoitan siis näitä erikoisuudentavottelijoita jotka eivät joka toinen päivä voi syödä gluteenillista viljaa ja joka toinen päivä pystyvät vetämään sitä kaksin käsin. Ja sitten jotkut torvet sen perusteella luulevat, että oikeat kelikaakikotkin on tuollaisia.

Vierailija
2/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tota, eipä ollut sinultakaan fiksua jankuttaa asiasta, kun selvästikään leipää ei ollut. Juhlissa syödään mitä on tarjolla omaan ruokavalioon sopien eikä valiteta kun ei ole sitä tai tätä. Ja kyllä, itsellänikin on erikoisruokavalio.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laktoositon, gluteeniton, rusinaton, hajuton, mauton.....eipä noita aina tule ruuan laittaja miettineeksi/huomioineeksi...siinä pöydässä ne varmaan on jos niitä tarjolla...olet ilman leipää...

Vierailija
4/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie itse mukanasi gluteeniton leipä, jos on pakko jotain leipää saada. 

Et varmaan nyt ehtinyt nälkään kuolla. Ei ole mikään velvollisuus kenelläkään ostaa yhtä varten jotain ylikallista leipää. 

Todella epäkohteliasta ruveta tivaamaan joitan omia erikoisuuksiaan tarjoilupöydän ääressä. Näit varmaan aivan hyvin, ettei ole gluteenitonta tarjolla. 

Vierailija
5/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta paistaa läpi, että olet aina tuomassa esiin omaa ruokavaliotasi. Eihän tuttu muuten olisi noin käyttäytynyt. Eli ihan selvästi olet aina kitisemässä tarjoiluista. 

Ihan kiusallaan varmaan jättänyt sen gluteenittoman sämpylän ostamatta. 

Eivät kutsut ole mikään ravintola. Kutsuilla syödään, mitä on tarjolla tai ollaan syömättä eikä yritetä "tilata" muuta. 

Vierailija
6/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keneltä sinä asiaa kysyit siis? Tältä kaveriltasi? Oliko hän siis juhlien järjestäjä? 

Vierailija
7/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sitä ei ole pöydällä tarjolla, niin arveletko sitä yllätyksenä löytyvän kaapista 😈

Vierailija
8/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse itselleni diagnisoinut keliakian. Kun kasvoin ihmisenä, aloin epäilemään diagnoosia vahvasti, mutta voi siinä jotain silti olla... Joka tapauksessa en koskaan tuonut asiaa ilmi, ja mussutin joskus harvoin gluteenista ruokaa. Yleensä a) löytyy gluteeniton vaihtoehto ja b) en ole ollut paikoissa ihmisten kanssa yleensä syömässä, vaan ehkä paremminkin juomassa tms.. Pari kertaa olen joskus kertonut asiasta, koska jotkut ovat olleet yliherkkiä, ja kyselleet kaikilta herkkyyksistä. Ja on raivostuttavaa, kun nämä ihmiset aina muistavat, että ai niin sullahan on keliakia. Arggghhhhhh! Jos olisin voinut olla kertomatta, en olisi kertonut! Nyt olen näille ihmisille siinä hörhökastissa!

Vierailija
9/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse huomioin järjestämissäni juhlissa ruoka-aineallergiat ja mm. keliakian mutta en mitään treenaajan protsku-hiilariton -dieettejä.

Vierailija
10/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintolassa tai ammattikeittiössä kyselemisen ymmärtäisin, mutta jonkn yksityisen henkilön järkkäämissä juhlissa on todellakin mun mielestä "ruokahienostelua" ruveta kyselemään joidenkin erikoislisukkeiden perään. Leipähän on vaan ihan sivujuttu jossain salaatin tai normaalin ruuan kyljessä, pärjännet yhdet juhlat ilmankin?

Vierailija
11/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö, tyhmiä ja yksinkertaisia on aina ollut olemassa. Ei ne minnekään häviä.

Vierailija
12/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin kaksi kertaa kun luulin ettei hän kuullut ensimmäistä pyyntöäni, koska reagoi nauramalla. Ei ole mielestäni jankkausta. Kyseessä oli vuokrattu juhlatila joten mistä olisin voinut tietää onko paikan vuokraaja esim. järjestänyt pakkaseen gluteenitonta vaihtoehtoa.

Ap

Vierailija
13/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyin kaksi kertaa kun luulin ettei hän kuullut ensimmäistä pyyntöäni, koska reagoi nauramalla. Ei ole mielestäni jankkausta. Kyseessä oli vuokrattu juhlatila joten mistä olisin voinut tietää onko paikan vuokraaja esim. järjestänyt pakkaseen gluteenitonta vaihtoehtoa.

Ap

Mutta oliko tämä tuttusi siis se, joka oli juhlien kohde tai järjestäjä? Kysyitkö häneltä, vai joltain tarjoilijalta?

Vierailija
14/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ja sitä olisi sitten sinulle ruvettu sieltä sulattelemaan vai? Yleensä kaikki mitä juhlissa on tarjolla, on tuotuna siihen pöytään tarjolle tai sitten vaihtoehtoisesti ilmoitettu selkeästi, että erikoisruokavaliot pyydetään X:ltä.

Vierailija
15/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Huonotapaista oli jo se ensimmäisen kerran kysyminen.

Vierailija
16/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niitähän on näitä ihmisiä jotka ihan itse on "diagnosoineet" "keliakian" ja pilaa oikeiden keliaakikkojen maineen. Tarkoitan siis näitä erikoisuudentavottelijoita jotka eivät joka toinen päivä voi syödä gluteenillista viljaa ja joka toinen päivä pystyvät vetämään sitä kaksin käsin. Ja sitten jotkut torvet sen perusteella luulevat, että oikeat kelikaakikotkin on tuollaisia.

Minä tiedän monta vastaavaa laktoosi-intoleranssista "kärsivää". Ensin ollaan hysteerisen tarkkoja, ettei vaan mistään saa yhtään laktoosia ja yhtäkkiä sitten kaikki oireet häviää, kun eteen isketään jotain herkkuja. :D

Vierailija
17/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse huomioin järjestämissäni juhlissa ruoka-aineallergiat ja mm. keliakian mutta en mitään treenaajan protsku-hiilariton -dieettejä.

Siis huomioin, jos niistä on mulle etukäteen kerrottu. Mikään meedio en sentään ole ja tee automaattisesti gluteenitonta tarjottavaa.

Vierailija
18/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ihan tutkimusten mukaan sekä keliakia että maitoallergia ja lisäksi erittäin paha pähkinäallergia. Olen jo oppinut ottamaan omat eväät mukaan moneen paikkaan, koska kasvisruoka on yleensä synonyymi ruualle, jossa on pähkinää (sitähän minulle tarjotaan, koska en voi käyttää lainkaan maitoa).

Kun menen tilaisuuteen, jossa on valmiit annokset ja etukäteen kysytty allergiat, jään yleensä ilman syötävää. Näin siksi, että joku toinen pelkästä keliakiasta ilmoittanut vie minun "pullani" tai ruokani miettimättä lainkaan sitä, että siinä lapussa keliakian jälkeen lukeva "pähkinätön, maidoton" eivät ole mitään keliakialle alisteisia täsmennyksiä.  Kun sitten kyselen sen tilaamani annoksen perään, saan hämmentyneitä katseita ja selvityksen, että sehän on jo syöty/tarjoiltu eikä tilalle ole helppoa saada mitään.

Vierailija
19/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ihan tutkimusten mukaan sekä keliakia että maitoallergia ja lisäksi erittäin paha pähkinäallergia. Olen jo oppinut ottamaan omat eväät mukaan moneen paikkaan, koska kasvisruoka on yleensä synonyymi ruualle, jossa on pähkinää (sitähän minulle tarjotaan, koska en voi käyttää lainkaan maitoa).

Kun menen tilaisuuteen, jossa on valmiit annokset ja etukäteen kysytty allergiat, jään yleensä ilman syötävää. Näin siksi, että joku toinen pelkästä keliakiasta ilmoittanut vie minun "pullani" tai ruokani miettimättä lainkaan sitä, että siinä lapussa keliakian jälkeen lukeva "pähkinätön, maidoton" eivät ole mitään keliakialle alisteisia täsmennyksiä.  Kun sitten kyselen sen tilaamani annoksen perään, saan hämmentyneitä katseita ja selvityksen, että sehän on jo syöty/tarjoiltu eikä tilalle ole helppoa saada mitään.

Melko huonosti hoidettu tuo annosten jakaminen, jos tuollaisista "pähkinätön, maidoton jne." lappusista pitäisi päätellä että mikä annos on kenellekin tarkoitettu. Itse kuvittelisin, ettei jokaiselle erikoisruokavaliolle ole alettu omaa annosta tekemään, vaan tehty sellainen versio jooka sopii kaikille ja sitten selvyyden vuoksi täsmennetty että siinä annoksessa on huomioitu nuo rajoitteet.

Vierailija
20/111 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ai oikein juhlatila vuokrattu ja tarjolla vain salaattia ja patonkia? Vähän epäuskottavaa nyt. Vai oliko todella kaikessa muussa gluteenia? Tarjolla ei ollut lihaa, kalaa..?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi