Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaanhoitajan koulutus on muuttunut, mutta onko itse työ tosiaan muuttunut niin paljon?

Vierailija
18.02.2006 |

Joskushan sairaanhoitajan työhön riitti, joku kurssi, joka oli korkeintaan 6 kk. Sitten jossain vaiheessa se opistotasoinen tutkinto, ja koulutus noin 2-3 vuotinen. Nykyään se on ammattikorkeakoulutasoinen ja koulutus vielä pitempi. Onko työ tosiaan muuttunut niin paljon, että koulutusta on tarvinnut pidentää vai onko tällä vain korotettu sairaanhoitajan ammatti-imagoa?

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
19.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon, ja jossain voi joutua itsenäisempiä päätöksiä kuin toisaalla.

Vierailija
22/81 |
19.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on arvokasta. Jo senkin takia, että lääkärit ovat niitä isopalkkaisia, eikä heidän kannata senkään takia suurella palkalla tehdä sellaisia töitä, joita sairaanhoitajat tai muutkin osaavat tehdä. Eikä lääkäreitä sitä paitsi riitä joka paikkaan. Eikö alunalkaenkin sairaanhoitaja ole tullut sen takia mukaan hoitotyöhön, että hän auttaa lääkäriä ja yhdessä he muodostavat tiimin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
19.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Te vedätte kanssa kaikenlaisia johtopäätöksiä aivan kummallisesti. Tämä on tätä juuri, kun tällä palstalla jotain kirjoittaa niin asiat nähdään mustavalkoisina.

No miksi meillä ei sitten kouluteta niitä lääkäreitä enmmän, jotta hoitajat eivät joutuisi hoitamaan sellaisia tehtäviä, joihin heidän koulutuksensa ei riitä. Minusta terveydenhuolto tai hoitoalalla tarvitaan kaikentasoisia ihmisiä. Miksi sairaanhoitajia sitten koulutetaan niin paljon, jos heidän koulutuksensa ei riitä tai heillä ei ole kuitenkaan oikeutta antaa sellaista hoitoa, jolla on tehoa???

Tiedän, kyllä että on eroa olla töissä vanhainkodissa tai esim. sairaalan osastolla. Olen jo lapsena ollut isekin hoidettavana lastenosastolla, ja sielläkin lääkärit päättivät, mitä minulle tehdään. Hoitajat antoivat peräruiskeet ym. jutut. ja kuljettivat minua tutkimuksiin. En silti sano, etteikö peräruiskeiden ja kuljetuksien tekeminen olisi tärkeää työtä, mutta olen liian tietämätön siitä, että voiko ne hoitaa joku muu kuin sairaanhoitaja.

Kyllä tiedän, että on olemassa erikseen tämä hoitotiede ja lääketiede.

Eli mitä mieltä sinä olet?

Sairaanhoitajia tarvitaan, mutta ei sitten kuitenkaan? Ei tässä kommentissa ole päätä eikä häntää...

Vierailija
24/81 |
19.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään, mutta mielestäni he kuitenkin ovat vähän niin kuin lääkärin apulaisia eli tekevät sen, mitä lääkärit päättävät.

Vierailija
25/81 |
19.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin paljon ja heille sen tasoista koulutusta. En voi sille, jos et ymmärrä minua.

Vierailija
26/81 |
19.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä olisin sairaanhoitaja, tottakai minä vakuuttelisin kaikille, kuinka paljon minulla on vastuuta ja kuinka pieni palkka minulla suhteessa siihen. Niin tekevät kaikki ammattiryhmät.

Vierailija
27/81 |
19.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäkin työtä saisi arvostaa vähän enemmän. Ei kohta tarvita lääkäreitä ei sairaanhoitajia, jos ei meillä ole roskakusiakaan. Kaikki taudit leviävät, roskat jäävät viemättä ja ihmiset kuolevat, eikä lääkäreille ja hoitajille jää mitään tekemistä.

Samoin tarvitaan putkimiehiä, ja heidänkin koulutustan voisi arvostaa enemmän, sillä jos heitä ei olisi, hukkusimme likavesiin, eikä taaskaan olisi ihmisiä.

Vierailija
28/81 |
19.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

niin paljon ja heille sen tasoista koulutusta. En voi sille, jos et ymmärrä minua.

Ja " en voi sille, jos et ymmärrä minua." Mitä tämä tarkoittaa? En voi sille mitään jos et ymmärrä minua? Kyllä voit, opettele suomen kieltä.

Vierailija
29/81 |
19.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meitä ihmsiä varastoimiseen eli pitä pidemmän aikaa olemme kouluissa sitä vähemmän olemme esimerkiksi työttöminä. Tämä nyt ei sitten koske ainoastaan sairaanhoitajia vaan yleisesti kaikkia ammatteja.

Vierailija
30/81 |
19.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muuten saanut juuri suomen kielestä parhaat arvosanat ja maininnan, että olen erittäin hyvä kirjoittaja. Ehkä et oikein ymmärrä minun ajatusmaailmaani tai olet niin teoreettinen. Enkä minäkään tähän viitsi laittaa parastani, kun on kysymys kuitenkin tällaisesta palstasta.

Vierailija
31/81 |
19.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö jo kaikesta ala olla pula. Jos kerran on pula, voisi koulutusta ehkä silloin vähän muuttaa.

Vierailija
32/81 |
19.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jos minä olisin sairaanhoitaja, tottakai minä vakuuttelisin kaikille, kuinka paljon minulla on vastuuta ja kuinka pieni palkka minulla suhteessa siihen. Niin tekevät kaikki ammattiryhmät.

On siinä ero esim. kaupallisen alan työhön suhteessa vastuuseen ja työn raskauteen. Hoityössä voi yhdellä väärin toteutetulla lääkehoidolla viedä ihmiseltä hengen. Harvassa muussa työssä virheet ovat niin peruuttamattomia.

Vierailija
33/81 |
19.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvitaan tietynlainen koulutus, vaikka vähemmälläkin siinä selviäisi. No kunnatkin ovat tällä hetkellä vaikeuksissa, kun heillä ei ole varaa pitää monessakaan toimessa ammattitaitoista väkeä, joten kohta kunnissa on tilanne, että siellä on vain kunnanjohtaja, joka hoitaa lääkärin, rakennustarkastajan, sairaanhoitajan, palopäällikön ym. tehtävät.

Vierailija
34/81 |
19.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Olen muuten saanut juuri suomen kielestä parhaat arvosanat ja maininnan, että olen erittäin hyvä kirjoittaja. Ehkä et oikein ymmärrä minun ajatusmaailmaani tai olet niin teoreettinen. Enkä minäkään tähän viitsi laittaa parastani, kun on kysymys kuitenkin tällaisesta palstasta.

Ehkä se kuitenkin keskustelun sujuvuuden kannalta olisi ihan viisasta. Ei varmaan ihmekään jos syntyy hieman väärinkäsityksiä jos ei vaivauduta kirjoittamaan sellaista kieltä, ettei puolta sanoista tarvitse arvailla.

Vierailija
35/81 |
19.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän päivän yhteiskunnassa ei ihmistä juuri arvosteta, sillä nyt arvioidaan vain, että kaikki tuottaa hyvin. Onpa yksi pää sitten vähemmän hoidettavana, jos sattuu kuolemaan lääkkeiden väärinannostukseen. Mikäli joku kirjanpitäjä tekee pienenkin virheen hän joutuu erotetuksi toimestaan myös ja joutuu työttömäksi. Hän korvataan uudella ja hän ei pääse enää töihin, kun tekee virheitä. Kova on vastuu jokaisessa työssä tänä päivänä, eikä virheitä sallita.

Vierailija
36/81 |
19.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tässä aikaa parasta pannaan. Ikävää, jos tämä ei Sinulle riitä. Koita saada nyt kuitenkin sen verran selvää tai älä lue lainkaan, jos kerran vaikeata on.

Vierailija
37/81 |
19.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksaa myös hyvä palkkaa. Lisäksi voisi putkimiesten koulutuksen korottaa ammattikorkeakoulutasoiseksi, että sitäkin joku tekisi, että meillä muillakin olisi mahdollisuudet elää.

Vierailija
38/81 |
19.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

tarvitaan tietynlainen koulutus, vaikka vähemmälläkin siinä selviäisi.

terv nro 49

Vierailija
39/81 |
19.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertaan vielä, etten koskaan ole aliarvioinut hoitajien työtä. Ihmiset täällä tekevät niin jyrkkiä johtopäätöksiä kaikesta. Kuitenkin myös esimerkiksi tänä päivänä jokaisessa työssä on vastuuta, eikä missään sallita virheitä. Eikä siivojaksikaan pääse ilman koulutusta, ehkä sekin koulutus pitäisi korottaa amk-koulutukseksi. On kysymys pitkälti makuasioista.

Vierailija
40/81 |
19.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutus on väärin suunniteltu.

Ihan liian paljon yleissivistävää paskaa, kädentaidot jäävät syrjään ja varsinaista asiaa on joskus etsimällä etsittävä kaiken turhan sälän keskeltä.

Tieteellisyydestä on tullut itsetarkoitus, päättötyö on lähempänä gradua kuin oikeasti amk-tasoista päättötyötä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän