Koliikkivauva naapurissa, olen hermoromahduksen partaalla.
En ole nukkunut valehtelematta pariin kuukauteen. Naapurin koliikkivauva metelöi niin pahasti, että siitä ei tule mitään. Korvia särkevään huutoon herää korvatulpista huolimatta, vaikka unen päästä saisikin kiinni. Huutaa päivällä, huutaa yöllä, parhaimmillaan on pari tuntia hiljaa. Ei paljon naurata, kun meillä on toimisto rempassa ja toimistotyöt tehdään kotoa käsin eli parhaimmillaan pääsen pakoon vain pariksi tunniksi...
Olen jutellut lapsen äidin kanssa, sanonut että ei hätää, hän ei voi lapsensa itkulle mitään, kaikki järjestyy vielä, kertonut että voin tarjota jutteluapua tarvittaessa yms. Mutta nyt kahden kuukauden jälkeen olen riekaleina. Menen nukkumaan aina kun huuto hiljenee, parhaimmillaan saankin nukuttua huimat 3h. Jes.
Kommentit (75)
Niin, miksi kaikkien pitää lähteä jotta yksi pentu saa huutaa koko ajan?
Mammojen mielestä on ihan ok että se lapsi huutaa 5kk naama punaisena. Harmi että naapurit kärsii mutta MINULLA on oikeus huudattaa MINUN ulos puskemaani lasta.
Vierailija kirjoitti:
Äänieristetty lastenhuone, koskahan rantautuu vihdoin Suomeen? Jenkeissä ihan yleistä, nursery soundproofing. Pitää liikenteen melun poissa vauvan korvista ja mikä tärkeintä, vauvan melun pois muiden korvista.
Vauvan melun? Normaalisti vanhempien on hyvä kuulla, jos lapsella on jokin hätänä.
Mammojen mielestä on ihan ok että se lapsi huutaa 5kk naama punaisena. Harmi että naapurit kärsii mutta MINULLA on oikeus huudattaa MINUN ulos puskemaani lasta.
Voisitko sopia jonkun työssäkäyvän kaverin tai sukulaisen kanssa että lainaat tai vuokrata yhtä huonetta toimistoksi jonkun aikaa? Eli viet sen pöytäkoneen sinne ja teet töitä esim. 9-16 jolloin tuskin häiritset oikeaa asukasta? Korvaukseksi voisit vaikka esim. tehdä ruokaa valmiiksi tai siivota?
En ole lukenut koko ketjua, mutta alkusivuilla on hyviä vinkkejä, joten niitä en enempää laita/keksi. Halusin vain sanoa sinulle ap, että oot toiminut tosi kauniisti ja ystävällisesti. On totta, että lapsen itku on sitä normaalia elämää eikä sitä voi kieltää, mikä tietenkin on aivan oikein, niin kuuluukin olla, mutta siitä huolimatta, että näin on, moni naapuri olisi jo saattanut ärähtää hermostuksissaan. Sinä olet ollut ihannenaapuri, kun niin kauniisti asiasta puhuit vauvan äidille ja sitten kun tilanne joskus helpottaa niin varmasti ap, tuo vauvan perhe muistaa aina, että siellä ja siellä asuessa kun meillä oli rankkaa niin oli tosi kiva ja ymmärtäväinen naapuri.
Toivottavasti tilanteesi pian helpottaa.
Perhetyöntekijänä olen huomannut, että äidit itse käyttävät Peltoreita mennessään lepäämään työvuoroni aikana.
http://www.clasohlson.com/fi/Kuulosuojain-Peltor-Optime-II/40-8033 (24,95€)
Pienipäisille sopii varmasti myös lasten mukavampi malli http://www.clasohlson.com/fi/Kuulosuojain-Peltor-Kid/Pr408032000 (19,99€)
Kuulemma toimii!
Että muiden pitää muuttaa elämäänsä ja häipyä kotoaan yhden lapsen vuoksi?
Pitääkö sitäkin sietää että naapurin mt-potilas paukuttelee ovia yöt läpeensä? Sairas se on sekin ja ihan yhtä ymmärtämätön.
Ja siitä asumiskelvottomasta asunnosta pitää vielä maksaa. Myös ne 3kk kun siellä rääkyy jonkun pentu ja itse joutuu asumaan muualla.
Jos sinulla on remonttitaitoa tai remppataitoisia tuttuja, niin äänieristäkää se seinä tai seinät, minkä läpi karjunta kuuluu. Koolaus tehdään vähän irti vanhasta seinästä, siihen väliin vähintään 5 cm uudet villat tai äänieristyslevyä, villat kiinni kooleihin ja levytys ja tapetti/maali päälle. Menee hiukan rahaa, mutta on sen arvoista.
Eihän kerrostaloissakaan nyt ihan mitä tahansa tehdä!
Varmasti on naapureilla pahat oltavat. Mutta mitä vanhemmat pystyvät tekemään ulkolenkkien ym. lisäksi? Tietysti jotkut voivat välillä mennä isovanhempien luo, mutta ei liene kestävä ratkaisu (isovanhemmat kärsii, mahd. kerrostalonaapurit siellä kärsii).
Vierailija kirjoitti:
Perhetyöntekijänä olen huomannut, että äidit itse käyttävät Peltoreita mennessään lepäämään työvuoroni aikana.
http://www.clasohlson.com/fi/Kuulosuojain-Peltor-Optime-II/40-8033 (24,95€)
Pienipäisille sopii varmasti myös lasten mukavampi malli http://www.clasohlson.com/fi/Kuulosuojain-Peltor-Kid/Pr408032000 (19,99€)
Kuulemma toimii!
Miksi lasten kuulokkeet, puristaa päätä, auts auts?
Kysy naapurilta onko heillä autoa? Voisivat mennä autoajelulle öisin kun vauva huutaa. Jtkut vauvat nukahtavat autoon. Ei tuo nyt kovin mukavaa ole, että naapurit joutuvat valvomaan kuukausia vauvan huudon takia. Itse varmasti muuttaisin asunnosta pois, jos olisin sinä ap. Jos vauva on noin hankala pienenä vauvana, ei se melu siitä sen helpommaksi muutu, päinvastoin. JOs kerran se maaginen koliikkiraja (3kk) on jo ylitetty. Todennäköisesti allerginen vauva. joka tulee nukkumaan huonosti vielä pitkään (lue: vuosia!)
Tämä nyt varmaan on julmaa ja kauheaa, mutta tee valitus tai ala etsimään uutta asuntoa. Lapsi voi huutaa puolitoista vuottakin, ei se välttämättä ole lähiaikoina loppumassa vielä.
Ei naapureiden tarvitse kärsiä kohtuuttomasti tuollaisen takia, eikä todellakaan maksaa jostain hotelleista/monensadan kuulokkeista tms saadakseen nukuttua kunnolla. Tai viet äidille laskun, tosin kuulostaa joltain varattomaksi sossutapaukselta kun asuu yyhoona kerrostaloyksiössä.
Minulla on vähän huonoja kokemuksia koliikkivauvojen aiheuttamista haitoista ja toivon todella, että löydän ratkaisun jos oma lapseni sattuu olemaan koliikista kärsivä.
Eräs tuttavani oli aikanaan tullut raiskatuksi, siitä sitten raskaaksi ja joutunut tekemään abortin joka oli hänelle henkisesti hyvin raskas juuri tuon raiskauskokemuksen myötä. Tuttava on aina ollut aborttia vastaan ja hyväksynyt sen vasta äärimmäisessä tilanteessa, johon oli itse joutunut.
Naapuriin oli juuri pari päivää ennen aborttia syntynyt lapsi. Kuinka ollakaan, lapsi kärsi koliikista. Muutenkin sydäntäsärkevää lapsen huutoa oli kaksi kertaa hirveämpi kuunnella, kun oli itse juuri tehnyt vaikean, pakollisen päätöksen omasta abortista. Tuttavalta toki kyseltiin, että onko hän asian suhteen okei ja vakuutteli olevansa. Ei ollut. Toki tuttava olisi tämän voinut myöntää, mutta siltikään hänellä ei olisi ollut juurikaan paikkaa mihin mennä - raiskauksen myötä puolet hänen tuttavapiiristään oli kääntynyt häntä vastaan.
Tätä koliikkia kesti 6 kuukautta. Talo tyhjeni, hetken aikaa kerrostalossa (15 asuntoa) asui vain tuttavani ja koliikkivauvan perhe. Kun koliikki viimein loppui, tuttavani oli muutettava pois talosta, hän ei kestänyt enää. 15 vuotta myöhemmin hän käy edelleen terapiassa.
En halua syyllistää koliikkilapsen perheitä: ei aina voi tietenkään käydä niin että on esim. mummola maalla jonne voi muuttaa. Tässäkin tapauksessa oli äärimmäisen huono tuuri. Mutta puoli vuotta jatkuvaa lapsen itkua (ko. perhe ei juuri edes ulkoillut/autoillut, vaikka heillä oli auto että rattaat) ei ole hyvä juttu yhtään kenellekään eikä kenenkään täytyisi joutua muuttamaan kodistaan puoleksi vuodeksi! Jos minulla olisi vaikka jokin sairaus joka vaikuttaisi vastaavalla tavalla naapureihin, en minäkään voisi koko taloa tyhjentää omaan käyttööni.
Meillä jatkui 7 kuukautta vastaava. Lopulta perhe sai häädön, kun eräs talon asukas joutui psykiatriseen hoitoon oltuaan liian kiltti sanomaan asiasta mitään ja kärsittyään koko ajan. Kaikilla ei ole mahdollisuutta lähteä pakoon enkä toisaalta tajua, miksi koko talo pitäisi tyhjentää yhden perheen takia.