Koliikkivauva naapurissa, olen hermoromahduksen partaalla.
En ole nukkunut valehtelematta pariin kuukauteen. Naapurin koliikkivauva metelöi niin pahasti, että siitä ei tule mitään. Korvia särkevään huutoon herää korvatulpista huolimatta, vaikka unen päästä saisikin kiinni. Huutaa päivällä, huutaa yöllä, parhaimmillaan on pari tuntia hiljaa. Ei paljon naurata, kun meillä on toimisto rempassa ja toimistotyöt tehdään kotoa käsin eli parhaimmillaan pääsen pakoon vain pariksi tunniksi...
Olen jutellut lapsen äidin kanssa, sanonut että ei hätää, hän ei voi lapsensa itkulle mitään, kaikki järjestyy vielä, kertonut että voin tarjota jutteluapua tarvittaessa yms. Mutta nyt kahden kuukauden jälkeen olen riekaleina. Menen nukkumaan aina kun huuto hiljenee, parhaimmillaan saankin nukuttua huimat 3h. Jes.
Kommentit (75)
Olen ajatellut että jos kävisin vaikka sitä lasta katsomassa - melua olisi ehkä helpompi sietää, kun tajuaisi että siellä huutaa oikea lapsi jolla on taatusti hirveä olla. Se melu saisi "kasvot" eikä olisi enää pelkkä rasittava ääni. Ehkä siksikin otan tämän näin raskaasti ja olen näin hermona, kun itse yritin lasta ex-mieheni kanssa viisi vuotta eikä vain onnistunut jonka seurauksena mies lähti lätkimään. :/ Vauvakuume jäi, mutta tieto siitä etten ehkä voi saada lapsia (tutkimuksissa ehdittiin käydä sen verran että saatiin katsottua miehen sperma joka oli ok) satuttanee edelleen niin että tämä tuntuu ihan tuplakamalalta.
Siis mitä?! Kuinka kukaan voi antaa lapsensa huutaa monta tuntia päivästä päivään?! Hullua hommaa.
Koliikkiin on olemassa lääkkeitä. Niistä on keskusteltava lääkärin kanssa ja periksi ei anneta ennekuin apu lapselle on löytynyt!
Jos äiti imettää, niin hänen pitäisi tarkkaan tarkistaa ruokavalionsa, niin ettei syö mitään sellaista joka voi aiheuttaa vauvalle vatsaoireilua.
Jaiks miten sen vauvan vanhemmat nukkuu :( tosi inhottava tilanne. Muutenkin karmeeta, jos talossa on huono äänieristys.
Meilläkin lapsi huusi alussa yöt läpeensä, mutta onneks isompi talo ja ääni ei kantaudu pahemmin. Naapurit joskus kyseli, että eikö itke ollenkaan :D mut sillon just mietin, et jos asuis sellasessa asunnossa missä telkkarinkin äänet tulee läpi niin oisin ollut varmaan vielä 10x stressaantuneempi
Vierailija kirjoitti:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Vastamelukuuloke
Tuossa tuo vastamelukuulokkeen periaate, mutta hui nuo onkin hurjan kalliita.
Satasen tai kaksi. En minä sitä kovin kalliina pidä, ei alle satasen mitään järkeviä normiluurejakaan saa. Ja saa niistä ihan kohtalaisesti omiaan takaisin jos myy pois kun tilanne on ohi.
Ei ole sinun hommasi sietää tai auttaa. Joku raja. Ei koko talo voi kärsiä kuukausia yhden äpärän takia.
Boselta löytyy hyvät (ja pirun kalliit) noise canselling headphones-kuulokkeet joiden kanssa ainakin itse pystyn nukkumaan.
Itse olen kokenut hyväksi keinoksi sen, että laitan ensin korvatulpat ja sitten vielä kuulosuojaimet. Olen jopa oppinut nukkumaan kuulosuojaimet päässä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ajatellut että jos kävisin vaikka sitä lasta katsomassa - melua olisi ehkä helpompi sietää, kun tajuaisi että siellä huutaa oikea lapsi jolla on taatusti hirveä olla. Se melu saisi "kasvot" eikä olisi enää pelkkä rasittava ääni. Ehkä siksikin otan tämän näin raskaasti ja olen näin hermona, kun itse yritin lasta ex-mieheni kanssa viisi vuotta eikä vain onnistunut jonka seurauksena mies lähti lätkimään. :/ Vauvakuume jäi, mutta tieto siitä etten ehkä voi saada lapsia (tutkimuksissa ehdittiin käydä sen verran että saatiin katsottua miehen sperma joka oli ok) satuttanee edelleen niin että tämä tuntuu ihan tuplakamalalta.
Voi ap, tunnut ihanan empaattiselta ihmiseltä. En voi muuta kuin toivottaa sinulle voimia tähän tilanteeseen, onneksi tuo ei loputtomiin kuitenkaan kestä (ei sillä ettäkö se nyt lohduttaisi).
Se siitä empaattisuudesta, välillä olen ryhtynyt itsekin raivoamaan täällä sekopäisesti kun väsyttää ja mitään ei saa tehdä rauhassa. Olen repinyt konseptipaperia, ärjynyt varmaan viisi minuuttia putkeen ja ollut muutenkin ihan raivona...
Vierailija kirjoitti:
Niin, että pitäisi naapurin kestää kun sillä äidillä on sata kertaa vaikeampaa? Pitäisikö minunkin vain kestää sekopäisesti oireilevaa sairauttani koska nytkin joku kuolee vielä vakavampiin sairauksiin?
Kyllä, tiedän miltä tuntuu olla koliikkivauvan äiti. Olin onnekkaassa asemassa, vaihdoin asuntoa ok-talossa asuvan äitini kanssa kunnes koliikki helpotti. En kiduttanut naapureitani jatkuvalla huudolla. Vaikka tilanne ei olisikaan ollut niin hyvä, olisin keksinyt taatusti jonkun ratkaisun ettei naapureiden tarvitse kärsiä jatkuvasta huutamisesta. Vaikka sitten kärrännyt lasta pitkin metsäteitä niin paljon kuin mahdollista.
Mitaliko sulle pitää antaa?
Miten te heräätte herätyskelloon, jos on korvatulpat ja/tai kuulosuojaimet? :o Joo voi ottaa puhelimen viereen ja laittaa tärinät päälle, mutta aika helposti se puhelin putoaa yöllä lattialle tai menee täkinmutkassa toiseen päähän sänkyä.
Meijän vauva oli just ne ekat 3 kk ihan hirvee huutosäkki. Järkyttävän kova ääni ja se huus kokoajan eikä nukkunu ikinä. Mikään ei auttanu. Sit se loppu ku seinään ja siitä tuli chilli tyyppi. Naapuriki tokas että on tainnu koliikki lopoua. Voi voi mitä ne naapuritko joutu kestämään..silloin oli sika kuuma kesä ja meijän oli pakko pitää ikkunoita ja partsin ovea auki kaikki illat. Niin varmaan oli naapurinkin. Ne kyllä sai osuutensa koliikkivauvasta. Mut minkäs teet.
Äänieristetty lastenhuone, koskahan rantautuu vihdoin Suomeen? Jenkeissä ihan yleistä, nursery soundproofing. Pitää liikenteen melun poissa vauvan korvista ja mikä tärkeintä, vauvan melun pois muiden korvista.
Meillä auttoi kolikkiin vyöhyketerapia. Ja 2 ystävän lapsella myös. Voisit antaa vinkin...
https://fi.wikipedia.org/wiki/Vastamelukuuloke
Tuossa tuo vastamelukuulokkeen periaate, mutta hui nuo onkin hurjan kalliita.