Koliikkivauva naapurissa, olen hermoromahduksen partaalla.
En ole nukkunut valehtelematta pariin kuukauteen. Naapurin koliikkivauva metelöi niin pahasti, että siitä ei tule mitään. Korvia särkevään huutoon herää korvatulpista huolimatta, vaikka unen päästä saisikin kiinni. Huutaa päivällä, huutaa yöllä, parhaimmillaan on pari tuntia hiljaa. Ei paljon naurata, kun meillä on toimisto rempassa ja toimistotyöt tehdään kotoa käsin eli parhaimmillaan pääsen pakoon vain pariksi tunniksi...
Olen jutellut lapsen äidin kanssa, sanonut että ei hätää, hän ei voi lapsensa itkulle mitään, kaikki järjestyy vielä, kertonut että voin tarjota jutteluapua tarvittaessa yms. Mutta nyt kahden kuukauden jälkeen olen riekaleina. Menen nukkumaan aina kun huuto hiljenee, parhaimmillaan saankin nukuttua huimat 3h. Jes.
Kommentit (75)
Unettomuus on ihan oikea riski terveydelle. 3 kuukautta on loppujen lopuksi aika pitkä aika - en tiedä teistä, mutta jos en kolmeen kuukauteen saisi nukuttua kuin parin kuukauden pätkissä, olisin todella riekaleina. Unettomuus vaikuttaa fyysiseen että psyykkiseen terveyteen todella merkittävästi. Päänsärkyä, jatkuva väsymys, ihan pahimmillaan jopa itsemurhariski jos unettomuus jatkuu vaikka sen puolikin vuotta.
Voi olla ihan kaunis ajatus koettaa kestää lasta, mutta jos minulle sanottaisiin että osta kuulokkeet tai muuta pois talosta, niin miettisin että mitä ihmettä. Siis minun pitää maksaa siitä, että joku toinen on tehnyt lapsen ja lapsi sattuu olemaan sairas? Harvemmin kun kaverinkaan luona voi kolmea kuukautta olla yökylässä maksamatta pennin pyörylää.
Maksan asunnostani, siitä että saan asua tässä. Minusta jatkuva lapsen itku on todellakin huomattava haitta, etenkin kun monissa pienissä kerrostaloissa se kuuluu todella voimakkaasti läpi.
On se toki sille perheellekin kurjaa, mutta rumasti sanottuna: olisi kannattanut miettiä vaikka vuosi sitten. Koliikki kun tuskin on kaikista vaikein vaihe sen lapsen elämässä. Puhumattakaan siitä että sen lapsen voi saada myös ilman vauvavaihetta.
Jos olisin halunnut lapsen, olisin tehnyt sellaisen itse. Enkä ainakaan velvottaisi naapureita kärsimään sen huonoista puolista, eihän niitä naapureita synttäreillekään kutsuta nauttimaan hyvistä hetkistä.
Tiivistettynä: en ymmärrä että miksi olisin velvoitettu tekemään muutoksia elämääni siksi että toinen perhe nyt on vain hankkinut lapsen ja vaihtoehdot ovat joko tehdä muutoksia tai kärsiä. Tuskinpa se toinenkaan perhe auttaa minua sitten kun olen ihan lopun partaalla ja haluaisin vain huutaa vuorokauden ympäri.
Oho, 62 typotti: ei sentään parin kuukauden pätkissä vaan parin tunnin.
Ap on typerys. Tietty lapsi huutaa, ei auta kuin kestää. Lapsella on taatusti kamalat kivut.
Vierailija kirjoitti:
Kysy naapurilta onko heillä autoa? Voisivat mennä autoajelulle öisin kun vauva huutaa. Jtkut vauvat nukahtavat autoon. Ei tuo nyt kovin mukavaa ole, että naapurit joutuvat valvomaan kuukausia vauvan huudon takia. Itse varmasti muuttaisin asunnosta pois, jos olisin sinä ap. Jos vauva on noin hankala pienenä vauvana, ei se melu siitä sen helpommaksi muutu, päinvastoin. JOs kerran se maaginen koliikkiraja (3kk) on jo ylitetty. Todennäköisesti allerginen vauva. joka tulee nukkumaan huonosti vielä pitkään (lue: vuosia!)
Enpä ole tiennyt, että allergiasta tai koliikista johtuva huuto määrää tulevaisuuden. Eli jos on koliikkilapsi, tulee olemaan myöhemminkin hankala lapsi. Aikamoista leimaamista.
Kaikin puolin ikävä tilanne (niin naapurille, äidille ja varsinkin kipeälle vauvalle). Ei tuohon oikein taida mitään ratkaisua olla.
WraithTodd kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy naapurilta onko heillä autoa? Voisivat mennä autoajelulle öisin kun vauva huutaa. Jtkut vauvat nukahtavat autoon. Ei tuo nyt kovin mukavaa ole, että naapurit joutuvat valvomaan kuukausia vauvan huudon takia. Itse varmasti muuttaisin asunnosta pois, jos olisin sinä ap. Jos vauva on noin hankala pienenä vauvana, ei se melu siitä sen helpommaksi muutu, päinvastoin. JOs kerran se maaginen koliikkiraja (3kk) on jo ylitetty. Todennäköisesti allerginen vauva. joka tulee nukkumaan huonosti vielä pitkään (lue: vuosia!)
Enpä ole tiennyt, että allergiasta tai koliikista johtuva huuto määrää tulevaisuuden. Eli jos on koliikkilapsi, tulee olemaan myöhemminkin hankala lapsi. Aikamoista leimaamista.
Kaikin puolin ikävä tilanne (niin naapurille, äidille ja varsinkin kipeälle vauvalle). Ei tuohon oikein taida mitään ratkaisua olla.
Idiootti.
Tuossa jutussa voittaa vain äiti.
Osta kaksi jalkatuuletinta ja laita ne täysille, me asutaan kerrostalossa eikä kuulu mitään yöllä tuulettimien ansiosta.
TALOYHTIÖ vastaa siitä, että asunnoissa on riittävä äänieristys, eikä ääni kantaudu rakenteita pitkin. Meillä on pieni vauva, joka tietysti alussa itki 2 h välein nälkäänsä ja mitälie. Kuukauden kuluttua näin seinänaapuria rappukäytävässä ja kysyin miten pahasti ääni on kuulunut heille. Hän näytti lähinnä siltä että "ai onks teillä vauva" ja sanoi, ettei ole kuulunut mitään. Yläkerrassa on koiranpentu ja sen haukkuminen kuuluu vaimeasti. Tässä taloyhtiössä on riittävä äänieristys.
Ei kerta kaikkiaan ole vauvan tai perheen vika jos talo on paska. AP voi pyytää paikalle ympäristökeskuksen tarkastajan, voidaan selvittää paljonko ääntä kuuluu asuntoon ja mitä taloyhtiö voi tehdä tässä tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äänieristetty lastenhuone, koskahan rantautuu vihdoin Suomeen? Jenkeissä ihan yleistä, nursery soundproofing. Pitää liikenteen melun poissa vauvan korvista ja mikä tärkeintä, vauvan melun pois muiden korvista.
Vauvan melun? Normaalisti vanhempien on hyvä kuulla, jos lapsella on jokin hätänä.
Tätä varten moni käyttää öisinkin itkuhälytintä. Nykyään on olemassa malleja, joissa on videokuvaus samassa eli reaaliajassa pystyt sekä näkemään että kuulemaan mitä vauvalle kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Mammojen mielestä on ihan ok että se lapsi huutaa 5kk naama punaisena. Harmi että naapurit kärsii mutta MINULLA on oikeus huudattaa MINUN ulos puskemaani lasta.
Sinulla ei varmaankaan ole lapsia? Ei KUKAAN tahallaan huudata vauvaa eikä kukaan vanhempi tietenkään halua että oma lapsi on niin kipuinen/tuskainen että joutuu huutamaan kuukausia putkeen. Aina ei vaan saada selville syytä mistä koliikki johtuu eikä siihen ole mitään yleispätevää ihmelääkettä. Varmasti vanhemmatkin haluaisi joskus nukkua...
Tällainen tilanne on kyllä tosi vaikea niin vauvaperheelle kuin naapureillekin. On kohtuutonta olettaa että naapurit vain puree hammasta ja valvoo vauvan kanssa 5 kuukautta vaikkei heillä mitään vauvaa olekaan. Toisaalta vauvaperheellä ei ehkä ole paikkaa mihin mennä vauvan kanssa, eikä lapsiperheitä voi vaatia muuttamaan omakotitaloihin. Koliikin syitä ja hoitokeinoja täytyisi ehdottomasti kehittää, liian usein lääkärienkin asenne on "se menee ohi ajan kanssa, kaikki vauvat itkee".
Joissakin vanhemmissa elementeistä rakennetuissa kerrostaloissa on ihan surkea äänieristys. Kaikki äänet kantautuvat rakenteissa ja ilmastointikanavissa. Minkäs sille mahtaa.
Pahimpia ovat kuitenkin puurakenteiset vanhat rivitalot tai pienkerrostalot. Niissä seinät ovat oikeasti kuin paperia ja normaali puhekin kantautuu läpi. En voisi kuvitellakaan eläväni vauvan kanssa sellaisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mammojen mielestä on ihan ok että se lapsi huutaa 5kk naama punaisena. Harmi että naapurit kärsii mutta MINULLA on oikeus huudattaa MINUN ulos puskemaani lasta.
Sinulla ei varmaankaan ole lapsia? Ei KUKAAN tahallaan huudata vauvaa eikä kukaan vanhempi tietenkään halua että oma lapsi on niin kipuinen/tuskainen että joutuu huutamaan kuukausia putkeen. Aina ei vaan saada selville syytä mistä koliikki johtuu eikä siihen ole mitään yleispätevää ihmelääkettä. Varmasti vanhemmatkin haluaisi joskus nukkua...
Tällainen tilanne on kyllä tosi vaikea niin vauvaperheelle kuin naapureillekin. On kohtuutonta olettaa että naapurit vain puree hammasta ja valvoo vauvan kanssa 5 kuukautta vaikkei heillä mitään vauvaa olekaan. Toisaalta vauvaperheellä ei ehkä ole paikkaa mihin mennä vauvan kanssa, eikä lapsiperheitä voi vaatia muuttamaan omakotitaloihin. Koliikin syitä ja hoitokeinoja täytyisi ehdottomasti kehittää, liian usein lääkärienkin asenne on "se menee ohi ajan kanssa, kaikki vauvat itkee".
Sitä kannattaa miettiä ennen kuin hommaa sen sekasikiön.
En vaan tajua että miksi kaikilla pitäisi olla tasavertainen oikeus lapseen. Jos ei ole rahaa asua talossa jossa on sellaiset äänieristeet ettei naapureiden tarvitse elää lapsiperhearkea, älä hanki lasta. Ilman lasta pystyy vallan hyvin elämään eikä se ole mikään yleinen oikeus - maailma pysyy pystyssä ilman Sinun mahtavia geenejäsikin. Ja lasten kanssa voit olla vaikka alalle kouluttautumalla tai muiden lapsia hoitamalla, ei siihen omaa tarvita.
Minä kannan geeneissäni vahvasti periytyvää sairautta jonka takia koen ettei minulla ole mitään oikeutta päästää maailmaan mahdollisesti sairasta lasta. Pidän lapsista ja kouluttauduin alalle, jotta saan tyydytetyksi hoivaviettini. Jos taloustilanne parantuu, voin joskus adoptoida lapsen. Siihen saakka minulla ei ole oikeutta sitä tehdä, kun rahatilanne on huono.
Ap täällä. Edelleen jatkuu itku, tuntuu pahenevan koko ajan. Isännöitsijä sanoo ettei voi asialle mitään, että pitäisi sopeutua. En jaksa enää, mitään en saa tehdyksi tai keskityttyä. :( Käyn ystävien luona nukkumassa, mutta hekin alkavat kyllästyä kun ramppaan jatkuvasti...
Muuta pois jos et kestä elämää.