Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain juuri tietää että läheiseni sairastaa levinnyttä syöpää.

Vierailija
08.03.2016 |

Lääkärit olivat maininneet että keskimäärin n. pari vuotta tässä tilanteessa olevat elävät. Hoidot tietysti aloitetaan, mutta oli sen verran laajasti levinnyt että kovin pitkään ne eivät tautia hidasta.

Mitä tässä tapauksessa pitäisi sanoa tai tehdä? Ihan samaa perhettä ei olla mutta melkein. Miten lohduttaa? Iän puolesta olisi voinut olla vielä hyvin 30v hyvää elämää jäljellä. Surettaa itseänikin mutta hänellehän tämä on elämän mullistava järkytys. Onko parempi kysellä että miten voi ja mitä meinataan tehdä hoidoiksi yms vai olla kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene luo, ole paikalla, kuuntele, mitä hän haluaa sanoa. Auta käytännön asioissa. Itse voit sitten kysellä sen mukaan kun ensin katsot, miten hän asiaa haluaa käsitellä. Tärkeintä on, että olisit läsnä.

Vierailija
2/7 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheiselleni ilmoitettiin syövästä noin kuukausi sitten ja arvoitiin jäljellä olevaksi elinajaksi muutamia kuukausia. Omaisia kehotettiin ottamaan yhteyttä saattohoitopaikkaan paikan varaamiseksi. Kokemukseni on, ettei tarvitse sanoa eikä tehdä muuta kuin pitää yhteyttä ja/tai olla paikalla. Hän sanelee kyllä tahdin. Hänellä voi olla kova tarve puhua ja purkaa asiaa, ja hän saattaa puhua samatkin asiat useampaan kertaan. Hänelle tuli myös voimakkaan vihan jakso, jota tietysti oli vähän vaikeaa ottaa vastaan, mutta onneksi tiesimme, että se kuuluu asiaan. Tärkeintä on olla käytettävissä. Kysy, miten hän voi ja onko jotakin, mitä voit tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita hänen puolestaan rukouspyyntö vaikkapa tv7:n esirukousohjelmaan lähettämällä sähköposti osoitteeseen: rukous@tv7.fi

Ensi torstaina klo 19.00 on tv7:ssä

"Apu tulee ylhäältä: Rauno ja Salme Helpin esirukousohjelma

Illan suoraan lähetykseen voi etukäteen lähettää esirukouspyyntöjä osoitteeseen rukous(at)tv7.fi. Illan ohjelman aikana studioon on myös puhelinlinja. ( Jakso: 5 )"

http://www.tv7.fi/ohjelmat/

Itse olen laittanut esirukouspyyntöjä vakavasti sairastuneiden omaisten puolesta ja Jumala on auttanut. Sisko on nyt parantunut syövästään ja veli toipumassa laajasta aivoinfarktista. Jumala kuulee kaikki rukoukset ja auttaa myös niitä, joiden oma usko ei riitä uskomaan sitä mahdolliseksi.

Vierailija
4/7 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On syöpiä, joiden ennuste on hyvä, ja syöpiä, joita tuskin koskaan havaitaan ajoissa. Sisäelinten syövät ovat yleensä tappavia. Kaikki kuolemme, senkin on jumala säätänyt ;)

Vierailija
5/7 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole läsnä. Ei tarvitse sanoakaan mitään, ei välttämättä ole sanoja jotka auttaisivat, mutta kunhan olet aidosti paikalla. Pelkkä halaus, kädestä pitäminen voi olla juuri se mitä tarvitaan.

Hän varmasti kertoo sitten sen mitä haluaa kanssasi jakaa. Puhuu kun/jos pystyy. Tärkeintä on vain tietää että toinen on siinä.

Haluaisin vielä kertoa että omassa lähipiirissäni eräs ihminen sairastaa levinnyttä syöpää. Sanottiin että syöpä on todella agressiivinen, eikä ennustekaan ollut kummoinen. Nyt diagnoosista kulunut 8 vuotta, syöpään saanut useita hoitoja. Koskaan ei parane mutta lastensa takia jaksanut taisteilla nämä vuodet. Ja vielä taistelee. Joku päivä syöpä vie voito, mutta hän on jo tehnyt surutyön ja kiitollinen jokaisesta päivästä.

Tämä vain että toivoa on, vaikkei sitä aina uskoisi.

Vierailija
6/7 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menetin lyhyen ajan sisällä usean läheisen syövälle. Parasta oli antaa heidän itse päättää puheenaihe, osa puhui sairaudesta ja osa taas ihan arkisista asioista. Ystäväni aavisteli oman kuolemansa ja kuolemaa edeltävänä päivänä soitti ystävänsä läpi. Minun kanssaan hän halusi jutella lapsestani, jonka kummi hän oli sekä tulevasta koiranpennustani, jota myös ystäväni oli odottanut näkevänsä. Kovin vähän hän puhui enää sairaudestaan, oli kerennyt työstää asiaa jo kauan. Itselleni jäi pitkäksi aikaa ahdistus siitä, että ystäväni viimeisessä puhelussa kertoi niin pelkäävänsä pimeää.

Vierailija
7/7 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita hänen puolestaan rukouspyyntö vaikkapa tv7:n esirukousohjelmaan lähettämällä sähköposti osoitteeseen: rukous@tv7.fi

Ensi torstaina klo 19.00 on tv7:ssä

"Apu tulee ylhäältä: Rauno ja Salme Helpin esirukousohjelma

Illan suoraan lähetykseen voi etukäteen lähettää esirukouspyyntöjä osoitteeseen rukous(at)tv7.fi. Illan ohjelman aikana studioon on myös puhelinlinja. ( Jakso: 5 )"

http://www.tv7.fi/ohjelmat/

Itse olen laittanut esirukouspyyntöjä vakavasti sairastuneiden omaisten puolesta ja Jumala on auttanut. Sisko on nyt parantunut syövästään ja veli toipumassa laajasta aivoinfarktista. Jumala kuulee kaikki rukoukset ja auttaa myös niitä, joiden oma usko ei riitä uskomaan sitä mahdolliseksi.

....

Ja kaikki tämä edulliseen 5,99 min./ ppm. Hintaan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän