Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aloitus, joka mollaa opettajia = vähintään sata viestiä pitkä ketju!

Vierailija
07.03.2016 |

Mikähän siinä on, että jokainen opettajia koskeva aloitus saa aina järjettömän määrän vastauksia? Ihan kaikilla tuntuu olevan koulumaailmasta mielipide, ja yleensä se on vielä opettajavastainen. Miksi ihmeessä? En ole opettaja (enkä haluaisikaan olla!), mutta arvostan opettajia suuresti. Itse asiassa en ymmärrä vanhempia, jotka eivät haluaisi olla opettajien puolella, sillä kasvatustyötä pitäisi tehdä juuri yhdessä, ei napit vastakkain. Silti 80% viesteistä on opettajavastaisia, olipa aihe sitten mikä tahansa.

Miksi? Mikä opettajissa ärsyttää niin älyttömästi?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti vähän, ketä täällä palstalla roikkuu. Iso osa ei ole koskaan edes käynyt koulussa peruskoulun jälkeen.

Vierailija
2/20 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyopettajat ovat nostaneet itsensä alustalle, vaikka tekevät paljon vähemmän kuin opettajat ennen. Tärkeimmäksi on tullut opettajan tahto ilmaista itseään, pulpetit vaihdetaan säkkituoleihin jotta opettaja pääsee leikkimään tiedostavaa ja edistyksellistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan siksi, että kaikilla kirjoitustaitoisilla on kokemusta ja käytännön tietoa opettajasta/opettajista.

Vierailija
4/20 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu siitä että mammat ei saa Nico-jasmiinaansa ruotuun ja sit kun ope yrittää kasvattaa Nico-Jasmiinaa niin kaikki on sen open syytä! Mammat ei kestä! Epäpätevä besserwisser ope ei vaan osaa opettaa Nico-jasmiinan kaltaista herkkää neroa! Ja mamma itse osaisi hoitaa ne open hommat niin paljon paremmin, että on se väärin et ope saa palkkaa ja vielä lomaakin ja sit se laittaa Noco-jasmiinansta niitä törkeän herjaavia wilmaviestejä.

Vierailija
5/20 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teit opettajana sitten niin tai näin, aina joku pahoittaa mielensä tai vähintäänkin on sitä mieltä, että asia olisi pitänyt hoitaa jotenkin toisin. Parhaani yritän, ja teen kaiken mitä pitääkin ja paljon päälle, uskokaa pois. Välitän myös lapsistanne ihan aidosti.

Vierailija
6/20 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyopettajat ovat nostaneet itsensä alustalle, vaikka tekevät paljon vähemmän kuin opettajat ennen. Tärkeimmäksi on tullut opettajan tahto ilmaista itseään, pulpetit vaihdetaan säkkituoleihin jotta opettaja pääsee leikkimään tiedostavaa ja edistyksellistä.

Ja ne säkkituolit kustantaa ja niitä ehdottaa innokas vanhempainyhdistys, kun vanhemmat koittavat epätoivoisesti keksiä yhä uusia seli-seli-selityksiä sille, miksi kullanmurut eivät jaksa enää nykypäivänä keskittyä yhtään hetkeä mihinkään ja tulokset notkuvat joka vuosi alemmas. Nyt on muotiselitys tuo kivikautinen pulpetti, siitähän tietysti kaikki johtuu. Pitää olla säkkituoli tai jumppapallo, jotta lapsukaiset saavat vapaasti toteuttaa itseään. Hytkyä, nitkua, notkua, valua, pelleillä, mitä nyt aikansa kuluksi keksivät. Ja kas näin, taas on tekohengitetty uppoavaa laivaa ja saatu oppilaat viikoksi viihtymään. Mitäs siten seuraavaksi keksitään?

Vierailija
7/20 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä halusin aina et mua ois käytetty hyvällä tavalla hyväksi naisopettajan toimesta teininä. Sen takia varmaan opettajat herättävät ainakin minussa suuria positiivisia tuntemuksia. Olen siis mies.

Vierailija
8/20 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä halusin aina et mua ois käytetty hyvällä tavalla hyväksi naisopettajan toimesta teininä. Sen takia varmaan opettajat herättävät ainakin minussa suuria positiivisia tuntemuksia. Olen siis mies.

:D Siis mitä? Klassinen opefantasiako? :D

Vierailija
9/20 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinne kouluun ole pakko sitä omaa pikku kullamurua laittaa! Ei Suomessa ole koulupakkoa! On vain oppivelvollisuus. Jos vanhempasi eivät sitä tienneet, vaan pakottivat sinut kouluun, jossa et pärjännyt ja sait loppuelämän traumat, älä ihmeessä toista vanhempiesi virheitä! Ota äkkiä se oma maailman napasi pois sieltä pahasta paikasta! Siten ne niin ilkeät opettajatkaan, jotka aina onnistuvat pilaamaan päiväsi, eivät enää ole sinua häiritsemässä! Ole hyvä vaan, opeta lapsesi itse tai hanki lapselleni parempi mikä? (opettaja?) :D

Vierailija
10/20 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:D Siis mitä? Klassinen opefantasiako? :D

Kyllä. Olen ajatellut aloittaa uudelleen opiskelun jotta ehkä pystyisin toteuttamaan tämän fantasian jonkun kivan naisopettajan kanssa. En ole enää teini iässä.

Vierailija
11/20 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei opettajissa oikeastaan ärsytä kuin ahneus (vauvalomalainen "palaa töihin" kesän ajaksi), suuret luulot (opettajan työ on niin rankkaa, että 14 viikon lomat on oikeutettuja eivätkä riitäkään) sekä epäreiluus (arvosteluun vaikuttavat muut kuin osaamiseen liittyvät asiat aivan liikaa).

Ketjuissa on paljon vastauksia, koska opet ovat niin hanakoita jankkaamaan ja tuomaan esiin sitä, miten kaikki yllä mainitut asiat ovat perusteltuja ja oikein.

Vierailija
12/20 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu juu. Oletko kuullut oppilaslähtöisestä opetuksesta? Siinä oppija on itse oman oppimisprosessinsa aktiivinen toimija, eikä opettaja kaada valmista tietoa päähän. Minusta kuulostaa aika hyvältä, jos jokaista ohjataan kehittämään omaa ajatteluaan, opettajan ollessa lähinnä mentori tiedon ja oppilaan välillä. Toki voidaan palata myös siihen, että ope paasaa ja lapset tekee muistiinpanoja, oisko se hyvä?

Vierailija
13/20 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ensimmäinen kerta, kun otan osaa opettaja-aiheiseen keskusteluun. Pääsääntöisesti omakohtainen kokemukseni opettajakunnasta on varsin positiivinen. Iso osa opettajista tekevät työtään asiallisesti ja ammattitaitoisesti. Tähän kohtaan tulee se mutta. On myös päinvastaisia kokemuksia yhdestä opinahjosta; opettajani soitteli minulle kotiin välillä jopa iltamyöhään, muutoksia opetussuunnitelmiin tehtiin yksipuolisesti koulun toimesta, osa opettajista käyttäytyivät epäasiallisesti (kyseessä siis minun omakohtainen kokemukseni, missään muualla elämäni osa-alueella en ole moiseen törmännyt). Ja tämä tapahtunut 2010-luvulla. Vieläkin ihmetyttää, että verovaroin pyöritetään noin ala-arvoista toimintaa.

Vierailija
14/20 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajalla on suuri merkitys lapsen elämässä ja ehkä siksi se on suurennuslasin alla.

Mulla on omista opettajista kokemusta 50-60-luvulta ja lasteni opettajista 70-80-luvulta ja seuraan läheltä lastenlapseni kautta opetustyötä, että opettajia 2000-luvulta alkaen tähän päivään. Kyllä, opettajien ammattikunnassa on tapahtunut suuri muutos, eikä se aina ole myönteinen, sillä yhä enemmän alalle ja opettajan koulutukseen on hakeutunut hyvillä arvosanoilla valittuja, vaikka he eivät edes sovellu alalle, toisin kuin ennen, jolloin opettajan koulutuksen valinnoissa, muut avut ja soveltuvuus alalle ratkaisi enemmän, kuin pelkät arvosanat.

Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö meillä ole myös hyviä ja ammattiinsa panostavia opettajia.

Vierailija
15/20 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kyllä ole huomannut mitään tuollaista. Päinvastoin, jos täällä uskaltaa vähän kritisoida opettajia niin heti tulee 50 alapeukkua. Taitaa itseasiassa olla aika moni palstamamma opettaja vastausten perusteella (ja se siitä "köyhän roskasakin palsta"-stereotypiasta...)

Vierailija
16/20 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajalla on suuri merkitys lapsen elämässä ja ehkä siksi se on suurennuslasin alla.

Mulla on omista opettajista kokemusta 50-60-luvulta ja lasteni opettajista 70-80-luvulta ja seuraan läheltä lastenlapseni kautta opetustyötä, että opettajia 2000-luvulta alkaen tähän päivään. Kyllä, opettajien ammattikunnassa on tapahtunut suuri muutos, eikä se aina ole myönteinen, sillä yhä enemmän alalle ja opettajan koulutukseen on hakeutunut hyvillä arvosanoilla valittuja, vaikka he eivät edes sovellu alalle, toisin kuin ennen, jolloin opettajan koulutuksen valinnoissa, muut avut ja soveltuvuus alalle ratkaisi enemmän, kuin pelkät arvosanat.

Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö meillä ole myös hyviä ja ammattiinsa panostavia opettajia.

Et tuo kommentissasi mitenkään esiin oppilaiden "muuttumista" ajan saatossa. Itse uskaltaisin väittää, että nykyoppilaatkin eroavat paljon aiemmasta. Ihan perus toisten kunnioitus -oli se sitten lapseen tai vanhempaan kohdistunutta, tuntuu puuttuvan monelta.

Opettajien työtä arvostan kovasti.

Vierailija
17/20 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat ja ylipäätään koulu ovat sellainen asia mistä kaikilla on omakohtaista kokemusta, joten kaikki tietävät mistä puhutaan ja monella on myös siksi mielipide asiaan. Lähes jokaisen lapset myös käyvät siellä koulussa ja senkin takia asia on monelle henkilökohtaisesti lähellä sydäntä. Kaikki siis kuvittelevat tietävänsä millaista opettajan työ on ja kyllähän kaikki ainakin pintapuolisesti tietävätkin. Minusta opettajien ainainen vähättely on typerää, sillä jos vanhemmat eivät kunnioita opettajaa, miten lapset voisivat. Pitäisi pyrkiä kasvatuskumppanuuteen vanhempien ja opettajan välillä eikä pyrkiä vähättelemään toista.  On varmasti huonoja opettajia, mutta enemmän niitä hyviä. Jokainen opettaja on ihminen, ei kone, ja myös opettajalla on oikeus olla oma itsensä (tietysti koulumaailmaan soveltuvalla tavalla). 

Vierailija
18/20 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu juu. Oletko kuullut oppilaslähtöisestä opetuksesta? Siinä oppija on itse oman oppimisprosessinsa aktiivinen toimija, eikä opettaja kaada valmista tietoa päähän. Minusta kuulostaa aika hyvältä, jos jokaista ohjataan kehittämään omaa ajatteluaan, opettajan ollessa lähinnä mentori tiedon ja oppilaan välillä. Toki voidaan palata myös siihen, että ope paasaa ja lapset tekee muistiinpanoja, oisko se hyvä?

Näin se tulisi ollakin, eikä tämä ole mikään uusi ilmiö, sillä jotkut opettajat harrasti tätä jo 60-luvulla. Luulen, että tämä vaatii myös opettajalta paljon, mutta näin lapsi oppii paremmin ja ymmärtää oppimansa, toisin kuin perinteiset open paasaamisen.

Vierailija
19/20 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tuo kommentissasi mitenkään esiin oppilaiden "muuttumista" ajan saatossa. Itse uskaltaisin väittää, että nykyoppilaatkin eroavat paljon aiemmasta. Ihan perus toisten kunnioitus -oli se sitten lapseen tai vanhempaan kohdistunutta, tuntuu puuttuvan monelta.

Opettajien työtä arvostan kovasti.

En tuohon oikein usko, sillä myös open on oman kunnioituksensa ihan itse ansaittava, ihan samalla tavalla kuin meidän kaikkien.

Ja aina on ollut häiriöoppilaita ja siinäkin ratkaisee opettajan ammattitaito, miten hän pystyy hoitamaan häiriötilanteet ja innostamaan lasta opiskeluun.

Vierailija
20/20 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei opettajissa oikeastaan ärsytä kuin ahneus (vauvalomalainen "palaa töihin" kesän ajaksi), suuret luulot (opettajan työ on niin rankkaa, että 14 viikon lomat on oikeutettuja eivätkä riitäkään) sekä epäreiluus (arvosteluun vaikuttavat muut kuin osaamiseen liittyvät asiat aivan liikaa).

Vierailija kirjoitti:

Mihinkökän perustuu, että opettajat tekevät vähemmän kuin ennen? Onko mutua tämä vaiko johonkin oikeaan tutkimukseen perustuvaa?

Opettajan työ on rankkaa, mutta sillä ei oikeuteta 14 viikon lomia. Perusopetuslaki määrää koulupäivien määrän. Jos opettajan halutaan opettavan 50 viikkoa vuodessa, palkan pitää vastata 50 viikkoa. Nyt se vastaa 38 viikkoa.

Ensinnäkin en ole opettajana nostanut itseäni minnekään jalustalle, mutta yleisesti myönnetään, että opettajien työtä ei arvosteta enää kuten ennen, eikä opettaja ole auktoriteetti oppilaille eikä vanhemmille. Tässä mielessä jalusta on laskenut ns. kansakouluajoista.

Toisekseen, en koe tärkeäksi ilmaista itseäni mitenkään erityisesti. Mielelläni opetan luokkaa, joka kuuntelee hiljaa ja tekee muistiinpanoja, opiskelee aktiivisesti, vastaa kun kysytään. Tässä ei ole minun mukavuudestani kyse vaan vastuustani hoitaa työni niin hyvin kuin mahdollista. Välitän aidosti siitä, että koulun jättävä nuori on oman aineeni kohdalla saanut parhaat mahdolliset tiedot. Jos nuori päättää käyttää aikansa mieluummin puhelimella chattaamiseen tai pelailuun kuin opiskeluun, pitäisikö siihen puuttua vai antaa olla? Haluaako vanhemmat kuulla, että lapsi käyttää aikansa koulussa puhelimella pelleilyyn kuin oppimiseen? Jos oppilasta ei kiinnosta, jos vanhempia ei kiinnosta, ei opettajaakaan pidemmän päälle kiinnosta. Luokassa on myös niitä, jotka haluavat oppia.

Ja mitään säkkituoleja ei meidän koulussa ole kellään. Erityisoppilaiden tiloissa on yksi sohva. Muut oppilaat pojottaa puutuoleilla pulpettien takana aivan kuten 30 vuotta sittenkin.

14 viikon vuosiloma on paskapuhetta ja sen tietää jokainen joka vähänkään näitä keskusteluja lukee. Pitääkö tämä sama asia vääntää ratakiskosta joka kerta erikseen. Opettajilla on normaali kuntatyöntekijän laskennallinen loma, joka kerty samalla lailla kuin muillakin. Opettajille maksettiin ennen palkkaa 10 kuukaudelta, nykyään 12 kuukaudelta, sitä vaan maksetaan vähemmän per kuukausi. Opettajilla on lyhyet työpäivät, koska oppilailla on koulua vain 30 tuntia viikossa. Opettajan palkan perustana voi silti olla esim. 21 tuntia viikossa. Työhön kuuluu muitakin kuin asioita kuin pelkkä pidetty oppitunti, silti palkan perustana on opetus.

Esimerkiksi yliopistossa professorilla voi olla vain yksi kurssi luennoitavana per lukukausi, eli viisi tuntia viikossa. Ei kukaan varmaankaan luule, että professori tekee töitä vain tuon viisi tuntia viikossa plus kokeiden korjaaminen. Työhön kuuluu muutakin.

Opettajalla on velvoite olla työpaikalla niinä päivinä kun oppilaat ovat koulussa, 190 päivää vuodessa. Tähän työmäärään perustuu opettajien palkkaus. On aivan sama maksetaanko se könttänä kerran vuodessa, kymmessä osassa, kahdessatoista osasssa eli kerran kuukaudessa, kerran päivässä vai kerran tunnissa. Kokonaispalkka on ainoa jolla on merkitystä. Peruskoulun opettajat eivät ole miljonäärejä. Peruspalkka on 2300-2800 euroa riippuen tehtävästä. Miksi esim. 30,000 euroa vuodessa tienaava opettaja on kateuden aihe? Sen pitkän kesäloman vuoksiko? Tiesittekö, että opettajan ammatissa palkka on joka vuosi eri? Opettajan tunnit voivat nousta ja laskea ilman eri ilmoitusta ja vaikutus palkkaan voi olla satoja euroja kuukaudessa. Mitään YT-neuvotteluja ei tarvitse käydä ja silti tienestit tippuu 5000 e vuodessa. Millä muulla alalla on näin?

Jos millä tahansa muulla alalla jää äitiyslomalle, vuosilomat voi pitää mammaloman perään. Opettaja ei voi siirtää lomiaan. Siksi äitiysloma täytyy keskeyttää ja tulla kesälomaksi töihin, eli lomalle, ja sen jälkeen mahdollisesti jatketaan mammalomaa. Ei poikkea siis lomat pituudeltaan tai korvaukset suuruudeltaan muista aloista mitenkään. Jos opettaja ei keskeytä äitiyslomaa vaan pitää sen putkeen läpi kesän, menettää hän ennen äitiyslomaansa kertyneet lomansa. Pitäisikö naisopettajia rankaista lapsien tekemisestä?

Se opettaja, joka haluaa lomaltaan palkan, ei ole yhtään sen ahneempi kuin minkään tahansa muun alan työntekijä, joka saa palkallista lomaa. Se taho, joka tässä yhtälössä on ahne, on kuntatyönantaja, joka palkkaa tuntiopettajan elokuun 12. päivä - kesäkuun 4. päivä väliseksi ajaksi, ja pidättää opettajalta kesän palkan. Kaikki muut opettajat nostavat normaalia palkkaa, mutta tällainen tuntiopettaja jolla ei ole 12 kuukauden sopimusta saa 2½ kuudelta palkan alennuksen. Käsittämätöntä miten niinkin vahvana pidetty liitto kuin OAJ ei ole pystynyt tätä epäkohtaa muuttamaan. AKT panis vastaavassa tilanteessa satamat kiinni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi