Mirtazapin ahdistukseen, toimiiko?
Kommentit (22)
Hyvin yksilöllistä. Toisilla toimii, toisilla ei. Kaikkia älyttömiä kauhutarinoita löytyy, muttamonella kirjoittajalla vähän vakavampia mt-ongelmia. Itsellä tuli burn out ja ssri-lääkkeet auttoivat, että pääsin syvimmästä kupasta ylös, sen jälkeen terapia ja voimavarojen tunnistaminen.
Toimii mutta ayttaa vasta parin viikon jälkeen aloittamisesta.
No eikö se yksi lentänyt koneellisen ihmisiä päin vuorta tota lääkettä ottaessaan. Ei ilm. auttanut.
Mulla vain pahensi ahdistusta, paljonkin. (Tosin olin alle 25-vuotias, ja nykyään tuota ei suositella sen ikäisille koska tuo ahdistus on yleisempi sivuoire nuoremmilla.)
Voi auttaa, ellei kohdalle satu jokin sivuvaikutus, joita ovat:
Melko harvinainen (voi esiintyä enintään 1 käyttäjällä 100:sta):
mielialan liiallinen kohoaminen (mania).
Harvinainen (voi esiintyä enintään 1 käyttäjällä 1 000:sta):
silmien tai ihon keltaisuus. Tämä voi olla oire maksan toimintahäiriöstä (keltatauti).
Tuntematon (koska saatavissa oleva tieto ei riitä esiintymistiheyden arviointiin):
infektion oireet, kuten äkillinen selittämätön korkea kuume, kurkkukipu ja suun haavaumat (agranulosytoosi). Harvinaisissa tapauksissa mirtatsapiini voi aiheuttaa häiriöitä verisolujen tuotannossa (luuydindepressio). Joidenkin henkilöiden vastustuskyky voi heikentyä, koska mirtatsapiini voi pienentää tilapäisesti valkosolujen määrää (granulosytopenia). Mirtatsapiini voi myös harvoin aiheuttaa puna- ja valkosolujen ja verihiutaleiden puutosta (aplastinen anemia) tai verihiutaleiden puutosta (trombosytopenia) tai valkosolujen lisääntymistä (eosinofilia).
epileptinen kohtaus (kouristuskohtaus).
yhdistelmä erilaisia oireita, kuten selittämätön kuume, hikoilu, tihentynyt sydämen syke, ripuli, (hallitsemattomat) lihassupistukset, lihasvärinä, ylivilkkaat refleksit, levottomuus, mielialan muutokset, tajuttomuus ja lisääntynyt syljeneritys. Hyvin harvinaisissa tapauksissa nämä voivat olla merkkejä serotoniinioireyhtymästä.
ajatukset itsensä vahingoittamisesta tai itsemurhasta.
vaikeat ihoreaktiot (Stevens-Johnsonin oireyhtymä, toksinen epidermaalinen nekrolyysi).
Muita mirtatsapiinin mahdollisia haittavaikutuksia ovat:
Hyvin yleinen (voi esiintyä yli 1 käyttäjällä 10:stä):
ruokahalun lisääntyminen ja painon nousu
väsymys ja uneliaisuus
päänsärky
suun kuivuminen.
Yleinen (voi esiintyä enintään 1 käyttäjällä 10:stä):
horros
heitehuimaus
vapina
pahoinvointi
ripuli
oksentelu
ummetus
ihottuma tai iho-oireiden puhkeaminen (rokkoihottuma)
kipu nivelissä (artralgia) tai lihaksissa (myalgia)
selkäkipu
huimaus tai pyörrytys noustaessa nopeasti seisomaan (ortostaattinen hypotensio)
nesteen kertymisestä johtuva (tavallisesti nilkkojen tai jalkaterien) turvotus (edeema)
väsymys
vilkkaat unet
sekavuus
ahdistuneisuus
unihäiriöt.
Melko harvinainen (voi esiintyä enintään 1 käyttäjällä 100:sta):
epänormaalit ihoaistimukset, esim. polttava tunne, kirvely, kutina tai pistely (poikkeava tuntoaistimus)
levottomat jalat
pyörtyminen (synkopee)
puutumisen tunne suussa (suun hypoestesia)
matala verenpaine
painajaiset
ahdistuneisuuden tunne, johon liittyy voimakas liikkumisen tarve
aistiharhat
pakonomainen liikkumisen tarve.
Harvinainen (voi esiintyä enintään 1 käyttäjällä 1 000:sta):
lihasnykäykset tai -supistukset (myoklonus)
aggressiivisuus
vatsakivut ja pahoinvointi; voi olla merkki haimatulehduksesta (pankreatiitti).
Tuntematon (saatavissa oleva tieto ei riitä esiintymistiheyden arviointiin):
poikkeavat tuntemukset suussa (suun parestesia)
suun turvotus (suun edeema)
koko kehon turvotus (yleistynyt turvotus)
paikallinen turvotus
hyponatremia (alhainen natriumpitoisuus veressä)
antidiureettisen hormonin epäasianmukainen erittyminen
vaikeat ihoreaktiot (rakkulaihottuma, erythema multiforme)
puhehäiriö
lihaskipu, -jäykkyys ja/tai -heikkous
virtsaamisvaikeudet
virtsan tummuminen tai värjäytyminen
unissakävely
suurentunut veren kreatiinikinaasipitoisuus.
Haittavaikutusten listaa on tullut toki silmäiltyä ennenkin, mutta olen miettinyt, että on kauhean vaikea tietää, mitkä asiat johtuvat juuri lääkkeestä. Olen käyttänyt lääkettä melkein jo 10 vuotta, nykyisin vain nukahtamiseen eli pienin annos. Ainakin huimausta noustessa ja suun kuivumista on ja nokkosrokkoa muutaman kerran vuodessa, mutta ahdistus ja psyykkiset oireet, niitä on ollut ennenkin niin mistä sen tietää.
Sain ohjeen lääkäriltä ottaa neljäsosa 15 mg lääkkeestä, niin pitäisi kuulemma auttaa. Mutta kauhistuin kun luin netistä käyttäjien kokemuksia. Tuli vastaan pelkästään negatiivisia, painon nousua, hillitöntä näläntunnetta, liian pitkää väsyttävää tunnetta jne... Siksi epäilen kannattaaka moista lääkettä edes kokeilla. Syynä siis elämäntilanteesta johtuva ahdistus, ei pitkäaikainen masennus. Ajatuksena helpottaa olotilaa satunnaisesti. Onkohan ollenkaan oikea lääke tähän tarkoitukseen... -Ap-
Miksei palstan mirtazapinhullu ole jo täällä tunkemassa wikipedialinkkejä itsekehunsa sekaan?
Vierailija kirjoitti:
Haittavaikutusten listaa on tullut toki silmäiltyä ennenkin, mutta olen miettinyt, että on kauhean vaikea tietää, mitkä asiat johtuvat juuri lääkkeestä. Olen käyttänyt lääkettä melkein jo 10 vuotta, nykyisin vain nukahtamiseen eli pienin annos. Ainakin huimausta noustessa ja suun kuivumista on ja nokkosrokkoa muutaman kerran vuodessa, mutta ahdistus ja psyykkiset oireet, niitä on ollut ennenkin niin mistä sen tietää.
Lähdet siitä, että olet terve ilman lääkkeitä (et ole syntynyt lääkepurkki kädessäsi). Mikäli sinulla ei ole aivovammaa, pääset varmasti ongelmistasi eroon, kunhan teet vain kovasti töitä asian eteen. Olettaen, ettei lääke ole tehnyt vahinkoa aivoihisi (ts. reseptorit eivät enää toimi tai geenit, jotka ovat tuottaneet tarvittavia välittäjäaineita, ole sammuneet lopullisesti).
Vierailija kirjoitti:
Miksei palstan mirtazapinhullu ole jo täällä tunkemassa wikipedialinkkejä itsekehunsa sekaan?
Taisi lentää lentokoneella päin vuorta? Tapaat hänet sitten siellä taivaassa...
No mikäs siinä jos haluut lentää päin vuorta niin ala vaa niitä käyttämään.siinä elävä oho siis kuollut esimerkki miten voi käydäh
Ei auta. Unettomuuteen ja ruokahaluttomuuteen tehokas lääke kyllä. Nimim. kokemusta on. Ahdistukseen ei auta mikään muu kuin tunnetilojen työstäminen terapiassa. Kun jostainhan se ahdistus johtuu. Syy ei poistu lääkettä ottamalla.
En tiedä miten pitkällä aika välillä toimii, varmasti se joillekin sopii mainiosti, tuskin se markkinoilla muuten enää olisikaan. Kunhan muistaa jaksaa ne alkuoireet kärsiä jos niitä tulee.
Itse käytin joskus unettomuuteen, nukutti vaan parina iltana peräkkäin ja pisti syömään järjettömät määrät makeaa. Viikon käytön päätteeksi vedin ahdistukseen loput lääkkeet viinan kanssa sekasin, en enää ikinä koske niihin (myöhemmin tajusin että alkuun kuuluvia sivuoireita tosi pahana). Olisi ihan mukava kuulla niitä onnistuneitakin tarinoita tästä lääkkeestä?
Vierailija kirjoitti:
Ei auta. Unettomuuteen ja ruokahaluttomuuteen tehokas lääke kyllä. Nimim. kokemusta on. Ahdistukseen ei auta mikään muu kuin tunnetilojen työstäminen terapiassa. Kun jostainhan se ahdistus johtuu. Syy ei poistu lääkettä ottamalla.
Ahdistus voi johtua myös jostain muusta sairaudesta. Minulla se johtui kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Luulen, että ahdistus ja paniikki oli seurausta aivosumusta ja hitaalla käymisestä, minkä vuoksi jouduin tsemppaamaan ihan arkielämän tilanteissakin ja kaikki oli aivoille jotenkin liikaa. Myös unettomuus on helpottanut tyroksiinin aloittamiseen jälkeen.
Unettomuuteen auttoi mulla. Ekat 2 kk saatoin nukkua pahastikin pommiin töistä ja koulusta ja oli tosi tokkura olo. Mutta kun elimistö tottui niin auttoi kyllä nukahtamaan ja nukkumaan hyvin. Mutta ahdistukseen siitä ei ollut mitään hyötyä.
Mun sisko tappo ittensä kun söi kyseistä lääkettä. Itse tulin käytön myötä myös entistä hullumaksi, ja itsemurhaa yritin minäkin. Olin tosin 21v, sisko 15v.
En pysty ymmärtämään tämän yhteiskunnan pakonomaista tarvetta lääkitä lapsia ja nuoria aineilla, joiden vaikutuksia kehittyviin aivoihin ei ole tutkittu tarpeeksi. Pysyvää vahinkoa ei minun kohdallani päässyt sattumaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun sisko tappo ittensä kun söi kyseistä lääkettä. Itse tulin käytön myötä myös entistä hullumaksi, ja itsemurhaa yritin minäkin. Olin tosin 21v, sisko 15v.
En pysty ymmärtämään tämän yhteiskunnan pakonomaista tarvetta lääkitä lapsia ja nuoria aineilla, joiden vaikutuksia kehittyviin aivoihin ei ole tutkittu tarpeeksi. Pysyvää vahinkoa ei minun kohdallani päässyt sattumaan.
Joopa joo, ei tämä lääke ketään tapa ja muuta ihmistä yhtäkkiä hulluksi! Eiköhän ne ongelmat ole olemassa ihan täysin ennen lääkkeen aloitustakin, jos väittämäsi olisi totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo, ei tämä lääke ketään tapa ja muuta ihmistä yhtäkkiä hulluksi! Eiköhän ne ongelmat ole olemassa ihan täysin ennen lääkkeen aloitustakin, jos väittämäsi olisi totta.
Oletpa hyvin aivopesty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla luetunymmärtämisessä jotain vikaa?
On aika monen käyttäjän kokemus, että Mirtazapin lisää itsetuhoisia ajatuksia merkittävästi. Itse en ollut niin vaikeasti masentunut, että olisin aktiivisesti ajatellut itseni satuttamista, mutta lääkkeen myötä noita ajatuksia tuli. Tuli myös järjettömiä raivokohtauksia ja huomattava impulssikontrollin heikentyminen. Mielialalääkkeet tunnetusti myös pahentavat oloa ennenkuin parantavat, ja on vaikea löytää sopivaa lääkettä arpapelillä, joten tuota sykliä joutuu pahimmillaan kestämään kuukausitolkulla. Kommenttisi oli idioottimainen ja äärimmäisen loukkaava.
Itse en huomannut juurikaan ahdistukseen apua. Ehkä hiukan unettava vaikutus.