Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen puheen erikoisuus

Vierailija
07.03.2016 |

Taapero 1v6kk puhuu erikoisesti. Tiedän, että tämänikäisen ei tarvitsisi osata vielä sanaakaan, mutta jotenkin tuo puhe on silti nyt mielestäni erikoista. Sanavarasto on suuri, sillä nimeää asioita säännönmukaisesti paljon. Ymmärtää kaiken. MUTTA sanat ovat tyyliin "amma" (ammuu), "nene" (nenä), "mi" (miau), "ä" (äiti). Pupu, avaa, anna, pappa tyyppiset OK missä on vain 1 vokaali ja 1 konsonantti, mutta ei saa olla kahta eri vokaalia tai konsonanttia. Auto, ovi, ei sanat esim on a, o, e hänen sanomanaan. Onko muilla ollut vastaavaa?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan normaalilta lapsikieleltä

Vierailija
2/14 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalilta pienen lapsen puheen opettelulta kuulostaa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, se on vasta 1,5v.!!!

Vierailija
4/14 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia. Meidän tyttö puhui melkein 2-vuotiaaksi kaiken aina vain ensimmäisillä tavuilla tai pelkillä konsonanteilla. Esim. paloauto oli pa, nukke nkk, koira ko ja kissa kss, pyörä pr. Näissä ei ollut mitään logiikkaa miksi joskus vain eka tavu ja miksi joskus pelkät konsonantit. Sanavarasto oli suuri mutta hyvin epäselvä. Vokaaleja puheessa oli hyvin vähän ja tyttöä oli todella vaikea ymmärtää. Osasi esim. s ja r -äänteet ennenkuin sanoi äiti. Yksi päivä vaan palat loksahti tytön päässä paikoilleen ja sanat alkoi tulemaan kokonaan ja kymmenien sanojen päivävauhtia. Viikossa puhui siis kokonaisia, ymmärrettäviä lauseita. Eli anna puhua miten puhuu, ei kannata huolestua ja sanat alkaa tulemaan kyllä vauhdilla kun on niiden aika.

Vierailija
5/14 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole!

Kaikkien meidän lapset ovat 1-vuotiaina puhuneet täydellisesti artikuloiden pitkiä virkkeitä. Suosittelen ottamaan yhteyttä neuvolaan, jotta saatte pikaisesti puheterapiaa piltillenne. 

Vierailija
6/14 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, niin on pieni vielä! Mut mun logiikkaan ei uppoa miksi ei osaa sanoa "ei" kun se olis mun mielestä helpompi kuin vaikka pappa. Mutta ehkä mun ei tarvi tajuta, kuuntelen ja ymmärrän vaan!

Ap

Vierailija
7/14 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolestuisin kovasti tuosta, että niinkin helppo sana kuin nenä vääntyy neneksi. 

Vierailija
8/14 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, niin on pieni vielä! Mut mun logiikkaan ei uppoa miksi ei osaa sanoa "ei" kun se olis mun mielestä helpompi kuin vaikka pappa. Mutta ehkä mun ei tarvi tajuta, kuuntelen ja ymmärrän vaan!

Ap

Voi olla että jos sun pitää opetella vaikka ratsastusta, joku päivittäin ratsastava ei tajua miksi et osaa keventää kun sehän on vaan pyllyn nostamista ylös mutta osaat heti laukka-avut. Jokainen oppii asiat eri tahtiin ja eri järjestyksessä.

Vierailija
9/14 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sitä napero japania että älä huoli :) enemmän huolettais jos ei puhuis mitään eikä sanoja tulis ollenkaan. Jotkut oppii nopeesti puhuu ja toisilla kehittyy motoriset taidot aikasemmin.

Vierailija
10/14 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tytär 1v 4kk puhuu vain lyhentein "ka", "ko", "pa", "po"...jne. Ne eivät välttämättä liity edes mihinkään saanaan. Lisäksi hän kulkee ympäriinsä huutaen "Eija! Akka!" En tunne Eijaa ja kuvauksesta päätellen en halua tutustuakaan.

Ei huoleta yhtään. Naurattaa.

Vierailija
11/14 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteistanne! Tajuan kyllä, että normaalia tuo varmaan on, mutta en ole koskaan kuullut muiden lasten puhuvan näin.

Ap

Vierailija
12/14 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia. Napero japania, juuri sitä se on! :D <3

Vierailija
13/14 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustupa esim. kirjaan Pienten sanat.

Vierailija
14/14 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että ymmärtää puhetta. Se on tärkeintä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä