Prismojen ilta-ale hyöty vai kusetus?
Hok-Elanto eli Helsingin seudun Prismat myy klo 21 jälkeen hävikkiin menevät tuotteet -60% alennuksella, mutta monellako on tästä kokemuksia? Mitä tuotteita yleensä on tarjouksessa ja saatavilla, juustoja tai lihaa? Onko ylipäätään mitään? Koskeeko tarjoukset myös kaupassa pakattuja lihatuotteita tai esim. lihatiskituotteita?
Kommentit (45)
Eiköhän tuossa suurin tavoite ole todellakin se hävikin väheneminen, mikä on taloudellisesti ja ekologisesti järkevää.
Viime viikolla kävin puoli kymmenen aikoihin varta vasten -60%-tuotteita etsimässä. Ei siellä ollut juuri mitään, itselleni tarttui mukaan kokonainen savusiika ja jotain Wotkinsin kalliimmanpuoleisia nakkeja. Prisman kassalla näin kyllä henkilön, joka oli ostanut jotakin punalaputettua grillitiskistä, oisko ollut vaikkapa grillattu broileri. Veikkaan, että tuohon aikaan aletuotteet oli jo hamstrattu hyllyistä. Parempi taktiikka voisi olla mennä sinne vaikka 20.45 ja poimia aletuotteet koriin ja mennä kassalle vasta ysin jälkeen.
Menin sitten samana iltana vielä lähi-Alepaan (jossa sama alennussysteemi) ja sieltä löytyi paremmin itselleni sopivia tuotteita.
Perjantaina olin kassalla kello 21.01. Hengeilin kaupassa 20 minuuttia väsyneenä, janoisena ja wc-hätäisenä saadakseni tuotteen 60 % alennuksella. Kuitenkin sain tuotteesta vain 30 % alennuksen. Toista kertaa en aio tuota yrittää kun ei näytä toimivan.
Vierailija kirjoitti:
Perjantaina olin kassalla kello 21.01. Hengeilin kaupassa 20 minuuttia väsyneenä, janoisena ja wc-hätäisenä saadakseni tuotteen 60 % alennuksella. Kuitenkin sain tuotteesta vain 30 % alennuksen. Toista kertaa en aio tuota yrittää kun ei näytä toimivan.
Ja et huomauttanut asiasta? Asiahan varmasti korjaantuu tänne valittamalla
Mun mielestä kaikki voittavat kauppa, alennuksen saaja ja minä joka en joudu maksamaan hävikkiä normaalihintaisissa tuotteissa.
Kolme kertaa käynyt prismassa ysin jälkeen, ja kahdella kerralla kassa antoi vahingossa vaan 30 %. Eli kannaattaa olla tarkkana, että saa sen 60 % alen.
Oon käynyt Prismassa varmaan 10 kertaa 21 maissa/jälkeen, enkä ole nähnyt yhtään 30% olevaa tuotetta, kyllä ne ostetaan jo aikaisemmin päivällä pois. Lisäksi ruokajonoillehan ei riitä enää lihaa tarpeeksi, kun ihmiset ostavat hävikit pois. Eipä siinä, muuten kyllä tykkään kun voi myöhemminkin mennä kauppaan.
Joo, oon huomannu saman. Jumbon ja Tikkurilan prismoissa, joissa olen käynny on tosi harvoin mitään punalappuisia tuotteita.
Kutsutaan myös sinkkualeksi.
Olen huomannut myös ennen 9 hamstaruksen. Eli kerätään kaikki 30% ennen yhdeksää.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kaikki voittavat kauppa, alennuksen saaja ja minä joka en joudu maksamaan hävikkiä normaalihintaisissa tuotteissa.
Ainoa joka häviää, on kilpailija eli Kesko, Lidl jne. Käytännössähän kaikki alennuksella myytävät tuotteet ovat niitten myynnistä pois.
Kusetus? Niinkuin miten meinaat että tuossa kusetetaan? Että ne ei annakkaan sitä -60% alea?
Itse käyn välillä Ässässä ilta-aleissa, riippuu ihan päivästä ja siitä mihin aikaan sinne menee että mitä on jäljellä vai onko mitään. Mutta usein olen saanut ainakin erilaisia paistopistetuotteita ja eineksiä, silloin tällöin juustoja, erilaisia lihoja ja leikkeleitä, kananmunia, kaikenlaisia maitotuotteita...
Vierailija kirjoitti:
Oon käynyt Prismassa varmaan 10 kertaa 21 maissa/jälkeen, enkä ole nähnyt yhtään 30% olevaa tuotetta, kyllä ne ostetaan jo aikaisemmin päivällä pois. Lisäksi ruokajonoillehan ei riitä enää lihaa tarpeeksi, kun ihmiset ostavat hävikit pois. Eipä siinä, muuten kyllä tykkään kun voi myöhemminkin mennä kauppaan.
Sinne kannattaa mennä hyvissä ajoin ennen 21:ta, ottaa koriin ja mennä kassalle vasta 21 jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kutsutaan myös sinkkualeksi.
Olen huomannut myös ennen 9 hamstaruksen. Eli kerätään kaikki 30% ennen yhdeksää.
Kyllä sieltä lapsiperheellinenkin välillä tekee aika runsaat maito- ja lihatuoteostokset!
Kävin 2 aikaan yöllä hakemassa maitoa ja samalla katsoin lihahyllyt. Tulikin ostettua kuukauden lihat.
Vierailija kirjoitti:
Kusetus? Niinkuin miten meinaat että tuossa kusetetaan? Että ne ei annakkaan sitä -60% alea?
Ymmärsin että aloittajan mielestä homma on kusetusta jos siellä ei ole alessa kaikki ne tuotteet joita hän haluaisi ostaa :D
Vierailija kirjoitti:
Viime viikolla kävin puoli kymmenen aikoihin varta vasten -60%-tuotteita etsimässä. Ei siellä ollut juuri mitään, itselleni tarttui mukaan kokonainen savusiika ja jotain Wotkinsin kalliimmanpuoleisia nakkeja. Prisman kassalla näin kyllä henkilön, joka oli ostanut jotakin punalaputettua grillitiskistä, oisko ollut vaikkapa grillattu broileri. Veikkaan, että tuohon aikaan aletuotteet oli jo hamstrattu hyllyistä. Parempi taktiikka voisi olla mennä sinne vaikka 20.45 ja poimia aletuotteet koriin ja mennä kassalle vasta ysin jälkeen.
Menin sitten samana iltana vielä lähi-Alepaan (jossa sama alennussysteemi) ja sieltä löytyi paremmin itselleni sopivia tuotteita.
Ymmärtääkseni osa menee sinne todella aikaisin mitä keräämään, kerran oltiin joskus kasin jälkeen siellä ja näin yhden tällaisen. Hän suiraan sanottuna kulki näitä lappuja laittavan myyjän perässä ja kahmi ne kaikki mukaansa, kärry oli niitä pullollaan. Varmaan sitten sen vajaan tunnin hengailee kaupassa enentää kassalle menoa.
Paikallisessa s-marketista (Prismaa täällä ei ole) alkaa nykyään puoli kahdeksalta perheenäidit ja isät keräämään tuotteita. Itsekkin katselen nyhtiksiä yms. kasvisyöjänä ja hyvinhän hintaa lähtee pois. Lihatuotteet selkeästi kahmitaan äkkiä pois.
Lähi-salessa taas on todella hyviä lihatuotteita alelapulla, ennen kasia/ysiä (en muista miten salessa), ja ovat vähän laadukkaampia tuotteita ja mies usein hakee vähät lihat sieltä mitä syö.
Mietin kyllä miten tämä on kusetus, hyötyt sekä kauppa että asiakas, ei tietenkään aina voi olla hyviä tuotteita lapulla, mutta samahan se kun kaupassa joka tapauksessa käy on käydä tuohon aikaan.
Mihin aikaan on ilta-ale jos Prisma menee kiinni klo 24? Vastako klo 23?
Alepoissa ollut tämä jo jonkin aikaa käytössä ja näkyy mukavasti sekä loppulaskussa asiakkaalla, että hävikin selvänä vähentymisenä kauppiaalla. En keksi huonoa sanottavaa uudesta käytännöstä kyllä :) kaikki voittaa. Halvemmaksi se kaupallekin tulee saadessaan myytyä ne tavarat edes muutamalla roposella kuin roskiin heittää.