Miksi toisen kilojen arvostelu on ok, vaikka pottunokan ei?
Kommentit (42)
ssss kirjoitti:
No se kannustaa laihduttamaan, joka on hyvä asia! Nenälle ei voi mitään ilman, että ottaisi plastiikkakirurgiaan liittyviä terveysriskejä. Kaikki voivat laihduttaa, monella ei ole varaa korjauttaa nenää. Siinä ero.
Jos et olisi syntynyt pää perseessä, saattaisit tietää, että läskeistä vittuilu todennäköisemmin johtaa masentumiseen ja lisääntyneeseen lihomiseen. Joillakin normaalipainoisilla on lauennut ahmimishäiriö ja tullut sairaalloinen ylipaino jonkun tyhmän kuittailun seurauksena.
Hienoa että sinäkin kerrot jatkuvasti, miten normiterveet ja normipainoiset on läskejä. Olet oikeasti oksettava. Vaikka olen itsekin sairastanut anoreksian, en edes sääli sinua sairautesi takia. Ainoastaan halveksin.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on sitä, mitä hän syö. Lihavuus on terveysriski ja kallista yhteiskunnalle. Samaa sarjaa alkoholismin ja tupakoinnin kanssa. Ihmisen oma valinta on kyseessä. Itsekin lihoisi , jos söisin liikaa tai liian energiapitoista ruokaa enkä lenkkeilisi.
Ei lihavuus ole mikään sellainen valinta, mitä tehdään samalla tavalla kuin valitaan kaupan hyllyltä tuotteita. Eikä lihavuus ylipäätään ole pelkkä mekaanisen suoritteen aikaansaama lopputulos, vaan paljon isompi, ja usein myös henkinen kokonaisuus. Jos lihavuuteen halutaan suhtautua sairautena samoin kuin alkoholismiin, minusta pitää myös tunnistaa lihavuus kattavampana kokonaisuutena - jos siis halutaan ratkaisuja, eikä vain heitellä ilmaan tätä lopenkulunutta fraasia "Valintoja, valintoja".
... Ja vaikka kyse onkin asiasta, johon voi itse vaikuttaa, mitä sitten? Miten se itsessään antaa eri tavalla luvan nälviä ja pilkata, kuin joku sisäsyntyinen ominaisuus?
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
No se kannustaa laihduttamaan, joka on hyvä asia! Nenälle ei voi mitään ilman, että ottaisi plastiikkakirurgiaan liittyviä terveysriskejä. Kaikki voivat laihduttaa, monella ei ole varaa korjauttaa nenää. Siinä ero.
Jos et olisi syntynyt pää perseessä, saattaisit tietää, että läskeistä vittuilu todennäköisemmin johtaa masentumiseen ja lisääntyneeseen lihomiseen. Joillakin normaalipainoisilla on lauennut ahmimishäiriö ja tullut sairaalloinen ylipaino jonkun tyhmän kuittailun seurauksena.
Hienoa että sinäkin kerrot jatkuvasti, miten normiterveet ja normipainoiset on läskejä. Olet oikeasti oksettava. Vaikka olen itsekin sairastanut anoreksian, en edes sääli sinua sairautesi takia. Ainoastaan halveksin.
Ainoastaan sinä olet viitannut läskeistä vittuilemiseen. Minä en kannata niistä vittuilemista, tuliko selväksi?! Ja kokemuksesta tiedän, että huomauttelut ylimääräisestä kannustavat laihduttamaan, että se siitä tietämättömyydestä. Ja onhan maita, joissa lihavuudesta huomauttamista pidetään sosiaalisesti hyväksyttävänä ja mm. tämän ansiosta ihmiset pysyvät normaalikokoisina.
En ole sairas enkä kaipaa sääliä keneltäkään. En myöskään sano selvästi normaalipainoisia läskeiksi. Voit halveksia minua ja pitää minua oksettavana, minä puolestani pidän sinua hyvin yksinkertaisena.
Sinä vittuilet ja auot päätäsi täällä jatkuvasti. Lakkaa olemasta tekopyhä. Mene hetkeksi itseesi, ja ennen kaikkea, katoa tältä palstalta. Pidä häiriintyneet aivoituksesi itselläsi.
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
Ainoastaan sinä olet viitannut läskeistä vittuilemiseen. Minä en kannata niistä vittuilemista, tuliko selväksi?! (1) Ja kokemuksesta tiedän, että huomauttelut ylimääräisestä kannustavat laihduttamaan, että se siitä tietämättömyydestä. (2) Ja onhan maita, joissa lihavuudesta huomauttamista pidetään sosiaalisesti hyväksyttävänä ja mm. tämän ansiosta ihmiset pysyvät normaalikokoisina.
En ole sairas enkä kaipaa sääliä keneltäkään. En myöskään sano selvästi normaalipainoisia läskeiksi. Voit halveksia minua ja pitää minua oksettavana, minä puolestani pidän sinua hyvin yksinkertaisena.
1. Minulla on taas kokemus, että ylimääräisestä huomauttelu on estänyt normaalin ruokasuhteen muodostumista, kun itseäni häveten olen sortunut niihin epäterveisiin ratkaisuihin, kuten naurettavan pienten annosten syömiseen, itsensä rankaisuun ruoan ja liikunnan kautta... Jos oma subjektiivinen kokemus on validi argumentti, tämä käy siis yhtä hyvin kuin sinunkin kokemuksesi.
2. Aika yksioikoista väittää, että painosta huomauttelu johtaisi siihen, että ihmiset pysyisivät laihoina. Minusta olisi tärkeämpää kiinnittää huomiota siihen, millä tavoin ihmiset pysyvät laihoina, tai mitä he tekevät mukautuakseen jäykkiin ulkonäköstandardeihin. En näe, että esimerkiksi etelä-Korean kauneusleikkaukset ovat se ihanteellinen, tavoiteltava suunta meillä Suomessa. Lisäksi huomauttaisin, että meillä kyllä on omasta takaa hyvin ankara suhtautuminen naisvartaloon - ja meillä on silti, ja ehkä juuri sen vuoksi lihavia. Painonsa kanssa kipuileva ja ahdistunut valitsee todennäköisemmin sen nopeamman kuin hitaan tavan laihtua, ja näillä tavoilla on harvoin tekemistä terveyden kanssa.
Miten niin on ok arvostella toisten kiloja julkisesti, ei se kai ole ok?
Toisaalta ylimääräiset kilot ovat haitaksi terveydelle, toisin kuin pottunokka.
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
Ainoastaan sinä olet viitannut läskeistä vittuilemiseen. Minä en kannata niistä vittuilemista, tuliko selväksi?! (1) Ja kokemuksesta tiedän, että huomauttelut ylimääräisestä kannustavat laihduttamaan, että se siitä tietämättömyydestä. (2) Ja onhan maita, joissa lihavuudesta huomauttamista pidetään sosiaalisesti hyväksyttävänä ja mm. tämän ansiosta ihmiset pysyvät normaalikokoisina.
1. Minulla on taas kokemus, että ylimääräisestä huomauttelu on estänyt normaalin ruokasuhteen muodostumista, kun itseäni häveten olen sortunut niihin epäterveisiin ratkaisuihin, kuten naurettavan pienten annosten syömiseen, itsensä rankaisuun ruoan ja liikunnan kautta... Jos oma subjektiivinen kokemus on validi argumentti, tämä käy siis yhtä hyvin kuin sinunkin kokemuksesi.
2. Aika yksioikoista väittää, että painosta huomauttelu johtaisi siihen, että ihmiset pysyisivät laihoina. Minusta olisi tärkeämpää kiinnittää huomiota siihen, millä tavoin ihmiset pysyvät laihoina, tai mitä he tekevät mukautuakseen jäykkiin ulkonäköstandardeihin. En näe, että esimerkiksi etelä-Korean kauneusleikkaukset ovat se ihanteellinen, tavoiteltava suunta meillä Suomessa. Lisäksi huomauttaisin, että meillä kyllä on omasta takaa hyvin ankara suhtautuminen naisvartaloon - ja meillä on silti, ja ehkä juuri sen vuoksi lihavia. Painonsa kanssa kipuileva ja ahdistunut valitsee todennäköisemmin sen nopeamman kuin hitaan tavan laihtua, ja näillä tavoilla on harvoin tekemistä terveyden kanssa.
Olisin voinut ottaa kommenttisi tosissaan, mutta pilasit sen täydellisesti korostetulla kohdalla! Meillä ei todellakaan ole ankaraa suhtautumista naisvartaloon. Jos olisi, olisimme laihoja. Mutta kun ei valitettavasti ole, valtaosa on lihavia.
Mutta yhtä vakavasti minä voin suhtautua sinun kommentteihisi, koska lihavuus ilmiönä ei ole niin yksioikoinen kuin annat ymmärtää. Miten tästä aiheesta voi kanssasi edes keskustella, jos et näe sellaista vaihtoehtoa, että ankaruus omaa kehoa kohtaan ei johda automaattisesti laihuuteen? Edes silloin, kun olen havainnollistanut tätä esimerkein?
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
Eihän arvostelu kannusta yhtään mihinkään. Esim. sinua arvostellaan tällä palstalla paljon, mutta mikään sun käytöksessäsi ei muutu. Huomaat siis varmasti itsekin tämän konkreettisen esimerkin avulla, että arvostelu ei auta yhtään ketään, koska sen kohteella ei ole halua muuttua. Muutos tapahtuu täysin muista syistä.
Olipa paska esimerkki. Persoonani on pysyvä ominaisuus. Lihavuus on muutettavissa ja epätoivottua.
Liikalihavuus on terveyshaitta, mutta kusipäisyys nyt ainakin on muutettavissa ja epätoivottua.
Olette aivan helvetin naurettavia, jos koette neutraalin ylipainosta huomauttamisen kusipäisyytenä. Ei ihme, että pullamössöä tapaa niin paljon kadulla!
Kun olen lukenut kommenttejasi tällä palstalla, voi todeta, ettei se ole todellakaan "neutraalia huomauttamista". Tai en ainakaan itse miellä kovin neutraalina sitä, että ihmetellään, onko lihavan ihmisen elämä elämisen arvoista, saati, että tekisikö itse ylipainoisena ihmisenä itsemurhan. Lainaisin kommentteja, mutta taitavat syystä tai toisesta olla poistettu jo.
?!?!?!??! Kuinka tuo edes liittyy aiheeseen??? Mietin noita asioita hiljaa itsekseni ja täällä palstalla,mutta en tietenkään menisi sanomaan lihavalle, että en eläisi sinun kokoisena, haloo!!!!!!
Hiljaa palstalla? Eikö tule mieleen että joku lihava voi lukea palstaa? Etkö ole mielestäsi silloin kertonut lihavalle, että jos olisit lihava niin tekisit itsarin? Onks sun aivot jo hapertunu kun ei ole saanut tarpeeksi rasvoja? Siltä ainakin tuntuu kun kommenteissas ei ole päätä eikä häntää.
Ja oletko muuten tietoinen että laihuus on myös terveysriski?
T. Sivusta ihmetteleväNo mitä se vaikuttaa jonkun lihavan elämään että random anonyymi tekisi itsemurhan ollessaan lihava?! Ei mitenkään! Aivot tarvitsevat muuten glukoosia, ei rasvaa. Sinun aivosi vaikuttavat olevan harpertuneet kun et tiedä tätä.
Syötäpä googleen vaikkapa "DHA brain" ja sivistä vähän itseäsi. Tietyt rasvat ovat aivojen normaalille toiminnalle VÄLTTÄMÄTTÖMIÄ ja ikäisellesi aivan erityisesti, koska aivosi eivät vielä ole edes rakentuneet valmiiksi ja tärkein rakennusaine on rasva, jota on n. 60% aivojen kuivapainosta.
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
Olisin voinut ottaa kommenttisi tosissaan, mutta pilasit sen täydellisesti korostetulla kohdalla! Meillä ei todellakaan ole ankaraa suhtautumista naisvartaloon. Jos olisi, olisimme laihoja. Mutta kun ei valitettavasti ole, valtaosa on lihavia.
Mutta yhtä vakavasti minä voin suhtautua sinun kommentteihisi, koska lihavuus ilmiönä ei ole niin yksioikoinen kuin annat ymmärtää. Miten tästä aiheesta voi kanssasi edes keskustella, jos et näe sellaista vaihtoehtoa, että ankaruus omaa kehoa kohtaan ei johda automaattisesti laihuuteen? Edes silloin, kun olen havainnollistanut tätä esimerkein?
En ymmärrä sinua. Lihavuus on todella yksinkertaista ja ankaruus kehoa kohtaan johtaa laihuuteen!
(Tunnen itseni idiootiksi langetessani tähän, mutta...)
Lihavuus ei ole "todella yksinkertaista", vaan tapojen, defenssien, ympäristön, fysiikan, sairauksien jne. muodostama kimppu. Joillekin laihtuminen todella käy niin, että syödään vähemmän, liikutaan enemmän (tai vaikka ollaan syömättä ja oksennetaan syöty ruoka, you name it). Joiltakin se vaatii paljon enemmän, ja joiltakin on täysin epärealistista edes odottaa mitään catwalk-tason laihuutta - valitettavaa, mutta totta. Tai no, ehkei lainkaan valitettavaa, koska se catwalk-tason laihuus ei kyllä pidemmän päälle ole tavoiteltavaa... mutta toivon, ettet takerru siihen. Tiedän täysin, että sinusta olisi hienoa olla BMI 15, ja tiedän täysin, millaisia tapoja siihen ajoittain viljelet.
Ankaruus kehoa kohtaan: sinun näkemyksesi on yksioikoisesti se, että kun jokin asia on tuomittavaa, ihmiset eivät vain toimi tällä tuomittavalla tavalla. Vain sokea voi väittää, että länsimaissa jotenkin ylistettäisiin ylipainoisuutta. Yksikään lääkäri ei kehota ylipainoista lihomaan vielä lisää, yksikään lehti ei lanseeraa lihotus- ja repsahduskuureja, ja kuvamediassa xl-malli saa huomiota pääsääntöisesti lähinnä siksi, että heitä on langanlaihoihin malleihin verrattuna niin vähän. No, tämän perusteella meillä pitäisi kaikkien olla langanlaihoja, koska lihavuus on "todella yksinkertaista", ja kukaan ei halua toimia normien vastaisesti.
No, tämähän ei ole totta. Jos jätetään huomiotta vastarintaryhmät, jotka haluavatkin toimia normien vastaisesti ja ollakin lihavia (huom! Hyvin, hyvin harva ylipainoinen haluaa olla lihava, tai edes pitää lihavuutta fyysisesti laihuutta viehättävämpänä olomuotona), ongelmana on silti henkiset ja fyysiset ongelmat pudottaa painoa, ja/tai se, että keho on pilattu pyrkiessä siihen laihuuteen. Huomautan myös, että maahan poljettu ja heikkoitsetuntoinen, ehkä jopa itseinhoinen ylipainoinen ei todennäköisesti valitse sitä terveellistä, hidasta ja keholle hyvää tekevää tapaa laihtua, vaan - ankaruuden nimissä - pyrkii laihuuteen keinolla millä hyvänsä ja mahdollisimman nopeasti sopiakseen ahtaaseen ulkonäköstandardiin. Ja se keinolla mitä hyvänsä saattaa olla mitä tahansa radikaaleista dieeteistä jopa syömishäiriöihin.
Ja niinkin paljon, kuin meillä täällä Suomessa ponnistellaan ja laihdutellaan hirveitä määriä kiloja pois ja vihataan itseä jokaisesta isosta ja pienestä repsahduksesta, meillä on siitä huolimatta lihavia. Jos lihavat itse, ja sinun hengenheimolaisesi vihaavat sydänjuuriaan lihavia niin, että se vaikeuttaa jopa heidän työllistymistään, miten voidaan puhua "sallivasta ilmapiiristä"?
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
Eihän arvostelu kannusta yhtään mihinkään. Esim. sinua arvostellaan tällä palstalla paljon, mutta mikään sun käytöksessäsi ei muutu. Huomaat siis varmasti itsekin tämän konkreettisen esimerkin avulla, että arvostelu ei auta yhtään ketään, koska sen kohteella ei ole halua muuttua. Muutos tapahtuu täysin muista syistä.
Olipa paska esimerkki. Persoonani on pysyvä ominaisuus. Lihavuus on muutettavissa ja epätoivottua.
Liikalihavuus on terveyshaitta, mutta kusipäisyys nyt ainakin on muutettavissa ja epätoivottua.
Olette aivan helvetin naurettavia, jos koette neutraalin ylipainosta huomauttamisen kusipäisyytenä. Ei ihme, että pullamössöä tapaa niin paljon kadulla!
Ssss, sinä et todellakaan huomauta ylipainosta neutraalisti vaan haukut ihmisiä - useimmiten todella rumin sanakääntein. Toivottavasti et tee sitä päin naamaa. Näet varmaan ns. helvetin pullamössöä niin paljon kadulla, koska kehonkuvasi on vääristynyt ja pahasti.
ssss kirjoitti:
Kannustaako sinua laihuutesi arvostelu lihottamaan itsesi normaalipainoon?
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
Kun olen lukenut kommenttejasi tällä palstalla, voi todeta, ettei se ole todellakaan "neutraalia huomauttamista". Tai en ainakaan itse miellä kovin neutraalina sitä, että ihmetellään, onko lihavan ihmisen elämä elämisen arvoista, saati, että tekisikö itse ylipainoisena ihmisenä itsemurhan. Lainaisin kommentteja, mutta taitavat syystä tai toisesta olla poistettu jo.
?!?!?!??! Kuinka tuo edes liittyy aiheeseen??? Mietin noita asioita hiljaa itsekseni ja täällä palstalla,mutta en tietenkään menisi sanomaan lihavalle, että en eläisi sinun kokoisena, haloo!!!!!!
Hiljaa palstalla? Eikö tule mieleen että joku lihava voi lukea palstaa? Etkö ole mielestäsi silloin kertonut lihavalle, että jos olisit lihava niin tekisit itsarin? Onks sun aivot jo hapertunu kun ei ole saanut tarpeeksi rasvoja? Siltä ainakin tuntuu kun kommenteissas ei ole päätä eikä häntää.
Ja oletko muuten tietoinen että laihuus on myös terveysriski?
T. Sivusta ihmetteleväNo mitä se vaikuttaa jonkun lihavan elämään että random anonyymi tekisi itsemurhan ollessaan lihava?! Ei mitenkään! Aivot tarvitsevat muuten glukoosia, ei rasvaa. Sinun aivosi vaikuttavat olevan harpertuneet kun et tiedä tätä.
Ssss, mistä sinä sen tiedät? Eikö ylipainoisilla ihmisillä ole muka tunteita? Voit lukea aivojen rasvan tarpeesta mm. tästä: http://www.aivoliitto.fi/aivoterveys/ravinto/rasva_ja_aivot/aivot_arvos…
Tietävät asiasta huomattavasti sinua enemmän. Oletko muuten huomannut, että olet aina samaa mieltä niiden kanssa, jotka uskovat samoin kuin sinä (esim. jos on kyse tieteellisistä faktoista)?
Lihavuus on itseaiheutettua, pottunokka perittyä. Eikä pottunokka oo ruma. Ylipaino on.
Vierailija kirjoitti:
Päin naamaa siis.
Kenenkään ulkonäön arvosteleminen ei ole ok. Jos ei ole positiivista sanomista niin sitten on hiljaa.
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
Ainoastaan sinä olet viitannut läskeistä vittuilemiseen. Minä en kannata niistä vittuilemista, tuliko selväksi?! Ja kokemuksesta tiedän, että huomauttelut ylimääräisestä kannustavat laihduttamaan, että se siitä tietämättömyydestä. Ja onhan maita, joissa lihavuudesta huomauttamista pidetään sosiaalisesti hyväksyttävänä ja mm. tämän ansiosta ihmiset pysyvät normaalikokoisina.
Vittuilet niistä jo palstalla, joten enpä usko, ettetkö tekisi niin tosi elämässäkin. Ai kokemuksesta tiedät? Oletko ollut itse lihava vai mitä kokemusta sinulla muka on? Suurimmassa osassa maailmaa sitä ei pidetä sosiaalisesti hyväksyttävänä. Olet sanonut mm. painoindeksin 23-24 omaavia lihaviksi. Olet minustakin yksinkertainen, sillä et tajua mielipiteen ja faktan eroja. Vaikutat ikäiseksesi aika kypsymättömältä ja lapselliselta. Yksinkertaiseksikin sinua voisi kutsua.
t. Ohis vaan
Minkäänlaisesta ruumiillisesta ominaisuudesta arvosteleminen on ala-arvoista. Ja mitä tähän ssss-trolliin tulee, mahdollisesti hän itse kamppailee oman ylipainonsa kanssa ja siksi elää AV palstalla omaa unelmaansa kusipäänä ja laihana. Säälittävää huomion hakemista.
Vierailija kirjoitti:
Ap, jotkut huomauttavat ihan mitä tahansa, koska jostain mystisestä syystä teko tuntuu heistä oikealta. Useimmat eivät huomauta, koska he ovat sivistyneitä ja kohteliaita.
Olipa kyse sitten ihan mistä tahansa henkilökohtaisesta asiasta.
PS Inhoan pottunokkia. Etenkin sellaisia, joiden sieraimista näkee aivot.
Oh the sweet sweet irony...ensin sanot että on väärin arvostella ihmisiä heidän ulkonäkönsä perusteella ja jo seuraavassa lauseessasi teet ikävän huomautuksen tästä tietystä ulkonäköpiirteestä. Vaikka et sanoisi tuota samaa jollekin päin naamaa, teet silti ikäviä huomioita muiden ulkoisesta olemuksesta, se jo itsessään todistaa pinnallisuutesi.
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
Sinä vittuilet ja auot päätäsi täällä jatkuvasti. Lakkaa olemasta tekopyhä. Mene hetkeksi itseesi, ja ennen kaikkea, katoa tältä palstalta. Pidä häiriintyneet aivoituksesi itselläsi.
En vittuile, en ole tekopyhä, en katoa palstalta ja kirjoitan järkevästi. Sinä voisit lopettaa viestieni lukemisen, kerran ne häiritsevät sinua niin kovin.
Kirjoitat järkevästi? Mietitäänpä näitä järkevyyksiäsi...
Ylipainoinen ihminen ei voi olla terve. Kaikki vaatteet näyttävät parhaalta laihojen päällä ja tämän sinä luulet olevan fakta. Lääketiede ei ole koskaan väärässä. Et usko että alipainon ihannointi voi johtaa syömishäiriöihin. Ja toki tämä että fatshaming kannustaa laihduttamaan.
Kas tässä vain muutama esimerkki idioottimaisista aivopieruistasi. Haluatko lisää vielä esimerkkejä? Anna kun vielä arvaan, älyllinen kapasiteettisi ei edes riitä ymmärtämään mitä noissa typeryyksissäsi on vialla.
ssss kirjoitti:
40: Lihavuutta ei ollut ennen!!! Miten selität sen???? Tavat, defenssit, ympäristö, fysiikka, henkiset ongelmat jne.ovat tekosyitä nykyajan laiskuudelle. Laihtuminen on kaikille yhtä helppoa sen jälkeen kun on tehnyt päätöksen alkaa laihduttaa!
En ole väittänyt, että ylipainoa ylistettäisiin. Meillä ei todellakaan ole "ahdasta ulkonäköstandardia", sillä ylipaino on normalisoitu. Suomessa ei myöskään laihduteta valtavia määriä. Sen sijaan ylipaino yleistyy KOKO AJAN, he ovat jo ENIMMISTÖNÄ!
Nimenomaan, lihavuutta ei pitäisi sallia!
Vastaan vain tähän, joka koski omaa kommenttiani.
Määrittele "lihavuutta ei ollut ennen". Lihavuutta on ollut, on ja tulee aina olemaankin, ja renessanssin aikoina se on ollut jopa ihanne. Kun valtaosa ihmisistä oli laihoja ja nälkäänäkeviä, isokokoisuus ja lihavuus ovat näyttäneet vaurauden - kun taas nykyään, kun fyysinen työ on vähentynyt ja houkutukset lisääntyneet, lihavuus nähdään ihan eri valossa kuin aikana, jolloin nälänhätä oli käsinkosketeltava ongelma.
Yksioikoisuutesi (ja ehkä myös tämän !?!?!?!?!!!!!!!!!!!!?) vuoksi kanssasi on hyvin vaikea keskustella rakentavasti. Kyllä: ylipaino on isompi ongelma kuin se, että on vain kivaa syödä liikaa, saati että olisi kivaa olla ylipainoinen. Nuo, mitkä luettelet tekosyiksi, ovat kuitenkin monille isoja ja painavia syitä, miksi he ovat epäonnistuneet painonpudotuksessaan. Ylensyönti ei myöskään ole samalla tavalla ratkaistavissa kuin vaikkapa alkoholismi: ruoasta ei voi luopua samalla tavalla täysin, vaan se on läsnä joka ikinen päivä elämässä.
Huomautan myös, että Suomessa laihdutetaan ja laihdutellaan ihan koko ajan, ja sama ihminen voi elämänsä aikana laihduttaa ja lihoa takaisin useita kertoja. Se on ihan totta, että eihän tämä näytä olevan kovin tuloksellista. Minun mielestäni ongelma ei ole kuitenkaan siinä, että emme olisi tarpeeksi ankaria itsellemme. Minä väitän, että nimenomaan ankaruus on se tie, jolla me pilaamme ruokasuhteemme tekemällä ruokavaliosta ja liikunnasta askeettista ja jäykkää rankaisua. Syömisen ja liikunnan pitäisi olla parhaimmillaan vaivaton ja itseään säätelevä, joustava elämäntapa - mutta laihduttajan näkökulmasta se on fitness-tyyppistä kilvoittelua, jatkuvia salitreenejä ja sellaisia rutistuksia, jotka taatusti tepsivät. Sellaisenhan kuvan tämä jatkuva laihdutusinformaatio ja hypetys tavalliselle kansalle tuo!
... Minulla olisi sinulle paljon sanottavaa tästä aiheesta, mutta ymmärrän puhuvani seinille. Sinun kanssasi on vaikea keskustella, koska sinulla on tasan yksi agenda, ja kaikki siitä poikkeavat torjut yksioikoisesti edes perehtymättä kunnolla siihen argumenttiin, jota vastaan käyt. Silti minusta on tärkeää tuoda näitä hedelmättömiä vasta-argumenttejani esiin siltä varalta, että joku tosiaan sattuisi nielemään sellaisenaan raflaavimmatkin kantasi.
Kysyn vaan, että kuka on niin dorka, että luulee lihavien olevan niin tyhmiä, että itse eivät tajua sitä, että laihtuminen olisi hyväksi??? Ja vielä tyhmempi kuvittelee kai, että laihtuminen sujuu paremmin, kun muut huomauttelevat asiasta?!!