Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kuparikierukasta kokemuksia!

Vierailija
07.03.2016 |

Onko asetus kivulias? Onko toiminut niin kuin pitää? Kertokaa!
Täällä N20 jännityksessä odottelee asettamista. Halusin täysin hormonittoman vaihtoehdon, eikä kondomien kanssa pelaaminen innosta koska kallis ja vaivalloinen vakituisessa parisuhteessa. Ja kk-kustannukset ovat ihanteelliset:)
Kertokaa kokemuksia ja neuvoja !

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivuton oli. Kohdun mittaaminen vihlaisi/nippasi hiukan, mutta ei mitenkään paha ollut. Toki kohdun kramppeihin on hyvä ottaa särkylääkettä, kun uusi vierasesine aiheuttaa hämminkiä siellä :D

On toiminut hyvin, minulle asennettiin tämä viime vuoden marraskuun alussa eikä vielä ole raskautta ilmennyt :)

Kierukan lanka on vain pari kertaa pistänyt poikaystävääni, ja tamponeja olen käyttänyt ongelmitta (toki pitänyt huolta, etten ihan kuivana vedä sitä ulos ettei lanka vain takerru tamponiin ja tule ulos). En keksi huonoja puolia. Kuukautisetkaan eivät ole runsastuneet tai muuttuneet kivuliaiksi. Toki runsaammat kuin e-pillerien kanssa, mutta helpommat kuin aikana ennen pillereitä. N19

Vierailija
2/13 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roikkuuko ne langat kauheasti ulkona sieltä? Apua mies ei varmaan uskaltaisi enää harrastaa seksiä jos sanon sille niistä :D

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on ollut 4,5 vuotta, koska halusin myös täysin hormonittoman ehkäisyn. Laitto oli ihan kivuton. Menkkoja ennen mulla on aina ennenkin tullut sellainen "alavatsakramppi"-kipu ja se tulee edelleen. Menkat on samanpituiset kuin ennenkin. Ainoa miinus on vuotopäivä 2, jolloin verta tulee paljon. Kuukuppi on onneksi tuossa ihan kätevä. Muuten tulee samoin kuin ennenkin ehkäisyrenkaan ja -pillerien aikaan.

Kuparikierukkahan ei jostain syystä ole ihan 100-prosenttinen ehkäisyteholta, mutta en tiedä miksei. Voiko siis kuitenkin alkio kiinnittyä vai kierukka olla huonosti asennettu vai mikä sen tekee.

Muilla tutuilla ei kuparikierukasta ole kokemuksia, mutta yksi "kuparikierukkavauva" on lähipiirissä. Kierukka asennettiin, mutta raskaus alkoi silti. Siinä sitten huomattiin, että koko kierukkaa ei enää löytynytkään. Tämä toinen gyne sanoi, että näki jo kohdunkaulasta, ettei siinä kierukka pysy.

Vierailija
4/13 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmonen jatkaa:

Mulla on kohdunkaula niin ylhäällä, etten tunne niitä lankoja itse eikä ole mieskään tuntenut.

Vierailija
5/13 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on ollut 4,5 vuotta, koska halusin myös täysin hormonittoman ehkäisyn. Laitto oli ihan kivuton. Menkkoja ennen mulla on aina ennenkin tullut sellainen "alavatsakramppi"-kipu ja se tulee edelleen. Menkat on samanpituiset kuin ennenkin. Ainoa miinus on vuotopäivä 2, jolloin verta tulee paljon. Kuukuppi on onneksi tuossa ihan kätevä. Muuten tulee samoin kuin ennenkin ehkäisyrenkaan ja -pillerien aikaan.

Kuparikierukkahan ei jostain syystä ole ihan 100-prosenttinen ehkäisyteholta, mutta en tiedä miksei. Voiko siis kuitenkin alkio kiinnittyä vai kierukka olla huonosti asennettu vai mikä sen tekee.

Muilla tutuilla ei kuparikierukasta ole kokemuksia, mutta yksi "kuparikierukkavauva" on lähipiirissä. Kierukka asennettiin, mutta raskaus alkoi silti. Siinä sitten huomattiin, että koko kierukkaa ei enää löytynytkään. Tämä toinen gyne sanoi, että näki jo kohdunkaulasta, ettei siinä kierukka pysy.

No huh. Olen itsekin kuullut tästä että koko kierukkaa ei välttämättä löydy jos raskaaksi sattuu tulemaan sen asetuksesta huolimatta. Olisiko istukka sitten "imaissut" sen tai jotain, kasvanut ympärille. Kohdunulkoisen raskauden riskihän siinä kasvaa, jos alkio kiimnittyy muualle kuin kohdun limakalvoon.

ap

Vierailija
6/13 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Roikkuuko ne langat kauheasti ulkona sieltä? Apua mies ei varmaan uskaltaisi enää harrastaa seksiä jos sanon sille niistä :D

ap

Ei se lanka pitkä oo, pari senttiä? Se on nylonia ja pehmenee, ei sitä normaalisti tunne ollenkaan. Joskus käynyt siis silleen että langan pää taittunut jotenkin ja tökkäissyt terskaan mutta ei sekään kuulemma paha ollut. "Au, joku pisti" ja sitten seksi jatkui :D

Vierailija
7/13 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei se lanka pitkä oo, pari senttiä? Se on nylonia ja pehmenee, ei sitä normaalisti tunne ollenkaan. Joskus käynyt siis silleen että langan pää taittunut jotenkin ja tökkäissyt terskaan mutta ei sekään kuulemma paha ollut. "Au, joku pisti" ja sitten seksi jatkui :D

Jes, hyvä kuulla :D pelkäsin oikeasti että ne on jotkin kupariset ne langatkin.. Vaikka eihän ne nyt kaiken järjen mukaan ole.

ap

Vierailija
8/13 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Jes, hyvä kuulla :D pelkäsin oikeasti että ne on jotkin kupariset ne langatkin.. Vaikka eihän ne nyt kaiken järjen mukaan ole.

ap

Ainakin mulle asennetussa Flexi-T 300:ssa on vaan yksi lanka, jossain malleissa voi varmaan olla kaksikin. Vähemmän takertujia/pistäjiä :D

Vierailija
9/13 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ihan samat syyt kuin sulla valita kuparikierukka. Kustannukset selkeästi vähemmän kuin pillereissä (vaikka kävin laittamassa yksityisellä) ja en muutenkaan halua hormonaalista ehkäisyä. Nyt mulla on ollut kuparikierukka 2.5v

Asentaminen oli kivutonta, jossain kohtaa vähän nipisti, mutta ei todellakaan sattunut. Särkylääkkeenkin unohdin ottaa. Langat jätettiin roikkumaan, mutta ne ei haitanneet yhtään, mies ei koskaan tuntenut niitä seksin aikana. Puoli vuotta asennuksen jälkeen kävin tarkastuttamassa onko se paikoillaan (oli, ei ollut liikkunut yhtään vaikka urheilen ja harrastan seksiä päivittäin) ja samalla langat lyhennettiin, jotta voin taas käyttää tamponeita.

Ainoa haittapuoli on runsaammat kuukautiset kuin ennen, mutta isommilla tamponeita niistäkin selvitään. Kipuja tuntuu olevan jopa vähemmän kuin ennen. En voi muuta kun suositella!

N19

Vierailija
10/13 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle laitettiin synnytyksen jälkeen (lapsi oli yli 6kk siis jo, että ei heti tietenkään), mutta asettaminen ei sattunut yhtään(olin ottanut esilääkkeeksi särkylääkettä, ohjeen mukaan.). Jossain vaiheessa vähän nipisti. Mulla on erittäin niukka kuukautisvuoto normaalisti, mutta kierukan kanssa se oli aika runsas, että en tosiaan ehkä suosittelis sellaiselle, jolla on jo valmiiksi runsaat.

Paikallaan oli n. 3-vuotta. Hyvin pelitti, ei raskauksia.

Langan gyne vielä lyhensi, kun kerroin käyttäväni kuukuppia. Pois otto sujui tosi kivuttomasti, mutta hiukkasen ällötti, kun piti mennä vuodon vikoilla päivillä siihen toimenpiteeseen.

Kaiken kaikkiaan suosittelen, mutta seuraavan synnytyksen jälkeen harkitsen hormonikierukkaa.

Vierailija
11/13 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei sopinut Flexi-T. :( Kovasti vakuutteli gynekologi ettei ne narut tunnu sieltä ym. mutta kyllä se osottautui ihan hirveeks tunnelman tappajaks sit kuitenkin... Seksi oli kamalaa, koska langat pisteli ikävästi ja mies alkoi pelätä sitä, että yhtäkkiä saa iskun langasta penikseensä :D Ei mun kohdalla "pehmenneet" edes kolmen-neljän kuukauden jälkeen... Kuukautiset oli hirveän runsaat ja kivuliaat (normaalisti vuoto 3 päivää, kierukan kanssa tuplasti ja kivut niin pahat että en pystynyt joinain päivinä käveleen).

Luovutin ja vedin sen itse pois lopulta. :D Toivottavasti sulle sopii paremmin! Ja olin siis 19 kun se asetettiin. 

Vierailija
12/13 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ehkäisy jos ehkäisee ja pysyy paikoillaan.

Mulla asennettiin monta kertaa, ei pysynyt aloillaan, huomattiin kun mies valitti langoista. Viimeinen tuli kuukautiskupin mukana ulos. Parempi kai niin, runsastutti kuukautiset niin että alkoi huippaamaan.

Kaverillani on kierukkavauva, aloittaa tän vuoden syksyllä koulun.

Jos lapsiluku ei olisi kohta täynnä harkitsisin ehkäisykapselia (hormonimäärä tasaisempi kuin pillereissä): mulle riitti noi kierukkajutut kolmen asennuksen jälkeen. En kuitenkaan halua enempää lapsia, eli sterilisaatio taitaa sitten olla mun juttu.

Vierailija
13/13 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin halusin ye-pillerien jälkeen huolettoman ja hormonittoman pitkäaikaisen ehkäisyn. Olin 23-vuotias ja synnyttämätön kun kuparikierukka asennettiin ja se laittoi todella sattui. Vähän aikaa mutta voimakkaasti, kuin olisi ujutettu tylppä keihäs sisuksista läpi. Saman päivän iltana alkoivat kammottavat vatsakrampit, kuin todella pahat kuukautiskivut. Makasin kylmänhikisenä ja tajukin meni.

No, kamalan alun jälkeen ongelmia ei ole ollut. Olen ollut tyytyväinen ja valitsisin kuparikierukan uudelleen. Menkat ovat aina olleet kivuliaat, runsaat ja epäsäännölliset eikä kierukka ole pahentanut tilannetta, pärjään kuukupilla. On mukavaa kun ei tarvitse itse murehtia ehkäisystä, ei tule unohduksia. Kuparikierukka on nyt ollut melkein 6 vuotta. Pitäisi vähitellen vaihtaa uusi kierukka tilalle, pelkään vaan että sattuu taas.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän