Onko teillä nämä kohdat kropassa todella kosketusarkoja?
Kertokaas miten teillä! Itselläni on polvensisäsyrjät niin arat, että pitää esim kyljellään maatessa ihan varoa etten pidä jalkoja päällekkäin, jolloin sisäsyrjät ovat vastakkain, koska tästä aiheutuu kipua. Lisäksi selkärankani on alaselän kohdalta täysin kosketusarka ja samoin myös yläselästä hieman niskan alapuolelta, muualta selkärankaa koskiessa ei satu lainkaan. Onko nämä ihan normaaleja kipupisteitä? Kipu on TODELLA kovaa.
Kommentit (14)
Kuulostaa siltä että sulla vois olla fibromyalgia tms. Googlailehan vähän, onko muita oireita? Ehkä kannattaisi varata aika lääkärille?
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä että sulla vois olla fibromyalgia tms. Googlailehan vähän, onko muita oireita? Ehkä kannattaisi varata aika lääkärille?
Terveysoireita ollut esim hermokipu, jonka syy ei selvinnyt lukuisista tutkimuksista huolimatta sekä niveloireet etenkin sormissa ja kyynärpäissä, voimakas uupumus, levottomat jalat, lievä lämmönnousu ja lihaskivut ilman rasitusta, kipu kylkiluissa, tinnitus, vaikea masennus, ummetus ja ripuli, vaikeat vatsakivut ja migreenikohtaukset. Tuntuu vaan etten kehtaa valittaa lääkärille enään saamatta luulosairaan leimaa. :(
Mulla on vyötärön yläpuolella selässä kaksi pientä, erittäin kosketusarkaa pistettä selkärangasta hiukan sivussa. Mitään selittävää vikaa ei ole löytynyt, vaikka selkäranka on magnettikuvattu erään toisen vaivan tutkimusten yhteydessä.
On yleistä, että polvien sisäsyrjät ovat arat. Fysioterapeutit neuvovat laittamaan tyynyn polvien väliin.
Fibromyalgia ei yleensä ole ensimmäinen sairaus, jota epäillään, kun on kipuja. Enemmänkin se on se viimeinen, jota epäillään, jos mitään muuta ei löydy. Fibromyalgiakivulle on tyypillistä, ettei särkylääke tehoa siihen ja että sen paikka vaihtelee. Lääkäri kokeilee yleensä ensimmäisenä ympäri kehoa olevat triggeripisteet. Jos ne ovat arat, voi epäillä fibromyalgiaa. Esim. minulla ei ole, vaikka minulla on kipuja, jotka pystyttiin selittämään vasta 1,5 vuotta tutkimisen aloittamisen jälkeen.
Sekin on hyvä tietää, että kipujen syytä ei aina pystytä lainkaan selvittämään. Etenkin selkäkipujen kanssa on usein niin. Tämä johtuu siitä, että monet kivut ovat toiminnallisia eli näkyisivät vasta kehon ollessa liikkeessä, kun taas kuvantamismenetelmät edellyttävät makaamista hiljaa paikoillaan.
Onko akupunktioon tutustuminen suunnitelmissa?
Ap, jos sinulla on hermokipua, jonka syytä ei ole selvinnyt, sinulla on hermokipua, jonka syy ei ole selvinnyt. Ei sitä tarvitse enää uudelleen tutkia. Kaikkien kipujen syy ei koskaan selviä. Mutta mene toki lääkäriin selvittämään, mitä muita sairauksia sinulla on.
Minkä ikäinen olet? Ikääntymiseen liittyy se, että alkaa tulla vaivoja. Nykyään puhutaan niin paljon hyväkuntoisista kahdeksankymppisistä, että monille tulee yllätyksenä, että ikääntyminen alkaa näkyä jo viisikymppisenä. Niin paljon riippuu geeneistä. Eivät kaikki edes elä yli 70-vuotiaiksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vyötärön yläpuolella selässä kaksi pientä, erittäin kosketusarkaa pistettä selkärangasta hiukan sivussa. Mitään selittävää vikaa ei ole löytynyt, vaikka selkäranka on magnettikuvattu erään toisen vaivan tutkimusten yhteydessä.
On yleistä, että polvien sisäsyrjät ovat arat. Fysioterapeutit neuvovat laittamaan tyynyn polvien väliin.
Fibromyalgia ei yleensä ole ensimmäinen sairaus, jota epäillään, kun on kipuja. Enemmänkin se on se viimeinen, jota epäillään, jos mitään muuta ei löydy. Fibromyalgiakivulle on tyypillistä, ettei särkylääke tehoa siihen ja että sen paikka vaihtelee. Lääkäri kokeilee yleensä ensimmäisenä ympäri kehoa olevat triggeripisteet. Jos ne ovat arat, voi epäillä fibromyalgiaa. Esim. minulla ei ole, vaikka minulla on kipuja, jotka pystyttiin selittämään vasta 1,5 vuotta tutkimisen aloittamisen jälkeen.
Sekin on hyvä tietää, että kipujen syytä ei aina pystytä lainkaan selvittämään. Etenkin selkäkipujen kanssa on usein niin. Tämä johtuu siitä, että monet kivut ovat toiminnallisia eli näkyisivät vasta kehon ollessa liikkeessä, kun taas kuvantamismenetelmät edellyttävät makaamista hiljaa paikoillaan.
Kiitos pitkästä viestistäsi! Nyt kun googletan noita kipupisteitä (http://images.coronaria.fi/?id=7476562) niin paikkaansa pitävät polvien sisäsyrjät, solisluut, alaselkä ja yläselkä, lantion sivu ja kyynärpää, mutta kyllä silti hiipii ajatus että eikö nämä kohdat arista lähes jokaisella sillä itselle tuntuu hyvin normaalilta?
Tuolla myös lukee, että sairaus yleisin keski-ikäisillä naisilla, itse olen vasta 22-vuotias, oireet alkoivat kaksi vuotta sitten, eikä selittävää tekijää koskaan löytynyt, vaikka hermokipu selässä ja toisessa jalassa vei kävelykyvyn, tämä tosin meni ohi vajaa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Ap, jos sinulla on hermokipua, jonka syytä ei ole selvinnyt, sinulla on hermokipua, jonka syy ei ole selvinnyt. Ei sitä tarvitse enää uudelleen tutkia. Kaikkien kipujen syy ei koskaan selviä. Mutta mene toki lääkäriin selvittämään, mitä muita sairauksia sinulla on.
Minkä ikäinen olet? Ikääntymiseen liittyy se, että alkaa tulla vaivoja. Nykyään puhutaan niin paljon hyväkuntoisista kahdeksankymppisistä, että monille tulee yllätyksenä, että ikääntyminen alkaa näkyä jo viisikymppisenä. Niin paljon riippuu geeneistä. Eivät kaikki edes elä yli 70-vuotiaiksi.
Kirjoitinko mahdollisesti epäselvästi, en siis koe että tuota ns "vanhaa" hermokipua tulisi enään tutkia, ollutta ja mennyttä, kunhan pysyisi poissa koska lamaannutti vaikeasti. Tiedän, että kaikkien kipujen syy ei koskaan selviä. Tarkoituksenani olikin vain kysyä, ovatko nämä aiemmin mainitsemani kohdat vartalossa kaikilla muillakin erittäin kipeät ja kosketusarat. Vastasinkin jo ylempänä, mutta olen siis vasta 22-vuotias, terveysongelmia ilmennyt paljon 13-vuotiaasta lähtien, jolloin migreeni hormoonien vuoksi alkoi ja minusta löytyi ärhäkkä sidekudoskasvain, mutta mitään perussairautta minulla ei ole todettuna. Erilaisia tulehduksia ilmennyt viime vuosina: munuaisaltaat, lihakset, nivelet, kohtu, munasarjat, umpilisäke ja päänahka. Flunssaa en sairasta kuin kerran-pari vuodessa. En mieti näitä terveysongelmia liikaa enkä tarkkaile jokaista "uutta oiretta", silti vain välillä käy mielessä että löytyyköhän koskaan selittävää tekijää kaikelle tälle näin nuorella iällä. Lisään vielä, että olen aina ollut hyvässä fyysisessä kunnossa ja normaalipainoinen.
Up, olisin kiitollinen vastauksista. :)
Sinuna menisin käymään fysioterapeutilla. Minulla on fibromyalgia ja kipuja, mutta fysioterapeutilta sain apua mm. alaselän ja polvien kipuun. Yliliikkuvien nivelten takia minulla tulee helposti virheasentoja ja lihasten pitää olla kunnossa. Sain hyvät harjoitusohjelmat, täsmäliikkeet, joilla sain lisää vahvuutta lantion seutuun. Lisäksi sain vinkkejä istumiseen, seisomiseen, kävelemiseen ja nukkumiseen. Kuulostaa tosi tyhmältä harjoitella istumista tai kävelemistä, mutta pienikin virheasento voi joka päivä toistuessaan aiheuttaa isoja kipuja.
Jos olet käynyt jo lääkärillä kipujen vuoksi, niin suosittelen todellakin fysioterapeutilla käymistä. Minulla tuo jalkapohjan ja lantion seudun virheasento aiheutti kipua hartioissa asti ja pahimmillaan en kyennyt nostamaan toista jalkaani kunnolla, vaan kävelin kuin mikäkin notredamenkellonsoittaja...
Vierailija kirjoitti:
Sinuna menisin käymään fysioterapeutilla. Minulla on fibromyalgia ja kipuja, mutta fysioterapeutilta sain apua mm. alaselän ja polvien kipuun. Yliliikkuvien nivelten takia minulla tulee helposti virheasentoja ja lihasten pitää olla kunnossa. Sain hyvät harjoitusohjelmat, täsmäliikkeet, joilla sain lisää vahvuutta lantion seutuun. Lisäksi sain vinkkejä istumiseen, seisomiseen, kävelemiseen ja nukkumiseen. Kuulostaa tosi tyhmältä harjoitella istumista tai kävelemistä, mutta pienikin virheasento voi joka päivä toistuessaan aiheuttaa isoja kipuja.
Jos olet käynyt jo lääkärillä kipujen vuoksi, niin suosittelen todellakin fysioterapeutilla käymistä. Minulla tuo jalkapohjan ja lantion seudun virheasento aiheutti kipua hartioissa asti ja pahimmillaan en kyennyt nostamaan toista jalkaani kunnolla, vaan kävelin kuin mikäkin notredamenkellonsoittaja...
Kiitos paljon vastauksestasi! Jäin mainitsematta aiemmin että fyssarilla on tosiaan korjattu lantion virheasentoa kun toinen jalka on sentin verran toista lyhyempi, SI-nivelessä oli ongelmaa tuon takia ja kaikesta tästä aiheutui silloin kipua lonkkaan, mutta nämä ongelmat on onneksi veks. Kantalappu toisessa kengässä siis lopun elämää ja mahdollisiin kipuihin ja lihaskireyksiin auttavat jumppaliikkeet ja venytykset jo takataskussa. Kiitän halustasi auttaa. :)
Ei ole ollenkaan kosketusarkoja kohtia.
Ei kyllä minullakaan mainitsemiisi kohtiin satu. Menisin lääkäriin.
Mulla on kosketusarka alaselkä ja kipeä se on kyllä muutenkin. Lihakset ilmeisesti tosi pahasti jumissa.