Hesassa ei tervehditä bussikuskeja, mites muualla Suomessa?
Päivän Hesari kertoo, että tutkitusta yli 250 henkilöstä vain 36 tervehtii bussikuskia (http://www.hs.fi/kaupunki/a1457235736906?) eli käytöstavat ovat pääkaupunkilaisilta unohtuneet. Itse kuulun tuohon pieneen prosenttiin joka tervehtii aina, ja olen vuosien saatossa myös kiinnittänyt huomiota tähän vallalla olevaan moukkamaisuuteen, että ei tervehditä. Mites muissa Suomen kaupungeissa? Osataanko paremmin käytöstavat?
Kommentit (66)
Kyl tääl Tampereella nääs nyssekuskille sanotaa et Moro!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne kuskitkaan tervehdi takaisin. Kuinka ihmeessä jaksaakaan tuhansia kertoja joka työvuorossa sanoa moi ja päivää? Meillä päin ei muuten oikeastaan ole bussikuskejakaan, kun vuoroja on niin älyttömän vähän. Pakko olla oma auto, että pääsee kauppoihin ja töihin.
Merilappi
Yhtälailla bussikuskin homma on asiakaspalvelua kuin kaupan kassan. Kaikki kuskit vastanneet tervehdykseeni.
T.nainen Helsingistä
Minä tervehdin joka kerta. Aamulla sanon "hyvää huomenta" tai "huomenta" riippuen mielentilastani. Päivällä ja illalla sanon useimmiten "hei", mutta joskus "päivää" tai "iltaa".
Kuljen bussilla joka päivä ja TODELLAKAAN kuljettaja ei vastaa minulle läheskään aina. En tiedä mistä johtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne kuskitkaan tervehdi takaisin. Kuinka ihmeessä jaksaakaan tuhansia kertoja joka työvuorossa sanoa moi ja päivää? Meillä päin ei muuten oikeastaan ole bussikuskejakaan, kun vuoroja on niin älyttömän vähän. Pakko olla oma auto, että pääsee kauppoihin ja töihin.
Merilappi
Yhtälailla bussikuskin homma on asiakaspalvelua kuin kaupan kassan. Kaikki kuskit vastanneet tervehdykseeni.
T.nainen HelsingistäMinä tervehdin joka kerta. Aamulla sanon "hyvää huomenta" tai "huomenta" riippuen mielentilastani. Päivällä ja illalla sanon useimmiten "hei", mutta joskus "päivää" tai "iltaa".
Kuljen bussilla joka päivä ja TODELLAKAAN kuljettaja ei vastaa minulle läheskään aina. En tiedä mistä johtuu.
Ei oo saanu (mies)bussikuski pillua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, itsekin ihmettelen kun olen yleensä ainoa kyytiinnousijoista, joka tervehtii kuskia (Helsingissä). Aivan ehdottomasti hyviin käytöstapoihin kuuluu tervehtiä asiakaspalvelijaa, niin kaupan kassalla kuin bussissa tai taksissakin. Ei haittaa, vaikkei kuski tervehdikään takaisin.
Toki tilanne on sitten eri kun joskus päästään siihen sivistyksen kehitysvaiheeseen, ettei bussiin tarvitse nousta etuovesta...
Miksi ihmeessä ei haittaa, jos kuski ei tervehdi takaisin? Miksi tervehtiminen kuuluu hyviin käytöstapoihin asiakkaalla, mutta kuskilla vastaaminen ei kuuluisi hyviin käytöstapoihin?
En sanonut, ettei se kuulu kuskin hyviin käytöstapoihin, minua vaan ei kiinnosta kuin omat käytöstapani. Siksi koen, ettei itse tässä asiassa ole ollenkaan väliä sillä, moikkaako kuski takaisin vai ei, vaan hyviin käytöstapoihin kuuluu moikata asiakaspalvelijaa ja siksi moikkaan. En itse ole asiakaspalveluammatissa, joten en voi puhua kuin asiakkaan näkökulmasta.
Kyllä täällä syrjäseudulla voisi kuskia tervehtiä ja kiitellä vaikka useamman kerran kesken matkaakin mutta kun puuttuu se bussi ja kuski.