Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesassa ei tervehditä bussikuskeja, mites muualla Suomessa?

Vierailija
07.03.2016 |

Päivän Hesari kertoo, että tutkitusta yli 250 henkilöstä vain 36 tervehtii bussikuskia (http://www.hs.fi/kaupunki/a1457235736906?) eli käytöstavat ovat pääkaupunkilaisilta unohtuneet. Itse kuulun tuohon pieneen prosenttiin joka tervehtii aina, ja olen vuosien saatossa myös kiinnittänyt huomiota tähän vallalla olevaan moukkamaisuuteen, että ei tervehditä. Mites muissa Suomen kaupungeissa? Osataanko paremmin käytöstavat?

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras tapa on tervehtiä ohimennen tai ottaa katsekontakti, kun bussiin astuu, mutta ei odottaa kuskin nyökyttelevän takaisin. Vuoron aikana joutuis kuski nyökkäämään tuhansia kertoja, johan siinä tulisi kulumavamma niskaan.

Tässä on muita hyviä ohjeita Helsinkiin tulevalle: https://www.youtube.com/watch?v=3t9N0OmbsPE

Ei ole paras tapa. Ääneen tervehtiminen on paras tapa, kuten kassalla. Ja kuski jaksaa vastata tervehdykseen, ihan niin kuin se kassatyöntekijäkin. Ei tule äänijänteiden kulumia.

Vierailija
42/66 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa jos palvelualan ihmiset eivät tervehdi tai jos niitä ei tervehdi ja sano myös kiitos ja näkemiin. Suomalaiset yksinkertaisesti ovat sivistymättömiä.

New Yorkissa varmaan on ihan toisenlaista?

On siellä selkeästi ihmiset sosiaalisempia etenkin palvelualoilla. Ei varmaan töitä saisi jos tuppisuuna möllöttäisi. Täällä Kuopiossa on myös ihan mukavat savolaiset höpöttämässä kaikkea palvelun ohella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen Helsinkiläinen ja yleensä sanon kuskille moi kun kävelen sisään. Ei ne kuskit aina moikkaa takas tai edes katso mua päin mutta ei se mua haittaa. Se on vaan sellanen juttu, sama kun vaikka jossain jenkeissä sanotaan joka paikassa hey, how are you. Ni ei siihen aina vastata välttämättä mitään. Ja se on ihan ok. Emmä oikeen tiedä ketä ne on jotka täsyäkin mielensä pahoittaa. Ja kuka näitä tutkimuksia tekee edes. Se on vaan sellanen vuosien saatossa muovautunu juttu joka ainaki Helsinkiläiselle on ihan fine. En mäkään siihen jää odottamaan kun sanon moi, kävelen vaan.

Vinkki: helsinkiläinen kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella. 

Siis O-M-G!! Kiitos näppärälle kielipoliisille!!!!!1

Vierailija
44/66 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kävin nuorempana maalta Hesassa ja tervehdin niitä ratikkakuskeja ja kysyin kun vieraassa kaupungissa olin ihan ulalla reiteistä että: "Päevee. Männöökö tämä pussi sinne ja sinne kadulle?" En saanut minkäänlaista vastausta tahi tervehdystä. Näyttivät ihan kantasuomalaisilta sälleiltä.

Oisit puhunu suomee nii oisit ehkä saanutkin jonku vastauksen.

Vierailija
45/66 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kävin nuorempana maalta Hesassa ja tervehdin niitä ratikkakuskeja ja kysyin kun vieraassa kaupungissa olin ihan ulalla reiteistä että: "Päevee. Männöökö tämä pussi sinne ja sinne kadulle?" En saanut minkäänlaista vastausta tahi tervehdystä. Näyttivät ihan kantasuomalaisilta sälleiltä.

Oisit puhunu suomee nii oisit ehkä saanutkin jonku vastauksen.

On äärimmäisen sivistymätöntä, jos helsinkiläinen ei ymmärrä tai osaa maaseutumurteita.

Vierailija
46/66 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen Helsinkiläinen ja yleensä sanon kuskille moi kun kävelen sisään. Ei ne kuskit aina moikkaa takas tai edes katso mua päin mutta ei se mua haittaa. Se on vaan sellanen juttu, sama kun vaikka jossain jenkeissä sanotaan joka paikassa hey, how are you. Ni ei siihen aina vastata välttämättä mitään. Ja se on ihan ok. Emmä oikeen tiedä ketä ne on jotka täsyäkin mielensä pahoittaa. Ja kuka näitä tutkimuksia tekee edes. Se on vaan sellanen vuosien saatossa muovautunu juttu joka ainaki Helsinkiläiselle on ihan fine. En mäkään siihen jää odottamaan kun sanon moi, kävelen vaan.

Vinkki: helsinkiläinen kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella. 

Siis O-M-G!! Kiitos näppärälle kielipoliisille!!!!!1

Ole hyvä. Kyseinen sana on jostain syystä hämmästyttävän hankala yllättävän useille suomalaisille (pieni alkukirjain) palstalaisille. Autan toki mielelläni jatkossakin.

Vierailija
47/66 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahdessa kaikki lapsia myöten tervehtivät ja vielä kiittävät pois jäädessään. Tampereella vähän enemmän vaihtelee asiakkaiden käytännöt, mutta kyllä oman kokemukseni mukaan on kuskit takaisin tervehtineet lähes poikkeuksetta.

Vierailija
48/66 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joensuussa kuulostaa ihan vähä-älyiseltä se 100 desibelin "terve, terve, terve, terve, terve, terve" - joka pysäkillä. Ja kovaääninen kiekaisu "kitoss, kitoss, kitoss, kitoss, kitoss" sieltä taka- tai keskiovelta.

Eikö lämmin katsekontakti ja vaikka pieni nyökkäys ajaisi saman asian. Tai jos ensimmäinen poistuva kimauttaa sen kiitoksen täydellä volyymillä, niin muut kyydistä poistuvat voivat vaikka nyökätä kuskille, kun se seuraa peilistä sitä keskiovea.

Vierailija
49/66 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta täällä jaksetaan mieli pahoittaa. Helsinkiläisenä harvemmin tervehdin pk-seudulla kuskeja koska minusta on inhimmillisempää jättää heidät rauhaan jos katselevat muualle ja viestivät elekielellä ettei kiinnosta. Jos kuskiin saa katsekontaktin puolin ja toisin niin voi ihan hyvin tervehtä mutta en mä ketään väkisin tervehtisi. Yleensä on jonoa ja erittäin tiukat aikataulut ja kaikkein eniten pahoitetaan mieli hidastelusta puolin ja toisin. Käytännössä kuski ja matkustava kerkeävät katsoa vain sitä lippumaattia kun kävelevät ripeästi sisään. Sporaan ja jokeri -linjan busseihin voi nousta myös keskiovista, jolloin kuskiin ei edes törmää. Annettaan niille pk-seudun kuskeille työrauha! Se on kohteliaampaa. Kaukoliikenteessä ja pienemmissä paikoissa on tietenkin eri meininki. Volyymikin on paljon pienempi ja eri kaupungeilla on oma kulttuurinsa. Miten voit edes nousta kaukoliikennebussiin puhumatta kuskille? No et oikein mitenkään. 

Kyllä me täällä Suomessa aika sivistyneitä ollaan! Asiakaspalvelukulttuuri nyt on mitä on. Itseä ottaa pannuun ainoastaan se kun matkakortilla ei olekaan arvoa ja pyytää kuskilta jotain tiettyä lippua pk-seudulla mutta kuski ei millään kerro paljonko se maksaa tai sano mitään. Ainaolen saanut tivata niin että paljonko se on?! Mutta kyllä mä pystyn tuon epäkohdan kanssa elämään... monet kuskeista eivät välttämättä osaa kieltäkään kovin hyvin.

Vierailija
50/66 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muualla halitaan ja pusitaan kaikki kuskit :)

Vierailija
51/66 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä aina tervehdin, mutta hyvin harvoin tervehdykseeni vastataan. Samoin huikkaan aina kädellä kun poistun bussista. Asun täällä vantaan korvessa, joten omalla pysäkillä ei ole montaa poisjäävää koskaan.

Kaupan tädit kyllä tervehtivät, mutta harva katsoo suoraan silmiin. Musta se on edelleen hassua, vaikka olen täällä ruuhka-suomessa jo kierona savolaisena 25 vuotta asunut. Mut eipä tuo haitanne. Minä tervehdin ja katson silmiin, ja jos toinen ei niin tee, niin olokkuut sitten ihan miten ihe haluaap. =)

Vierailija
52/66 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyökkään ja ajattelin sen olleen tarpeeksi hyvä tervehdys. Jos ostan kuskilta lipun tai olen ainoa asiakas, niin tervehdin ääneen. Jos bussikuski odottaa minua, että ehdin mattimyöhäisenä bussiin, tai pysähtyy kun viiton vaikka en ole ehtinyt pysäkille, niin kiittelen vuolaasti. Keskustassa, missä menee lauma ihmisiä, en välttämättä tervehdi. Ja varsinkin, jos kuski katselee keskiovista poistuvia, niin en tungettele tervehdykselläni. Käytäntö sanelee järkevimmän tavan. Tuo tutkimus koski ääneen tervehtimstä. Jos poistun etuovista, niin kiitän kuskia. En osaa huudella takaovilta kiitosta. Olen lapsi joka kasvoi aikana milloin ei pihalla tai kotona kiljuttu ;-)

Rva HKI

Vierailija
53/66 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa kaupungissani tervehditään puolin ja toisin. Talvilomalla ajeltiin paljon julkisilla Helsingissä ja kuskit aika yrmyjä, eivät tervehtineet eivätkä edes puhuneet suomea!! Kysyin tiettyä pysäkkiä, eivät osanneet vastata. Kysyin aikataulusta paperiversiota, eivät ymmärtäneet. Kysyin lastenlipun hintaa seutuliikenteessä, en saanut suoraa vastausta. Ihan noloa, naurettavaa ja suututtavaa tuommoinen asiakaspalvelu!!! Olkapäitä kohauttelivat työkseen. Arrrhggggh!!!!!

Kuinka monta tuollaista kuskia kohtasit? Joskus osuu kohdalle tuollainen ja hän on yleensä idästäpäin kotoisin. Mutta kieltämättä Helsingin bussikuskeilla ei ole vakireittejä, että tuntisivat kadut ja pysäkit. Usein he kyllä osaavat katsoa koneeltaan. Tietysti jos on hirveä kiire, niin helpompi yrittää turisti siirtää taksiin.

Vierailija
54/66 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tervehdin aina joka paikassa, mikäli menen etuovesta. Kehäkolmosen sisällä jotkut kuskit vastaa, mutta aika harva. Mitä pohjoisemmaksi mennään, sitä varmempi vastaus kuskilta. 

Vierailija
55/66 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellisuudessa tuossa Hesarin artikkelissa 73 ihmistä 263:sta tervehti, eli 27 prosenttia. Ei siis 36 kuten ap harhaanjohtavasti väitti. Ketä tuommoinen vääristeleminen palvelee?

Vierailija
56/66 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulussa ei ennää kehtaa lähteä onnikasta jos ei huikkaa hei, kiitos tai heilauta kättä kun kaikki tekkee niin. Myös tullessa moikataan. Paitsi jos haluat vaikuttaa pölijältä.

Vierailija
57/66 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän bussia harvoin, tervehdin kyllä aina kuljettajaa. En kyllä asu hesassa, mutta siellä aina bussilla käyn ja siihen bussiin nousevat tervehtivät myös kuljettajaa. Tervehdin myös kaupan kassaa ym.

Vierailija
58/66 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kouvolassa on sääntö että moikataan ja kiitetään tai hyvästellään lähtiessä.nyt asun espoossa ja täällä ei moikata.sen huomasin heti kun tänne tulin :) niin on erilaista.

Vierailija
59/66 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omassa kaupungissani tervehditään puolin ja toisin. Talvilomalla ajeltiin paljon julkisilla Helsingissä ja kuskit aika yrmyjä, eivät tervehtineet eivätkä edes puhuneet suomea!! Kysyin tiettyä pysäkkiä, eivät osanneet vastata. Kysyin aikataulusta paperiversiota, eivät ymmärtäneet. Kysyin lastenlipun hintaa seutuliikenteessä, en saanut suoraa vastausta. Ihan noloa, naurettavaa ja suututtavaa tuommoinen asiakaspalvelu!!! Olkapäitä kohauttelivat työkseen. Arrrhggggh!!!!!

Kuinka monta tuollaista kuskia kohtasit? Joskus osuu kohdalle tuollainen ja hän on yleensä idästäpäin kotoisin. Mutta kieltämättä Helsingin bussikuskeilla ei ole vakireittejä, että tuntisivat kadut ja pysäkit. Usein he kyllä osaavat katsoa koneeltaan. Tietysti jos on hirveä kiire, niin helpompi yrittää turisti siirtää taksiin.

Neljä kuskia tapasin joilta kysyin jotain matkustamiseen liittyvää. Jos on uusi työntekijä niin ehkä kaikki konsernin asiat ei ole tuttuja mutta esim. lasten seutulipun hinta on mielestäni työn perusjuttu. Ja se että ei ymmärretä kysymystä suomen kielellä ei luo perustaa asiakaspalveluun. Bussikuski ON asiakaspalvelija.

Vierailija
60/66 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joensuussa kuulostaa ihan vähä-älyiseltä se 100 desibelin "terve, terve, terve, terve, terve, terve" - joka pysäkillä. Ja kovaääninen kiekaisu "kitoss, kitoss, kitoss, kitoss, kitoss" sieltä taka- tai keskiovelta.

Eikö lämmin katsekontakti ja vaikka pieni nyökkäys ajaisi saman asian. Tai jos ensimmäinen poistuva kimauttaa sen kiitoksen täydellä volyymillä, niin muut kyydistä poistuvat voivat vaikka nyökätä kuskille, kun se seuraa peilistä sitä keskiovea.

Jyväskylässä on myös aika yleistä tuo "terve, terve, tervee" "kiitos, kiitos, kiitti, kitosss" -rumba aina bussin pysähtyessä. Olen huomannut, että jos yksikin huikkaa kiitoksen pois kyydistä astuessaan, niin kaikki muutkin pois jäävät tekee samoin. Kukaan ei kehtaa olla ainut, joka ei sano mitään. :) Onhan se hassua tavallaan, mutta mulle jää siitä kyllä aina hyvä mieli.

Kuskit on aika mukavia täällä päin ainakin niillä linjoilla joita itse käytän. Yksi juttelee aina mukavia, yksi ajelee joulun alla tonttulakki päässä ja yksi on nyt varmaan 15 vuoden ajan tervehtinyt mua melkein joka aamu samalla äänensävyllä "TERVEEE!" :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän