Hesassa ei tervehditä bussikuskeja, mites muualla Suomessa?
Päivän Hesari kertoo, että tutkitusta yli 250 henkilöstä vain 36 tervehtii bussikuskia (http://www.hs.fi/kaupunki/a1457235736906?) eli käytöstavat ovat pääkaupunkilaisilta unohtuneet. Itse kuulun tuohon pieneen prosenttiin joka tervehtii aina, ja olen vuosien saatossa myös kiinnittänyt huomiota tähän vallalla olevaan moukkamaisuuteen, että ei tervehditä. Mites muissa Suomen kaupungeissa? Osataanko paremmin käytöstavat?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne kuskitkaan tervehdi takaisin. Kuinka ihmeessä jaksaakaan tuhansia kertoja joka työvuorossa sanoa moi ja päivää? Meillä päin ei muuten oikeastaan ole bussikuskejakaan, kun vuoroja on niin älyttömän vähän. Pakko olla oma auto, että pääsee kauppoihin ja töihin.
Merilappi
Kaupan kassalla työskentelevät ainakin jaksavat. Bussikuskeille tuntuu olevan aivan ylivoimaista.
Mä kävin nuorempana maalta Hesassa ja tervehdin niitä ratikkakuskeja ja kysyin kun vieraassa kaupungissa olin ihan ulalla reiteistä että: "Päevee. Männöökö tämä pussi sinne ja sinne kadulle?" En saanut minkäänlaista vastausta tahi tervehdystä. Näyttivät ihan kantasuomalaisilta sälleiltä.
Aaa, no kyllä täällä Helsingissäkin sitten siinä tapauksessa tervehditään. Nimittäin koska minä tervehdin. Näköjään kun sanoo, että "täällä Oulussa tervehditään" tai "Varissuolla tervehdin aina", niin se riittää, ei tarvittu siihen artikkeleita. Eli kyllä, täällä Helsingissäkin tervehditään :D
No kettuilut sikseen. Minä nyt kuitenkin tervehdin aina. Miten usein teillä muualla Suomessa (siellä kohteliaassa, joka ei ole Hesa) tehdään niitä bussimatkoja? Kun joku sanoo, että oikein aina tervehtii, mutta että viime kerrasta tosin oli se kolme vuotta? Minä esim. teen bussilla joka päivä 4-8 matkaa ruuhka-aikaan ja joskus on vaikea tervehtiä, kun ei kuski katso yhtään omaan suuntaan. Ei viitsis ihan vängällä seistä ja töröttää tukkeena sitten. Samalla oven avauksella vielä tulee tai menee bussiin se 20 ihmistäkin ja kuski tuntuu katsovan vaan jotain peilejä silloin ja keskittyvän aikataulussa pysymiseen. Mutta aijoo, meillä Helsingissä kun on nämä poikkeuksellisen huonot tavat...! Sepä se varmaan on...
Vierailija kirjoitti:
Päivän Hesari kertoo, että tutkitusta yli 250 henkilöstä vain 36 tervehtii bussikuskia (http://www.hs.fi/kaupunki/a1457235736906?) eli käytöstavat ovat pääkaupunkilaisilta unohtuneet. Itse kuulun tuohon pieneen prosenttiin joka tervehtii aina, ja olen vuosien saatossa myös kiinnittänyt huomiota tähän vallalla olevaan moukkamaisuuteen, että ei tervehditä. Mites muissa Suomen kaupungeissa? Osataanko paremmin käytöstavat?
Minä tervehdin aikani. Mutta kun eivät tervehdi takasin niin anti olla. Jos kuski tervehtii niin sitten minäkin. Kiittämään harvoin on aihetta. Täällä on niin huonot kuskit.
Vierailija kirjoitti:
Olen Helsinkiläinen ja yleensä sanon kuskille moi kun kävelen sisään. Ei ne kuskit aina moikkaa takas tai edes katso mua päin mutta ei se mua haittaa. Se on vaan sellanen juttu, sama kun vaikka jossain jenkeissä sanotaan joka paikassa hey, how are you. Ni ei siihen aina vastata välttämättä mitään. Ja se on ihan ok. Emmä oikeen tiedä ketä ne on jotka täsyäkin mielensä pahoittaa. Ja kuka näitä tutkimuksia tekee edes. Se on vaan sellanen vuosien saatossa muovautunu juttu joka ainaki Helsinkiläiselle on ihan fine. En mäkään siihen jää odottamaan kun sanon moi, kävelen vaan.
Minulle ei ainakaan ole yhtään ok, jos tervehdykseeni ei vastata eikä minua edes katsota kun tervehdin. Minä en oikein tiedä, ketkä EIVÄT pahoita tästä mieltään. Ne kai, joita ei haittaa vaikka kohdellaan kuin eteismattoa. Kyllä maksava asiakas saa odottaa edes peruskohteliaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen Helsinkiläinen ja yleensä sanon kuskille moi kun kävelen sisään. Ei ne kuskit aina moikkaa takas tai edes katso mua päin mutta ei se mua haittaa. Se on vaan sellanen juttu, sama kun vaikka jossain jenkeissä sanotaan joka paikassa hey, how are you. Ni ei siihen aina vastata välttämättä mitään. Ja se on ihan ok. Emmä oikeen tiedä ketä ne on jotka täsyäkin mielensä pahoittaa. Ja kuka näitä tutkimuksia tekee edes. Se on vaan sellanen vuosien saatossa muovautunu juttu joka ainaki Helsinkiläiselle on ihan fine. En mäkään siihen jää odottamaan kun sanon moi, kävelen vaan.
Vinkki: helsinkiläinen kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella.
Katoha tänne on pesiny pilkkupolliisi
Joo, itsekin ihmettelen kun olen yleensä ainoa kyytiinnousijoista, joka tervehtii kuskia (Helsingissä). Aivan ehdottomasti hyviin käytöstapoihin kuuluu tervehtiä asiakaspalvelijaa, niin kaupan kassalla kuin bussissa tai taksissakin. Ei haittaa, vaikkei kuski tervehdikään takaisin.
Toki tilanne on sitten eri kun joskus päästään siihen sivistyksen kehitysvaiheeseen, ettei bussiin tarvitse nousta etuovesta...
Etelä-Saimaa teki saman testin viime viikolla Lappeenrannassa, yksi ei tervehtinyt.
http://www.esaimaa.fi/Online/2016/03/06/Bussikyselyn%20tulokset%20osoit…
Testi tehtiin hiihtolomaviikolla, koululaisten kanssa tulos olisi voinut olla toinen. Itse en kehtaa kohdata asiakaspalvelijaa tervehtimättä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, itsekin ihmettelen kun olen yleensä ainoa kyytiinnousijoista, joka tervehtii kuskia (Helsingissä). Aivan ehdottomasti hyviin käytöstapoihin kuuluu tervehtiä asiakaspalvelijaa, niin kaupan kassalla kuin bussissa tai taksissakin. Ei haittaa, vaikkei kuski tervehdikään takaisin.
Toki tilanne on sitten eri kun joskus päästään siihen sivistyksen kehitysvaiheeseen, ettei bussiin tarvitse nousta etuovesta...
Miksi ihmeessä ei haittaa, jos kuski ei tervehdi takaisin? Miksi tervehtiminen kuuluu hyviin käytöstapoihin asiakkaalla, mutta kuskilla vastaaminen ei kuuluisi hyviin käytöstapoihin?
Omassa kaupungissani tervehditään puolin ja toisin. Talvilomalla ajeltiin paljon julkisilla Helsingissä ja kuskit aika yrmyjä, eivät tervehtineet eivätkä edes puhuneet suomea!! Kysyin tiettyä pysäkkiä, eivät osanneet vastata. Kysyin aikataulusta paperiversiota, eivät ymmärtäneet. Kysyin lastenlipun hintaa seutuliikenteessä, en saanut suoraa vastausta. Ihan noloa, naurettavaa ja suututtavaa tuommoinen asiakaspalvelu!!! Olkapäitä kohauttelivat työkseen. Arrrhggggh!!!!!
Naurettavaa jos palvelualan ihmiset eivät tervehdi tai jos niitä ei tervehdi ja sano myös kiitos ja näkemiin. Suomalaiset yksinkertaisesti ovat sivistymättömiä.
Kun kuski tervehtii, niin varmasti vastaan. Mutta joskus tervehdin itse enkä saa kuskilta mitään vastausta, mikä on minusta todella outoa. Ei luulisi olevan niin vaikeaa avata suutaan.
Minä tervehdin bussikuskia aina, samoin niin teen kun menen kaupan kassalle tai muihin vastaaviin paikkoihin. Teen sen vaikka minua ei tervehdittäisikään, mutta mielestäni se nyt vaan kuuluu alkeellisimpiin käytöstapoihin. Näin siis Tampereella.
Vierailija kirjoitti:
Minä tervehdin bussikuskia aina, samoin niin teen kun menen kaupan kassalle tai muihin vastaaviin paikkoihin. Teen sen vaikka minua ei tervehdittäisikään, mutta mielestäni se nyt vaan kuuluu alkeellisimpiin käytöstapoihin. Näin siis Tampereella.
Alkeellisimpiin käytöstapoihin kuuluu myös, että tervehdykseen vastataan.
Joka kerta tervehdin, täällä kuopiossa myös bussikuskit tervehtivät. Helsingissä tervehdin myös ja kuski katsoi kuin mielenvikaista.
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa jos palvelualan ihmiset eivät tervehdi tai jos niitä ei tervehdi ja sano myös kiitos ja näkemiin. Suomalaiset yksinkertaisesti ovat sivistymättömiä.
New Yorkissa varmaan on ihan toisenlaista?
Minä tervehdin aina bussikuskia, paitsi jos tulee joku sähläys bussikortin kanssa, silloin saattaa jäädä välistä kun keskityn siihen korttiin. Sitä minä ihmettelen kaikista eniten, että jos bussikuski on jäänyt odottamaan pysäkille juoksevaa ihmistä ja kun tämä on kuskin ansiosta ehtinyt bussiin, hän ei voi katsoa kuskia silmiin ja sanoa "Kiitti!" tai edes tervehtiä. Nuo näyttävät vain korttia lukijalaitteelle tai heittävät rahat tiskiin ja ei muuta kuin istumaan. He ovat saaneet ekstrapalvelua, mutta kuljettaja on siltikin kuin ilmaa heille. Tosi törppöä!
Periaatteessa Tampereen seudulla ei tervehditä, koska ollaan lähes Hämeessä ja Hämeessähän ei turhia puhuta. Jos meet morjestaan bussikuskia kanssamatkustajat kattoo että "hullu tulee onnikkaan kun rupee puhuun". Käytännössä kuitenkin monikin morjestaa nyssen kuskia sanomalla "moro".
Paras tapa on tervehtiä ohimennen tai ottaa katsekontakti, kun bussiin astuu, mutta ei odottaa kuskin nyökyttelevän takaisin. Vuoron aikana joutuis kuski nyökkäämään tuhansia kertoja, johan siinä tulisi kulumavamma niskaan.
Tässä on muita hyviä ohjeita Helsinkiin tulevalle: https://www.youtube.com/watch?v=3t9N0OmbsPE
Vinkki: helsinkiläinen kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella.