Miten jakaisitte asumiskustannukset tässä tilanteessa?
Olen muuttamassa seurustelukumppanini luokse asumaan. Hänellä on asunto, josta maksaa lainaa. Jos vastike on vaikka 300e ja laina 600e, niin miten tekisitte reilun jaon?
Kommentit (28)
Niin ja tuon 300 lisäksi ei maksa muuta. Ei sähköä ym. Tällaisen asunnon vuokra olis täälläpäin noin 850 kuussa.
Musta kyllä edelleen tuntuu että se on tällä hetkellä epäreilua jos mies maksaa moninkertasesti enemmän ku minä, mut toisaalta tulevaisuudessa sillä olis muuten iso omaisuus jonka mä olisin osittain maksanu mutta en silti sais siitä mitään.
Mies vaan niin varmasti ehdotti jos mä maksaisin koko summasta 45% ja se loput mutta nyt kyllä on alkanut mietityttää.. Eron hetkellä ois aika surullista et en sais sijoituksista mitään mut toisaalta jos kyse ois vuokrakämpästä nii sit ei tuntuus pahalta maksaa puolta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Musta kyllä edelleen tuntuu että se on tällä hetkellä epäreilua jos mies maksaa moninkertasesti enemmän ku minä, mut toisaalta tulevaisuudessa sillä olis muuten iso omaisuus jonka mä olisin osittain maksanu mutta en silti sais siitä mitään.
Mies vaan niin varmasti ehdotti jos mä maksaisin koko summasta 45% ja se loput mutta nyt kyllä on alkanut mietityttää.. Eron hetkellä ois aika surullista et en sais sijoituksista mitään mut toisaalta jos kyse ois vuokrakämpästä nii sit ei tuntuus pahalta maksaa puolta. Ap
No epäreilua sekin on, jos sinä maksat miehen lainaa. Vuokrakämpästä luonnollisesti maksaisitkin puolet, mutta ei tuossa tilanteessa siinä ole mitään järkeä. Joko maksat sen 150 ja puolet laskuista, tai sitten muutatte johonkin muualle tai sinä ostat puolet siitä kämpästä. Tai siis mulle nuo olisi ainoat vaihtoehdot :)
Suosittelen että ette muuta yhteen.
voit sitten maksaa itse vuokraa 500-600€ ja laitat asuntosäästötilille niin paljon, että summasta tulee tuo 900€. Näin et missään nimessä maksa poikaystäväsi lainaa ja saat tuntumaa asunnonomistajan arkeen. Niin ja tietysti maksat sähköt ja vedet lisäksi.
Aikuinen nainen kirjoitti:
Suosittelen että ette muuta yhteen.
voit sitten maksaa itse vuokraa 500-600€ ja laitat asuntosäästötilille niin paljon, että summasta tulee tuo 900€. Näin et missään nimessä maksa poikaystäväsi lainaa ja saat tuntumaa asunnonomistajan arkeen. Niin ja tietysti maksat sähköt ja vedet lisäksi.
No tää just on se syy miks oon epävarma, koska tuntuu jotenki itsekkäältä ku vuokran maksu tasan ei ois mikään ongelma mut jotenki se et maksan sen lainaa pois tuntuu epäreilulta. Siks haluisin kuulla jonku aukottoman selityksen miten ois järkevintä toimia. Tähän mennessä järkevimmältä kuulostaa se että ostaisin osuuden kämpästä itelleni, mut en oo kyllä varma miten mies siihen reagois. Ap
Mä olen jo vanha kääkkä ja kirjoitin tuon viestin 25.
25 vuotta sitte oli tilanne, että minä ja silloinen poikaystäväni muutimme exän omistamaan kaksioon. Meillä molemmilla oli oma omistuskaksio, mutta hänen oli työpaikan kannalta sijainniltaan parempi.
Minä laitoin oman asuntoni vuokralle. Vuokratuotto meni kokonaisuudessaan YHTEISELLE säästötilille. Tiliin ei koskettu lainkaan. Minä maksoin asuntoni lainat ja vastikkeet sekä maksoin verot vuokratulosta. Exä maksoi oman asuntonsa kulut. Mun asunnon vuokra meni lyhentämättömänä säästötilille, jolla hankimme mm. Häätarvikkeita ja häämatkan sekä kalustimme myöhemmin hankkimaamme ok- taloa.
Jos maksat puolet juoksevista ja sitoudut laittamaan esim 150€ yhteiselle tilille, niin minusta se on reilua. Jos teistä ei tule paria, niin otat puolet säästöistä mukanasi.
T. N 51
Muutin juuri miesystäväni luo, hänen omistamaansa asuntoon. Luonnollisestikaan en maksa muuta kuin puolet vastikkeesta ja laskuista. Laina ja asunto ovat miehen nimissä ja hän on itse aikoinaan valinnut asunnon ja lainan ehdot. En todellakaan olisi suostunut muuhun käytäntöön enkä edes olemaan suhteessa mieheen, joka ehdottaisi että makselisin hänen lainojaan.