Oma juominen ahdistaa
Heippa,
Minua on alkanut ahdistaa oma alkoholinkäyttöni. Juon suhteellisen harvoin, n. 4krt/vuosi. Näissä tilanteissa minulla karkaa mopo käsistä, ja olen todella humalassa. Saatan juoda 10 annosta, joka on ihan liikaa. Illanvietot päättyvät aina oksenteluun, ja yleensä paha olo ja oksentelu jatkuu koko seuraavan päivän. Luonnollisesti hoen itselleni ettei ikinä enää, mutta seuraavaan ryyppykertaan mennessä se onkin jo unohdettu.
Minulla olisi ensi vikkonloppuna tiedossa kaverin tupaantulijaiset. En suoraan sanottuna haluaisi mennä, koska juon siellä sitten kuitenkin; koen myös kavereideni painostavan minua juomaan.
Onko kellään ollut vastaavaa tilannetta? Miten olette ratkaisseet tilanteen? Kohtuukäyttö ei minulta todennäköisesti onnistu, joten onko ainoa vaihtoehto lopettaa juominen kokonaan? Ja mikä tärkeintä, mistä saan voiman sanoa kerta toisensa jälkeen ei.
Kommentit (16)
Lopeta kokonaan ja perustele asia sanomalla, että alkoholi ei vain kerta kaikkiaan sovi sinulle. Täysi raittius on nykyään yhä yleisempää ja ihailtuakin. Ota varmuuden vuoksi mukaan omat juomat, eli vissyä/ limua/ mehua, mistä nyt tykkäätkin. Pyydä ystäviäsi kunnioittamaan päätöstäsi ilman tuputusyrityksiä.
Et ole ainoa tuossa tilanteessa oleva. Tunnen joitain ihmisiä, joilla on juuri vastaava alkoholiongelma: he eivät ryyppää jatkuvasti, mutta aina, kun käyttävät alkoholia, homma menee yli. Alkoholi yksinkertaisesti ei sovi heille. Ongelma on sikäli mutkikas, että jatkuvaan juomiseen on ehkä helpompi löytää apua, ja se on ehkä seurassa hyväksyttävämpi syykin jättää viinat juomatta. Monelle on varmasti vaikea ymmärtää se, että ulospäin kohtuulliselta käyttämiseltä näyttävä juominen onkin juojalle ongelma.
-
Mä sanoisin, että kannattaa lopettaa juominen. Googlailin vähän paikkoja, joista voisi löytyä apua alkoholinkäytön lopettamiseen, ja yksi tulos oli päihdelinkki. Löytyisköhän sieltä jotain sulle? Sun tapauksessa ehkä ongelmana - niin kummalta kuin se kuulostaakin - tulee todennäköisesti olemaan se ympäristön painostus. Siksi olisi tärkeää, että sulla olisi jonkinlaisia työkaluja ja valmiuksia asian kanssa toimimiseen.
-
Tulee muuten mieleen eräs fiktiivinen hahmo, joka lopetti alkoholinkäytön ennen sen muodostumista todelliseksi ongelmaksi: Girlsin Adam.
Kannattaa myös miettiä sitä seuraansa
Sano että sulla on antibiootti kuuri etkä voi juoda.
Tää on taas yksi asia, mikä Suomessa tympii, että pitää perustella sitä ettei halua alkoholia! Ja keksiä jotain naurettavia tekosyitä, jos haluaa olla rauhassa ja välttää painostuksen (antibioottikuuri, olen autolla, aikainen herätys aamulla tms).
On ihmisiä joille alkoholi ei yksinkertaisesti sovi ja sinä olet todennäköisesti yksi heistä. Sen takia juomisen välttäminen kokonaan on varmaan fiksuin ratkaisu. Harmi että kaverisi eivät ole yhtä fiksuja kuin sinä :( Tekosyy ei toimi joka kerta, ja ihmiset alkavat ihmetellä miksi sulla on aina antibioottikuuri kun on bileet, joten voithan koittaa kertoa kavereille rehellisesti, että et halua juoda koska alkoholi ei sovi sulle. Kannattaa myös ehkä harkita hakeutumista fiksumpaan seuraan?
Itse en käy nykyään enää esim. baareissa koska jotenkin se on niin vaikea sanoa ei kun kaverit vieressä kannustaa että no "otaa nyyytt" jne. ja toisaalta en taas jaksa katsella kännissä olevia ihmisiä selvinpäin. Kotona tykkään juoda välillä pari siideriä tai lasin viiniä elokuvaa katsellessa mutta se jää siihen koska en osta kotiini alkoholia kaappeihin. Mutta hyvä esimerkki suomalaisesta juomakulttuurista on se, että itse juhlissa ollessani kieltäydyin alkoholijuomista ja ensimmäinen kysymys oli että olenko raskaana? Älytöntä. Niin ja juhlista poistun hyvissä ajoin eli en viihdy pikkutunneille asti koska silloin se menee lähinnä kännisten katselemiseksi. :D
Ota juhliin mukaan itsellesi alkoholitonta olutta tai viiniä, hyvässä lykyssä kukaan ei huomaa mitään etkä joudu selittelemään.
Mulls oli nuorempana samaa ongelmaa. Nyt 36 taas ei ehdi hommata känniä illassa kun juon mietoja viinejä/siidereitä. Yksi mikä nuorempana rajoitti (kun vedin viinaa) oli se että join joka toisena drinkkinä vesilasillisen/kaksi. Ja kun selkeästi huippaa, siirtyy vesilinjalle tunniksi tai kahdeksi.
Kannattaa juoda useammin, ettei ne muutamat kerrat vuodessa niin spessuja ole, että pitää överiksi vetää. Ja en puhu ympäripämppäämisestä, van parista viinilasillisesta esim.
Ei toi nyt ole edes paha jos se pysyy neljässä kerrassa vuodessa. Aika paskaan kuntoon menet 10 annoksesta. Suosittelen että vältät alkoja, koska noilla määrillä et voi alkaa vetämään usein. Jos otat tupareissa viiniä, niin ota mukaan itsellesi myös pullo alkotonta, jota sitten juot siinä aina välillä ja jätät sen oikean viinin vähemmälle. Joissain maku on ihan kohdallaan. Testaa erilaisia alkoholittomia shampanjoita, valkkareita ja punaviinejä. Baarissa sitten tilanne on vaikeampi, mutta jos vedät siellä överit aina niin jättäisin sitten siellä ottamatta tai vähemmälle.
Jos ne kaverit juottavat alkoholia liikaa oikein tarkoituksella, vaikka ottaisit vähän tai joisit vähäalkoisia tai alkottomia siinä sivussa, niin jättäisin varmaan itse menemättä ja hankkisin uusia kavereita. Kyllähän toi määrä on sulle ihan liikaa jos yrjöät, joka paikkaan. En tajua miks ne sun kaveriskaan sua juottavat jos tietävät että menet niin pahaan kuntoon. Kai ne sun kännikäyttäytymisestäsi tietää.
Mulla on täysin samanlainen tilanne kuin sulla! Ei auttanut useammin juomiset tai yhtään mikään, aina tuli juotua sen ekan jälkeen ihan älyttömiä määriä. Mulla ei auttanut mikään muu kuin lopettaa aluksi ihan kokonaan. Muutama kaveri sitten kyllästyi minuun kun olen niin tylsä, enkä osaa pitää hauskaa. Noh, ne ovat entisiä kavereita ja hyvä niin. :) Nykyään pystyn juomaan silloin tällöin saunassa siiderin tai lasillisen viiniä, kun olen mieheni kanssa kahdestaan kotona. Jos menen ulos, on vain päätettävä etten juo mitään, koska se lähtee aivan varmana lapasesta. Näin opiskelijana hyvä syy ja ihan oikeakin olla juomatta on rahan puute.
Suosittelisin, että lopetat kokonaan. Itse lopetin alkoholin käytön n. 1,5 vuotta sitten, kun ei enää vaan kiinnostanut. Toisekseen monesti seuraavana päivänä kadutti tekemiseni ja oli inhottava darramasennus :( Päätin ettei alkoholi ole sen arvoista, ja oli ihan mahtava päätös! :) Nautin elämästäni paaaljon enemmän absolutistina. Alussa saatoin ottaa kotona tai kavereiden kanssa esim. yhden siiderin, mutta nykyään ei tee mieli ottaa yhtään :) Jotkut kaverit vähä kyseli, että ai miks ei juo nykyään, mutta eipä sen kummempaa. Baareissa en juuri käy myöskään.
Nyt oman elämän hallintaa peliin ja lopeta viinalla läträäminen kokonaan. Kaikille ei tärpätit sovi.
Kokonaan lopettaminen ei ole vaikeaa. Kun vaan sanoo ei, omaan eihinsä tottuu.