Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Ei ole varaa syödä terveellisesti" on usein pelkkää uusavuttomuutta

Vierailija
06.03.2016 |

Olen itse ollut sekä opiskelija että työtön enkä ymmärrä valitusta siitä, että köyhällä ei muka ole varaa syödä terveellisesti. Yleensä kuitenkin kyse on siitä, ettei osaa tai viitsi laittaa itse ruokaa tai kerätä luonnon antimia. Ja ajatellaan, että se terveellinen ruoka on jotain gojimarja-smoothieta ja sisäfilettä.

Tiedoksi, että Suomessa saa ilmaiseksi kerätä esim: sieniä, mustikoita, puolukoita, vadelmia, aroniamarjoja, omenoita (monissa kaupungeissa kasvaa julkisilla paikoilla omenapuita), pihlajanmarjoja, lakkaa, karpaloita, nokkosta, vuohenputkea, voikukan lehtiä, kuusenkerkkiä. Ja sitten on tietysti kalaa järvissä.
Kaupungin viljelypalsta maksaa pari kymppiä vuodessa ja sen voi ottaa vaikka puoliksi kaverin kanssa. Siemenet ei maksa juuri mitään. Palstalla kasvattaa helposti koko kesän salaatit, kurkut, kesäkurpitsat, yrtit jne. Ja talven varalle juureksia.

Kaupasta saa halvalla kyllä hedelmiäkin, jos ostaa sesongin mukaan. Mutta terveellinen ruokavalio ei vaadi että syö hedelmiä. Kotimaisilla marjoilla, juureksilla ym. pärjää ihan hyvin. Talvella halpaa on mm. kaali (enemmän c-vitamiinia kuin appelsiinissa), lanttu, nauris, porkkanat ja punajuuret.
Linsseistä, herneistä, kuivatuista pavuista saa monipuolisia ja hyviä ruokia kun vain opettelee maustamaan oikein. Pakastevihannekset on pahoja ja kalliita, en ole koskaan ymmärtänyt kuka niitä ostaa.

Siis okei, on pieni osa oikeasti todella köyhiä eivätkä ehdi välttämättä tehdä kaikkea itse, esim. monen lapsen yh:t, mutta joku solukämpässä asuva opiskelija ei mielestäni ole niin köyhä, että rahanpuute olisi esteenä terveelliselle syömiselle. Ja nämä "yhyy en voi syödä kunnon ruokaa" -tyypit sitten syövät jotain tonnikalaa ja purkkiananasta, joka on oikeasti sikakallista. Ja kurkkua ja leikkelettä pitää olla leivän päälle. Puhumattakaan kahvista, teestä, kaljasta, sipseistä jne.

Ajanpuute ei ole mikään tekosyy sille, ettei voisi itse tehdä ruokaa (ainakaan lapsettomille aikuisille!). Tuoreista kasviksista ruuan valmistaminen kestää ehkä 15 minuuttia kauemmin kuin jos söisi jonkun mikroaterian. Kuitenkin ihmiset tuhlaavat aikaansa netissä roikkumiseen, tv:n edessä löhöämiseen ja muuhun turhaan.

Tiedän, että alapeukkua ropisee nyt, mutta sainpahan mieleni kevennettyä :) Monesti on tehnyt mieli avautua näille valittajille päin naamaa, mutta olen hillinnyt kieleni...

Kommentit (325)

Vierailija
141/325 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä meidän pihasta riittää marjoja/omenoita yli oman tarpeen. Olen sanonut puistokavereille / kerhokavereille / nuorimman lapsen luokkakavereille,että saa tulla poimaan.

Ja jostain syystä poimimaan tulleet perheet ovat niitä, joissa vanhemmat käyvät töissä/ opiskelevat. Työttömiä tai niitä jotka rahanpuutetta valittavat ei ole näkynyt.

Vierailija
142/325 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Enhän niin ole sanonut. Leivänpäälinen on usein lauantaimakkaraa, koska se vaan on halvinta. Juusto todella kallista. Jos on tuore kala 10€ kilo ja vieressä kalapuikot 3€ kilo, niin pakko valita halvempi. Ja edelleen syödä niitä porkkanoita, perunaa jne. Kyllä voin ostaa salaattia, mutta sittenhän se on pois jostain muusta.

(Lauantaimakkara ei ole halvinta, vaikka halpaa onkin). Juusto ei aina ole kallista; ostat Lidlistä kilon paketin kermajuustoa, alle 5e kilo. Siitä riittää! Kananmunista saa hyvää leivänpäällistä myös.

Ja leipä: esim. reissumiehet ovat todella halpoja, 250g paketti alle 30 senttiä.

Mikä makkara / leikkele on halvempaa? Ja terveellisyys menikin nyt ohi jos kermajuustoa suositellaan. Kyllä köyhäkin haluaa leivän päälle muuta kuin kananmunaa joka päivä.

Lue ketjua tarkemmin, niin näet, mikä makkara on halvempaa kuin lauantaimakkara.

Ja siihen, mitä köyhä haluaa: Haluaminen ja pystyminen ovat kaksi eri asiaa. Voit haluta vaikka kuun taivaalta, mutta jos et pysty sitä saamaan, niin sinun on tyytyminen siihen mitä voit saada omine avuinesi.

Tässä ketjussa on lueteltu todella monenlaista edullista ruokaa, josta voi valita, JOS  VAIN VIITSII. Kuka on sanonut, että kananmunaa tulisi syödä joka päivä? Etkö osaa poimia ketjusta eri asioita ja vaihdella niiden mukaan? Kermajuusto ei ole epäterveellistä, kun syö muutakin. Täällä huomaa niin hyvin, että näiden köyhyydestä valittavien asenne vaan on kaikkea vastaan, eikä edes haluta pärjätä, vaan ryvetään itsesäälissä vain eikä viitsitä edes yrittää saati haluta (kyetä?) soveltaa. Ja kun saavat neuvoja, ohjeita ja vinkkejä, niin tarttuvat lillukanvarsiin eivätkä edes halua tajuta. Vai ovatko sittenkin oikeasti noin tyhmiä?

Näköjään köyhyyttä ei voi ymmärtää ihminen, joka ei ole köyhä. Meillä ei vaan ole varaa valota niitä terveellisiä vaihtoehtoja aina. Arkena leivälle ei ole varaa laitaa kuin margariinia, lauantaimakkaraa ja kermajuustoa. Näitä vaihdellen. Lapsetei tykkää munasta leivällä, itse toki pidän. Eikä oikein ne pelkät salaatinlehdetkään leivällä maistu lapsille. Kun rahattomuus on kroonista, niin on vaan valittava halvin leivänpäälinen.

Jos rahattomuus on kroonista, niin miksi tuhlaat nekin vähät johonkin jauhomakkaraan? Lapsesi eivät jää mistään paitsi, vaikka jättäisit jauhomakkarat ostamatta.

Vaihtelun takia, kiva joskus laittaa leivälle jotain margariinin lisäksi.

Miksi leivän päälle ei voisi siivuttaa esim. kurkkua, tai tomaattia sen lauantaimakkaran sijaan? Olisi terveellisempää ja tulisi halvemmaksikin.

No ei tasan tule halvemmaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/325 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä sama summa eli 50e/vko aikuiselle. Mutta pitää olla gluteeniton ja laktoositon.

Vierailija
144/325 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Enhän niin ole sanonut. Leivänpäälinen on usein lauantaimakkaraa, koska se vaan on halvinta. Juusto todella kallista. Jos on tuore kala 10€ kilo ja vieressä kalapuikot 3€ kilo, niin pakko valita halvempi. Ja edelleen syödä niitä porkkanoita, perunaa jne. Kyllä voin ostaa salaattia, mutta sittenhän se on pois jostain muusta.

(Lauantaimakkara ei ole halvinta, vaikka halpaa onkin). Juusto ei aina ole kallista; ostat Lidlistä kilon paketin kermajuustoa, alle 5e kilo. Siitä riittää! Kananmunista saa hyvää leivänpäällistä myös.

Ja leipä: esim. reissumiehet ovat todella halpoja, 250g paketti alle 30 senttiä.

Mikä makkara / leikkele on halvempaa? Ja terveellisyys menikin nyt ohi jos kermajuustoa suositellaan. Kyllä köyhäkin haluaa leivän päälle muuta kuin kananmunaa joka päivä.

Lue ketjua tarkemmin, niin näet, mikä makkara on halvempaa kuin lauantaimakkara.

Ja siihen, mitä köyhä haluaa: Haluaminen ja pystyminen ovat kaksi eri asiaa. Voit haluta vaikka kuun taivaalta, mutta jos et pysty sitä saamaan, niin sinun on tyytyminen siihen mitä voit saada omine avuinesi.

Tässä ketjussa on lueteltu todella monenlaista edullista ruokaa, josta voi valita, JOS  VAIN VIITSII. Kuka on sanonut, että kananmunaa tulisi syödä joka päivä? Etkö osaa poimia ketjusta eri asioita ja vaihdella niiden mukaan? Kermajuusto ei ole epäterveellistä, kun syö muutakin. Täällä huomaa niin hyvin, että näiden köyhyydestä valittavien asenne vaan on kaikkea vastaan, eikä edes haluta pärjätä, vaan ryvetään itsesäälissä vain eikä viitsitä edes yrittää saati haluta (kyetä?) soveltaa. Ja kun saavat neuvoja, ohjeita ja vinkkejä, niin tarttuvat lillukanvarsiin eivätkä edes halua tajuta. Vai ovatko sittenkin oikeasti noin tyhmiä?

Näköjään köyhyyttä ei voi ymmärtää ihminen, joka ei ole köyhä. Meillä ei vaan ole varaa valota niitä terveellisiä vaihtoehtoja aina. Arkena leivälle ei ole varaa laitaa kuin margariinia, lauantaimakkaraa ja kermajuustoa. Näitä vaihdellen. Lapsetei tykkää munasta leivällä, itse toki pidän. Eikä oikein ne pelkät salaatinlehdetkään leivällä maistu lapsille. Kun rahattomuus on kroonista, niin on vaan valittava halvin leivänpäälinen.

Jos rahattomuus on kroonista, niin miksi tuhlaat nekin vähät johonkin jauhomakkaraan? Lapsesi eivät jää mistään paitsi, vaikka jättäisit jauhomakkarat ostamatta.

Miksi leivän päälle ei voisi siivuttaa esim. kurkkua, tai tomaattia sen lauantaimakkaran sijaan? Olisi terveellisempää ja tulisi halvemmaksikin.

Tomaatti on todella kallista talvella ja kurkku nyt on käytännössä pelkkää vettä, eikä halpaa sekään.

Vierailija
145/325 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

uote]

Kun elämä ei ole pelkkää porkkanasämpylän syöntiä. Kai sitä nyt muutakin täytyy joskus saada. Tuore leipä ei muuta kaipaakaan kuin voita.

Koko elämän ruokalistaako tässä odotat? Vai juhlaruokaohjeita? Kun ei kelpaa porkkanasämpylävinkki, vaan alat puhua siitä, että joskus pitää muutakin saada? Muilta?

Sarkasmia ystävä hyvä. Meillä on tuoretta sämpylää kerran viikossa, joten ihan tuttu juttu meille. Kun sitä ei vaan viitsi joka päivä syödä samaa porkkanasämpylää ja voita. Siksi siis joskus on kiva laittaa leivälle jotain muutakin.

Leivän päälle voi laittaa vaikka tuoretta tryffeliä, jos on rahaa. Jos on köyhä, sitä laittaa mihin on varaa. Vai pitääkö sossun maksaa vielä ylimääräistä leivänpäällisrahaa, ettei vaan tule paha mieli, kun ei saa leivän päälle vaihtelua. Kyllä on köyhyys suhteellinen käsite.

Vierailija
146/325 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

uote]

Kun elämä ei ole pelkkää porkkanasämpylän syöntiä. Kai sitä nyt muutakin täytyy joskus saada. Tuore leipä ei muuta kaipaakaan kuin voita.

Koko elämän ruokalistaako tässä odotat? Vai juhlaruokaohjeita? Kun ei kelpaa porkkanasämpylävinkki, vaan alat puhua siitä, että joskus pitää muutakin saada? Muilta?

Sarkasmia ystävä hyvä. Meillä on tuoretta sämpylää kerran viikossa, joten ihan tuttu juttu meille. Kun sitä ei vaan viitsi joka päivä syödä samaa porkkanasämpylää ja voita. Siksi siis joskus on kiva laittaa leivälle jotain muutakin.

Leivän päälle voi laittaa vaikka tuoretta tryffeliä, jos on rahaa. Jos on köyhä, sitä laittaa mihin on varaa. Vai pitääkö sossun maksaa vielä ylimääräistä leivänpäällisrahaa, ettei vaan tule paha mieli, kun ei saa leivän päälle vaihtelua. Kyllä on köyhyys suhteellinen käsite.

Niin siksi laitammekin kermajuustoa ja lauantaimakkaraa, kun ei ole varaa tryffeliin 😉 En minä saa sossusta mitään rahaa enkä ole sitä pyytänytkään. Onhan meillä vaihtelua leivänpäälisissä.

Vierailija
147/325 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välillä meidän pihasta riittää marjoja/omenoita yli oman tarpeen. Olen sanonut puistokavereille / kerhokavereille / nuorimman lapsen luokkakavereille,että saa tulla poimaan.

Ja jostain syystä poimimaan tulleet perheet ovat niitä, joissa vanhemmat käyvät töissä/ opiskelevat. Työttömiä tai niitä jotka rahanpuutetta valittavat ei ole näkynyt.

Minä uskon, että joillakin ei tule edes mieleen tuollainen. Pyöritään vain siellä makkara-makaroni -ympyrän sisällä. Loppukesästä marjastajat myyvät fb:n osto-myynti -palstoilla suht edullisia marjaämpäreitä, mutta tuokin menee monelta köyhältä varmaan ohi. Minusta siinäkään ei ole väärää, että tarjoutuu poimimaan omenoita ja luumuja. Monilla sitä satoa tulee niin paljon, että antavat ilmaiseksikin jos joku vain tulisi keräämään. Olen nähnyt tällaisia ilmoituksia, joissa pyydetään joku keräämään omenat pois.

Vierailija
148/325 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää lauantaimakkara-tyyppi vedättää oikein kunnolla :D:D

Hauska seurata kun muilla verenpaine nousee :)

Totta! Paremminkin voi sunnuntaita viettää :-) Nyt kahvinkeittoon! Ja kaikille mukavaa sunnuntainjatkoa.

Vierailija
149/325 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää lauantaimakkara-tyyppi vedättää oikein kunnolla :D:D

Hauska seurata kun muilla verenpaine nousee :)

Totta! Paremminkin voi sunnuntaita viettää :-) Nyt kahvinkeittoon! Ja kaikille mukavaa sunnuntainjatkoa.

Joo pakko lopettaa ja mennä suihkuun. Sen jälkeen teen perheelle ruuan: sitruunarapupastaa ja paljon parmesania ja tuoretta korianteria päälle. Eikä meillä syödä koskaan lauantaimakkaraa. Kiitos helposta provosoitumisesta ja mukavaa sunnuntain jatkoa 😊

Vierailija
150/325 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marjoja voi poimia toki, mutta ei opiskelija-asunnoissa ole aina pakastinta ollenkaan. Joissain saattaa olla jopa kielletty erilliset omat pakastimet, jos on kiinteähintainen sähkö. Muuten ap:n kanssa aika samoilla linjoilla. Olen jokaisessa vastaavassa keskustelussa käynyt ihmettelessä, että kuitenkin ostetaan tonnikalaa, minkä kilohinta on halvimmillaankin kuuden euron kieppeillä, jos laskee todellakin sille pelkälle kalalle sen hinnan ja tuohon hintaan on edes vaikea löytää kovin helposti. Kuudella eurolla saa vaikka mitä kasviksia. Alle euron ei taida purkkia mistään löytää?

Vierailija
151/325 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi leivän päällä pitää olla lauantaimakkaraa?! Hyi. Me laitetaan tyyliin tomaattia ja suolakurkkua tai vastaavaa, hyvää on.

Juusto on kallista, mutta joskus sitäkin.

Vierailija
152/325 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

No ei tasan tule halvemmaksi.

Tuleeeeeeeeeeeeee! Kurkku maksaa jotain 90 senttiä ja riittää pitkään. 1 tomaatti maksaa varmaan 20 senttiä. Joskus EUROLLA saa KILON tomaatteja.

Eiköhän se terveellisyys ole tärkeämpi kuin jonku 50 sentin säästö!

Vierailija
153/325 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä olen minäkin ihmetellyt. Olen vegaani, ja paljon on kauppalasku sen myötä halventunut. Pussi esim. soijasuikaleita maksaa n. 2€ ja siitä saan tehtyä ainakin 8 ateriaa, verrattuna 200 gramman kanasuikalepakettiin joka maksaa 4€ ja siitä saa kahden ihmisen aterian. Omenapussi viikoksi maksaa 2,50€, kahden kilon porkkanapussi reilun euron. Onpa tosi kallista tää terveellisyys,mjoo.....

Vierailija
154/325 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä luulen, että tähän on enemmänkin syynä se, että ei ilkeä ottaa almuja ja olla kiitollisuudenvelassa. Luultavasti samat ihmiset ilkeäisivät sitten töitä saatuaan. Mulla on ollut samaa, en iljennyt ottaa mummolasta perunoita kuin ihan vähän kerrallaan, kerta-annoksen mummon mieliksi, ettei tule sukulaisilla sanomista, vaikka mummo olisi antanut. On kyllä autettu mummoa kuokkimaan perunamaata ja itse nostettu ne perunat, mitä on otettu. 

Vierailija
155/325 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi apua, mitä keskustelua täällä on :D

No ainakin havainnollisti hyvin, mitä tarkoitin... Siis tämäkin keskustelu on mennyt kinaamiseksi jostain leivänpäällysistä. Sekö on nykyisin köyhyyden merkki, ettei saa leivälle "vaihtelevia päällysteitä"? Ennen sanottiin, että kun saisi voita leivän päälle. Miksi leivän päällä pitäisi olla aina jotain makkaraa tai juustoa? Mä oon lapsesta asti tottunut syömään leivän pelkän voin kanssa, joskus kesällä saatan laittaa salaattia. Siis ymmärrän, jos tykkää hyvistä mauista, mutta ei kyse ole silloin siitä ettei olisi varaa syödä terveellisesti. Mun mielestä ruoka on kuitenkin ensisijaisesti terveenä ja hengissä pysymistä varten, toissijaisesti makunautinto.

Ap

Vierailija
156/325 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun niitä vinkkejä kaivattiin, niin niitähän oli jo aloituksessa, mutta tässä nyt vielä:

- Karpalot, mustikat, puolukat, vatut ym. marjat pakkaseen, umpioituna, hilloina, mehuina. Tyhjiä lasipurkkeja löytää ilmaiseksi kun kyselee facebookin roskalava-ryhmistä tai tuttavapiiristä.

- Kaupungistakin voi kerätä syötävää: ruusunmarjoja, aroniaa, vattuakin on usein ihan kaupunkien laitamilla. Ruusunmarjasta olen tehnyt sosetta/soppaa ja kuivannut talven varalle. Pihlajanmarja on aika hc, mutta tarpeen tullen sekin menee kuivattuna muiden marjojen seassa.

- Ainakin Helsingissä, Tampereella ja Turussa on netissä toimiva satokartta, johon on merkattu julkisilla paikoilla olevia marjapensaita ja hedelmäpuita. Googlatkaa satokartta ja kaupungin nimi.

- Omenat säilyy hyvin ohuiksi viipaleiksi tai pieniksi kuutioiksi pilkottuina ja kuivattuna, ovat hyviä herkkuja lapsillekin :)

- Kuivuriin kannattaa kyllä investoida se noin 80€ tai sitten tosiaan yrttejä, nokkosta ym. voi kuivata ihan huoneenlämmössä tai saunan jälkilämmössä.

- Marjoja ei kannata kuivata ainakaan kokonaisina, niiden kuivuminen vie kauan aikaa. Soseutettuna ja leivinpaperille ohueksi levitettynä voi kuivata kuivurissa tai uunissa 50 asteessa, uuninluukku vähän auki. Näin tulee hyvää "marjalevyä", jota voi pilkkoa vaikka puuron sekaan tai syödä sellaisenaan.

- Nokkosta kannattaa kerätä ja kuivata. Sitä voi käyttää pinaatin tapaan esim. nokkoskeitossa, letuissa, perunamuussin seassa, leipätaikinassa jne.

- Muitakin villivihanneksia kannattaa hyödyntää, netistä löytyy paljon tietoa. Suomen Luonnolla on tällainen mobiilisovelluskin: http://www.suomenluonto.fi/sovellus/

Noita villivihanneksia voi myös kuivata, hapattaa tai pakastaa.

- Talvella saa tuoretta vihreää kun pistää esim. kuivattuja herneitä ensin likoamaan ja sitten idättää tai laittaa purkkiin ja kasvattaa herneenversoja. Sopii myös leivän päällä syötäväksi ;) Ja siis näitä voi tehdä ihan tavallisista kaupan kuivaherneistä joita saa eurolla varmaan kilon. Ohjeessa lukee, että käytä multaa, mutta itse olen kasvatellut näitä myös kastellun talous/vessapaperin päällä lautasella.

https://www.yhteishyva.fi/ruoka-ja-reseptit/reseptit/herneenversot/0129…

- Kaaliin kannattaa perehtyä, se sopii paljon muuhunkin kuin kaalilaatikkoon ja -kääryleisiin. Esim. ohueksi suikaloitu, soijakastikkeella maustettu paistettu kaali on tosi hyvää! Sopii wokkeihin jne.

- Kalaa on muutakin kuin kalapuikot vs. merilohi. Ainakin meidän lähimarketista saa usein kalatiskiltä muikkuja 3€/kilo mutta pitää viitsiä itse puhkoa. Se on helppoa kun on pikkumuikkuja, helpompaa kuin ison kalan perkaaminen. Jos kaupassa ei ole kalatiskiä niin tuoretta kalaa saa yleensä myös torilta :)

- Kauppahallien lihamyymälöistä voi myös löytää edullisia lihapaloja, esim. sisäelimiä tai luita, omaa herkkua on poronluukeitto :) Siis niitä luita ei syödä mutta niistä irtoaa lihapalasia ja rasvaa liemeen. Mutta tämäkin voi olla vähän hc jos ei ole niin tottunut lihan käsittelemiseen...

- Kyllä, kurkku ja tomaatti ovat talvella kalliita. Siksi kannattaa käyttää mielikuvitusta ja tutustua sesonkituotteisiin. Esim. täällä on satokausikalenteri: http://muistasyodavalilla.blogspot.fi/p/blog-page_25.html

- Jos sitä leivänpäällystä kaipaa, niin tässä joitain vaihtoehtoja lauantaimakkaralle:  itse tehty margariini (voit sekoittaa esim. tehosekoittimella voita ja valitsemaasi kasviöljyä, sekaan yrttejä jos haluat), hapankaali, kaalinlehdet, herneenversot, marjahillo, sinappi, paistetut muikut, avokado (1 ruokalusikallinen riittää leivälle), tuorejuusto jota  voi tehdä itse jugurtista ja mausteista, erilaisia papulevitteitä, esim. hummus eli kikhernetahna: halvimmillaan tulee kuivatuista kikherneistä itse liottamalla ja keittämällä (1 paketti kuivattuja kikherneitä on TODELLA riittoisa), lisäksi loraus öljyä, valkosipulia ja sitruunamehua.

Vierailija
157/325 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebookissakin on satokartta, eli ihmiset voivat sinne ilmoittaa, jos saa heidän pihaltaan tulla omenia tms hakemaan.

Vierailija
158/325 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakastimeen ei mahdu kovin paljoa marjoja, kasvikuivuria ei ole. Ne on aika kalliitakin.

Tämä on ehkä yksi säälittävimmistä tekosyistä mitä olen kuullut.

Miksi on? Mulla ainakin on vaan pakastelokero jääkaapin yhteydessä. Erillistä pakastinta ei tämän asunnon keittiöön mahdu, eikä kyllä muuallekaan asuntoon (26m2).

Hyviä ideoita kyllä tässä ketjussa. Näin pienituloisena ja ärtyvää suolta sairastavana mietin vaan, että mitähän sitä voi itse syödä. Joitakin juureksia onneksi kyllä, sosekeitot ovat herkkuani. Papuja, linssejä, kaaleja yms. en niinkään. 

Vierailija
159/325 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä aroniamarjoja saa poimia ilmaiseksi?

Vierailija
160/325 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisinko terveellisten ruokien reseptejä? 50€ ruokaan viikossa yhdelle aikuiselle. Kiitos

Tomaattilinssikeitto. Bataattikikhernemuhennos. Kaalilaatikko. Jne.