Kudonta- / neulontavelhot: apua ohjeiden tulkintaan
Olen tekemässä villapaitaa, ja tarvitsisin neuvoja ohjeiden tulkintaan. Ihan aloittelija olen :)
Ohjeessa sanotaan, että päätä molemmissa reunoissa joka 2. kerros silmukoita. Päätänkö siis sekä oikeassa että vasemmassa reunassa nämä silmukat samalla kierroksella (ja jos teen näin, niin miten saan langan takaisin oikeaan kohtaan seuraavan kerroksen aloittamista varten) vai päätänkö 1. kierroksella (oikealla) aloittavan reunan silmukat ja kudon kerroksen loppuun ja 2. kierroksella (nurjalla) päätän jälleen aloittavan reunan silmukat ja kudon kerroksen loppuun ja tämän jälkeen teen seuraavan päätössession.
Tarkennukseksi, että kyseessä on takakappaleen kädentien kohta, jossa tehdään päättämiset kolmeen kertaan. Käytössä pyöröpuikot, mutta kudon tasoneuletta (jos tämä on oikea termi sellaiselle patalapun muotoiselle palaselle).
Toinen kysymys koskee näitä päätettävien silmukoiden määriä, jotka ovat kummassakin reunassa 1x5 s, 3x2 s ja 4x1 s. Onko tarkoituksena jotenkin ryhmitellä päätettävät silmukat, vai toiminko "loogisesti" ja päätän putkeen reunoissa 5 s, 6 s ja 4 s?
PS. Meilläpäin kudotaan ;)
Kommentit (5)
Itse päätän yleensä kerroksen alussa eli eri kerroksilla.
On eri asia päättää yhdellä kerroksella neljä silmukkaa kuin neljä kertaa yksi silmukka joka toisella kerroksella.
Molemmissa reunoissa joka 2. kierroksella eli jokaisella kierroksella alkavalla puikolla tuo määrä. Onhan tuo vähän hämärä ilmaisu, ja siksi katson mieluummin kuvia niin neule- kuin virkkausmalleissa.
Kudotaan meilläkin, niin tikuilla kuin puilla.
Vierailija kirjoitti:
Päättele silmukat aina kunkin kerroksen alussa. Kuten sanoitkin, lopussa se olisi aika hankalaa.
3x2 s tarkoittaa, että 2 silmukan päättely toistetaan 3 kerroksella.
Tässä tuo ohje aukikirjoitettuna:
1. krs (oikea): päättele alusta 5 silmukkaa
2. krs (nurja): päättele alusta 5 silmukkaa
3, 5, 7. krs (oikea): päättele alusta 2 silmukkaa
4, 6, 8. krs (nurja): päättele alusta 2 silmukkaa
9, 11, 13, 15. krs (oikea): päättele alusta 1 silmukka
10, 12, 14, 16. krs (nurja): päättele alusta 1 silmukka
Kiitos tästä ihan superpaljon :) Mukavaa lauantain jatkoa!
Oletettavasti olet kainaloiden kohdalla menossa :-) Kavennukset vaikuttavat sen tyylisiltä.
Eka vastaajan linjoilla olen itsekin.
Päättele silmukat aina kunkin kerroksen alussa. Kuten sanoitkin, lopussa se olisi aika hankalaa.
3x2 s tarkoittaa, että 2 silmukan päättely toistetaan 3 kerroksella.
Tässä tuo ohje aukikirjoitettuna:
1. krs (oikea): päättele alusta 5 silmukkaa
2. krs (nurja): päättele alusta 5 silmukkaa
3, 5, 7. krs (oikea): päättele alusta 2 silmukkaa
4, 6, 8. krs (nurja): päättele alusta 2 silmukkaa
9, 11, 13, 15. krs (oikea): päättele alusta 1 silmukka
10, 12, 14, 16. krs (nurja): päättele alusta 1 silmukka