Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatko vielä ajan, jolloin kaupassa pärjättiin kassalla ilman kapuloita

Vierailija
05.03.2016 |

Ihmiset saivat suunsa auki tarvittaessa: "tähän asti" tai "nämä eivät ole enää minun". Oli se aikamoista urotekojen aikaa. Nykyään ei moni rohkenisi tehdä moista.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, koko ajan sai kytätä, missä vaiheessa kassa on. Hetkenkin jos vilkaisit sivulle, niin jo oli ostokset sekaisin. Minusta se kapula on niiiin hyvä keksintö.

Vierailija
2/44 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ja ajan kun kaupat oli auki ma-to 9-17, pe 9-18 ja la 9-13.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista sellaista aikaa että kapuloita ei olisi ollut. Olen vasta 45 vuotias. Sen muistan että lähikaupassa kapulat oli puisia kun olin nuori.

Vierailija
4/44 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kaupoissa muka jotain kapuloita?  :O

Vierailija
5/44 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

O tempora O mores. Aikoinaan masentuneitakaan ei ollut, koska ei ollut aikaa. Heinätöihin oli lähdettävä, eikä sängynpohjalla ollut aikaa makoilla "masentuneena". Muuten talvella ei oltaisi syöty.

Vierailija
6/44 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista kapulatonta aikaa ja olen 55v. Ehkä olen huonomuistinen. Mutta onhan tuo nyt selvästi parempi,että on ne kapulat. Ennen ei todellakaan kaikki ollut paremmin, vaikka jotkut niin väittää.

Vierailija
7/44 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muovinen kapula on ihan jees, joo. Jossain on vielä jonkin sortin metallisia, joihin koskiessani minä saan yhdeksän kertaa kymmenestä sähköiskun. Tämä ei ole vale eikä vitsi. Sellaisissa kaupoissa annan kyllä toisten asiakkaiden laittaa kapulat minun ostoksiani erottamaan, ja jos eivät sitä tee, hihkaisen kassalle, että se purjo on sitten vielä minun etc. Onneksi noita metallisia ei ole enää kovin monessa paikassa, ne taitavat kaikki olla K-ryhmän kauppoja, joissa olen niihin törmännyt.

Vierailija
8/44 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti näki missä raja kulkee kun ihmiset jätti hajuraon. Nykyisin kaikki vaan itkee uusavuttomina kun joku ei laita kapulaa ostosten perään.

Vierailija
9/44 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helposti näki missä raja kulkee kun ihmiset jätti hajuraon. Nykyisin kaikki vaan itkee uusavuttomina kun joku ei laita kapulaa ostosten perään.

Jaa niinkö itkee. Ja ihan kaikki. Jaxuhali, koeta kestää meidän avuttomien tavisten kanssa.

Vierailija
10/44 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muovinen kapula on ihan jees, joo. Jossain on vielä jonkin sortin metallisia, joihin koskiessani minä saan yhdeksän kertaa kymmenestä sähköiskun. Tämä ei ole vale eikä vitsi. Sellaisissa kaupoissa annan kyllä toisten asiakkaiden laittaa kapulat minun ostoksiani erottamaan, ja jos eivät sitä tee, hihkaisen kassalle, että se purjo on sitten vielä minun etc. Onneksi noita metallisia ei ole enää kovin monessa paikassa, ne taitavat kaikki olla K-ryhmän kauppoja, joissa olen niihin törmännyt.

Pura sähkövaraus itsestäsi jollain muulla kuin sormen päällä, siinä on eniten hermoja ja se sattuu eniten. Avain on aika hyvä, jos koskee avaimella kohtaan josta saa sähköiskun, niin se ei tunnu miltään.

Vierailija
11/44 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi niitä aikoja kun polkupyörissä oli vain jalkajarrut, puhelimet kiinnitettiin johdolla seinään ja käteistä rahaa sai vain pankin kassalta. Onneksi kehitys kehittyy ja emme elä keskiajalla :-)

Vierailija
12/44 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ja ajan kun kaupat oli auki ma-to 9-17, pe 9-18 ja la 9-13.

Kyllä! Tavaratalot saattoivat olla hieman kauemmin auki, mutta eivät ihan hirveän myöhään nekään. On jäänyt mieleen, että Rauman Sokos oli lauantaisin auki kello 15:een. Eikä kukaan edes unelmoinut, että mitkään kaupat olisivat sunnuntaisin auki, e-hei, se oli täysin utopistinen ajatus. Jotkin pienet luukkukioskit olivat auki vähän aikaa sunnuntaisin, mutta aika harvassa olivat nekin.

Vierailija
13/44 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen aikaan ostettiin paljon vähemmän, ja taisi jätettäkin tulla vähemmän. Jätteitä ei mihinkään ulkona odottaviin säiliöihin kannettu, ne poltettiin takassa tai laitettiin kompostiin. Pysyttiin laihempana, kun ostettiin vähemmän ruokaa. Vihanneksia ei ostettu kaupasta, miksi olisikaan ostettu kun omasta maastahan ne saa haettua. Vaatteita ei vaihdettu uusiin ihan ensimmäisestä eikä toisestakaan reiästä. Parsittiin. Ei tarvinnut miettiä mitä tekisi vapaa-ajalla, hommaa riitti.

Vierailija
14/44 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä hajusta itseäsi liikaa, äläkä anna hajustua, niin ei tarvitse niin suuria hajurakoja.

Ja kapulaa olen käyttänyt jo aikanaan Elannon pöydälläkin, jossa ei ollut hihnaa.

Vierailija
15/44 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan kassajonotkin kulkivat hieman hitaammin, kun kassakoneet olivat näppäiltäviä versioita ja ostosten väliin piti jättää hajurako, etteivät mene sekaisin. Ja silti välillä menivät kuitenkin... Tulee kai sitä toimeen vaikka sen kanssa, että jokainen tavara on pyydettävä myyjältä selän takana olevilta hyllyiltä, jos muuta vaihtoehtoa ei ole.

Vierailija
16/44 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ennen oli kaikki NIIN HYVIN!

Vierailija
17/44 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan ajan, jolloin mentiin kauppaan ja kerrottiin myyjälle, mitä halutaan. Myyjä sitten paahtoi kahvin ja jauhoi sen, haki takahuoneesta kananmunia, otti hyllystä paketin kaurahiutaleita ja leikkasi hiivasta sekä juustosta pyydetynkokoisen palan. Paketit kerättiin myyntitiskille. Hinnat laskettiin ns. päässälaskuna paperille ja loppusumma iskettiin kassakoneeseen. Maksuna kävi vain käteinen raha.

Jokainen kaupan asiakas näki, mitä edellinen osti.

Vierailija
18/44 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen kaupan asiakas näki, mitä edellinen osti.

Millä ei ollut sinänsä väliä, koska jokainen osti suunnilleen samaa.

Vierailija
19/44 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä hajuraoista te oikein puhutte?

Eihän siinä mitään rakoa jää kun liukuvasta hihnasta on puhe, sehän on vähän niinkuin se idea. 

En itse muista kapulatonta aikaa mutta kylläkin kauppoja joissa ei liukuhihnaa vielä ollut. 

Vierailija
20/44 |
05.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytin kapulaa jo, kun oravannahkatorilla vaihdoin nahkoja suolaan. Auta armias, jos joku olisi jättänyt laittamatta kapulaa ja hänen suolansa olisivat sekoittuneet minun suoloihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme