JOULUISTEN VIIKONLOPPU!
jes!!!!!!!!!!!!!!
mun rintatulehdus vihdoin taitaa parantua kokonaan,viime yönäkin sain nukuttua jopa kyljellään,lypsän tietty usein vieläkin.Mutta kyl se nyt parantunut lähes jo on!syön antibiootit loppuun silti.
odotan että poika nukahtais aamu unille,yön jälkeen kun herää ja syö niin kaikkein helpoiten nukahtaa uudelleen unille.
Esikoinen 4,5v on niin hauska kun sillä semmoinen vaihe että MATKII kaikessa,jopa lypsää ja imettää heh heh.se ottaa tissin esiin ja matkii.joskus rasittaa kun puheissa ja kaikissa matkii,toisaalta hauskaakin=)
VAUNUGALLUP:minkälaiset ja minkämerkkiset vaunut teillä on??
Meillä on esikoiselle ostetut Emmaljungan " sport-rattaat" joista saa vaunut pehmeän kantokassin avulla,vuoden 2001 mallia.
täällä on 18 pakkasta=(,ulos ei siis päästä...voi tylsyys...rintatulehduksen takia muutenkin jo monta päivää sisällä...
äitiliini29+Juho kohta 12 viikkoa +Katri 4v6kk
Kommentit (29)
Pikaiset kuulumiset täältäkin.
Käytiin eilen siellä hautajaisissa (mieheni mummon). Tultiin iltasella kotiin sieltä muistotilaisuudesta, ei jääty mihinkään yökylään. Oli kyllä aika raskas päivä, vaikka Milja oli kyllä kuin enkeli. Se nukkui matkan sinne (70km), koko siunaustilaisuuden ajan kaukalossa, vaunuissa haudalla ja automatkan vielä muistotilaisuuteen (20km). Ei välittänyt vaikka sitä siirreltiin kaukalosta vaunuihin ja puettiin villapukua välillä päälle, nukkui vaan. Sitten siellä muistotilaisuudessa tyttö oli pari tuntia hereillä ja hurmasi koko suvun ja oli oikein hyvällä päällä. Kun väsähti, laitettiin pihalle vaunuihin ja siirrettiin parin tunnin unien jälkeen taas kaukaloon ja ajeltiin samoilla unilla kotiin. Eli tosi hienosti meni kaikki.
Tänään Milja on ollut kuin vastapainona eiliselle kummallisen kiukkuinen. Yleensä se kiukkuaa lähinnä iltaisin, mutta tänään on vissin huono päivä. Nytkin kun se on nukkumassa parvekkeella, pitää käydä viiden minuutin välein laittamassa tuttia. Tosi hankala jos se nyt jo herää, kun yleensä se nukkuu kahdet päikkärit ja sitten on jo yöuniaika. Ja jos se nyt herää kakkospäikkäreiltä, niin ois yöunet vähän liian aikaisessa...
Milja on tosiaan syönyt tuttia ihan alusta saakka. Alunperin tutin antoi eka kerran yöhoitaja osastolla ensimmäisenä yönä. Vein Miljan vauvalaan silloin kun sillä oli alussa kauheasti limaa nenässä ja se rohisi niin etten uskaltanut nukkua. Tietty se limaisuus teki tytöstä kiukkuisen kun ei oikein saanut nukuttua, joen varmaan siksi olivat sille tuttia kokeilleet. Ja hyvä niin. Miljalla oli ensimmäisen viikon ajan ihan mieletön imemisen tarve ja tutilla sai sitä vähän tyydytettyä. En todellakaan voinut antaa sen olla tissillä niin kauaa kuin se olisi halunnut (ja se ois imenyt vaikka koko ajan), kun rinnanpäät oli tosi arat ja rikki. Ja meillä tutti toimii mahtavana apukeinona rauhoittumiseen, jos on levoton tai nukahtamiseen. Ei kyllä tarvi aina tuttia nukahtamiseenkaan. Osaa nukahtaa myös ilman sitä. Mikä on hieno homma. Meillä on käytössä Ainun tutti. Sekin ihan sen takia, kun sellaisen ne siellä osastollakin oli sille antaneet. Olin ostanut kotiin valmiiksi Nukin tutin, mutta se ei pysynyt Miljalla suussa ollenkaan ja ollaan sitten hankittu kotiinkin Ainuja. Ainun tutti on aika iso ja ilmeisesti siksi helpompi pitää suussa. Mutta näin siis tietenkin tässä tapauksessa. Eihän kaikilla oo samalla lailla...
Meillä on Teutonian Rocky-vaunut vuosimallia 03. Ostettiin ne käytettynä, mutta melkein uudenveroisina ja oon todella tykännyt. Ne on tosi kevyet pukata ja menee tosi pieneen tilaan. Vaikka ei meillä sen kans ole ongelmaa, kun on farmariauto. Ja tykkään myös niiden ulkonäöstä. Vaunuissa on pehmeä kantokoppa, joka on ainakin vielä tosi toimiva. Ja onneksi on tulossa kevät ja kesä, niin saa säiden lämmetessä ja Miljan kasvaessa vähentää " lämmitystä" eli mahtuu paremmin...
Joo, kyllä tämä on ihanaa aikaa elämässä. Tai korjaan, IHANINTA aikaa elämässä tähän mennessä. Ja nyt tosiaan voi enimmäkseen nauttia tästä, kun yöllä saa nukkuakin ihan mukavasti. Ja kun saa niitä hymyjä ja jokellusta, niin eihän mikään sellaista voita. =)
Tulipa tätä tarinaa taas. Vointeja kaikille!
Äippä ja Milja 7vko 1pvä
Siispä pitkästä aikaa TERSE kaikille! :)) En oo hetkeen päässyt koneelle kun on tullut kyläiltyä urakalla. *pyyhkii hikeä otsalta* Ja aina vain olis satatuhattamiljoonaa paikkaa mihin pitäis vielä mennä käymään.. 8-O Ootteko huomanneet kukaan samaa että varsinkin kun on eka vauva, niin joka suunnasta käsketään käymään.. Ja mua niin risoo kun moni kavereista ja sukulaisista ei käyny kertaakaan ennen kun tyttö syntyi, mut heti sen jälkeen oli vaikka mitä kumminkaimaa tulossa.. *argh*
Täällä myöskin tunnustetaan että on hemmetin hatara pää nykyään! Unohtaisin varmasti oman nuppini johonkin jos se ei ois pultattuna kiinni. Mut minkäs mahtaa. :D
Äitiliini! Meillä on kans muutaman kerran tyttö haukkonu henkeä siihen malliin että just tupehtuu.. Yleensä se kyllä on rinnalla, kun maitoa tulee aika ajoin " pikkusen liikaa" ja tytön posketkin on ihan maidossa. Mut yleisesti ottaen tuo koko " meinaa tukehtua" juttu on ihan karseeta. :S
Mulle on tullut kauhee pelko että kun tuo puklaa niin vietävästi joka välissä, että se vielä joku päivä vetää sitä tosissaan henkeen esim. just ulkona nukkuessaan tai yöllä.. :' ( Mut toisaalta kun eihän sitä millään pysty jatkuvasti kyttään nukkuvan vauvan vieressä että kaikki on ok. Ja toinen suuri pelko on kätkykuolema. Koetan olla ajattelematta mitään kauheeta, mut aina se välillä mielessä piipahtaa.
Vaunuista: meillä on Boran Breaker vaunut. :) Oon tykännyt tosi paljon! Ihan uutena ostettiin ja makso 380 sadesuojan yms kera. On hoitolaukku ja pehmeä kantokoppa. Onhan se kantokoppa vähän ahdas, mutta tyttö nyt on niin pieni vielä että mahtuu kyllä hyvin. Ja kuten joku muukin sano, niin näyttää jopa tykkäävän siitä että on ahdasta ja tiiviisti siellä vaunuissa. Meilläkin yks päivä nukutiin 5,5h ulkona.. arvatkaa vaan juoksinko kattomassa joka välissä että mitä ihmettä?? :D Kun yleensä nukkuu sen 4h ulkona.
Mitäs muuta täällä olikaan mihin piti kommentoida... Ainankin että tervetuloa uusille palstailijoille!! :)) nimimerkkiä en kyllä muista kuolemaksenikaan että kukas se oli, mut joka tapauksessa tervetuloa porukkaan. Tänne mahtuu. ;)
KYSYMYS!! Milloin ootte ajatellut aloitella kiinteät sapuskat?? :) Millä aloitatte? Vellillä vai jollakin soseella?? Ja vastatkaa toki ne joilla on useampiakin lapsia, että miten ootte aikaisemmille muksuille alottanut. Mä oon jo kerännyt sukulaisiltakin galluppia että miten ne on tehnyt. ;) *miten niiin olis iso iso hinku jo alottaa.. :P* Mä kun toivon että pääsen vähentämään pian tätä imettämistä. *ei millään ikävällä niille joilla syystä tai toisesta on jo imetys ohi vaikka ei olisi tahtonut* Mulle tää ei tosiaankaan sovi.. :( Valitettavasti. TOINEN KYSYMYS! Onko kenelläkään muulla samanlaisia oireita imettämisestä kun mulla.. mulle iskee heikotus, oksettava olo ja tulee hieman kuin menkkamainen olo alavatsaan. Kauhee nipistely. Neuvolassa eivät yhtään osanneet sanoa mistä se johtuu.. :( Tämän vuoksi aion imettämistä ainakin vähentää esim. joka toiseen kertaan, kun ei tunnu hauskalta joka imetys kerta ajatella että voi sonta tuleekohan se olo taaaaas.. Kun ei se joka kerta iske.. :S Olipa sekavaa sepustusta mutta ehkä joku tajusi pointtini. :)
Kuulumisiiiiiiin!!
Quarra ja Kiia 2,5kk
Quarralle: Meillähän on kiinteitä syöty jo kuukauden päivät...Aloitettiin maissivellillä, seuraavalla viikolla päärynäsosetta, sitten maissisosetta, luumua, ruusunmarjaa, bataatti-maissia, nyt ollaan aloiteltu riisivelli. Peruna ei kelpaa alkuunkaan, vaikka olisi sekoitettuna esim. maissiin. Peruna-porkkanavelliäkin on tarjottu, muttei kelpaa. Ite oon tehny bataatti-maissisosetta, muut on ollu kaupan soseita.
Viikon kuluttua ruokavalioon pitäisi ottaa jo liha. Possunlihalla varmaan alotellaan.
Ja äkkiä se aika tulee kun pääsette soseita syömään!
Quarralle kiinteistä...
Mä olen aloittanut pojilla ja Saaralla kiinteiden antamisen 4kk ikäisinä. Perunalla ollaan aloitettu ja siitä sitten vähitellen porkkanaa ja muita kasviksia sekä sitten hedelmiä. Silloin aikoinaan kun pojat olivat pieniä, aloitin myös vellin antamisen suht aikaisin. Saaralle taas en ole koskaan antanutkaan velliä, vaan suoraan puuroa noin 6kk lähtien.
Veeran kohdalla menen ihan sen mukaan miten oma maito riittää. Olen ihan ihmeissäni että täysimetän vieläkin Veeraa, vanhempia lapsia kun täysimetin vain runsaan kuukauden. Jos omaa maitoa riittää 6kk, siirryn sitten vasta kiinteisiin mutta jos se tyssää aikaisemmin niin sitten mennään sen mukaan. Terveelle vauvallehan saisi antaa aikaisintaan 4kk ikäisenä kiinteitä, sitä aikaisemmin pienen suolisto ei välttämättä pysty käsittelemään kovin tuhtia tavaraa. Keskoset ym. ovat tietenkin eri asia...
Tikru, täytyyhän sitä tehdä mitä pääministeri käskee ;) Viime yönä kun Veera valvoskeli niin päätin taas kerran etten halua enää lapsia. Mutta tänään päivällä kun sain nukuttua päikkärit ja olin sitten tosi pirteä niin mielessä pyöri viides, kuudes ja seitsemäskin lapsi... Ou jee ;)
Odottelen tässä kovasti kuulumisia kaverilta joka taisi lähteä perjantaina synnyttämään =) Hänen esikoinen on Saaran ikätovereita, lokavauvoja-04. Tavattiin hänenkin kanssaan näillä sivuilla. Meillä on tosi tiivis vuoden 2004 lokakuisten äiti-lapsiyhteisö, kirjoitellaan usein sähköpostia toisillemme ja yritetään tavata pari kertaa kuukaudessa. Raskausaikana ja vauva-aikana tavattiin kerran viikossa mutta nyt on jo moni palannut takaisin töihin joten tapaamiset ovat harventuneet. Meitä on noin 20 äitiä lapsineen siinä ringissä. Mä olin eka joka tuli uudestaan raskaaksi ja nyt on jo 6 muutakin taas paksuna. Saas tosiaan nähdä kuka meistä jouluisista on ekana uudelleen raskaana! Tällä kertaa mä en taida ehtiä ;)
Saaralla on nyt joku kiukkuhetki meneillään. Yrittää leikkiä vauvanuken kanssa mutta nukke ei mene sellaiseen asentoon kun pitäisi. Joten nukke lentelee pitkin seiniä ja Saara konttaa perässä ja huutaa... Jee jee, ihanaa...
Mukavaa sunnuntaita kaikille!
Tansku & pesue
Mulla on virtuaalinen puheripuli menossa, kun piti vielä pinouotua:)
Mulla on flunssa vaivannut nyt itsellä. Perjantai-iltana tuli aika pelottava kohtaus itselle kun ensin tuli näköhäiriöitä ja sitten saunassa näin oikeassa silmässä mustavalkoisia sahalaitaisia kuvioita ja päätä hiukan kivisti. Sitten saunan jälkeen menin lukeen esikoiselle iltasatua niin ihme mongerrusta oli lukeminen näin ihan hyvin mutta suusta tuli ihan erisanoja mitä luinkirjasta.Mies tuli saunasta ja kyseli heti että pelleilenkö ja poika kyseli hätääntyneenä paraneeko äiti?? Pyysi miestä tuomaan buranaa niin pyysin tuotko barunaa. Se oli pelottavaa mutta meni aika äkkiä ohi. Ajattelin soittaa huomenna kuitenkin lääkärille vaikka laitan kyllä migreenin piikkiin, jota olen potenut kylläkin viimeksi esikoista odottaessa. No toivottavasti ei ole kovin vakavaa, tosin niskatkin on varmaan jumissa kun tuota meidän neitiä kantelee....
Tikrulle; meillä tyttö kans kuolaa ihan mahottomasti koko ajan on paidan kaulus märkänä ja kuplia huulten välissä. Tuleekohan tosiaan jo hampaita. Esikoisella huomattiin just tänään ensimmäinen liikkuva hammas. On se vaan jo iso poika, vastahan ne itellä liikku nuo hampaat eikä saanut nukkumaan mennä ennekuin oli hammas nitkutettu irti. Se oli silloin seitkyt luvun loppupuolella.
Onkohan meidän tytöllä tiheänimun kausi vai onko rintani tyhjenemässä lopullisesti?? Aina ensin syödään molempia tissejä ja sitten päälle 100ml Nannia. Mutta eilen ja tänään ei tuntunut mikään riittävän neidille. nytkin iltapäivällä 100ml meni heittämällä ja kun pullo oli tyhjä heti rupes oikeen jalkaa polkeen sylissä ja itkemään eikä rauhoittunut ennenkuin sai 60ml lisää. Ja eilen illalla tankkas hirmuisesti. Yleensä sille on riittänyt se 100ml niin eikös rauhottunut nukkumeen vasta kun 200ml oli mennyt ja heräsi kuitenkin jo ennen neljää syömään uudelleen. No kasvaapahan kuitenkin. Joku muuten täällä neuvoi siirtymään nanniin jotta paukut ja hajut loppuis, niin vain kävi että haju loppu paukuista ja paukut väheni huomattavasti.
Tutista: meillä esikoinen sitä ei koskaan syönyt ja tämä neiti syö vaan automatkoilla, joista ei muuten tykkää ollenkaan tai yleensäkään turvakaukolosta.
Vauvakuume mulla on kova. Harmi kun miehen mielestä ei enääääää yhtään.
Se ero on esikoisen vauva aikaan, silloin odotti kokoajan että se kasvais ja oppis uutta, sais kokeilla kiinteitä yms. Nyt joka päivä ajattelen, pysyispä tämä aina näin pienenä kun se on niin ihana ja lutunen. Onhan se ihana seurata kun kasvaakin mutta niin ihana pallero se on:)))
Nyt poikaja mies tuli hiihtämästä minä lopettelen kun jäin lepäileen enkä lähtenyt mukaan. Niin ja anoppi kävi ohi mennen kahvilla, sitten minä heti nettiin heh se siitä lepäilystä.
Tulipa tosiaan sepostuksia, jaksaakohan kukaan edes lukea :)))
Liili ja Viivi
Kiitos teille äitiliini29 ja Tikru kun vähän oikaisitte mun käsitystäni tuosta seksi-palstasta:) Eihän mulle edes tullut jotenkin mieleen että sinne saisi kirjoitella ilman nimimerkkiä, mistä syystä lähes kaikki kirjoitukset on sitten nimimerkillä vierailija. Taidan tosiaan olla aito blondi:) No, oon kuitenkin edelleen sitä mieltä että se palsta ei oikein kuuluisi näille sivuille, kun sen sorttista tekstiä sieltä löytyy. Enkä nyt tarkoita sitä, että seksi sinänsä jotenkin likaista olisi tms. mutta ne jutut vaan siellä ei oikein kolahda meikäläiseen.
Tultiin just miehen kanssa leffasta, käytiin katsomassa Matti-leffa. Ihan hyvä musta, mutta täytyy tunnustaa että vaikka tyttö olikin hyvässä hoidossa (mummo ja sisko hoitivat) niin tuli vähän väliä vahdattua kännykkää, että jos vaikka ovat yrittäneet soittaa. Onkohan sitä näin huolissaan sitten kun on enempi lapsia, tuntui että vähän väliä tuli noinkin lyhyellä reissulla pikku Iiris mieleen ja kauhea ikävä. En ole tosiaan vielä ollut juuri tytöstä erossa, tuollaisia parin tunnin poissaoloja lukuun ottamatta, mutta ei ole juuri tehnyt mieli lähteäkään minnekään, kyllä sitä niin nauttii tästä vauva-arjesta, ihanaa on!
Joku kyseli noista vaunuista, niin meillä on Haberkornin yhdistelmävaunut, maksoi uutena muistaakseni 279 e, ja ollaan oltu tyytyväisiä, oikein hyvät on.
Ja on muuten lohduttavaa kuulla että on muitakin, joilla imetys ei niin ihanasti ole sujunut.Ehkä toisaalta typerää, mutta kyllä se vaan silti niin surullista oli siinä asiassa epäonnistua, mutta elämä jatkuu ja vauva kasvaa, joten kivastihan nyt kaikki on:)
Nyt iltapuuhiin, joten lopetellaan.
Voi hyvänen aika mitä härdelliä tämä elämä on! Mihinkään ei ehdi, ja kaikki unohtuu... Eli täältä löytyy myös yksi dementikko, ja mulla kun on ollut ennemmin todella hyvä muisti (paitsi nimimuisti ihan olematon). Nyt tulin pikaseen lukemaan ees viikonloppupinon läpi, kun sain muksut nukkumaan.
Esikoisella on kamala köhä, eilen oli kuumeessakin. Toivotaan että pysytään pojan kanssa terveinä. Mutta taas tuli vietettyä viikonloppu neljän seinän sisällä, hip hurraa. Mies lähti iltapuolessa työkomennukselle Englantiin, me mennään muksujen kanssa sitten perässä, kun saadaan passi ja mies löytää asunnon. Jotta yksinhuoltajaksi tässä jouduttiin, ja apujakaan ei täälä lähistöllä juuri ole.
Vaunuista: meillä on Simo Bertinit, olisko vm 2003. Niissä on todella pitkä nukkumatila, joka on meille tärkeä. Eikä muutenkaan mitään moittimista, kun olivat suht edullisetkin. Saapa nyt nähdä kauanko Niklas mahtuu tuohon kantokoppaan, kun meidän 9 viikkoinen näyttää täyttävän jo 68 senttiset vaatteet!!!
Tuteistakin täälä oli keskusteltu. Mä opetin esikoisen tuttiin, kun kaikki niin kehotti tekemään. Sitten sitä tuttia etsittiin ja laitettiin suuhun monta kertaa yössä, ja aina piti muistaa ottaa tutti mukaan, muuten ei tullut mistään mitään. Nyt toivon että tämä nuorempi ei tutista innostu, nyt välillä haluaa, mutta yleensä ei tuttia syö. Ihan vain tuon yöllisen rumban takia en tuttia huolisi käyttöön. Mutta eihän nämä hommat oo äitin haluista kiinni...
Kiinteät taidettiin esikoisen kanssa aloittaa noin 4kk iässä, aluksi vain harjoiteltiin lusikan käyttöä, ja annettiin luumua kun oli masu tukossa. Puolen vuoden iässä vasta alkoi syömään aterioita, velleillä ja päärynäsoseella muistaakseni aloitettiin. Peruna ei kelvannut, joten " kunnon" ruuat aloitin bataatilla.
No ni, nyt en muista enää yhtää mistä muusta on ollut keskustelua. Kai sitä voisikin sitten painua pehkuihin, tytön huoneesta kuuluu niin kova yskintä, että yöstä tuskin tulee kovin hyvä. Mutta parempaa yötä teille muille!
T:Emppu ja Niklas 9vko
Vaunut meillä on tälläkin jo esikoiselle ostetut Ora Fondeot vm 2001. Kolmas käyttäjä nyt ja ainoa " vika" on, että 1-2 ilmakumipyörää voisi vaihtaa, koska venttiilit vuotavat vähän -> 1x/1-2kk pitää laittaa renkaisiin ilmaa. Ilmakompressori löytyy kotoa, joten en ole viitsinyt rahaa laittaa uusiin renkaisiin.
Kiinteät & vellit: Edelliset eivät ikinä ole vellejä saaneet, vaan olemme menneet suoraan puuroihin. Ja niissäkin ihan aitoon tavaraan eikä vauvajauheisiin, joiden käyttöä käskivät jo keskimmäisen kohdalla neuvolassakin välttämään, koska ovat lähinnä rahan tuhlausta (suora lainaus th:lta).
Kiinteät aloitin esikoisella 4 kk iässä ja hän söi niitä kunnolla 10-11 kk iässä. Siihen asti lähinnä maisteltiin. Keskimmäisellä aloitin 6 kk iässä ja heti upposi esikoista paremmin. Esikoista imetin tuossa ohessa 1v2kk ikään ja keskimmäistä 1v8kk ikään. Kumpikaan ei ole saanut tippaakaan korvikkeita.
Sunnuntain kunniaksi ajattelin itekki kirjottaa jotain. Aaron on tässä rinnalla nyt, kuten niin monesti muullonkin, jos koneella istun:-)
Meillä on vaunuina Emmaljungan Edget vm-03, esikoiselle ostettiin ne aikanaan uutena ja olen kyllä tyytyväinen niihin, hyvin on kestäny. Lisäksi ostettiin tuplat,Emmaljungan nekin on. Niiden kanssa en lähde kyllä kuin pakosta, kun ne vie niin paljon tilaa.
Tiistaina olis neuvola ja jälkitarkastus mulla. pakko sinne on mennä, vaikka inhoon yli kaiken gynekologisia tutkimuksia. Onneksi ei nyt niin kovin usein tarvi niissä käydä.
Aaron kasvaa hirveetä vauhtia, tiistaina siten näkee, kuinka paljon. 60cm vaatteet on meillä ollu alusta asti käytössä ja nyt ne on jo sopivia.
Yritin minäkin laittaa kastetut.fi.iin Aaronin kuvaa, mutta en onnistunu kuvaa saamaan perille, pitää yrittää vielä. Monta jouluista tunnistin sieltä, suloisia vaan on vauvat kaikilla:-)
Nyt lähden pukemaan tän pienimmän ulos vaunuihin nukkumaan.
-smiigus+Aaron 2kk