Lenkkeilystä tietävät hoi! Miksei juoksu kulje illalla?
Olen aloittanut uuden lenkkeilyharrastuksen ja käyn hölkkäämässä 3-5 kertaa viikossa.
Aamuisin tehdyt lenkit kulkevat oikeastaan poikkeuksetta kuin unelma, jaksan helposti hölkkäillä kevyttä tahtia yli tunninkin yhteen menoon ja olo hölkätessä on energinen ja hyvä. Nautin noista lenkeistä todella paljon ja olo on loppupäivän voimakas ja innostunut.
Iltaisin tehdyt lenkit ovatkin sitten ihan kokonaan toinen tarina. :( Puolessa tunnissa tulee aina aivan ehdoton seinä vastaan eikä olo ennen tuota seinääkään ole kovin hyvä. Puolen tunnin jälkeen muutun yleensä todella ärtyneeksi ilman mitään sen kummempaa syytä. Saatan tuntea aivan käsittämätöntä vihaa esimerkiksi toista vastaantulevaa lenkkeilijää kohtaan vaikka sille vihalle ei ole mitään todellista syytä. Lisäksi vsyminen iltalenkillä johtaa siihen, että puolen tunnin vaivalloisen hölkkäilyn jälkeen on lähes pakko vaihtaa kävelyyn tai vaihtoehtoisesti hidastaa tahtia oikein urakalla ja vetää lenkki loppuun hampaat irvessä.
Olen tullut vähän siihen johtopäätökseen, että verensokerilla on ehkä tekemistä asian kanssa? Ennen onnistuneita aamulenkkejä olen yleensä haukannut jotain pientä aamupalaksi (esim kuppi kahvia ja leipä). Iltalenkkejä luonnollisesti edeltää päivällä (noin klo 11) nautittu (kunnon) lounas jonka lisäksi haukkaan ennen lenkkiä töistä tullessani jotain kevyempää (leipä, hedelmä). Iltalenkille lähden noin klo 17-18.
Onko kellään muulla ollut vastaavanlaisia ongelmia? Mikä tähän auttaisi? Haaveena olisi juosta puolimaraton kesällä, mutta mitä siitä oikein tulee jos iso osa lenkeistä tyssää puoleen tuntiin. :(
Kommentit (33)
Aikamoinen tankkaus ennen lenkkiä tuossa linkissä. Vai tarkoitetaankohan siinä sitä että mitä syödä jos vaihtoehto on se että on pakko esim puoli tuntia ennen lenkkiä vasta syödä. Eli vaihtoehtoisia tapoja tankata, ei kaikki nuo parin tunnin sisään. Toisaalta olen huomannut että juoksulenkit ovat kuin toiselta planeetalta aina kun kyläilemme lapsuudenkodissa ja syön järkyttäviä määriä kakkua pullaa makeaa. Suoraan ovelta tassu nousee kuin unelma ja jää pois se vaihe että ekat pari kilsaa tuntuu siltä kuin tervassa rämpisi. Enkä edes karppaa, päinvastoin. Olen tuosta mummolailmiöstä tajunnut että tähän asiaan kannattaa kiinnittää huomiota.
Viestiin numero 20: Syön uskoakseni melko "tavallisesti". Aamupalaksi riittää yleensä jugurtti ja kahvi. Lounaalla pyrin syömään puolikkaan lautasellisen salaattia, lopun tilan täytän perunalla ja lihalla. Lisäksi yleensä menee leipäviipale ja toisinaan jälkiruoka. Töistä tullessa tosiaan syön yleensä hedelmän tai leipäpalan ja lenkin jälkeen tulee usein tehtyä esimerkiksi jokin ruokaisa (esim. kinkku-) salaatti. Ennen nukkumaan menoa saatan syödä vielä palan leipää ja/tai jonkun rahkan, jugurtin tai vanukkaan.
Tässä vielä vähän lisävinkkejä: http://www.tikis.fi/ravinto/mita-kannattaa-syoda-ennen-treenia/
Viikonloppuaamuna olet levännyt ja siksi energinen. Työpäivien jälkeen taas iltaisin sulta on puhti pois. Siinä syy.
Kaksvitoselle: Tuota olen pelännyt ja tavallaan toivonut, että syy löytyisi jostain muualta. Aika lohduton tuomiohan se olisi että iltaisin ei vaan pysty koska ei jaksa. :( Siksi haluankin vielä uskoa että syy löytyy ruokailutottumuksista. Onhan useasta vastastauksestakin vähän sellainen vaikutelma "onneksi" tullut...
Ap. kirjoitti:
Kaksvitoselle: Tuota olen pelännyt ja tavallaan toivonut, että syy löytyisi jostain muualta. Aika lohduton tuomiohan se olisi että iltaisin ei vaan pysty koska ei jaksa. :( Siksi haluankin vielä uskoa että syy löytyy ruokailutottumuksista. Onhan useasta vastastauksestakin vähän sellainen vaikutelma "onneksi" tullut...
Joo, kannattaa ehdottomasti ainakin testata ruokailun vaikutukset juoksuun vähän pidemmällä aikavälillä! :) tsemppiä puolikkaan treenaamiseen ja sulle sopivan ruokarytmin löytämiseen! :)
Energiat loppu. Syö jotain noin 2 h ennen lenkkiä. Esim. kaurapuuro ja banaani tai rahka ja banaani. Pääasia että hiilarivarastot olisi täynnä, kun lähdet juoksemaan.
25 tässä vielä. En usko, että johtuu ruoasta. Pitkät lenkitkin suositellaan tehtäviksi viikonloppuna, kun on energiaa enemmän. Luin tämän jostain juoksuartikkelista.
Sanoisin, että vaihtoehtoja on kaksi.
1) Väsyt päivän aikana. Vaikka tekisi istumatyötä, vireystaso kuitenkin laskee päivän aikana. Toiseksi kuusi tuntia syömisestä energiavarastot alkavat olla jo tyhjillään. Nämä yhdessä voivat kyllä ryydyttää. Aamulla juokset yhtä vähillä eväillä, mutta kuitenkin yön jäljiltä levänneenä.
2) Olet aamuihminen. Itse olen kaikkea muuta, ja aamulenkillä tulee seinä vastaan puolen tunnin kohdalla. Illalla (19-23) taas pystyn hyvin juoksemaan reippaammankin lenkin, vaikka edellisestä ruokailusta olisikin vierähtänyt jo aikaa. Itse en tosin pysty syömään lounasta yhdeltätoista, se on mulle liian aikaista lämpimälle ruualle. Sun onneksi maratonit ja puolimaratonit juostaan yleensä hävyttömän aikaisin.
Sinuna kokeilisin ensin sitä, että syön lämpimän ruuan nelisen tuntia ennen lenkkiä ja/tai pientä lepohetkeä työpäivän jälkeen. Jos kumpikaan ei auta, voit julistautua aamulenkkeilijäksi ihan suosiolla.
Vierailija kirjoitti:
Entäs juominen?
Itse olen huomannut, että iltalenkki ei kulje jos en ole päivän aikana nauttinu tarpeeksi nestettä.
Eli jos tiedän että olen illalla lähdössä lenkille, niin pitkin päivää tankkaan nestettä ihan kunnolla. Lasillinen vettä just ennen lenkkiä ei riitä.
Joskus myös otan urheilujuomaa tai vettä mukaan lenkille, erityisesti jos on pidempi juoksu tiedossa.
Jos vauhti on alle kisanopeuden ja kesto alle 1,5h niin juomia ei vielä tarvi kantaa mukana ainakaan näillä keleillä. Kesäkuumalla juomapullon voi ottaa mukaan tunninkin lenkille. Mutta nesteytys päivän mittaan pitää olla kunnossa, kuten myös syömiset.
Ap. kirjoitti:
Viestiin numero 20: Syön uskoakseni melko "tavallisesti". Aamupalaksi riittää yleensä jugurtti ja kahvi. Lounaalla pyrin syömään puolikkaan lautasellisen salaattia, lopun tilan täytän perunalla ja lihalla. Lisäksi yleensä menee leipäviipale ja toisinaan jälkiruoka. Töistä tullessa tosiaan syön yleensä hedelmän tai leipäpalan ja lenkin jälkeen tulee usein tehtyä esimerkiksi jokin ruokaisa (esim. kinkku-) salaatti. Ennen nukkumaan menoa saatan syödä vielä palan leipää ja/tai jonkun rahkan, jugurtin tai vanukkaan.
Selvästi syöt ihan liian iltapainotteisesti, eikä energiaa riitä iltalenkille. Panosta aamupalaan ja lounaaseen enemmän. Muutenkinn syömisesti vaikuttaa varsin niukalta.
Vierailija kirjoitti:
Viikonloppuaamuna olet levännyt ja siksi energinen. Työpäivien jälkeen taas iltaisin sulta on puhti pois. Siinä syy.
Kun perjantina osttaa pari kolme olutta, niin lauantaina jalka nousee kevyesti...
Entäs juominen?
Itse olen huomannut, että iltalenkki ei kulje jos en ole päivän aikana nauttinu tarpeeksi nestettä.
Eli jos tiedän että olen illalla lähdössä lenkille, niin pitkin päivää tankkaan nestettä ihan kunnolla. Lasillinen vettä just ennen lenkkiä ei riitä.
Joskus myös otan urheilujuomaa tai vettä mukaan lenkille, erityisesti jos on pidempi juoksu tiedossa.