Vierailija

Onko paikalla joku, jolla ollut sama tilanne kuin minulla? Täydellisessä verenkuvassa leukosyytit normaalisti viiterajojen sisällä sekä muut siihen kuuluvat arvot. Paitsi tämä l-monos%, eli ilmeisesti monosyyttien (?) osuus on kohonnut. Viite 1-11 % ja mulla 12,4 %.

Joo, lievästihän se vain on koholla, mutta huolestuttaa. Äidilläni kun on parantumaton verisyöpä, multippeli myelooma. Sen ei pitäisi periytyä, mutta samoissa suvuissa saattaa esiintyä pahalaatuisia verisyöpiä, jos kyseessä on niihin altistava geeni. Tästä huolestuneena kävin otattamassa ilman lähetettä täydellisen verenkuvan. Ajattelin, että ei siellä tietysti ole mitään, mutta "ostanpa" mielenrauhaa. Toisin kävi.

Mihinköhän tässä nyt sitten on suunnattava? Olen äitiyslomalla, joten ei työterveyshoitoa. Julkiseen arvauskeskukseen en mene. Äitini aikanaan meni sinne anemian ja kovien luukipujen vuoksi. Rautatabletit iskivät kouraan. Oli todellista varjelusta, että äitini sattui olemaan sairaalassa töissä, jossa tuttu lääkäri lähti selvittelemään asiaa. Muutaman kuukauden päästä sitten sai diagnoosin parantumattomasta syövästä, jota nyt tosin on pystytty hoitamaan kymmenen vuotta.

Kaikenlaisia pieniä kremppoja mulla on ollut, mutta perusterve olen. Ei huolestuttavia oireita.
Lapset on 9 kk ja 4 v, joten totta kai on väsyttänyt noin niinkuin viimeiset viisi vuotta. Kädet kankeat ja välillä niitä jomottaa, mutta olen kuitenkin jatkuvasti nostelemassa ja kanniskelemassa vauvaa. Ei mitään epätavallisia flunssia.
Ja kaikki muut veriarvot (mm. Hb, vitamiinit, sokerit) kunnossa. Flunssaa ei ole päällä, joten ei sekään arvoja ole voinut nostaa.

Onko siis tuo 12,4 % ihan naurettavan pieni ylitys, ettei siitä kannata huolestua? Soitin syöpätietopalveluun, mutta en saanut irti oikein mitään. Sanoivat, ettei varmaan mitään. Mutta samalla sanoivat, että jos mieli rauhoittuu, niin käy lääkärissä.Ja aika mulla onkin varattu. Veikkaan vaan, että käskee vain uusintakokeeseen joskus kuukauden päästä. Mutta sehän ei mieltä nyt rauhoita.

Mitä yksittäisen leukosyytin kohonnut arvo on teillä merkannut? Vai onko merkannut mitään?

• ylös 7
  • alas 15

Kommentit (8)

Vierailija

Tuo on olemattoman pieni muutos, en olisi huolissani. Minulla on ollut myös joskus monosyytit vähän koholla ja sen katsottiin liittyvän allergiataipumukseen, vaikka minulla ei ole todettuja allergioita, ainoastaan nenän vuotamista. Minulla on myös n. joka toisessa labramittauksessa trombosyytit yli sata yksikköä viitearvon yläpuolella, joka toisessa juuri ja juuri viitearvon alueella. Syytä tuohon ei tiedetä, enkä jaksa panikoida, näillä arvoilla on menty jo 20 v.

• ylös 19
  • alas 3
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Oletko ollut kipeänä viime aikoina? Flunssan jälkeen monosyytit voivat olla hetken hieman koholla. Liittyy infektion paranemisreaktioon.

Itselläni on myös ollut juurikin tuon verran koholla. Ja tästä on jo yli 2 vuotta, kun mitattiin. Elossa ja voimissani olen edelleen. Älä ole huolissasi! Voit toki soittaa lääkärille ajan, jos kovasti huolestuttaa.

Vierailija

Miten se absoluuttinen arvo on suhteessa viitteisiin? Prosentit on epäluotettavammat.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miten se absoluuttinen arvo on suhteessa viitteisiin? Prosentit on epäluotettavammat.

Mahtaako tämä kysymäsi arvo olla B-monosyytit. Se on normaali:
0.70 kun maksimi on 0.80

Flunssa oli todella lievänä pari viikkoa sitten. Voiko tosiaan se vielä vaikuuttaa? Flunssa oli vieläpä tosi lievä, kaikki oireet olivat poissa noin neljässä päivässä. Olen ollut onnekas siinä suhteessa, että pariin vuoteen en ole sairastanut kunnolla kovaa flunssaa, vaan ehkä kerran, kaksi tuollaisen miniflunssan vuodessa.

Aika sisätautilääkärille on jo tänään. En kestä odotella pääsyä terveyskeskukseen, jossa sitten kohdalle voi osua vaikka kuinka kokematon lääkäri. Äitini ei varmasti olisi enää elossa, jos olisi luottanut terveyskeskuslääkärin ohjeisiin. Rautatabletit sai, mutta kun sairaus muuta kautta diagnosoitiin, niin syöpähoidot alkoivat heti. Sytot ja rankka kantasolusiirto, sen jälkeen on eletty erilaisilla lääkityksillä. Elämä on hänellä kuukauden aikajänteellä, kun milloin tahansa voi verikokeista löytyä huonoja arvoja. Täytyy toivoa, että jos on verisyöpä, niin olisi ainakin sellainen johon on parannuskeino. Jää alle neljäkymppisenä ja pienten lasten äitinä elämä kesken.

Vierailija

No, miten kävi? Veren sivelyvalmisteesta selviäisi onko monosyyteissä jotain häikkää, mutta en tiedä tekevätkö niitä yksityisellä.

• ylös 3
  • alas 21
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mene ensin julkiselle ja kerro kaikki taustat.

No ei todellakaan hoideta tai tutkita julkisella tolla perusteella...

Vierailija

Ihan mitätön muutos. Se voi johtua aivan hyvin siitä että olet vasta synnyttänyt ja nyt ilmeiseti imetät ja muutenkin kroppa on raskauden jälkeen sekaisin.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.