Miten lopettaa ystävyys
Olen ollut vanhan lapsuudenystäväni suhteen jo vuosia se aktiivisempi osapuoli. Ystäväni on aktiivinen, kun haluaa puhua jostain ongelmastaan tai tarvitsee muuten kuuntelijaa, apua tai kuskia, mutta minun juttuihini hän ei kommentoi juuri koskaan mitään, ehkä vähän enemmän aikaisemmin, mutta parin viime vuoden aikana olemme käsitelleet lähinnä vain hänen elämäänsä ja asioitaan. Olen nyt lopullisesti tajunnut tilanteen yksipuolisuuden, että panostan tähän ystävyyteen todella paljon enemmän kuin hän, olen heti 'käytettävissä', kun hän haluaa ja kaikinpuolin paljon aktiisempi ja olen päättänyt antaa tämän ystävyyden mennä.
Kysymykseni: mitä mieltä olette, pitääkö minun tehdä joku 'loppuselvitys' asiasta, vai liueta vain vähin äänin takavasemmalle?
Olenko vain ottamatta enää yhteyttä enkä vastaa hänen yhteydenottoonsa, kun se joskus ehkä kuitenkin tulee, kun hän tarvitsee jotain?
Kommentit (26)
Eikö olisi suoraselkäistä kertoa reilusti ystävälle mitä ajattelee. Ehkä hän ei pidä kuulemastaan ja saat olla rauhassa hänen yhteydenotoiltaan jatkossa. Riippuu tietenkin siitä kuinka korkealle arvostat ystävyyden kyseisen henkilön kanssa ?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aina vain liuennut. Ei sekään ehkä hyvä ole koska silloin toinen ei todella koskaan ymmärrä mikä mätti, ja oon miettiny että juuri noiden tyyppien se ois eniten kannattanut kyllä saada tietää. Mutta itselle "helpompi" näin, tollasilla tyypeillä menee kuukausia että ne edes tajuaa mitään.
Todella epäkypsää toimintaa! Kuulostaa siltä, että tahallaan ja kiusallaan liukenet. Ja vielä tiedostat sen "menee kuukausia ennenkuin ne edes tajuaa". Noh, luultavasti sinun tapauksessasi oli ystävällesi parempi, ettei enää tarvitse olla sinun seurassasi, kun kohtelet muita tuolla tavoin.
Ap:lle sanoisin, että älä ota yhteyttä, jos kerran et halua. Mutta jos hän ottaa, niin hiukan voit vastailla ja sitten sanoa, että "on minulla omiakin ongelmia" tai että alat vain puhua omista asioistasi, jos hän jankkaa vain omistaan. Ystävyydessä voisi sen verran olla munaa, että jotenkin ilmaisee sen, mihin ei ole tyytyväinen.
"Odotatko, että saan kerrottua tämän oman asiani loppuun (jos yrittää koko ajan vain puhua omista asioistaan)."
"No nyt pitää lopettaa, en ehtinytkään kertoa omia kuulumisia, sinulla taisi nyt olla puheripuli" (ystävälle voi puhua tuttavallisesti)
Mutta: Niinhän se on, että ystävän arvon ymmärtää, kun on hädässä. Kun menee hyvin ja työ & suku/perhe pitää kiireisenä, niin ei sitä edes kaipaa ystäviä. Minuakin hieman harmittaa, että kerran olimme viikottain ystäväni kanssa tekemisissä, kun hänellä oli paha tilanne päällä. Tykkäsin siitä, että olimme tekemisissä. Mutta nyt kun kaikki on hyvin, niin nähdään vain kerran kuussa :(
Vierailija kirjoitti:
Joku jo ehdottikin suurinpiirtein näin että lopeta itse yhteydenpito mutta jos hän ottaa yhteyttä niin vastaat sitten siihen. Ehkä hän jossain vaiheessa tajuaa jotain tai sitten ei. Mutta sinä voitat joka tapauksessa. :)
Ihan ihmeellisiä neuvoja. Jos minulla on ystävä ja hän ei halua enää olla tekemisissä, niin kyllähän siitä haluaisin tietää! Tosi törkeää "sinä voitat joka tapauksessa". Niin, eli ystävä sitten häviää?? Luuletko itse olevasi niin täydellinen ihminen, että on varaa kuvitella "voittavansa", kun hylkää toisen.
Meillä kerran ystäväpiirissä yksi ystävä lopetti yhteydenpidon kaikkiin. Kyllä hänet tuomittiin ja leimattiin, että kyllä hän oli se häviäjä. Menetti kaikkien arvostuksen käytöksensä takia.
Mulla oli samanlainen "ystävä". Puhui vain omista ongelmistaan ja otti yhteyttä vain kun itse jotain tarvitsi, kun yritin välissä kertoa omaa asiaa niin vastaus oli vain " aha" tai "no mulla on sama tilanne mutta paljon pahempi" ja omat ongelmat jatkui... Hänen asioihin olisi aina pitänyt vastata "voi kauheaa, kuinka sulle voi käydä näin kamalasti, voi sua, voimia" ja jos en vastannut niin hirveä raivari kuinka mua ei oikeasti kiinnosta ja kaikki on häntä vastaan ja viikon mykkäkoulu... No se "ystävyys" loppui siihen kun mulle syntyi lapsi enkä ollutkaan enää tavoitettavissa silloin kun hän halusi, niin hän lopetti kaiken yhteydenpidon eikä enää vastannut viesteihini tai puheluihini. Eli mun mielestä paras kun alat kohteleen häntä samalla lailla kuin hän kohtelee sinua etkä ota enää niin paljon yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku jo ehdottikin suurinpiirtein näin että lopeta itse yhteydenpito mutta jos hän ottaa yhteyttä niin vastaat sitten siihen. Ehkä hän jossain vaiheessa tajuaa jotain tai sitten ei. Mutta sinä voitat joka tapauksessa. :)
Ihan ihmeellisiä neuvoja. Jos minulla on ystävä ja hän ei halua enää olla tekemisissä, niin kyllähän siitä haluaisin tietää! Tosi törkeää "sinä voitat joka tapauksessa". Niin, eli ystävä sitten häviää?? Luuletko itse olevasi niin täydellinen ihminen, että on varaa kuvitella "voittavansa", kun hylkää toisen.
Meillä kerran ystäväpiirissä yksi ystävä lopetti yhteydenpidon kaikkiin. Kyllä hänet tuomittiin ja leimattiin, että kyllä hän oli se häviäjä. Menetti kaikkien arvostuksen käytöksensä takia.
Tämä. Ei ystäviä jätetä ilman selitystä ja suoraan puhumista. Jos ystävä ei ymmärrä syytä, se on hänen häpeänsä, mutta ainakin on yritetty hoitaa asia reilusti. Mikään hiljalleen liukeneminen ei ole aikuisen ihmisen käytöstä.
Kuinka Turussa lopetetaan ystävyys?