Lapsi ei saa puheterapiaa
Meidän lapsi pääsi vihdoin puheterapiaan ja nyt puheterapeutti ei anna tarpeeksi aikoja! Aluksi oli 4 kertaa kun nähtiin joka viikko ja nyt seuraava aika saatiin vasta kesäksi??! Näin siis Porissa!!! Meidän lapsi on nyt 3 vuotias ja ei puhu, ketä lasta sitten auttaa puhumaan jos ei puheterapeutti?! Eikö se niiden työtä ole!
Kommentit (55)
Puheterapeuteista on puute. Helsingissäkin on vaikea saada aikoja, paitsi päiväkodin kautta. Kotiharjoitukset ovat tärkeät.
Sen mielestä meidän pitäisi laittaa lapsi päiväkotiin, mutta haluan olla kotona lapsen kanssa kun muutenkin olen kotona. Jostain viittomistakin puheterapeutti puhui, mutta en todellakaan ala viittomaan kun puhumaan pitäisi oppia eikä viittomaan?? Ihan turhia ohjeita oli ja se on puheterapeutin työ opettaa puhumaan eikä minun. Lääkärikin hoitaa silloin kun käsi menee poikki, ei sitä tarvi kotona hoitaa.
Ap
Yksityinen puheterapeutti :) Siellä meidän lapsi käy kelan tukemana. Ole tiukka ja vaadi lähete foniatrille ja tätä kautta lapsellesi diagnoosi.
Puheterapeuteista on Porissa kova pula. Aika moni käy puheterapiassa Tampereella.
Ai kuka auttaa lasta puhumaan, no te vanhemmat... Kyllä tuossa ajassa olette saaneet neuvoja kotiin, me käytiin kerran r-kirjainta opettelemassa ja siitäkin saatiin kotiohjeet, ei terapeutin tehtävä ole lasta kokonaan opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Sen mielestä meidän pitäisi laittaa lapsi päiväkotiin, mutta haluan olla kotona lapsen kanssa kun muutenkin olen kotona. Jostain viittomistakin puheterapeutti puhui, mutta en todellakaan ala viittomaan kun puhumaan pitäisi oppia eikä viittomaan?? Ihan turhia ohjeita oli ja se on puheterapeutin työ opettaa puhumaan eikä minun. Lääkärikin hoitaa silloin kun käsi menee poikki, ei sitä tarvi kotona hoitaa.
Ap
Hohhoi. Porvoosta päivää.
No mutta vaikka on pula puheterapeuteista niin me jonotettiinkin melkein vuosi että saatiin vihdoinkin niitä aikoja niin tämmöstä liukuhihnahommaako se sitten on? Kyllä meidän pitäisi vähän enemmän aikoja saada kun niin kauan odotettiinkin ja lapsi ei puhu vielä mitään!
Päiväkotihoito kehityksellisistä syistä ja tukiviittomat ovat osa hoitoa. Puheterapia toki myös ja kotona harjoittelu tärkeää.
Ja se puheterapeutti oli vielä niin nuorikin ettei varmaan edes ole omia lapsia vielä
No eikö ne viittomat oo tarkotettu joillekin kuuroille sitä paitsi? Lapsen kuulossa ei mitään vikaa eikä mitään syytä semmosiin
Vierailija kirjoitti:
Ja se puheterapeutti oli vielä niin nuorikin ettei varmaan edes ole omia lapsia vielä
Ei taida olla sullakaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla sullakaan!
Mitenni?
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi tyrmäät ammattilaisen neuvot? Viittomien oppiminen auttaa lasta oppimaan puhumaan, tämä on todettu lukuisissa tutkimuksissa.
Kuntoutus ei ole sama asia kuin hoito. Puhumaan ei voi oppia jonkun hoidon avulla. Puhumaan opitaan arkikuntoutuksella. Jos sinun voimavarasi, taitosi tai motivaatiosi ei riitä, niin laita lapsi päiväkotiin, jossa hoitavat homman puolestasi.
Opiskelen puheterapeutiksi ja meillä oli tukiviittomien kurssilla juuri puhetta tuosta miten kielteisesti vanhemmat suhtautuu viittomien käyttöön ja näin evää lapsilta mahdollisuuden kommunikaatioon. Järkyttävää.
Kunnallisesta yleensä mahdollisuus saada max . 20 käyntiä vuodessa vaikka kunnassa olisi suhteellisen hyvä puheterapeuttitilanne. Lähete erityissairaanhoitoon, puhumattomuuden syyn kartoitus ja sitä kautta kelan kautta tai sairaanhoitopiirin kautta puheterapiaa.
Vaihtoehtoiset kommunikaatiomenetelmät, yleensä kuvien käyttö ja tukiviittomat, itseasiassa edistävät puheen kehitystä. Ne myös poistavat häiriökäyttäytymistä kun lapsi ja myös ilmaisuntarve kasvaa. Muut kommunikaatiomenetelmät jäävät yleensä itsestään pois kun puhe kehittyy.
Kotiharjoitukset ovat tärkeitä. Ne vahvistavat suun alueen motoriikkaa ja toisto ovat tärkeitä. Yksikään terapeutti yksinään ei pysty tekemään tarpeeksi.
Päiväkoti kuntouttavana tukitoimena on tavallista ja suositeltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi tyrmäät ammattilaisen neuvot? Viittomien oppiminen auttaa lasta oppimaan puhumaan, tämä on todettu lukuisissa tutkimuksissa.
Kuntoutus ei ole sama asia kuin hoito. Puhumaan ei voi oppia jonkun hoidon avulla. Puhumaan opitaan arkikuntoutuksella. Jos sinun voimavarasi, taitosi tai motivaatiosi ei riitä, niin laita lapsi päiväkotiin, jossa hoitavat homman puolestasi.
Mitä varten puheterapeutteja sitten edes on? Kun ei ole mitään hyötyäkään!! Ja näin kyllä kun se avasi sen kalenterin että kyllä siellä tilaa olisi ollut
Njooh, ei noita käyntejä vain ole useammin. Meillä esikoinen kävi puhterapiassa jokunen vuosi sitten (Porissa siis) ja käyntejä oli kerran kuukaudessa, kesäksi tuli tauko ja sitten taas syksyllä jatkui. Puheterapian tukena oli myös päivähoito (puolikkaana). En minäkään aluksi lämmennyt tuolle päivähoidolle, koska keskimmäinen lapsi syntyi juuri tuolloin (ettei lapselle tule tunnetta että "viskataan" vauvan tieltä pois") mutta kaikki meni oikein hyvin ja lapsi tykkäsi olla päiväpäiväkodissa.
No osta palvelut itse, tuommoista se vain kunnallisella puolella on, ap.
Vaikka taidat olla vain trolli.
No mitä ohjeita saitte kotiharjoitteluun??
Eikös puheterapeutti tue myös vanhempia tukemaan lapsen puhetta? Nyt teillä on ollut useampi käynti ja nyt varmaan on teidän vuoro vähän opettaa lasta puhumaan ohjeiden mukaan, sitten on taas kontrollikäynti.