Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muita "rikkaita köyhiä" ?

urggghhh
29.02.2016 |

Korjaan vielä alkuun, että en tarkoita rikasta vaan ihan ok toimeentulevaa. Eli, meidän nettotulot on kuukaudesta riippuen 4700-5000 eur ja tiukkaa tekee :( Meillä ei ole mitenkään erityisen isoa asuntolainaa (noin 200 000 €) ja ei muutenkaan isoja autolainoja, vaikka toki pari autoa pihassa pönöttääkin vakuutusmaksuineen !!! Siis miten te muut pihistelette? Mua kyrsii kun kaikki menee mikä tulee. Mistä te muuten tunnistatte hyvin toimeentulevan?

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestani te kylla olette koyhia rikkaita? Tulin ketjuun lukemaan kaltaisistani ihmisista jotka tuhannen euron kuukausituloilla rahoittavat ihan kaiken mita tarvitsee ja saastoon jaa runsaasti.

Rikas koyha/koyha rikas vrt. jalkapallo/pallojalka

No hei, jos ap on niin tyhmä, ettei tule nykyisillä rahoillaan toimeen, niin miksi kukaan kuvittelee, että hän olisi kyllin älykäs tekemään aloituksenkaan oikein?

Vierailija
42/64 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan rikkaita köyhiä. Eli suuret tulot, mutta iso asuntovelka, jota lyhennämme kiivaasti niin kauan kun korot on alhaalla. Näin ollen käyttörahaa on suunnilleen saman verran kuin opiskeluaikoina.

Mikä ideologian on tämän "lyhennämme kiivaasti kun korot ovat alhaalla"? Eikö silloin juuri kannattaisi etsiä vaihtoehtoista tuottoa rahoille sillä aikaa kun vaihtoehtoiset tuotot ovat suuremmat kuin asuntolainakorot?😂

Yle vois ottaa asiakseen valistaa suomalaisia näissä asioissa ja vaikka tehdä ohjelmaa aiheesta 'henkilökohatainen talouteni'.

Meillä on lainaa vielä jäljellä 15-18 vuotta.

Kun lainan korko on alhaalla, voimme lyhentää pienellä lisällä vuosia lopusta.

Varsinkin kun tällä hetkellä en usko kummankaan jäävän eläkkeelle nykyisestä työstä.

Kummatkin teemme pari ylityöiltaa per kk ja olen yli vuoden myynyt jatkuvasti jotain ja tietenkin olemme vähentäneet ostamista. Saamme kummatkin kokoon 500 e, eli lyhennämme 1000 e extraa per kk. Olemme jatkaneet tätä muutaman vuoden jo, kyllä, silti riittää kotoa ylimääräistä myytävää, jos voimme jatkaa vielä pari kolme, voidaan sitten vähän joustaa. Tällä hetkellä ei tunnu mistään olisi pitänyt luopua, sehän se tärkein on.

Lainat tulevat ihan varmasti nousemaan laina-ajan aikana.

Vierailija
44/64 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon sun vastakohta. Rahaa on kuin roskaa mutta elelen vaatimattomasti. Tämä siksi että rahaa riittäisi elämän loppuun saakka käymättä enää päivääkään töissä. Eli olen omatoimieläkkeellä.

Olisi kiva kuulla karkealla tasolla ikäsi ja varallisuutesi määrä. Täällä toinen samankaltaista suunnitteleva nelikymppinen, mutta rahaa ei ole riittävästi vielä.

Mun äiti on 48-vuotias ja omatoimisesti ja vapaaehtoisesti työtön kolmatta vuotta. Elää pihistellen mut omaisuutta hällä toki on sekä säästöjen että parin velattoman sijoitusasunnon muodossa. Ei aio palata työelämään.

Vierailija
45/64 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahahaha hahahah anna mun nauraa.

Meillä nettotulot noin 3500 ja lainaa kans vähä päälle 200 000 ja melkein kaikki menee kans mitä tuleekin. Autot on kyllä 15v vanhoja

Vierailija
46/64 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autot on jo 10 vuotta vanhoja, ja pelottaa, milloin joutuu niitä vaihtamaan.

OMG että ihan 2006 vuosimallin autot, onko sellaisia enää edes olemassa :o?!?!?! Kyllä voisi tässä yhdistää sanat kerma ja pylly, jos oikeasti jonkun mielestä 10 vuotta vanhat autot on jotain hirvittävän kamalaa, ja joka päivä pitää pelätä milloin ne ruostuu puhki...

T. Auto vm 2007 ja minusta mulla on uudehko auto :D.

Sanoinko että nuo autot on mun mielstä jotain ihan hirvittävän kamalaa? Meille ne kelpaa kyllä vielä seuraavatkin 10 vuotta. Mutta eipä niihin kannata mitään tonnien remontteja enää ruveta tekemään, jos sellainen paikka eteen tulee.

"pelottaa, milloin joutuu niitä vaihtamaan"

Miten muuten tuon voi tulkita kuin niin, että mielestäsi 10 vuotta vanhat autot ovat niin hajoamispisteessä, että vaihtopakko voi tulla vastaan milloin vain? Ymmärtäisin että noin sanoo 20 vuotta vanhoista autoista, mutta ei kyllä tulisi itselle mieleenkään huolehtia vasta 10 vuotisen auton vaihtopakkoa...

No esimerkiksi siinä tapauksessa, että 10 vuotta vanhassa autossa saattaa olla mittarissa jo 600 tai 700000 kilometriä, jolloin on ihan perusteltua miettiä sitä, että kestääkö vielä montakin sataatonnia eteenpäin.

Vierailija
47/64 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä oon köyhä mutta näytän rikkaalta päältä päin

salaa vedän pestopastaa päivät pitkät...

Vierailija
48/64 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon sun vastakohta. Rahaa on kuin roskaa mutta elelen vaatimattomasti. Tämä siksi että rahaa riittäisi elämän loppuun saakka käymättä enää päivääkään töissä. Eli olen omatoimieläkkeellä.

Olisi kiva kuulla karkealla tasolla ikäsi ja varallisuutesi määrä. Täällä toinen samankaltaista suunnitteleva nelikymppinen, mutta rahaa ei ole riittävästi vielä.

Mun äiti on 48-vuotias ja omatoimisesti ja vapaaehtoisesti työtön kolmatta vuotta. Elää pihistellen mut omaisuutta hällä toki on sekä säästöjen että parin velattoman sijoitusasunnon muodossa. Ei aio palata työelämään.

Joo, paitsi että ei oo työtön. Sori terminviilaus. Kuulostaa toimivalta ratkaisulta.

Vierailija
49/64 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka helvetin aivovammainen pökiö ostaa jonkun muun kuin yrittäjänä työssä tarvittavan auton lainarahalla?

Eihän sitä lainaa välttämättä ole tolkuttomasti. Vaihdan auton 3 vuoden välein max 10 tuhannen välirahalla ja joskus otan siihen välirahaan lainaa, joskus en.

Vierailija
50/64 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä nettotulot yhteensä miehen kanssa noin 3000e (mies töissä,itse opiskelen). Sillä rahalla maksetaan lähemmäs 300 000 euron asuntolainaa pois ja joka kuukausi jää silti säästöön.

Ei me mitään etelänmatkoja tehdä mutta ei tähän päivään mennessä ole tarvinnut myöskään pennejä laskea esim ruokakaupassa.

Oletteko lapsettomia? Meillä on kuukauden tarkka menobudjetti 5600€/kk, josta 300 000€ lainoihin menee noin 2000€. Loput rahat palaa enemmän kuin helposti sähköön,  vakuutuksiin, bensaan, pakollisiin maksuihin, päivittäistavaroihin, pahan päivän säästöihin, lasten harrastuksiin jne. Yhtään löysää rahaa ei ole enkä pysty kuvittelemaan että mitenkään pystyttäisiin elämään 3000€ nettotuloilla

Vierailija
51/64 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

31- odota kun lapsi kasvaa; tulee vaate-, harrastus- ja ruokamenot kasvamaan. Onnellisesti tulee pienen kanssa toimeen hyvinkin pienellä rahalla. Kouluikäisen tarpeet on jo toista.

Vierailija
52/64 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhut itsestäsi yksikössä. Jollei ole perhettä on vaikea olla rikas köyhä. Yksin asuva ja elävä saa helpostikin säästettyä vähistäkin rahoista.

Vierailija
53/64 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te,muotilla jää toista tonnia säästöön, miten te elätte?? Eikö ole koskaan mitään menoja, juhlia tms? Ei koskaan ruokavieraita, ette käy leffassa, teatterissa, harrasta mitään, ette koskaan osta mitään uutta jne. Itselläkin ap:n kaltaiset menot ja jää sentäs jotain säästöönkin, mutta toista tonnia... Eikö teillä mene rahaa mihinkään pakolliseenkaan, henkivakuutukseenm, kotivakuutukseen.. Lääkäriin, lääkkeisiin tai mihinkään? Joskus aina ihmettelen miten joku pystyy elämään noin säästäväisesti, mutta en siltikään haluaisi sellaista elämää (pelkästään) että kävisin töissä, maksaisin asuntoa ja olisin siellä, no, kävisin ehkä lenkillä tai kirjastossa.

Vierailija
54/64 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka helvetin aivovammainen pökiö ostaa jonkun muun kuin yrittäjänä työssä tarvittavan auton lainarahalla?

No vaikka joku sellainen, joka tarvitsee auton, mutta ei ole rahaa ostaa sitä?

Vierailija
55/64 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin pienituloisena yhden lapsen yh:na kiinnostaa, että mihin ap laitatte rahat kun kerran kaikki menee? Itsellä nettotulot sisältäen lapsilisän ja exän maksamat (minimi)elarit ovat  noin 1800 euroa. Säästöön jää joka kuukausi 150 euroa + 50 euroa pahanpäivän tilille. Toki tuon 150 euroakin on "pahanpäivän varalle", mutta lähinnä tarkoitettu siihen, tuo menee sijoituksiin ja turvaa sitten toivottavasti aikanaan pientä lisää eläkkeellä. Eli sitä ei ole tarkoitettu esim. pesukoneeseen tms.

Toisaalta nuo summat eivät lähde niistä rahoista, jotka jäävät, vaan ne lähtevät ensimmäisenä palkasta suoraveloituksena. Näin on sen kulutuksenkin sitten mitoittanut 200 euroa pienemmäksi.

Vierailija
56/64 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP täällä Moi! Aloitus oli tosiaan väärin, tarkoitin "köyhä rikas". No asiaan; meidän autot on noin 10 vuotta vanhoja, täysin velattomia. Ovat kylläkin sen merkkisiä, että korjaus/osa/huolto maksavat. Lyhennetään asuntolainaa vajaa tonni kk ja yhtiövastike 300 € päälle. Vakuutuksiin menee vuodessa pari tonnia, sähköön vuodessa noin 1500 €. Päivähoidosta maksetaan 283 € kk. Bensoihin kuukaudessa pari sataa, matkakorttiin satanen. Omia menoja on puhelinlasku, luottokortit & sijoitustili. Ruokaan noin 600 € kk. Kyllä se siinä aikalailla on. Auton renkaita täytyy ostaa tai lapsi jos sairastuu - käymme yksityisellä ja vakuutus ei kata kaikkea 100 %. Kyllä nämä on jokaiselle lapsiperheelle varmasti ihan tuttua. Teemme muutaman lomamatkan vuodessa mutta ei niiden pitäisi taloutta kaataa...

Vierailija
57/64 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ugghhhh kirjoitti:

AP täällä Moi! Aloitus oli tosiaan väärin, tarkoitin "köyhä rikas". No asiaan; meidän autot on noin 10 vuotta vanhoja, täysin velattomia. Ovat kylläkin sen merkkisiä, että korjaus/osa/huolto maksavat. Lyhennetään asuntolainaa vajaa tonni kk ja yhtiövastike 300 € päälle. Vakuutuksiin menee vuodessa pari tonnia, sähköön vuodessa noin 1500 €. Päivähoidosta maksetaan 283 € kk. Bensoihin kuukaudessa pari sataa, matkakorttiin satanen. Omia menoja on puhelinlasku, luottokortit & sijoitustili. Ruokaan noin 600 € kk. Kyllä se siinä aikalailla on. Auton renkaita täytyy ostaa tai lapsi jos sairastuu - käymme yksityisellä ja vakuutus ei kata kaikkea 100 %. Kyllä nämä on jokaiselle lapsiperheelle varmasti ihan tuttua. Teemme muutaman lomamatkan vuodessa mutta ei niiden pitäisi taloutta kaataa...

No, eihän sitten kaikki mene, kun kerran on sijoitustili.

Mitä tuo luottokortit pitää sisällään? kannattaa varmaan laskea se yksityisellä käynti, että kannattaako.

ja ne lomamatkat: jos ovat liian kalliita ja liian usein, niin sitten kaatavat talouden varsinkin, jos samaan aikaan kuluttaa yksityisiin lääkäripalveluihin, on autoa, monen sorttista vakuutusta, vaatteita, harrastuksia, huveja, elokuvia, jne jne jne ( monta asiaa et maininnut)

harva kykenee elämään niin, että saisi kaiken mitä toivoisi. Hyvätuloistenkin pitää jonkin verran priorisoida niitä toiveitaan.

Vierailija
58/64 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ugghhhh kirjoitti:

Se on tuo asenne, joka tyhjentää taskut, lomapakon ja tilin: " Eihän tämän pitäisi taloutta kaataa. " Ei varmaan ne lomamatkat kaadakaan taloutta, jos on tuo kaikki edellä mainitsemasi ja sitten lomat ovat retkeilyä esim. retkeilymajoissa, hostelleissa, teltassa leirintäalueella/luonnossa/soffassurffarina/sukulaisten tai tuttavien nurkissa

Mutta jos tuo asenne näkyy jokaisessa rahanmenossa tyyliin: Onhan meillä kaksi autoa, jotka ovat sen merkkisiä, että huollot ja korjaukset maksavat, mutta eihän sen pitäisi taloutta kaataa;

Käydään yksityisillä lääkäreillä (usein?), mutta eihän sen pitäisi taloutta kaataa;

on paljon asuntolainaa, tai siis eihän tämä paljon edes ole, ja eihän nyt tämän pitäisi taloutta kaataa;

luottokortteihin menee näin ja näin paljon , mutta eihän sen pitäisi taloutta kaataa jne.

1-2 ylellisyysjuttua, ja todellakin kaksi vanhaakin autoa, joiden ylläpitäminen maksaa, on ylellisyyttä, talous kestää. Mutta useampaa se ei kestä, ellei sitten nipistä niistä ylellisyysjutuista jokaisesta 5-20%.

Vierailija
59/64 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on valitettavasti tosi suuri epätasa arvo lääkärille pääsyssä julkisella puolella. Jossain kunnissa pääsee tuosta vain, meillä joku lähihoitaja arvioi luukulla että oletko tarpeeksi sairaan näköinen...

Vierailija
60/64 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te,muotilla jää toista tonnia säästöön, miten te elätte?? Eikö ole koskaan mitään menoja, juhlia tms? Ei koskaan ruokavieraita, ette käy leffassa, teatterissa, harrasta mitään, ette koskaan osta mitään uutta jne. Itselläkin ap:n kaltaiset menot ja jää sentäs jotain säästöönkin, mutta toista tonnia... Eikö teillä mene rahaa mihinkään pakolliseenkaan, henkivakuutukseenm, kotivakuutukseen.. Lääkäriin, lääkkeisiin tai mihinkään? Joskus aina ihmettelen miten joku pystyy elämään noin säästäväisesti, mutta en siltikään haluaisi sellaista elämää (pelkästään) että kävisin töissä, maksaisin asuntoa ja olisin siellä, no, kävisin ehkä lenkillä tai kirjastossa.

En mä oikein keksi mitä mun pitäis ostaa lisää...

Henkivakuutus irtisanottiin juuri, kakkosasunto toimii vakuutuksena pahimman varalle.

Autot on sellaisia kuin haluamme, vm 2006 ja 2010, mies osaa hoitaa huollot itse.

Lapsella on tavaraa ja vaatetta liikaakin, ostan kausialesta seuraavaan vuoteen eli ovh:lla tähän talouteen ei tule juuri mitään.

Lapsen myötä biletys on jäänyt festariin vuodessa ja työpaikan kekkerit. Kavereita nähdään kaffekupin äärellä jomman kumman kotona. Lomalla pakataan auto ja ajetaan vaikka norjaan tai kotimaata ristiin rastiin. Lapsi on käynyt Ruotsissa ja Tanskassa.

Ruoka tehdään itse, laadukkaasta lihasta/kalasta ja kasviksista, se on lopulta melko halpaa. Ulkona syödään jokunen kerta vuodessa.

Kyllähän me kotihiiriä ollaan, sillä tämä okt tuli hankittua, harrastukseksi...tykätään väkertää. Lapsi käy harrastamassa 80/ kausi, leffassa ja teatterissa pari kertaa vuodessa, muutaman kerran uimahallissa.

Alkoholia käytetään ja se ostetaan ihan alkosta, ei haeta Tallinnan reissulta muka-halpaa.

Jos jotain hajoaa, pesukone/tv niin haen seuraavana päivänä uuden. Keski-ikäisiä kun ollaan niin pannut, kipot ja kupit on jo kaapissa, ei niitä tarvitse uusia kuin joskus.

"pakolliset menot" on 1800+vaatteet+kakkosasunto 350. Kun lainat saa maksettua pois menot tippuu tuosta vielä 700. Netto oli tosiaan tuolla aiemmin mainitsemani 4500+lapsilisä.