Onko muita "rikkaita köyhiä" ?
Korjaan vielä alkuun, että en tarkoita rikasta vaan ihan ok toimeentulevaa. Eli, meidän nettotulot on kuukaudesta riippuen 4700-5000 eur ja tiukkaa tekee :( Meillä ei ole mitenkään erityisen isoa asuntolainaa (noin 200 000 €) ja ei muutenkaan isoja autolainoja, vaikka toki pari autoa pihassa pönöttääkin vakuutusmaksuineen !!! Siis miten te muut pihistelette? Mua kyrsii kun kaikki menee mikä tulee. Mistä te muuten tunnistatte hyvin toimeentulevan?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan rikkaita köyhiä. Eli suuret tulot, mutta iso asuntovelka, jota lyhennämme kiivaasti niin kauan kun korot on alhaalla. Näin ollen käyttörahaa on suunnilleen saman verran kuin opiskeluaikoina.
Mikä ideologian on tämän "lyhennämme kiivaasti kun korot ovat alhaalla"? Eikö silloin juuri kannattaisi etsiä vaihtoehtoista tuottoa rahoille sillä aikaa kun vaihtoehtoiset tuotot ovat suuremmat kuin asuntolainakorot?😂
Yle vois ottaa asiakseen valistaa suomalaisia näissä asioissa ja vaikka tehdä ohjelmaa aiheesta 'henkilökohatainen talouteni'.
Itse olen myös tuo lyhentämisen kannalla, koska korkojen määrä on tällä hetkellä lainakuluissa erittäin pienet. Jos nyt odottelee, että korot kasvavat, niin se maksettava määrä kasvaa suhteessa erittäin paljon.
Sitä en tosin ymmärrä, että lainaa maksetaan niin paljon, ettei elämiseen jää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan rikkaita köyhiä. Eli suuret tulot, mutta iso asuntovelka, jota lyhennämme kiivaasti niin kauan kun korot on alhaalla. Näin ollen käyttörahaa on suunnilleen saman verran kuin opiskeluaikoina.
Mikä ideologian on tämän "lyhennämme kiivaasti kun korot ovat alhaalla"? Eikö silloin juuri kannattaisi etsiä vaihtoehtoista tuottoa rahoille sillä aikaa kun vaihtoehtoiset tuotot ovat suuremmat kuin asuntolainakorot?😂
Yle vois ottaa asiakseen valistaa suomalaisia näissä asioissa ja vaikka tehdä ohjelmaa aiheesta 'henkilökohatainen talouteni'.Niin, mikähän se vaihtoehtoinen tuottoisa kohde olisi? Aika katastrofaalista olisi menettää ne rahat, tai päätyä siis pakkasen puolelle. Sitten kun korot nousisivat, niin heipparallaa. Jos ei olla mitään satatonnisien puskureiden kanssa eleleviä kroisoksia kumminkaan, niin lyhentämäinen nyt nimenomaan on viisainta.
Neuvosi sopii sellaisille, joita ei haittaa, vaikka riski ei kannattaisikaan, eli joutuvat pulaan korkojen noustessa jos pääoma ei olekaan kasvanut koron nousun verran (epätodennäköistä tässä tilanteessa) eli siis joko todella epätoivoisia ihmisiä, tai sitten niitä, joilla on varaa ottaa sellainen riski.
On totta että indeksi on laskenut kymmenisen prosenttia vuoden alusta. On tosin muitakin sijoituskohteita kuin pörssi esmes vakavaraisten pörssiyritysten joukkovelkakirjat. Oikeassa olet sen suhteen että ns arvopaperimarkkinoihin perehtymättömän on liki mahdotonta saada mitään tuottoa (näinä aikoina), kun ainoa sijoitusvaihtoehto on joku kelvoton pankkivirkailijan tyrkyttämä rahasto.
T.12
Deflaatioaikaan lainan lyhentämättä jättäminen on sama asia kun keskinkertaisen inflaation vallitessa menisi joka vuosi pankkiin ottamaan lisää lainaa.
Taidan liittyä jonon jatkoksi, eri tavalla: Asunto on velaton, auto on velaton, mutta säästöjä tai tuloja ei ole. Ollaan opiskelija ja eläkeläinen.
Me ollaan samantapaisessa tilanteessa mutta koen että ollaan ennemmin rikkaita köyhiä... Hankittiin kesämökki/vapaa-ajanasunto asuntolainan lisäksi ja tiedettiin että se vetää talouden tiukille. Mutta silti todellisuus kirpaisee; koko ajan on rahat vähissä ja ihan jokainen ostos täytyy miettiä tarkemmin kuin vuosiin. Lainanhoitokulut yhteensä on 36% nettotuloista mutta kun päälle tulee kahdet vakuutukset, sähköt, kiinteistöverot, jätemaksut ja muut remontti- ja yläpitokustannukset niin kireää on.
Toistaiseksi olena jatkunut myös eläke. & pahanpäivänvarasäästämistä noin 250€/kk ja oma harrastus maksaa noin 150-200€/kk. Lasten harrastuksiin menee suunnilleen saman verran mutta jos on pakko niin luovun ensin omasta harrastuksesta. Vaatteet & harrastusvälineet ja melkeinpä kaikki muukin mikä vaan suunnilleen on mahdollista, ostetaan käytettynä. Koitan myös saada myytyä ylimääräistä tavaraa mutta se on ihan nappikauppaa eikä vaikuta varsinaiseen talouteen mitenkään. Mutta kaikki muu on tarkkaan budjetoitua; päivittäistavaroihin saa mennä 500€/kk ja missään ulkona ei syödä, mitään ylimääräistä tai kivaa ei voi ostaa että tilit pysyy plussalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yle vois ottaa asiakseen valistaa suomalaisia näissä asioissa ja vaikka tehdä ohjelmaa aiheesta 'henkilökohatainen talouteni'.Itse olen myös tuo lyhentämisen kannalla, koska korkojen määrä on tällä hetkellä lainakuluissa erittäin pienet. Jos nyt odottelee, että korot kasvavat, niin se maksettava määrä kasvaa suhteessa erittäin paljon.
Sitä en tosin ymmärrä, että lainaa maksetaan niin paljon, ettei elämiseen jää rahaa.
Joo, mutta oletetaan että AP:n taloustieto ei olisi näin rajallinen ja hän löytäisi itselleen tuottavan sijoituskohteen. Silloin AP ei lyhentäisi nyt lainaa, ja kyllä, maksettavaa tulee enemmän, mutta koska sijoituskohde on tuottava niin AP:lle jää käteen enemmän rahaa lainan ja korkomaksujen jälkeen. T. 12
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yle vois ottaa asiakseen valistaa suomalaisia näissä asioissa ja vaikka tehdä ohjelmaa aiheesta 'henkilökohatainen talouteni'.Niin, mikähän se vaihtoehtoinen tuottoisa kohde olisi? Aika katastrofaalista olisi menettää ne rahat, tai päätyä siis pakkasen puolelle. Sitten kun korot nousisivat, niin heipparallaa. Jos ei olla mitään satatonnisien puskureiden kanssa eleleviä kroisoksia kumminkaan, niin lyhentämäinen nyt nimenomaan on viisainta.
Neuvosi sopii sellaisille, joita ei haittaa, vaikka riski ei kannattaisikaan, eli joutuvat pulaan korkojen noustessa jos pääoma ei olekaan kasvanut koron nousun verran (epätodennäköistä tässä tilanteessa) eli siis joko todella epätoivoisia ihmisiä, tai sitten niitä, joilla on varaa ottaa sellainen riski.On totta että indeksi on laskenut kymmenisen prosenttia vuoden alusta. On tosin muitakin sijoituskohteita kuin pörssi esmes vakavaraisten pörssiyritysten joukkovelkakirjat. Oikeassa olet sen suhteen että ns arvopaperimarkkinoihin perehtymättömän on liki mahdotonta saada mitään tuottoa (näinä aikoina), kun ainoa sijoitusvaihtoehto on joku kelvoton pankkivirkailijan tyrkyttämä rahasto.
T.12
Entäs kun bondikuplasta alkaa ilmat pihisemään? No en halua maalata piruja seinälle, mutta kyllähän se niin on että näinä aikoina tuottoon liittyy aina riski. Toi lyhentämättömyys vaan menee helposti kulutukseen, kun sijoittamalla joutuisi ottamaan ihan oikeaa riskiä. Tietty kuluttamalla riski rahojen menetykseen on 100%.
Meillä on kaikki rahat kiinni talossa ja autoissa ja loput menee lasten harrastuksiin. Nettotulot kuukaudessa 6200e. Talosta ei haluta lasten takia luopua, ja sijainnin vuoksi on pakko olla kaksi autoa. Autot on jo 10 vuotta vanhoja, ja pelottaa, milloin joutuu niitä vaihtamaan. Eikä todellakaan jää rahaa mihinkään etelänmatkoihin, kun mitään ei jää säästöön.
Köyhyys on mielentila, tulotaso ja varallisuus faktaa.
Mihin ihmeeseen rahanne menevät? Mekin ollaan suht ok tuloisia, itse olen tosin hoitovapaalla tällä hetkellä ja nettotulomme ovat n. 4500e kk ja säästöön jää joka kuukausi toista tonnia! Asunto pk-seudulla, ostohinta himpun yli 300 000 mutta lainaa siitä n. 200 000. Pari vuotta vanha velaton auto, yksi lapsi. Asumismenot ovat suurin menoerä, muihin laskuihin menee reilusti alle 200e kuussa (yleensä alle 100e), ruokakauppaan (sis. vaipat ja taloustavarat sekä viinit) max 600. Siinä pakolliset menot.
Sitä varmaan kannattaa miettiä, mihin rahaansa käyttää.. Itse en ole rikas tai varakas ylipäätään, mutta pystyin vaihtamaan auton jokin aika sitten ilman lainaa. Elän muuten aika nuukasti.
Vierailija kirjoitti:
Autot on jo 10 vuotta vanhoja, ja pelottaa, milloin joutuu niitä vaihtamaan.
OMG että ihan 2006 vuosimallin autot, onko sellaisia enää edes olemassa :o?!?!?! Kyllä voisi tässä yhdistää sanat kerma ja pylly, jos oikeasti jonkun mielestä 10 vuotta vanhat autot on jotain hirvittävän kamalaa, ja joka päivä pitää pelätä milloin ne ruostuu puhki...
T. Auto vm 2007 ja minusta mulla on uudehko auto :D.
Mun nettotuloni ovat tuota luokkaa, mutta olen sinkku. Tai tarkemmin eronnut ja lapset jo aikuisia. Asuntolainaakaan ei enää ole. Asun kaupungissa enkä sen vuoksi tarvitse autoa. Mulla on työn puolesta lounasetu, työmatkaetu, kulttuuri- ja liikuntaetu sekä puhelin- ja nettietu. Laskuja on siis käytännössä yhtiövastikkeen lisäksi vain sähkölasku ja vakuutukset. Teillä on nyt vielä tilanne, jossa tuota summaa jakaa neljä henkeä, lisäksi on asuntolainaa ja autot. Voin hyvin kuvitella, että ei tuolla summalla leveästi elellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OMG että ihan 2006 vuosimallin autot, onko sellaisia enää edes olemassa :o?!?!?! Kyllä voisi tässä yhdistää sanat kerma ja pylly, jos oikeasti jonkun mielestä 10 vuotta vanhat autot on jotain hirvittävän kamalaa, ja joka päivä pitää pelätä milloin ne ruostuu puhki...
Sanoinko että nuo autot on mun mielstä jotain ihan hirvittävän kamalaa? Meille ne kelpaa kyllä vielä seuraavatkin 10 vuotta. Mutta eipä niihin kannata mitään tonnien remontteja enää ruveta tekemään, jos sellainen paikka eteen tulee.
On se rankkaa asua puolen miljoonan talossa ja ajella uudenkarhealla mersulla. Sunnuntaisin sitten audilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoinko että nuo autot on mun mielstä jotain ihan hirvittävän kamalaa? Meille ne kelpaa kyllä vielä seuraavatkin 10 vuotta. Mutta eipä niihin kannata mitään tonnien remontteja enää ruveta tekemään, jos sellainen paikka eteen tulee.
"pelottaa, milloin joutuu niitä vaihtamaan"
Miten muuten tuon voi tulkita kuin niin, että mielestäsi 10 vuotta vanhat autot ovat niin hajoamispisteessä, että vaihtopakko voi tulla vastaan milloin vain? Ymmärtäisin että noin sanoo 20 vuotta vanhoista autoista, mutta ei kyllä tulisi itselle mieleenkään huolehtia vasta 10 vuotisen auton vaihtopakkoa...
Meillä on sijoituksia, mutta juoksevat rahat on vähissä. Ja sijoitusasuntokin on vailla vuokralaista parhaillaan, että on tauko sen tuotossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yle vois ottaa asiakseen valistaa suomalaisia näissä asioissa ja vaikka tehdä ohjelmaa aiheesta 'henkilökohatainen talouteni'.
Jos oletetaan, että korot jossakin vaiheessa nousevat, niin on järkevää lyhentää velkaa nyt, niin sitten ei tarvitse myöhemmin maksella niin paljon niitä korkoja. Toki jos tietäisimme, että korot ovat näin alhaalla vielä seuraavat 30-50 vuotta, niin sitten voisi pistää rahat muuhun.
Meillä nettotulot yhteensä miehen kanssa noin 3000e (mies töissä,itse opiskelen). Sillä rahalla maksetaan lähemmäs 300 000 euron asuntolainaa pois ja joka kuukausi jää silti säästöön.
Ei me mitään etelänmatkoja tehdä mutta ei tähän päivään mennessä ole tarvinnut myöskään pennejä laskea esim ruokakaupassa.
Osasyy innolle on myös ennustamattomuus työmarkkinoilla. Voi keplotella, laittaa rahoja 5 v: n sijoitustileille, mutta entäs kun tulee yt:t ja sieltä lappu kouraan? Kuinka ansioiden epävarmuustekijä laitetaan mukaan malliin joka optimoi perheen rahankäytön ;)