Virtsatulehduksen karpalo-ym-hoidosta, kokemuksia
Onko ollut mitään vaikutusta, omatekemällä huuhtelulla tyyliin paljon nestettä ja hapanta?
Mitkä mehut olisi ok?
Ostin nyt kahta karpalopuolukkamehua, ovat kauhean sokerisen tuntuisia.
Appelsiinimehua + appelsiineja vetänyt urakalla myös.
.
Ei taida inkivääri auttaa mitään, hajua tästä?
Jääkaapissa olisi juurta.
Menen v-kokeeseen heti kun pystyn pitämään yli 4 tuntia.
Kommentit (58)
Olen jo "ikäihminen" 75v ja nyt muutaman vuoden ajan 2-3 kertaa vuodessa on virtsatietulehdus iskenyt. Itselläni eivät karpalomehut ole auttaneet, lisäksi todella imeliä, ei myöskään tohtori Tolosen karpalouute, mutta Valioravinnon KarpaLact Strong - karpalouute on ollut suurena apuana. Kun olen tuntenut alkavan tulehduksen oireita olen aloittanut Karpalouutteen nauttimisen 1 aamulla ja 1 illalla. Kun oireet ovat rauhoittuneet pelkästään 1 päivässä ja välillä pidän taukoa, joka nyt kuitenkin on kostautumassa ja aloitin äsken uudelleen kuurin. Mikään ihmelääkehän tämä ei ole, mutta on helpootanut oloani ja siksi suosittelen muillekin. Jos tulehdus iskee voimakkaana kipuina, alavatsan särkynä ja WC:ssa istumisella jatkuvasti suosittelen lääkäriin menoa ja antibioottikuurin saamista samalla kuitenkin nauttien karpalouutetta ja runsaasti nestettä. Itselläni on auttanut 10 vrk:n Nitrofur 75/75 kuuri!
Oma kokemus on ollut se, että kun lääkekaapissa on aina sianpuolukanlehtiä, ei ole vti-antibiootteja tarvittu. Kerran käytiin lääkärissä ja kerroin tästä, hän sitten varoitteli, että ei kannata juoda sitä keitettä ennen näytteen antamista, jos ei sitten näy ne bakteerit. No sehän on tarkoituskin, että virtsanäytteessä ole bakteereja ja tulehdus paranee!
Miksi ette tähän aikaan vuodesta itse hae suolta oikeita karpaloita?
vuosia pärjäsin mehuilla, kapseleilla, c-vitamiinilla ja lämpimällä vedellä huljuttelulla. nykyään ei mitään toivoa vaan antibiootit kulkee mukana ja otan aina tarvittaessa
Vierailija kirjoitti:
Mikä taho sanoi että kokeeseen voi mennä vasta kun voi pidätellä 4 tuntia? 100 vuotta sitten ohje oli tuo, mutta nykyään päästävät aiemmin. Kun sitä pissaa nyt vaan ei voi pidätellää 4 tuntia jos on virtsis. Mun ei tarvii käydä edes kokeissa, kerron oireet ja lääkäri kirjoittaa apteekkiin reseptin.
Kyllä ottaa aivoon tuo labranaisten söpötys, että pitäisi muka olla virtsaamatta niin ja niin monta tuntia ennen testiä. Siis ei vaan pysty, kun virtsis on päällä. Ja aina ne pöpöt on löytyneet vaikka edellisestä vessareissusta olisi kulunut max puoli tuntia.
Ei sun tarvii odottaa että saat pidettyä virtsan rakossa 4 tuntia. Näyte saada tutkittua kyllä, vaikka rakkoaika olisi lähes olematon. Määrällisesti täytyy saada pissattua ainakin se 25ml... joka ei ole paljon.
Virtsatulehduksen hoidossa olisi tärkeää hakea lääke mahdollisimman nopeasti. Pelkillä runsailla mehuilla virtsa laimenee ja toki 'järjestelmä' huuhtoutuu, mutta itse bakteeri ei poistu. Olo voi toki helpottua jos tulehdus on lievä, mutta ärhäkämpi vaatii lääkekuurin.
Mua on auttanut sekä karpalo- että puolukkamehut. Parhaita on tietysti mahdollisimman luomut ja vähäsokeriset. Tyrnimehu auttaa myös. Noita tehokkaita mehuja kannattaa pitää hätävarana jääkaapissa ja juoda vain, jos tulehdus iskee.
Vaihtoehtona kannattaa ottaa askorbiini- eli C -vitamiinitabletteja isoina annoksina. C -vitamiini ei varastoidu elimistöön, vaan menee läpi ja happamoittaa virtsan mennessään, mikä on se parantava tekijä.
Parin virtsiksen jälkeen tunnistaa oireet ja voi aloittaa itsehoidon saman tien. Silloin selviää ilman ab -kuuria.
Muista myös pukeutua lämpimästi.
Karpalomehu ei auta silloin kun tulehdus on jo selvästi päällä. Karpalomehu auttaa joillakin estämään tulehduksen syntyä. Ja mikään mehu, jossa karpalon osuus on alle 40 %, ei auta mihinkään. Karpaloa käytetään myyntitäkynä vaikka sitä ei olisi mukana nimeksikään. Huijaus on sallittua. Itse suosittelen Lidlin myymää valmista karpslomehua litran pahvipakkauksessa. Saa varmaan muualtakin, mutta mihin hintaan?
Siis lääkäriin, jos on tulehdus ja sen jälkeen karpalomehua estoksi päivittäin.
Terkkari
Komppaan kaikkia, jotka ovat kehottaneet juomaan PALJON (ihan pelkkä vesi riittää). Itselläni oli toistuviin virtsatulehduksiin estolääkitys vuosikausia, esiteinistä päälle 2-kymppiseksi, kunnes kyllästyin syömään antibiootteja jatkuvasti (vaikuttivat tosi negatiivisesti yleiskuntoon ja jaksamiseen). Aluksi piti pakottaa itsensä juomaan sen 2-2,5 litraa/vrk (enemmän, jos tulehdus iskee), mutta vähitellen siitä tuli tapa ja tulehduksia ei enää tule. Silloin harvoin kun oireilee (yleensä jos en ole muistanut/ehtinyt juoda riittävästi pariin päivään) varaan litran-puolentoista vesipullon viereen ja yritän juoda sen suht nopeasti (tunnin sisään). Jos tuohon yhdistää vielä 2-3 isoa kupillista kahvia (lisää virtsaamisen tarvetta huomattavasti, eli jos et ole kotioloissa niin kannattaa harkita), niin pahin kirvely menee yleensä ohi parissa tunnissa. Tämän jälkeenkin vielä pari päivää kannattaa juoda normaalia enemmän.
Ei mikään kaikkein oikeaoppisin menetelmä, mutta minulla on toiminut loistavasti. Joskus nuorempana kokeilin kyllä monet luontaistuotteet (karpalomehut jne) läpi, mutta nykyinen systeemi on ollut vaivattomin, helpoin ja ylivoimaisesti halvin. Reilu 10 vuotta olen pärjännyt ilman yhtäkään antibioottikuuria ja olo on ollut huomattavasti parempi.
Minäkin käytän ennaltaehkäisevästi karpalokapseleita. Sen lisäksi juon muutenkin veden kanssa aina sitruunaa (pillillä, ettei hampaat vaurioidu). Peräpää täytyy pitää aina lämpimänä ja alusvaatteissa käytän luonnonkuituja.
Lapsena kärsin usein vt-tulehduksista ja siitä jäänyt hirveä kammo. Silloin niitä hoidettiin antibiootein ja ilmeisesti siitä syystä, mulla on vatsa ja suolisto nyt aikuisiällä aivan romuna. Vt-tulehduksista en ole onneksi sitten lapsuuden kärsinyt varmaan kiitos huolellisen ennaltaehkäisyn.
Kirjoitin jo aikaisemmin ikäihmisenä! En tiedä muualla Suomessa, mutta täällä Helsingissä soitto omaan terveyskeskukseen riittää ja sen jälkeen kun minua on tentitty oireista ym lääkäri on laittanut saman tien reseptin apteekkiin ja olen noutanut lääkkeen. Näin ei varmaan tapahdu suurimmassa osassa Suomea ja etäisyydet ovat aivan eri luokkaa, joten joka kerta koen olevani erikoisasemassa noutaessani lääkkeet melkein kulman takaa ja koko prosessiin on mennyt max 1h! Toivotaan, että soteuudistus antaisin teille siellä kehäkolmosen toisella puolella vastaavat mahdollisuudet pikaiseen apuun!
Etikkaa veteen niin vahvana kuin saat alas ja juo. Pahaa mutta toimii.
Vierailija kirjoitti:
Etikkaa veteen niin vahvana kuin saat alas ja juo. Pahaa mutta toimii.
Myös huuhtelu etikkaliuoksella voi auttaa. Tehokasta hiivaankin.
Moi, täällä yksi pönttö pohtii voiko KarpaLactia ottaa aloittaessa 2 kapselia kerralla? Nyt olisin illalla ottamassa ekaa kertaa.
TOIVOTTAVASTI JOKU VASTAA NOPEASTI!!
Vierailija kirjoitti:
Onko ollut mitään vaikutusta, omatekemällä huuhtelulla tyyliin paljon nestettä ja hapanta?
Mitkä mehut olisi ok?
Ostin nyt kahta karpalopuolukkamehua, ovat kauhean sokerisen tuntuisia.
Appelsiinimehua + appelsiineja vetänyt urakalla myös.
.
Ei taida inkivääri auttaa mitään, hajua tästä?
Jääkaapissa olisi juurta.
Menen v-kokeeseen heti kun pystyn pitämään yli 4 tuntia.
C-vitamiinilla on jonkinlainen estovaikutus virtsatulehduksiin, mutta ei se niitä paranna. Jos et pysty pidättämään virtsaa 4 tuntia (niin kuin yleensä virtsatulehduksessa ei pysty), voit antaa näytteen tunninkin rakossa olon jälkeen.
Itse asiassa Käypä hoito -suosituksen mukaan, jos 18-65 -v naisella on tyypilliset virtsatieinfektion oireet, voidaan antibiootti määrätä ilman virtsanäytettä oireiden perusteella.
Sokeri vaan ruokkii tulehdusta, eli ei mitään sokerimehulitkuja. Tai hilloja.
Kun oireet alkaa, jotain hapanta jotenkin nautittuna, juotuna tai syötynä. Sitten sellainen suht nopeaan tahtiin juotuna niin paljon vettä kun vaan pystyy, ja odottelu. Toistetaan tarvittaessa. Ja tätä ei sitten jatketa pitempään, vesimyrkytys on sekin vaarallinen tila.
En jaksa lukea ketjua mutta omalla kokemuksella jos virtsis uhkaa, ensimmäinen on jättää sokeri pois. Ei siis mitään sokeroitua puolukkamehua tms. Mulla on tuota varten pakasteessa tai jääkaapissa sokeroimatonta puolukkaa, kiehautan veden ja lisään siihen muutaman ruokalusikallisen puolukoita tai survosta. Viimeksi oireet pääsi jo aika pahaksi, illalla kun menin nukkumaan oli tosi tukala olo ja mietin pitääkö tässä tosiaan hommata eka antibioottikuuri yli kymmeneen vuoteen. Yöllä heräsin neljän tunnin unien jälkeen ja virtsis oli poissa. :o! Amazing. En olisi uskonut, kävin kusellakin eikä mitään kirvelyä edes vaikka illalla kirveli hulluna. En tajua. Olen tosi antibioottivastainen, silloin kun ei oikeasti tarvi, joten ehkä vaatii jotain syvempää vastustuskykyä. Virtsis uhkaa muutaman kerran vuodessa ja lähes aina sitä edeltää liika sokerin syönti.
Mulla oli nuorempana todella usein tulehduksen oireita. Sain ne menemään ohi sillä että haudoin alavatsaani ja jalkojeni väliä lämpimällä (kuumaa vettä pulloissa) ja join ja pissasin, join ja pissasin.
Viimeksi sain pissatulehduksen oireet &verta pissassa Tallinnan laivalla. Kävin ostamassa vesipulloja, join ne tyhjäksi, täytin kuumalla vedellä ja lämmitin alapäätäni. Maista kävin ostamassa jotain karpalokapseleita.
Kotiin päästyäni soitin terveyskeskukseen ja sain antibioottikuurin ihan puhelimitse.
Käytän heti ensi oireissa pullollisen sokeritonta karpalomehua. Juon sitä vedellä laimennettuna pullollisen päivässä, jos oireilua alkaa.
Teho perustuu happamuuteen. Virtsasta tehdään hapanta. Lisäksi voi ottaa c-vitamiinia.
Jos ei auta ja tulee kunnon oireet, niin ab-kuurin on välttämätön.
Tuhoavat kaikki suoliston hyvät bakteerit vuosikausiksi, eli vastustuskyvyn kokonaan. Aiheuttavat mm. hiivaa. Bakteerit tulee resistenteiksi antibiooteille, ja jossain vaiheessa mikään antibiootti ei enää autakaan. Se on vähän huono juttu jos tuleekin hengenvaarallinen tulehdus, ja siihen ei sitten enää antibiootit tepsikään, kun on syönyt niitä aiemmin kuin karkkia vaikka mihin pikkuvaivaan. Lääkäritkin suosittelee nykyään että virtsikset yritettäis parantaa ensi itse, koska suurimmalla osalla se toimii.