Virtsatulehduksen karpalo-ym-hoidosta, kokemuksia
Onko ollut mitään vaikutusta, omatekemällä huuhtelulla tyyliin paljon nestettä ja hapanta?
Mitkä mehut olisi ok?
Ostin nyt kahta karpalopuolukkamehua, ovat kauhean sokerisen tuntuisia.
Appelsiinimehua + appelsiineja vetänyt urakalla myös.
.
Ei taida inkivääri auttaa mitään, hajua tästä?
Jääkaapissa olisi juurta.
Menen v-kokeeseen heti kun pystyn pitämään yli 4 tuntia.
Kommentit (58)
Miten virtsistä hoidettiin ennen antibioottien keksimistä?
Oliko silloin vain karpalomehua ja kuumat hauteet?
Jos sulla on jo VTI niin hae hyvä ihminen se Antibiootikuuri. Noilla luonnon hömpötyksillä saat pyelonefriitin ja sit onkin jo kiire...
Siis anribiootithan yleistyi Suomessa vasta sotien jälkeen. Miten toimittiin ennen niitä?
Kannattaa ostaa karpalokapseleita ja pitää niitä aina mukana varalta. Itsellä oli jossain vaiheessa herkkyyttä tulehduksille, koko ajan oli sellaimen tunne että meinaa tulla, ja ostin noita kapseleita. Toimivat ihan parissa tunnissa! Toki jos kunnon pahat oireet, niin hakisin antibiootit ja hoitaisin kunnolla. Noita kapseleita kannattaa käyttää ennaltaehkäisevänä ja hätätapauksissa., ettei jää mitään piilemään.
Ylipäätänsä tulehduksia tai ei, niin kannattaa juoda aina paljon vettä, välttää kireitä alkkareita, kylmää ja sokeria.
Virtsatietulehduksen yleiset syyt: pissan pyyhkiminen väärin eli takaa eteen ja klamydia.
Sokeroimaton karpalo- tai puolukkamehu ja ylipäätään runsas SOKERITTOMAN nesteen nauttiminen on hyvä idea virtsatieinfektion oireiden alkaessa. Perustuu juuri tuohon happamuuteen, virtsan laimenemiseen ja virtsaputken ns. huuhtoutumiseen. Lisäksi olen kuullut, että erityisesti karpalo tekee virtsarakossa tulehduksen aikaan yleisimmin oireita aiheuttavan E. colin olon tukalaksi, jolloin tulehdus alkaa luonnollisesti hellittää. Tietysti vaikeammissa oireissa antibiootteja ei voi välttää, ja kunhan ne syö asianmukaisesti ohjeiden mukaan, ei niihinkään maailma kaadu. Mutta on kyllä kivaa, kun huomaa että voi itsehoitokeinoin tehdä alkavalle tulehdukselle jotain, ja siten välttyä antibiooteilta. Itse olen kerran estänyt alkavan VTI:n, ja kissallakin saman vaivan antibioottihoitoa tuettiin karpalokapseleilla hiukan lääkekuurin jälkeenkin. Tepsi! :)
Sianpuolukanlehdissä oleva arbutiini muuttuu antibiootiksi vasta virtsassa silloin, kun on tulehdusta ja värjää sen vihreäksi. Apteekin antibiootit tappavat myös suoliston mikrobeja, mikä on huono asia.
Mutta miksi ihmeessä pitää aina olla kaikkea ostamassa kaupasta? Isomummonne hoitelivat tällaiset poimimalla itse marjoja ja yrttejä. Onnistuu nykyään kaupunkilaisiltakin, kun vaan pääsee johonkin marjamättäitten ääreen.
Vierailija kirjoitti:
Siis anribiootithan yleistyi Suomessa vasta sotien jälkeen. Miten toimittiin ennen niitä?
Vielä tänäkään päivänä sianpuolukanlehtiä ei saa myydä kuin apteekkin tai teollisuudelle siksi, että se on aikoinaan katsottu lääkkeeksi. Puolukanlehdissä on samaa ainetta, mutta vähemmän. Niitä on ennen keitelty lääkkeeksi. Moni muukin vanhanajan rohto on unohtunut.
Ennen käytettiin pihkaa, tervaa, yrttejä ja muita epämääräisempiäkin aineita, joista osa tehoaa vieläkin, ja osan teho on ollut uskon varassa. Esimerkiksi aspiriini on aikoinaan eristetty angervonsukuisesta kasvista.
Miten virtsa voi tulehtua? Sitähän käytetään paremman puutteessa jopa haavan puhdistukseen.
Luontaistuotekaupasta Karpalact strong on itselläni auttanut paikallisen estrogeenin kanssa. En jotenkin usko sokeroituihin mehuihin, joskin karpalon happamuus ei pelkästään ole se, mikä tulehduksia estää. Lisäksi kapseleissa on vakiomäärä karpalouutetta ja lisäksi maitohappobakteereita.
Itse otan säännöllisesti kapselin päivässä ja silloin, kun tiedän, että tulehduksen vaara on suurempi, otan kapselin kahdesti päivässä. Karpalon teho on nimenomaan estävä, joten kannattaa ottaa säännöllisesti. Tietty normaalit hygienia- ja juomisasiat ym lisäksi. Muistakaa kuitenkin veden juomisessa kohtuus ettei kostaudu vielä pahempana "oireena"
Sokeritonta karpalomehua olen käyttänyt lievittämään oireita, kyllä siitä minusta hieman apua on. Karpalotabletteja taas syön lähes joka päivä, yritän ehkäistä kroonista tulehdusta. Mututuntumalla sanoisin, että on niistä hyötyä.
Mutta jo puhjenneeseen tulehdukseen ei auta kuin antobiootit. Kerran yritin selvitä kotikonstein ja oireet menivätkin pariksi päiväksi ohi. Tulehdus oli levinnyt munuaiseen. Ei kannata pelleillä vti:n kanssa!
Vierailija kirjoitti:
Miten virtsa voi tulehtua? Sitähän käytetään paremman puutteessa jopa haavan puhdistukseen.
Virtsa ei tulehdu, vaan virtsaan tulleet bakteerit aiheuttavat tulehduksen virtsateissä. Vastoin aikaisempia käsityksiä virtsa ei ole steriiliä, joskin yleensä rakon sisällä oleva virtsa ei sisällä bakteereja. Oireetonta bakteeriuriaa ei nykyisin yleensä hoideta.
Vierailija kirjoitti:
Ja juo oikeesti tosi paljon✌ . Mulle määräs puhelin reseptin ku selitin että en oikeesti pysty lähtee jonottaa labraan ku ykski tippa sattu nii jumalattomasti enkä pystyny pidättää :Dkaveri lähti mun puolest noutaa antibioottikuurin apteekist
Miten pelkkä puhelin voi määrtä reseptin???
Suosittelen yhdyssanatestin tekemistä.
Sitten ap:n kysymykseen.
Karpalo ja puolukka sisältävät aineita, jotka tekevät limakalvot bakteereja hylkiviksi, eli pelkkä happamuus ei ole oleellinen asia.
Tämä luki taannoin siinä apteekin lehdessä, joten ei ole mutua.
Tyrnimehu, sokeroimaton tietysti, auttaa myös, ennaltaehkäisevästi kun joka päivä hörppää. Karpalomehua saa ainakin K-ketjusta vähäsokerisempana. Paljon vettä päivittäin että rakko huuhtoutuu, en ole vuosikausiin syönyt antibiootteja tähän vaivaan kun omahoito auttaa.
Naisilla virtsaputki on lyhyt, joten esim. yhdynnässä voi helposti päästä omalla iholla olevia bakteereja virtsarakkoon ja aiheuttaa tulehduksen. Siksi neuvotaan käymään pissalla yhdynnän jälkeen, jolloin bakteerit huuhtoutuvat pois rakosta. Tämän ohjeen sain lääkäriltä.
Ennen taisi lääke olla ns. sulffa...mitä se onkaan. Ennen eivät aina selvinneet virtsatien tulehduksesta. Mummo kuoli kyseiseen tautiin kun ei päässyt ajoissa hoitoon ja saanut lääkettä. Aina ei omat tropit riitä.
Karpalo on estohoito, ei auta kun tulehdus on päällä.
Seksiä ennen ja jälkeen pese hyvin sekä itsesi että mies.